Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2020, 21:20   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maar wij leven nog voor het grootste deel en in Nederland word je geleefd. Je loopt daar, zoals ze het zelf zo mooi weten uit te drukken, in een keurslijf en dat is de Belg niet gewoon dat merk je bv. al direct aan onze gebouwen. Lintbouw ja maar hier zie je tenminste al van ver in welk huis je woont. In Nederland is het best mogelijk wanneer je eens van een feestje komt en er eentje teveel op hebt dat je in het bed beland van een buurvrouw van twee straten verder. Tussen al die hokjes is er toch geen verschil te zien.

Leven zoals de Nederlanders doen? Ik denk het niet, dat zou een Belg niet aanvaarden. Niet samen maar in vriendschap, ja.
Ik wel. Heel graag zelfs.

En die lintbebouwing moet je niet teveel roemen. Het zorgt voor een enorme maatschappelijke en economische kost die ondertussen niet meer te overzien is. Ook onze mobiliteit lijdt er enorm onder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 21:21   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb al genoeg Walen onder elkaar horen praten en Luxemburgers, daar versta je geen lap van.

Het is wat het is, een Vlaming is en blijft een Vlaming en daar maak je geen Nederlander van en het verhaaltje dat een Nederlander beter zijn taal machtig zou zijn dan een Vlaming, ...wel het enige dat daar van waar is, is dat het een verhaaltje is. Neem dat van mij aan.
Dat neem ik helemaal niet aan. Daarvoor ken ik Nederland net iets te goed. Nederlanders beheersen hun taal op een veel soepeler manier dan Vlamingen, weten zich gevatter en puntiger uit te drukken. En dat allemaal desnoods in zo goed als vlekkeloos AN.
Oud 7 januari 2020, 21:23   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja komaan zeg, wat voor flauwe kul is dat nu weer. Wanneer ik in Nederland kom heb er niet meer gelijksoortige pakjes gezien dan bij ons. Jouw misprijzend commentaar is er toch wel ver over.
Gary heeft al meer dan eens blijk gegeven rond te lopen met oogkleppen als het om onze noorderburen gaat. Hij lijkt een grote voorstander van de kleinstaatse oplossing voor Vlaanderen.
Oud 7 januari 2020, 21:26   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Fortis heeft toch ook geprobeerd in Nederland voet aan de grond te krijgen door ABN AMRO over te nemen, op bestuursniveau zijn ze nooit overeen gekomen.
U schijnt niet te weten dat Fortis al een samengaan was van een Nederlandse en Belgische component.
Oud 7 januari 2020, 21:28   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een onafhankelijk Vlaanderen is beter en met Nederland en de Antillen een samenwerkingsverband voor het leger.
Waarom is het beter?
Oud 8 januari 2020, 00:09   #226
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom is het beter?
Er is tijd nodig om naar elkaar toe te groeien.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 00:15   #227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Er is tijd nodig om naar elkaar toe te groeien.
Ongetwijfeld, maar hoe langer men het uitstelt, hoe sterker de kleinstaatse oplossing zich zal consolideren.
Oud 8 januari 2020, 00:25   #228
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld, maar hoe langer men het uitstelt, hoe sterker de kleinstaatse oplossing zich zal consolideren.
Volgens mij heb je gelijk: moslim rechters kunnen dit oplossen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 01:19   #229
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ze spreken is me nog niet zo opgevallen dus zal het wel goed zitten maar dat ze vriendelijker en behulpzaam zijn blijft je opvallen Belg zijnde.
Dat is waar, ze zijn commerciëler, ze weten hoe ze een klant moeten bespelen. Een Belg veel minder en dan moeten we die nog in twee opdelen, Vlamingen en Walen. Vlamingen gaan dan nog de moeite doen om de taal van de klant te gebruiken, Walen krijgen meestal zelf de " dank u wel en tot ziens" niet eens uit hun bek.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 01:21   #230
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

echt rationeel is het allemaal niet bij u hé

rot toch op met je Hollanderhaat man.
Ik haat de Hollanders niet, ik heb er eerder kompassen mee.
Oud 8 januari 2020, 01:25   #231
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja komaan zeg, wat voor flauwe kul is dat nu weer. Wanneer ik in Nederland kom heb er niet meer gelijksoortige pakjes gezien dan bij ons. Jouw misprijzend commentaar is er toch wel ver over.
Denk er van wat je wil, ik doe dat ook.
Oud 8 januari 2020, 01:31   #232
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Rudy Aernoudt is een pseudo-belgo-unitarist dus dat is wel de laatste aan wie ik ga vragen om me zijn visie op Groot-Nederland uit te leggen.

VL & NL werken goed samen op vele vlakken maar dat wordt nooit aangehaald omdat je tegen 'ollanders moet zijn.

Vandaar dat de pers het volgens mij niet goed snapt dat Mathieu VDP hier héél populair is.

Er zijn veel programma's waar die clichés worden benadrukt maar toch raar dat ze dat nooit doen over de verschillen tussen VL & WAL.
Daar zeg je het, samen werken. Ik kon ook goed samenwerken met heel wat mensen, maar ik ben er daarom nog niet mee getrouwd.

Al gehoord over " Samenwerkend vennootschap"? Dat loopt dikwijls prima, maar wanneer ze fusioneren is het doorgaans naar de kl.....

Laatst gewijzigd door Garry : 8 januari 2020 om 01:35.
Oud 8 januari 2020, 01:46   #233
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Mijn indruk is dat Vlamingen beter Nederlands schrijven dan Nederlanders. Ik zie hier veel minder fouten dan op Nederlandse fora. Daarentegen denk ik dat Nederlanders zich over het algemeen beter in het Standaardnederlands kunnen uitdrukken dan Vlamingen. Ik heb het niet over het accent, maar over onze standaardtaal. Verder wordt er in Vlaanderen meer dialect gesproken dan in Nederland. Sterker: in Nederland dreigen veel dialecten te verdwijnen.
Dialecten kunnen beter blijven bestaan. Ze hebben zo hun voordelen. Zo is bv. in het Antwerps goed te horen wanneer iets mannelijk of vrouwelijk is. Nemen we bijvoorbeeld een stoel of een tafel. In het Antwerps wordt dat, " ne stoel en een tafel / ne man en een vrouw.

In het Westvlaams hoor je wanneer iets geschreven wordt met lange ij of met korte ei. Alle woorden met lange ij worden met y uitgesproken.

En wat uw indruk betreft, kijk maar eens naar het aantal Nederlandse of Belgische winnaars van het groot Nederlands dictee. Met ons armzalige aantal (7miljoen) Vlamingen tegenover bijna het drievoudige aan Nederlanders, zijn het nog overheersend Vlamingen die als winnaar uit komen.

Laatst gewijzigd door Garry : 8 januari 2020 om 01:56.
Oud 8 januari 2020, 02:04   #234
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

LiberaalNL heeft gelijk en ongelijk. Ik hoor dagelijks dialect in Noord-Brabant, ook bij jongere mensen. Vooral onder dorpelingen. En zelfs in Zuid-Holland, dieper Holland. Als ik bijvoorbeeld Zwijndrecht bezoek, een stukje Randstad, maar totaal niet toeristisch hoor ik dialect. Vaak eerder Rotterdams dan Dordt, doch. Een verdrongen dialect onder de jonge generatie, vaak sympathieke maar ietwat ordinaire figuren wel die het spreken.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 januari 2020 om 02:13.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 02:04   #235
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Een simpel voorbeeld. Een vriend van me heeft een tijdje in Vlaanderen gewoond en hij had een afspraak met zijn huurbaas waar ik bij was. De man had het over 'microgolf', 'droogkuis', 'ne camionneke' en andere Vlaamse woorden die de gemiddelde Nederlander niet begrijpt. Ik kom vaak genoeg in Vlaanderen om ze te begrijpen, maar mijn vriend begreep hem regelmatig niet. Standaardtaal is zo'n situatie noodzakelijk.
Je gooit twee dingen door elkaar hé. Je moet Belgisch Nederlands vergelijken met Nederland 's Nederlands. Ook dan nog gebruiken wij Vlamingen een iets of wat andere woordenschat dan de Nederlanders en in Brussel moet ge compleet twee talig zijn om een Brusselaar te verstaan. https://www.youtube.com/watch?v=5OKzGFu31sE Hiervan gaat een Nederlander natuurlijk niet veel verstaan.

Laatst gewijzigd door Garry : 8 januari 2020 om 02:10.
Oud 8 januari 2020, 02:08   #236
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan zal jij een slimme Belg zijn.
In een ander land gaan werken is sowieso al niet gemakkelijk, je blijft een vreemde eend in de bijt.
Gelukkig is Nederland wel wat gewoon op dat gebied en zijn ze er vrij verdraagzaam in, Frankrijk is daarin veel slechter.
Ik ben vaak een domme Belg (nooit zo genoemd nota bene) wegens mijn periodische verstrooidheid. Wel heb ik een drijf tot verbetering, plichtsbewustheid en zelfkritiek. Ik neem de dingen niet zo snel persoonlijk op als de gemiddelde Belg, al ervaart mijn leidinggevende die Belgische trekken wel aan me. Nu, dat werkt nog steeds niet in mijn nadeel in Nederland.

Sterker, op mijn werk weet men van mijn Groot-Nederlandse sympathieën tot de grote baas toe. Ik uit ze niet te sterk hoor, ze zien dat ik mezelf eerder als een Zuiderling van over de grens zie.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 januari 2020 om 02:11.
Oud 8 januari 2020, 02:16   #237
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je gooit twee dingen door elkaar hé. Je moet Belgisch Nederlands vergelijken met Nederland 's Nederlands. Ook dan nog gebruiken wij Vlamingen een iets of wat andere woordenschat dan de Nederlanders en in Brussel moet ge compleet twee talig zijn om een Brusselaar te verstaan. https://www.youtube.com/watch?v=5OKzGFu31sE Hiervan gaat een Nederlander natuurlijk niet veel verstaan.
Als je Frans en Antwerps kent, dan is Renaat Grassin best verstaanbaar voor ons. Hij is trouwens overleden in hetzelfde ziekenhuis als waar ik geboren ben. Afgebroken inmiddels. Ketjes kunnen hun draai vinden in Antwerpen, of eerder konden, want de verfransing is verder opgedrukt of ze zijn allang de stad ontvlucht.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 januari 2020 om 02:25.
Oud 8 januari 2020, 02:28   #238
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als je Frans en Antwerps kent, dan is Renaat Grassin best verstaanbaar voor ons. Hij is trouwens overleden in hetzelfde ziekenhuis als waar ik geboren ben. Afgebroken inmiddels. Ketjes kunnen hun draai vinden in Antwerpen, of eerder konden, want de verfransing is verder opgedrukt of ze zijn allang de stad ontvlucht.
Dat is zo.
Oud 8 januari 2020, 03:16   #239
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Langs den andere kaant: Wulder verstaan zelfs wanneer een Ollander het heeft over "zus dorrans".
Vwalla!
Oud 8 januari 2020, 03:34   #240
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Langs den andere kaant: Wulder verstaan zelfs wanneer een Ollander het heeft over "zus dorrans".
Vwalla!
Alleen als het met gin is....

En as ge ne kommisfeur zie gon a blaffeture wel omhoeggaon,mo nie astievan Gennez zaain....

Danist int putteke van'triool....

Laatst gewijzigd door Svennies : 8 januari 2020 om 03:35.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be