Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hereniging der Nederduytscher landen?
Ja ghaerne! 50 54,35%
Neen! 42 45,65%
Aantal stemmers: 92. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2004, 23:17   #221
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Het communautaire leeft niet bij de ... mensen. De heel - of groot - nl. idee is een 'ding' voor een bepaald soort van intellectuelen of 'politieke wereldvreemden'. Althans, dat wordt bij hoog en laag beweerd en 'bewezen' met - nooit - geverifieerde 'opiniepeilingen' Wel eigenaardig dat topics als deze - een enorme respons krijgen, ook al worden ze gelanceerd door een Vlaamse 'Dietser' of een NL 'draak'.
Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat 'alles mogelijk is': een onafhankelijke Vlaamse Staat en waarom niet een 'verenigd Nederland'.
En tussen haakjes: OOK 'ollanders' zijn Nederlanders. En daar is niets mis mee.
Er zit zeker voor een groot deel tussen dat voor veel vlamingen ondertussen bijna alles beter lijkt dan België. Wat de motivatie van de Nederlanders precies is, is me nog niet 100% duidelijk

En ja, als vlaanderen met een ander land een unie zou vormen is Nederland veruit de meest valabele kandidaat.

Tom B, je vroeg me naar de concrete voordelen:

Ik ga ervan uit dat Vlaanderen eerst onafhankelijk wordt. Dan pas kan een serieuze evaluatie gemaakt worden wat voor Vlaanderen het beste zou zijn. Heel nauwe samenwerking met Nederand lijkt me het minimum en eventueel kan dan meer. Ik vind het zelf moeilijk om die evaluatie te maken daar Vlaanderen (nog) niet onafhankelijk is.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 23:41   #222
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Natuurlijk zijn dit vooroordelen. Ik heb eerder al uitgelegd dat ik het cultuurverschil zoals ik denk day de gemiddelde vlaming dat ervaart.
Dat is nu juist het probleem, dat de ideeën over Nederland vaak gebaseerd zijn op vooroordelen. Maar het is niet nodig om dat nog eens op een rijtje te zetten, ik ken ze onderhand allemaal wel.
Citaat:
Wat ik wel wil zeggen is dat er dingen zijn in de Nederlandse cultuur die in Vlaanderen niet echt positief zullen onthaald worden.

De manier van werken op een het supersuperfucntionele, hypergeregelde manier,
Niemand houdt van chaos, toch? Kun je deze misschien even toelichten?
Citaat:
de voor Vlamingen geforceerd overkomende manier over alles te overleggen en bespreekbaar te maken.
Hoe doet men dat in Vlaanderen dan? Erover zwijgen? Achter elkaars rug om er toch over spreken? Meningsverschillen zolang laten voortslepen dat samenwerken onmogelijk wordt?
Citaat:
Om voor alles een officieel orgaan in het leven te roepen.
Is het aantal vzw's in Vlaanderen wel eens geteld?
Citaat:
De focus op werkethiek.

Citaat:
De manier van nederlanders om alles, maar dan ook alles in regeltjes en contractjes vast te leggen. De neiging om het naleven van die dingen dan ook nog uitvoerig te controleren. Als een Vlaming ergens een verschikkelijke hekel aan heeft, dan is het dat wel.
Dus de Vlaming is toch een sjoemelaar?
Citaat:
Nog iets waar een Vlaming hekel aan heeft is sociale controle. Als je in Nederland gordijnen voor je venster hangt heb je al iets te verbergen. Als er iemand met een collectebus langskomt geef je wat want de buren hebben het gezien.
Weer een vooroordeel. Het is andersom: mensen hangen geen gordijnen op omdat ze vinden dat ze niks te verbergen hebben. Ik denk dat het ook voortkomt uit WOII, toen verduistering verplicht was, dat men na de oorlog geen gordijnen meer wilde. Maar dat je verdacht bent als je de gordijnen dicht doet slaat natuurlijk nergens op. Net als dat je iets moet geven aan de collecte omdat de buren het zouden zien. Hoe verzin je het? Nederlanders zijn gewoon gul met goede doelen, dat komt voort uit de kerkelijke geschiedenis denk ik. Gereformeerde kerken zijn vaak rijk met relatief weinig leden, doordat de leden zoveel geld schenken. "Om het geweten te sussen", zeggen de critici dan. Feit is dat milieubeschermingsorganisaties samen vier miljoen (!) leden hebben in Nederland, noodhulpacties altijd tientallen miljoenen opleveren, Nederland met 0,8% van het BNP boven het internationaal gemiddelde zit w.b. de uitgave aan ontwikkelingssamenwerking, enz.
Citaat:
De gewoonte om in gesprekken een grote mond op te zetten om je gelijk te krijgen.
Heeft meer met het karakter van een persoon te maken denk ik.
Citaat:
De gewoontje om in het dagelijkse leven een "doe maar gewoon dan ben je gek genoeg" attitide te hebben. Altijd rationeel zijn, altijd hard werken.

En om dan op vastgelegde ("officiele') momenten zoals op vakantie of op een avond uit ineens KEIHAD het varken te gaan uithangen.
Een Nederlander plant z'n leven misschien beter. Maar overmatig alcoholgebruik zal je in Vlaanderen toch ook wel tegenkomen neem ik aan.

Alleen in het doorgeslagen gelijkheidsstreven volg ik je, wat inderdaad gezorgd heeft voor een 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'-mentaliteit. Als je een beetje je best doet word je al snel gezien als een uitslover. Een erfenis van de 'linkse kerk' vrees ik: de aandacht werd jarenlang volledig gericht op de minder bedeelden, waardoor mensen met bovengemiddelde capaciteiten niet meer op waarde geschat konden worden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2004, 00:09   #223
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Allez, ge hebt het door, maar vindt het dom. Proficiat.
Ik vind het inderdaad dom. Amerikanen zijn zowat het slechtst in geografie van alle westerse landen. Het ergste is nog dat ze het van zichzelf weten, maar er niks aan doen.
Niet volledig met eens. de VS is zowat even groot als heel Europa bij elkaar.

Ga op straat eens wat willekeurige mensen vragen om Albanië aan te duiden op een kaart van europa en er zal een zware ontnuchtering volgen vrees ik Laat staan dat je de gemiddelde europeaan zou vragen om eens wat amerikaanse staten aan te duiden op een kaart van amerika
Oud 20 mei 2004, 00:19   #224
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Niet volledig met eens. de VS is zowat even groot als heel Europa bij elkaar.

Ga op straat eens wat willekeurige mensen vragen om Albanië aan te duiden op een kaart van europa en er zal een zware ontnuchtering volgen vrees ik Laat staan dat je de gemiddelde europeaan zou vragen om eens wat amerikaanse staten aan te duiden op een kaart van amerika
Vraag een Amerikaan eens wat Amerikaanse staten aan te wijzen op een kaart en hij brengt het er net zo goed vanaf als een Europeaan. Amerikanen weten echt niets van geografie, ik heb de Amerikaanse studieboeken ingezien en die zijn steevast geschreven voor mensen die nooit aardrijkskunde hebben gehad. Een Europeaan weet zeker een stuk meer te vertellen over de geografie van de VS dan een Amerikaan over die van Europa.
Oud 20 mei 2004, 00:47   #225
Den Nederduytschen Draeck
Vreemdeling

Den Nederduytschen Draeck's schermafbeelding

Standaard

Gelijk even een steekproef houden onder de mensen hier.

De volgende USA-staten kan ik in elk geval aanwijzen:

1. Texas
2. Californië
3. Hawaï
4. Illinois
5. Alaska
6. New York
7. Florida

De enige Europese die ik niet aan zou kunnen wijzen, zijn de Baltische.
Moet wel eerlijk toegen dat ik tot het Eurovisie Songfestival 2004 geen idee had waar Monaco precies ligt.
San Marino weet ik nog steeds niet, maar is dat wel een land?
Oud 20 mei 2004, 00:55   #226
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Nederduytschen Draeck

1. Texas
2. Californië
3. Hawaï
4. Illinois
5. Alaska
6. New York
7. Florida
Nummer 4 heb ik geen gedacht van :/ De rest kan ik nog wel vinden
Oud 20 mei 2004, 10:41   #227
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

[/quote]Ik weet al zeer lang dat Holland een provincie van Nederland is[/quote] Holland is geen provincie, er is Zuid-Holland en Noord-Holland.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2004, 13:21   #228
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:

1. Texas
2. Californië
3. Hawaï
4. Illinois
5. Alaska
6. New York
7. Florida
(zonder opzoeken)

1. New York, 2. Kansas (wizard of oz), 3. Washington (onder Vancouver), 4. Arkansas (Clinton!), 5. Californië (directe democratie), 6. Florida (broer van Bush), 7. Texas (Bush), 8. Georgia (vreselijk accent), 9. Colorado (canyon), 10. Nevada (gokken, lake Tahoe), 11. Utah (veel mormonen), 12. Oregon (directe democratie), 13. New Jersey (vlakbij NY), 14. North Carolina, 15. South Carolina, 16. North Dakota, 17. South Dakota, 18. Nebraska (mooi lied van Bruce Springsteen btw), 19. Massachussets (homohuwelijken), 20. Michigan (aan grote meren), 21. Wisconsin (ook grote meren), 22. Ohio 23. Idaho, 24. Pennsylvania (genoemd naar William Penn, met vroegere hoofdstad Philadelphia) 25. Wyoming 26. Maine 27. Mississippi 28. Missoui 29. Kentucky (neutraal tijdens burgeroorlog) 30. Iowa 31. Connecticut 32. Alaska (gekocht van de russen) 33. Alabama, 34. Delaware 35. New Mexico (Manhattan project) 36. Oklahoma 37. Maryland 38. Vermont 39. West-Virginia 40. Louisiana (tot 1804 van Frankrijk) 41. Montana 42. New Hampshire 43. Indiana 44. Illinois, 45. Minnesota 46. Hawaii 47. Arizona 48. Tennessee. 49. Virginia 50. Rhode Island? Plus nog DC. En dan nog, niet echt tot de federatie, maar wel tot Amerika behorende: Puerto Rico, Guam, de Maagdeneilanden en nog wat grut waar ik niet op kan komen.

(ik ben net bezig alle deelstaten van de wereld vanbuiten te blokken, zou ik al moeten kennen: Amerika, Zwitserland, Duitsland en België , to do: Brazilië, Argentinië, Nigeria, Zuid-Afrika, Spanje,...)

Citaat:
Ik denk dat ik iedere staat in Europa kan aanwijzen, tot de grens die ongeveer langs de Wolga loopt.

Citaat:
Natuurlijk, en zelfs een verdomd oud land én oude republiek. Ergens begin 4e eeuw of zo.

PS: ik besef dat dit een stoefmail is...
Oud 20 mei 2004, 13:34   #229
Sufragette
Schepen

Sufragette's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sufragette
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sufragette
Ik heb zelf 4 jaar in Nederland gewoond, en zie een hereniging niet zitten. Wanneer er gesproken wordt over een onafhankelijk Vlaanderen, gaat dit over geografische verschillen én metaliteitsverschillen van een bevoking; ik vindt in dit topic enkel de geografische argumenten terug om wel te herenigen met onze noorderburen..
Waar is die logica plots naartoe?
Kunt u, als kenner te plaatste, eens precies de mentaliteitsverschillen weergeven?

Bovendien bent u niet echt eerlijk, want ik heb wel degelijk het mentaliteitsverschil aangehaald in de religieuze achtergrond van Nederland -toch een belangrijke factor in de mentaliteit dacht ik zo. Ik geeft ook eerlijk toe dat er een mentaliteitsverschil bestaat, maar die valt niet samen met de staatsgrens.

Klopt; de religieuze grens valt samen met de moerdijk.. Hoe ga je dat oplossen? Zuidelijk Nederland wel en Noordelijk niet?

Enneuhm, wat die andere verschillen betreft; die zijn groter dan enkel de religieuze verschillen. Ik denk niet dat onze Vlamingskes zo opgezet zullen zijn met de boertige, recht-door-zee mentaliteit van de Nederlanders.. We vinden ze tenslotte arrogant he..
Oud 20 mei 2004, 13:48   #230
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
PS: ik besef dat dit een stoefmail is...
Tss, Hollander!

De Amerikaanse (deel)staten zou ik toch niet allemaal weten, maar de onafhankelijke staten van de wereld moeten wel lukken denk ik (de meeste met hoofdstad en aanvullende info), net als het gros van de deelstaten van Europa. Maar ja, ik ben niet voor niets geografie gaan studeren natuurlijk.
Oud 20 mei 2004, 13:50   #231
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sufragette
Klopt; de religieuze grens valt samen met de moerdijk.. Hoe ga je dat oplossen? Zuidelijk Nederland wel en Noordelijk niet?
Is die grens een probleem dan? Binnen Nederland in ieder geval niet. Het gaat er alleen om aan te geven dat de mentaliteit in het zuiden van Nederland nauw aansluit bij die in Vlaanderen.
Oud 20 mei 2004, 14:08   #232
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Texas
2. Californië
3. Hawaï
4. Illinois
5. Alaska
6. New York
7. Florida

Moet wel eerlijk toegen dat ik tot het Eurovisie Songfestival 2004 geen idee had waar Monaco precies ligt.
En als ik u naar de hoofdstad van Florida vraag, dan denkt iedereen in Europa natuurlijk onmiddellijk aan Tallahassee.

U bent trouwens van Nederland nietwaar, want een Belg zou met een lijstje van 7 uit 52 staten niet zo van zijn tak maken over zijn kennis.
Oud 20 mei 2004, 14:15   #233
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Natuurlijk zijn dit vooroordelen. Ik heb eerder al uitgelegd dat ik het cultuurverschil zoals ik denk day de gemiddelde vlaming dat ervaart.
Dat is nu juist het probleem, dat de ideeën over Nederland vaak gebaseerd zijn op vooroordelen. Maar het is niet nodig om dat nog eens op een rijtje te zetten, ik ken ze onderhand allemaal wel.
Citaat:
Wat ik wel wil zeggen is dat er dingen zijn in de Nederlandse cultuur die in Vlaanderen niet echt positief zullen onthaald worden.

De manier van werken op een het supersuperfucntionele, hypergeregelde manier,
Niemand houdt van chaos, toch? Kun je deze misschien even toelichten?
Citaat:
de voor Vlamingen geforceerd overkomende manier over alles te overleggen en bespreekbaar te maken.
Hoe doet men dat in Vlaanderen dan? Erover zwijgen? Achter elkaars rug om er toch over spreken? Meningsverschillen zolang laten voortslepen dat samenwerken onmogelijk wordt?
Citaat:
Om voor alles een officieel orgaan in het leven te roepen.
Is het aantal vzw's in Vlaanderen wel eens geteld?
Citaat:
De focus op werkethiek.

Citaat:
De manier van nederlanders om alles, maar dan ook alles in regeltjes en contractjes vast te leggen. De neiging om het naleven van die dingen dan ook nog uitvoerig te controleren. Als een Vlaming ergens een verschikkelijke hekel aan heeft, dan is het dat wel.
Dus de Vlaming is toch een sjoemelaar?
Citaat:
Nog iets waar een Vlaming hekel aan heeft is sociale controle. Als je in Nederland gordijnen voor je venster hangt heb je al iets te verbergen. Als er iemand met een collectebus langskomt geef je wat want de buren hebben het gezien.
Weer een vooroordeel. Het is andersom: mensen hangen geen gordijnen op omdat ze vinden dat ze niks te verbergen hebben. Ik denk dat het ook voortkomt uit WOII, toen verduistering verplicht was, dat men na de oorlog geen gordijnen meer wilde. Maar dat je verdacht bent als je de gordijnen dicht doet slaat natuurlijk nergens op. Net als dat je iets moet geven aan de collecte omdat de buren het zouden zien. Hoe verzin je het? Nederlanders zijn gewoon gul met goede doelen, dat komt voort uit de kerkelijke geschiedenis denk ik. Gereformeerde kerken zijn vaak rijk met relatief weinig leden, doordat de leden zoveel geld schenken. "Om het geweten te sussen", zeggen de critici dan. Feit is dat milieubeschermingsorganisaties samen vier miljoen (!) leden hebben in Nederland, noodhulpacties altijd tientallen miljoenen opleveren, Nederland met 0,8% van het BNP boven het internationaal gemiddelde zit w.b. de uitgave aan ontwikkelingssamenwerking, enz.
Citaat:
De gewoonte om in gesprekken een grote mond op te zetten om je gelijk te krijgen.
Heeft meer met het karakter van een persoon te maken denk ik.
Citaat:
De gewoontje om in het dagelijkse leven een "doe maar gewoon dan ben je gek genoeg" attitide te hebben. Altijd rationeel zijn, altijd hard werken.

En om dan op vastgelegde ("officiele') momenten zoals op vakantie of op een avond uit ineens KEIHAD het varken te gaan uithangen.
Een Nederlander plant z'n leven misschien beter. Maar overmatig alcoholgebruik zal je in Vlaanderen toch ook wel tegenkomen neem ik aan.
Kijk eens aan, de cultuurverschillen worden al verdedigd. We zijn nog maar net over een fusie aan het praten en het cultuurimperialisme van onze noorderburen is al begonnen.
Oud 20 mei 2004, 14:17   #234
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weer een vooroordeel.
Citaat:
Hoe verzin je het? Nederlanders zijn gewoon gul
Die moest ik er even van tussen halen. 8)
Oud 20 mei 2004, 14:21   #235
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Holland is geen provincie, er is Zuid-Holland en Noord-Holland.
Vlamingen hebben het ook niet zo graag wanneer Hollanders toch nog eventjes de puntjes op de i willen zetten terwijl iedereen al lang door heeft waarover het gaat, en die commentaar totaal overbodig, ja zelfs nutteloos is.

[size=2]Edit: Zijn quote-mess opgelost.[/size]
Oud 20 mei 2004, 14:21   #236
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk zijn er verschillen tussen nl-ers en vlamingen. Nogal wiedes. Die zijn er tussen brabanders en limburgers en west-vlamingen ook. Vraag is of die nl/vl verschillen zo groot zijn als de verschillen tussen Vlamingen en franstaligen. Iedereen die intellectueel eerlijk wil blijven antwoordt daar neen op. Dus wat mij betreft kan een politieke unie vl - nl heel goed. Dit neemt niet weg dat ik als brabander 'gemakkelijker' om kan gaan met een mede-brabander dan met een west-vlaming of dan met een hollander. En daar is niets mis mee. Overigens is dit een dubbele draad (same topic in communautaire discussies). Het is verbazend en ook hartverwarmend dat dit thema altijd zo een grote respons heeft - ondanks 170 jaar BELGISCHE indoctrinatie.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2004, 14:28   #237
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag is of die nl/vl verschillen zo groot zijn als de verschillen tussen Vlamingen en franstaligen.
Ah ja? Is dat de vraag? Want alles wat beter is als een Waal, daar gaan we dan maar mee fusioneren.

Straks gaat ge dan nog zeggen dat ik vooroordelen heb waarschijnlijk.
Oud 20 mei 2004, 14:29   #238
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is verbazend en ook hartverwarmend dat dit thema altijd zo een grote respons heeft.
Als dat de maatstaf is, moeten we in alle geval bij de Walen blijven, want dat thema heeft een nog veel grotere respons.
Oud 20 mei 2004, 14:33   #239
Dimitri

Standaard

Citaat:
Citaat:

U bent trouwens van Nederland nietwaar, want een Belg zou met een lijstje van 7 uit 52 staten niet zo van zijn tak maken over zijn kennis.
Ik neem aan dat in een Belgische steekproef toch ook wel de mensen die niet alles weten naar hun mening wordt gevraagd.
Oud 20 mei 2004, 14:39   #240
Dimitri

Standaard

Citaat:
Kijk eens aan, de cultuurverschillen worden al verdedigd. We zijn nog maar net over een fusie aan het praten en het cultuurimperialisme van onze noorderburen is al begonnen.
Hoezo cultuurimperialisme? Als iemand iets beweert, wil ik wel graag een onderbouwing zien. Met opmerkingen als 'in Nederland wordt alles geregeld' kan ik niks. Wordt er in Vlaanderen dan maar wat aangekloot ofzo? Dat slaat toch nergens op?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be