Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad kies je ?
Brussel 45 46,88%
Mechelen 8 8,33%
Antwerpen 20 20,83%
andere 23 23,96%
Aantal stemmers: 96. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2008, 11:54   #221
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
ik heb het niet voor Brussel-centrum omwille van een deel dweizerikken dat er woont , met name zij die nog steeds voorrang geven op een rondpunt bvb , ondanks een duidelijke verkeerswet , geschilderde haaietanden op de grond blijven ze volhardend koppig voorrang geven op een rond punt
Voor mij illustreert dat dat ze zich van norm weinig aantrekken
( en als een brusseleir dat bij ons doet ontplof ik helemaal )
Dat gebeurt niet alleen in brussel hoor.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 11:57   #222
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Hoogstens een Epochen-einschnitt. Wat System vergeet is dat er in de westerse geschiedenis - naast het verschijnen van Jesjoea ben Jozef, de opkomst van het kapitalisme en (blijkbaar) ook dat van Karel van Habsburg - ook nog een vierde Einschnitt is geweest, namelijk mijn geboorte. Het heeft dus geen zin semantiek, conceptualisaties en dus ook nationale afbakening klakkeloos over die Einschnitt heen te transporteren, zoals System blijkbaar doet.
Ik vind dat gij gevaarlijk ambitieus begint te worden. Ik heb de concurrentie blijkbaar toch onderschat.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 12:58   #223
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De verfransing in Brabant was reeds lang bezig, zelfs vóór de Franse tijd en dus zeker vóór 1830. Een voorbeeld is de verfransing van het gerecht. Deze was volop aan de gang rond 1750 in de Oostenrijkse Nederlanden.
Het zijn dan ook de Oostenrijkers die echt begonnen zijn met het Frans socio-politiek voor te trekken op het Nederlands en het Nederlands achter te stellen. Zij hebben het bestuur zo Franstalig mogelijk gemaakt. Dat heeft z'n 'vruchten' af geworpen: de Adel die Frans kende werd zo beetje bij beetje Fransdol en van Frandol naar Franstalige. En de edele vrouwen die geen Frans kenden moesten het dan gaan leren als ze aan het hof sier wilden maken.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 13:06   #224
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De elite in Vlaanderen was bovendien voor een groot stuk verfranst en vond 'Frans spreken' volstrekt normaal. In die zin leek het erop dat Belgie helemaal zou gaan verfransen.
Maar een groot deel van die elite vond het ook geen enkel probleem om opnieuw Nederlandstalig te worden. Er zijn zelfs Waalse graven die met plezier het ganse land Nl-talig zagen worden.
Elite wil namelijk alleen maar elite zijn. Ze gebruik een taal omwille van de socio-economische status, maar omtalen van moedertaal doet ze slechts omwille van de socio-politieke status: nieuwe heersers en nieuwe politiek? Dan trekt het ze taalkleedje aan dat er bij past.
Alleen had de Franse periode heel wat Fransen van bisschoppen tot ambtenaren en andere burgerij achtergelaten en je had ook vreemde prinsen zoals 'onze' Von Merode's en andere vreemde adel hier in en rond Brussel. Heel wat van die 'elite' was te 'middelmatig' om de competitie om status aan te kunnen binnen dit nieuwe Verenigde Nederland, dus waren die tegen de Nederlanden.
Dit zootje heeft het gehaald, dus de eigen elite deed dan met hen weer mee en bleef Franstalig en had er dan ook geen probleem mee om Frans te blijven doordrukken.

Laatst gewijzigd door Burry : 12 mei 2008 om 13:09.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 15:20   #225
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Maar een groot deel van die elite vond het ook geen enkel probleem om opnieuw Nederlandstalig te worden. Er zijn zelfs Waalse graven die met plezier het ganse land Nl-talig zagen worden.
Elite wil namelijk alleen maar elite zijn. Ze gebruik een taal omwille van de socio-economische status, maar omtalen van moedertaal doet ze slechts omwille van de socio-politieke status: nieuwe heersers en nieuwe politiek? Dan trekt het ze taalkleedje aan dat er bij past.
Alleen had de Franse periode heel wat Fransen van bisschoppen tot ambtenaren en andere burgerij achtergelaten en je had ook vreemde prinsen zoals 'onze' Von Merode's en andere vreemde adel hier in en rond Brussel. Heel wat van die 'elite' was te 'middelmatig' om de competitie om status aan te kunnen binnen dit nieuwe Verenigde Nederland, dus waren die tegen de Nederlanden.
Dit zootje heeft het gehaald, dus de eigen elite deed dan met hen weer mee en bleef Franstalig en had er dan ook geen probleem mee om Frans te blijven doordrukken.
Dat was ook zo. Maar dat is niet meer zo.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 15:24   #226
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
En de geschiedenis is zeker gestopt bij de geboorte van keizer Karel?
Jongen, jongen, toch...
Ik ben niet zeker dat ik u begrijp. Wat in ieder geval een feit is (en dat horen sommigen misschien niet zo graag) dat is dat de verfransing van Brabant -en dus zeker ook van Brussel- reeds begon, lang voordat België bestond. En dat wordt er meestal -bewust of onbewust- niet bij vermeld als men het heeft over de verfransing van Brussel.

Laatst gewijzigd door system : 12 mei 2008 om 15:29.
Oud 12 mei 2008, 15:34   #227
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet zeker dat ik u begrijp. Wat in ieder geval een feit is (en dat horen sommigen misschien niet zo graag) dat is dat de verfransing van Brabant -en dus zeker ook van Brussel- reeds begon, lang voordat België bestond. En dat wordt er meestal -bewust of onbewust- niet bij vermeld als men het heeft over de verfransing van Brussel.
Daarom moet je wel gek zijn om een verfranste stad ,als hoofdstad van Vlaanderen te willen.
Vind je het gek dat Nederlanders Belgen dom vinden?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 15:45   #228
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Daarom moet je wel gek zijn om een verfranste stad ,als hoofdstad van Vlaanderen te willen.
Ik denk dat u hiermee bewijst dat u het niet begrijpt. Ik ga niet zover om te stellen dat u hiervoor te dom bent. En daarom zal ik proberen om u het nog het even uit te leggen.

Vele Nederlandstaligen (*) in België beschouwen Brussel nog altijd als een van oorsprong Nederlandstalige stad, die bovendien zonder enige twijfel in het gewest Vlaanderen ligt. Dat bemerkt u heel goed op een landkaart.

Dus, Brussel ligt eigelijk in Vlaams gebied. En daarom wil het grootste gedeelte van de Vlamingen (*) Brussel -als stad in Vlaanderen- niet opgeven. Begrijpt u het nu?

(*) Ik bedoel hier: de grootste hoop van de Vlamingen die in deze materie geinteresseerd is. En dat zijn er niet zovelen. De meeste Vlamingen interesseert het allemaal geen moer.

Laatst gewijzigd door system : 12 mei 2008 om 15:50.
Oud 12 mei 2008, 15:50   #229
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u hiermee bewijst dat u het niet begrijpt. Ik ga niet zover om te stellen dat u hiervoor te dom bent. En daarom zal ik proberen om u het nog het even uit te leggen.

Vele Nederlandstaligen in België beschouwen Brussel nog altijd als een van oorsprong Nederlandstalige stad, die bovendien zonder enige twijfel in het gewest Vlaanderen ligt. Dat bemerkt u heel goed op een landkaart.

Dus, Brussel ligt eigelijk in Vlaams gebied. En daarom wil het grootste gedeelte van de Vlamingen (*) Brussel -als stad in Vlaanderen- niet opgeven. Begrijpt u het nu?

(*) Ik bedoel hier: de grootste hoop van de Vlamingen die in deze materie geinteresseerd is. En dat zijn er niet zovelen. De meeste Vlamingen interesseert het allemaal geen moer.
Nee ik begrijp er niets van.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 15:51   #230
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, dan stel ik voor het daar maar bij te laten.
Oud 12 mei 2008, 18:47   #231
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de Vlamingen Brussel loslaten hebben de Walen niet automatisch gewonnen maar de Vlamingen hebben wel verloren. Ze willen onafhankelijkheid maar ze weten maar al te goed dat dat niet alleen winst maar ook verlies betekent. Elke voordeel heeft een nadeel... bla bla, je weet wel. Dus:
Belgie los (oorzaak) =>> Brussel weg (gevolg)
Dat is duidelijk, maar ook andersom is het eigenlijk min of meer automatisch!:
Brussel los =>> Belgie weg
Ik zou zeggen do the math (conclusie: niet alleen Brussel maar ook het land Belgie lusten de "Vlamen" nog steeds. Misschien minder en minder - maar toch is dat een feit.
Citaat:
Simpeler dan hierboven kan het echt niet, Mokummer

Laatst gewijzigd door Bertie : 12 mei 2008 om 18:48.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 10:54   #232
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De verfransing van Brussel is begonnen met de Franse bezetting onder Napoleon. Eigenlijk hadden de Oostenrijkers daar de eerste kiem al van gelegd, maar de Fransen hebben veel Oostenrijkse plannen in praktijk uitgevoerd.
Maar die verfransing van Brussel beperkte zich tot (ik schat) 10 �* 15% van Brussel: de elite, de administratie, het leger,...
Het is pas tijdens de Belgische bezetting dat Brussel massaal (tot in de diepte) beginnen verfransen is. Door de migratie loopt dit percentage Franstaligen echter vandaag terug (slechts 50% van Brussel heeft het Frans nog als enige moedertaal).

Maar daar ging de hele discussie niet over.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 13 mei 2008 om 10:54.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 14:26   #233
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw eerste zin klopt niet.

Als ik het kort kan houden, hou ik het kort zodat ik andermans aandacht niet verlies...

Citaat:
Ik heb hier thuis een 19e eeuws werk (nog in gothisch schrift) over de Nederduitse dialecten en voor de dialecten in Vlaanderen werd weldegelijk een onderscheid gemaakt tussen "flämisch", "brabantisch" en "limburgisch".
Het zou spijtig zijn indien die Duitse taalkundige in zijn werk over de Nederduitse streektalen o.a. in Vlaanderen geen onderscheid zou maken tussen de Vlaamse, Brabantse en Limburgse streektalen.
Ik beschik over een vroeg twintig eeuws Duits tijdschrift (ook met Gotische boekstaven) waar men het begrip "flämisch" of "flandrisch" aanhaalt voor het Nederlands in Vlaanderen zoals de Franstaligen "flamand" gebruiken om onze taal aan te duiden. Er is afzonderlijk schrijfsel dat handelt over de goede benaming van deze "Nederduitse stam", "Flamen, flämisch oder Vlamen, Vlamisch?":

"Zunächst im Flämischen selber heißt es: Vlaanderen, Vlaamen vlaamsch"

"Es wird also wohl dabei bleiben dürfen, dass wir grundsätzlich schreiben: Flandern, Flamen, flämisch, aber ja nicht etwa: Flämen und flamisch."

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 13 mei 2008 om 14:27.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 13:58   #234
FDM
Banneling

Standaard

voor een beter samengevoel kunnen we messchien die provinciebesturen afschaffen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 09:11   #235
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De verfransing van Brussel is begonnen met de Franse bezetting onder Napoleon. Eigenlijk hadden de Oostenrijkers daar de eerste kiem al van gelegd, maar de Fransen hebben veel Oostenrijkse plannen in praktijk uitgevoerd.Maar die verfransing van Brussel beperkte zich tot (ik schat) 10 �* 15% van Brussel: de elite, de administratie, het leger,...
Het is pas tijdens de Belgische bezetting dat Brussel massaal (tot in de diepte) beginnen verfransen is. Door de migratie loopt dit percentage Franstaligen echter vandaag terug (slechts 50% van Brussel heeft het Frans nog als enige moedertaal).

Maar daar ging de hele discussie niet over.
De Oostenrijkers hadden helemaal geen plannen om te verfransen. De verfransing gebeurde gewoon. Maria Theresia wilde dat nog wat in de hand houden door haar decreet ,waarin duidelijk gesteld werd dat elke burger ook recht had op een Nederlandstalige rechtsgang. En waarom het Frans in die tijd reeds zich reeds zo sterk opdrong, is alweer een andere kwestie.

Laatst gewijzigd door system : 15 mei 2008 om 09:12.
Oud 15 mei 2008, 09:40   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kracht van symboliek overtreft soms de zwakte van de werkelijkheid. Kort na WO I werd de eerste moderne Litouwse staat uitgeroepen, waarbij Vilnius in de grondwet tot hoofdstad werd uitgeroepen. Vilnius behoorde evenwel niet tot Litouwen, maar tot Polen op dat ogenblik. Daarnaast was het zo dat Vilnius slechts een minderheid Litouwers had. Toch waren de Litouwers ervan overtuigd dat Vilnius de enige rechtmatige kandidaat was om als hoofdstad van hun jonge staat te fungeren...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 09:43   #237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Het zijn dan ook de Oostenrijkers die echt begonnen zijn met het Frans socio-politiek voor te trekken op het Nederlands en het Nederlands achter te stellen. Zij hebben het bestuur zo Franstalig mogelijk gemaakt. Dat heeft z'n 'vruchten' af geworpen: de Adel die Frans kende werd zo beetje bij beetje Fransdol en van Frandol naar Franstalige. En de edele vrouwen die geen Frans kenden moesten het dan gaan leren als ze aan het hof sier wilden maken.
Dat klopt zeker niet. Het gebruik van het Frans beperkte zich tijdens de Oostenrijkse tijd grotendeels tot de allerhoogste niveaus. Zo werd de correspondentie tussen Wenen en de Oostenrijkse Nederlanden in het Frans afgehandeld, maar gebruikten de plaatselijke besturen in de Dietse gebieden bijna uitsluitend het Nederlands. Vanuit Wenen was er geen enkele druk om dit te veranderen, integendeel zelfs. Het waren juist de Oostenrijkers die bijvoorbeeld het nodig achtten dat er een Nederlandse Academie kwam. De belangrijkheid van het Nederlands wordt in die tijd zeker bevestigd door wat we zien na de Brabantse Omwenteling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 09:44   #238
luvali
Lokaal Raadslid

Standaard

Zichem als hoofdstad. Omwille van de, zelfs voor het Vb, aanvaardbare WITTE.
luvali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 16:41   #239
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kracht van symboliek overtreft soms de zwakte van de werkelijkheid. Kort na WO I werd de eerste moderne Litouwse staat uitgeroepen, waarbij Vilnius in de grondwet tot hoofdstad werd uitgeroepen. Vilnius behoorde evenwel niet tot Litouwen, maar tot Polen op dat ogenblik. Daarnaast was het zo dat Vilnius slechts een minderheid Litouwers had. Toch waren de Litouwers ervan overtuigd dat Vilnius de enige rechtmatige kandidaat was om als hoofdstad van hun jonge staat te fungeren...
Komt daar nog bij dat het best mogelijk is om binnen een Vlaamse republiek (of Nederlandse, wat dan ook) een anderstalige minderheid te hebben. Eens België verdwenen is, en de daarbij behorende machtsstructuren, kan de verstandhouding tussen Vlamingen en Franstalige Brusselaars veel beter zijn.
Oud 15 mei 2008, 18:57   #240
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het waren juist de Oostenrijkers die bijvoorbeeld het nodig achtten dat er een Nederlandse Academie kwam.
Dat was me onbekend. Ben ik correct als ik aanneem dat het er nooit van gekomen is (waarom niet?) en dat het om een academie �* la française zou gegaan zijn?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be