![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() U moet leren dat paternalistisch toontje achterwege te laten.
Citaat:
Ook de oorlogvoerende partijen kan men niet vergelijken. De taliban vormen geen regulier leger met een hiërarchische structuur, divisies, lucht- of zeemacht, infanterie of zware wapens. Ze bezitten geen wapenindustrie, zware mataalindustrie, grote havens, spoorwegknooppunten of andere grote strategische doelen die men met tapijtbombardementen zou kunnen elimineren. Het is een guerrillaleger dat verzet organiseert op de wijze en met de middelen die ze ter beschikking hebben. Men kan de taliban verder op geen enkele wijze vergelijken met de nazi's; zij voeren geen expansionistische, imperialistische oorlog, hebben geen vernietigingskampen, dromen niet van een Groot Afghanistan, zijn niet bezig met het systematisch, planmatig en georganiseerd uitmoorden van een volk of godsdienst, etc. De analyse die we dus maken ten opzichte van WOII (en de betrokken partijen daar) gaat dus niet automatisch en noodzakelijkerwijze op voor de oorlog in Afghanistan. Bovendien denk ik dat ik duidelijk heb aangetoond dat er een wereld van verschil is tussen de laakbare feiten waaraan de gealliëerden zich tijdens WOII hebben schuldig gemaakt - die belangrijk maar veeleer incidenteel zijn - en het ten gronde en van bij aanvang verwerpelijke nazisme dat al vanaf begin de jaren '30 zijn verachtelijke en onmenselijke ideologie in de praktijk bracht en had moeten bestreden worden door de internationale gemeenschap. De vergelijking die u mordicus wil maken, loopt dus mank en dat betekent ook dat conclusies uit de ene analyse niet noodzakelijk opgaan voor de andere situatie. Bovendien gaat het in deze discussie niet louter over een mening mbt een historisch conflict waarbij geen van ons betrokken was (WOII) en dat we vandaag met hindsight kunnen analyseren maar om een lopend conflict waarbij we betrokken zijn, zeer concreet door de inzet van het Belgisch leger, onze belastingsgelden en mensen die daar zitten en die sommigen onder ons persoonlijk kennen. Ook dat maakt mijn standpunt anders. Ik ben niet geneigd om het verleden af te meten aan moralistische maatstaven die we vandaag hanteren. Ik doe dat niet met Genghis Khan, niet met Julius Ceasar, Mohamed, Alexander de Grote, Ramses II of met Churchill. Ik meet wel de huidige praktijk van onze huidige regering aan de morele, ethische en wettelijke maatstaven die vandaag geldig zijn. En derhalve ook onze betrokkenheid bij de illegale en compleet immorele en onverantwoordbare oorlog in Afghanistan. En zo beoordeel ik dus bij extensie ook wat de VS daar doen. Het is in die zin dat ik hen een schurkenstaat noem aangezien ik vaststel - en iedereen met mij die bereid is de realiteit onder ogen te zien - dat zij niet te beroerd zijn om regelmatig vrouwen en kinderen naar de verdoemenis te bombarderen indien ze oordelen dat dat strategisch gezien opportuun of verantwoord is. Het is in die zin dat ze van even weinig respect getuigen voor het mensenleven van de Afghanen als de taliban dat doet en het is in die zin dat ze verworden zijn tot het monster dat ze beweren te bestrijden.
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
U trekt dus uw eerdere bewering in dat het feit dat de NAVO in Afghanistan ook burgerslachtoffers maakt hen gelijkstelt met de Taliban? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb nergens zoiets beweert. Ik maak nergens de vergelijkingen die gij forceert. 'Gelijk stellen' heeft in de context van uw vraag geen enkele inhoud. Wat ge vraagt komt neer op: Het feit dat een wit object ook groen reflecteert stelt het gelijk met een groen object ? En om die vergelijking nog verder te trekken: Gij zet een groene lamp op een wit object en beweert dan het logisch is dat het een groen object is. In dat soort onzin mag je alleen rond stappen. Ik ga daar niet in mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Banneling
|
![]() Een precisiebombardement kon dat doel beter bereiken.Een duidelijk voorbeeld van overkill.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.collateralmurder.com/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.reuters.com/search?blob=Namir+Noor-Eldeen http://www.google.com/search?hl=en&q...BE233&ie=UTF-8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vermoord.
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland...-op-video.aspx Citaat:
Ik vrees "het topje van een ijsberg..."
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 april 2010 om 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat hij zegt, is nochtans 100% de waarheid, brutale vlegel. Dat je de feiten niet eens onder ogen durft zien, maar in plaats daarvan je uit haan en rancune ontstane hallucinaties plaatst, zegt genoeg over je geestelijke gezondheid.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Komt wel heel negationistisch over als je er ZO'n punt van maakt. Het is niet de eerste keer dat ze ginds in het wilde weg voor wat leedvermaak mensen afslachten.
![]() |
#237 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Als je met stabilisatiemacht drugskoeriers bedoelt, en "blij zijn" in de negatieve zin zet, waarschijnlijk.
![]() |
#238 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#239 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat: