Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat weet u over Peak Oil?
Niets, ik ben dom en lui. Ik verkies niet te weten. 8 36,36%
Voorlopig weinig. Maar ik doe mijn best om er zo snel mogelijk meer over te weten. 6 27,27%
Ik ken het fenomeen. Het heeft m'n leven veranderd. Ik bereid me stilaan voor. 5 22,73%
Als expert lobby ik nu al opdat politici een beleid van Peak Oil Preparedness implementeren voor het te laat is. 3 13,64%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2005, 15:14   #221
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Boven de 65 dollar.

Voor ons zijn die waanzinnige olieprijzen dus een goudmijn he.

De ene zijn brood ... ander zijn dood
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2005, 15:30   #222
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Boven de 65 dollar.

Voor ons zijn die waanzinnige olieprijzen dus een goudmijn he.

De ene zijn brood ... ander zijn dood

Emmn explain yourself.

in mijn ogen zijn die prijzen DE doodsteek voor onze economie.
Inflatie groeit steeds verder dus kunnen wij minder kopen met onze lonen, alles wordt stilaan minder betaalbaar...
wij schenken enorme bedragen weg aan arabieren.. etc..

Misschien snap ik hier iets niet
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2005, 15:37   #223
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

je bent een optie vergeten:
"none of the above"
Oud 11 augustus 2005, 16:02   #224
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
Emmn explain yourself.

in mijn ogen zijn die prijzen DE doodsteek voor onze economie.
Inflatie groeit steeds verder dus kunnen wij minder kopen met onze lonen, alles wordt stilaan minder betaalbaar...
wij schenken enorme bedragen weg aan arabieren.. etc..

Misschien snap ik hier iets niet
De inflatie wordt gecounterd door spotgoedkope import uit Azië.
Dus importeurs verdienen centjes.

'ons' en 'onze' economie bestaat niet.

wat goed is voor mij, is wsh slecht voor de portemonnee van iemand anders.

'wij' zijn in dit land geen groot economisch blok.

en ik kan mij niet explainen omdat er anders teveel goudzoekers komen plunderen
Oud 11 augustus 2005, 16:29   #225
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Portemonnee van iemand anders interesseert mij niet echt

ik ben vooral geinteresseerd in mijn eigen portemonnee en imho zijn de hoge olieprijzen SLECHT voor mijn portemonnee en tenzij je voor de olieindustrie werkt zijn de hoge prijzen voor UW portemonnee ook niet bepaald interessant..
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2005, 18:26   #226
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
ik ben vooral geinteresseerd in mijn eigen portemonnee en imho zijn de hoge olieprijzen SLECHT voor mijn portemonnee en tenzij je voor de olieindustrie werkt zijn de hoge prijzen voor UW portemonnee ook niet bepaald interessant..
Ge moest eens weten ...

Niet iedereen is er de dupe van hoor, zeker niet.
Oud 11 augustus 2005, 22:36   #227
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Dat verhaaltje van importeurs die zogezegd gouden zaken doen omdat ze goedkope productjes uit China binnenhalen, is natuurlijk onzin.
De hoge olieprijzen zijn enkel goed voor Arabieren.
Zowel de Chinese manufacturers als de logistiek als de shippers zijn allemaal de dupe, en dus ook de importeurs, die trouwens in Europa niet zomaar alle Chinese rommel mogen binnenhalen.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2005, 23:05   #228
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Dat is de kern van de zaak. Er zit zeer veel 'zware olie' in de grond, maar het kost te veel om die naar boven te halen en te verwerken.

Het Peak Oil rampen scenario is gebaseerd op dit principe: het kapitalisme en de industriële maatschappij is gebaseerd op permanente groei. En die groei is op zijn beurt enkel mogelijk als zij ondersteund wordt door massale hoeveelheden, uiterst goedkope en voorradige energie.

In de eerste fase van het kapitalistische tijdperk was dat biomassa en steenkool (stoom) (1775 - 1875). In de tweede fase (1875 tot vandaag) was dat petroleum.

Er is nu gewoon geen "derde" energiebron die de uitputting van de goedkope olie kan vervangen op eenzelfde eenvoudige manier.

En intussen zijn we wel met 6.2 miljard mensen op deze planeet die allemaal gevoed moeten worden.

Er is gewoon geen uitweg uit deze ramp.

Als ik (ik waan me even de overheid) geconfronteerd zou worden met een probleem als dit zou ik me eerst even het fundament in vraag stellen nl.
- Waarom moet er permanente groei zijn?

Als ik even heel politiek incorrecte zinnetjes mag verkopen:
We hebben jarenlang massa's steenkool en nadien olie erdoor gejaagd. Met als gevolg een vreselijke stijging van het CO2 in de lucht, met alle gevolgen vandien die een opwarming van de aarde (verandering van het klimaat) met zich meebrengt.
Echter, nu we het zo ver gedreven hebben dat er niet veel meer CO2 bij kan voordat er euhm ... erge dingen gebeuren, komt er godzijdank een oplossing aandrijven uit onvewachtte hoek ... nl. ... de olie waarmee we de enorme vervuiling bewerkstellingen geraakt op...
Helaas voor sommigen, maar uiteindelijk gelukkig voor velen, heeft de natuur in die zin (of wie of wat u ook wilt geloven dat voor dit alles gezorgd heeft) een soort zelf-corrigerend systeem uitgedacht ... er is namelijk net genoeg olie om onszelf, al dan niet "per ongeluk", voor een groot gedeelte op de slechte weg te helpen ... maar er is er te weinig om 'de boel helemaal naar de kloten te helpen'. (Mmmm ... blijbaar wist moeder Natuur wel dat de mensen veel over zouden hebben voor het geld ...).

Geniaal toch?

(Oké schiet maar)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Groentje-18 on 12-08-2005 at 00:09
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Dat is de kern van de zaak. Er zit zeer veel 'zware olie' in de grond, maar het kost te veel om die naar boven te halen en te verwerken.

Het Peak Oil rampen scenario is gebaseerd op dit principe: het kapitalisme en de industriële maatschappij is gebaseerd op permanente groei. En die groei is op zijn beurt enkel mogelijk als zij ondersteund wordt door massale hoeveelheden, uiterst goedkope en voorradige energie.

In de eerste fase van het kapitalistische tijdperk was dat biomassa en steenkool (stoom) (1775 - 1875). In de tweede fase (1875 tot vandaag) was dat petroleum.

Er is nu gewoon geen "derde" energiebron die de uitputting van de goedkope olie kan vervangen op eenzelfde eenvoudige manier.

En intussen zijn we wel met 6.2 miljard mensen op deze planeet die allemaal gevoed moeten worden.

Als ik (ik waan me even de overheid) geconfronteerd zou worden met een probleem als dit zou ik me eerst even het fundament in vraag stellen nl.

We hebben jarenlang massa's steenkool en nadien olie erdoor gejaagd. Met als gevolg een vreselijke stijging van het CO2 in de lucht, met alle gevolgen vandien die een opwarming van de aarde (verandering van het klimaat) met zich meebrengt.
Echter, nu we het zo ver gedreven hebben dat er niet veel meer CO2 bij kan voordat er euhm ... erge dingen gebeuren, komt er godzijdank een oplossing aandrijven uit onvewachtte hoek ... nl. ... de olie waarmee we de enorme vervuiling bewerkstellingen geraakt op...
Helaas voor sommigen, maar uiteindelijk gelukkig voor velen, heeft de natuur in die zin (of wie of wat u ook wilt geloven dat voor dit alles gezorgd heeft) een soort zelf-corrigerend systeem uitgedacht ... er is namelijk net genoeg olie om onszelf, al dan niet "per ongeluk", voor een groot gedeelte op de slechte weg te helpen ... maar er is er te weinig om 'de boel helemaal naar de kloten te helpen'. (Mmmm ... blijbaar wist moeder Natuur wel dat de mensen veel over zouden hebben voor het geld ...).

Geniaal toch?

(Oké schiet maar)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Geniaal toch?

(Oké schiet maar)[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 augustus 2005 om 23:09.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2005, 23:31   #229
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Bovendien: met kernenergie maak je geen pesticiden en fertilizers, geen medicijnen, geen plastics, geen petro-derivaten, en geen transport. Met goedkope olie wel.

Al ooit gedacht hoe je alle transport op batterijtjes of waterstof gaat laten rijden? Van jumbojets over trucks en personenwagens tot bulldozers en vrachtschepen?

No way. Niets vervangt petroleum. En geen enkel alternatief kan snel genoeg op massale schaal en goedkoop geïntroduceerd worden om de oliecrash op te vangen.

(Vandaag) In de reeks alternatieven voor petrol (en misschien morgen bij uw Humo ):

* Personenwagens, bussen, jeeps, bulldozers en truks:

-Plantenolie (koolzaad waarschijnlijk dat op bepaalde geografische locaties masssaal zal verbouwd worden)

- Schapenurine

- Perslucht

- en (zelf uitgevonden): glijden op water richting uw bestemming (maar daar moet nog wat meer wetenschappelijk onderzoek naar verricht worden )

Zoals u ziet, voor het ene land is het ene alternatief al wat haalbaarder dan het andere, maar voor ieder is er wat wils.

* Plastieke fleskes en pottekes:

- Alles wat vloeibaar is in een glazen verpakking, plastic stoppen worden behouden worden mss ook van glas in de toekomst

- verpakkingen voor shampoo's e.d.: van ieder merk worden grote vaten in de winkel gezet die worden bijgevuld, en ieder heeft natuurlijk een plastiek potteke en vult dat bij (of we recycleren)

- charcuterie en de boterhammekes worden verpakt in boterhammenpapier

- voor andere toestanden zoals koekjes en eten: in papierachtigen

* Zeepkes, shampoo'kes en zalfkes:

- obv plantaardige olie

* Medicijnen, kauwgum, snoepjes, make-up...

- uiteraard van plantaardige olie

* Pesticiden

- Worden uiteraard uit de handel genomen.
Oplossing: beestjes in ons voordeel gebruiken (maar dan moeten we wel goed omspringen met het klimaat anders bestaat er het risico dat ze gaan lopen)

Nu zal u nu zich misschien wel de bedenking maken dat er veel extra papier en karton gaat nodig zijn, en dat er dus veel extra bomen moeten gekapt worden...
Maar hennep wordt de nieuwe basis van papier en dat soort toestanden.
Oud 11 augustus 2005, 23:35   #230
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat ge niet dikwijls aan de champagne zult nippen als ge in anti-zwaartekracht en andere paranormale nonsens gelooft.

Enfin, ik wens u veel geluk. Ge kunt anti-gravity hobbykits kopen op e-bay.
Hier is een schoon modelleke:

PS: dat moeten niet perse rietjes zijn, ge kunt ook balsahout gebruiken hé.

Ik vind trouwens dat we toch moeten overwegen om een heel grote dynamo tegen de aarde te plakken. Zoals ge weet draait de aarde rond hé.

Dan zal er wel een strookske aarde over de hele omtrek van de aarde moeten vrijgemaakt worden ... Tenzij we ons natuurlijk om de zoveel tijd gaan bukken/onszelf ingraven.
Oud 11 augustus 2005, 23:38   #231
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Uiteraard heeft Boeing een anti-gravity programmatje. Net zoals de NASA ook een programmatje heeft lopen rondom een Indiër die beweert dat hij al 6 jaar op thee en zonlicht alleen leeft.
Er is by the way niet alleen een Indiër die dat doet.
Oud 11 augustus 2005, 23:40   #232
Groentje-18

Standaard

Citaat:
[size=2]
[/size]
Stel ik globale problemen als doemdenken voor ? Waar dan ? Ik zeg gewoon ( net zoals de door jou aangehaalde Campbell ) dat de mensheid best op tijd investeert in alternatieven, die er wel degelijk zijn, massaal zelfs.
Er zijn heden meer prangender problemen zoals ontbossing, schaarste aan drinkbaar water etc ...
Idd!
Oud 11 augustus 2005, 23:41   #233
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Het is net hetzelfde als met gelijk welke andere commodity, er is niets om u zorgen over te maken.

Laat me raden ... u bent van de V.S.?
Oud 12 augustus 2005, 01:21   #234
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat verhaaltje van importeurs die zogezegd gouden zaken doen omdat ze goedkope productjes uit China binnenhalen, is natuurlijk onzin.
De hoge olieprijzen zijn enkel goed voor Arabieren.
Zowel de Chinese manufacturers als de logistiek als de shippers zijn allemaal de dupe, en dus ook de importeurs, die trouwens in Europa niet zomaar alle Chinese rommel mogen binnenhalen.
vooreerst: er wordt enorm veel geld verdiend met import uit china, door de importeurs en door de fabrikanten van ginderachter.
de hoge olieprijzen zijn ook goed voor de oliemultinationals
de freight carrier prijzen vallen nog altijd reuze mee voor een containertje Antwerpen Shanghai.
Oud 12 augustus 2005, 01:23   #235
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Er is by the way niet alleen een Indiër die dat doet.
Die indier leeft al 30 jaar alleen op zonlicht.

Niet echt vreemd als je de theorie en praktijk achter prana kent.
Oud 12 augustus 2005, 21:57   #236
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Dat dacht ik ook al.

Net zoals een Australische vrouw trouwens, niet?
Oud 12 augustus 2005, 22:44   #237
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Pirana?

En die indier : ik zou hem graag eens in een grote glazen bak zetten
in het midden van de woestijn : volop zonlicht.
(ok, ik smijt er een airco en een parasol bij voor de fun)

Hoelang zou het duren voor hij op zijn knieen zit om eruit te mogen.
Niet lang denk ik.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2005, 00:56   #238
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Pirana?

En die indier : ik zou hem graag eens in een grote glazen bak zetten
in het midden van de woestijn : volop zonlicht.
(ok, ik smijt er een airco en een parasol bij voor de fun)

Hoelang zou het duren voor hij op zijn knieen zit om eruit te mogen.
Niet lang denk ik.
waarom zou je dat doen ?

die kerel is door nasa uitgenodigd geweest, zij hebben hem geobserveerd en sindsdien hoor je er niets meer omtrent ...

prana ... chi ... ki ... volop aanwezig.
Oud 13 augustus 2005, 10:24   #239
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom zou je dat doen ?
Als experiment tiens.

Citaat:
die kerel is door nasa uitgenodigd geweest, zij hebben hem geobserveerd en sindsdien hoor je er niets meer omtrent ...

prana ... chi ... ki ... volop aanwezig.
Riekt volop naar fake toestanden en kwak-wetenschap.
Ik raad u de website van Skepp aan of van Etienne Vermeersch als middel
om terug te landen in de realiteit.

Het is hier op de planeet aarde nog zo slecht niet, weet je.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2005, 10:43   #240
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Riekt volop naar fake toestanden en kwak-wetenschap.
LOL!! heerlijk, sommigen denken nog steeds dat de (echte?) wetenschap er
voor ons is. LOL

go back to sleep. ze noemen de wetenschappers niet voor niets Goyims!

LOL

met vriendelijke groeten

Pindar
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be