Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2007, 17:12   #221
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zo geagiteerd heb ik je nog nooit meegemaakt.
Ik was de hevige, emotionele, hé.
Ik ben toch vriendelijk gebleven? Nee?
Oud 22 december 2007, 17:16   #222
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Paaseiland? Ze deden godverdomme hele dagen niet anders dan veel te grote standbeelden oprichten.
Wat denk je wat ze in China of in Dubai doen gebouwen optrekken die niet hoog genoeg kunnen zijn van een halve tot een kilometer hoog? Om te pochen en te tonen dat ze decadentie voorstaan!
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 17:16   #223
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enige goeie index is de Percalion-index:

[(bedrag op Percalions bankrekening) / (totale geldhoeveelheid in de economie) * 50] + [(aantal knappe vrouwen in Percalions harem) / (aantal knappe vrouwen in de hele samenleving)*50]

Varieert tussen nul en honderd procent; bij honderd procent heb je 'n perfecte samenleving.
Ey, en ik?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 17:17   #224
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben toch vriendelijk gebleven? Nee?
Als ik die tekst had geschreven, had ik daar 'ja' op geantwoord. Naar jouw maatstaven was dat een duidelijk geagiteerde tekst.
Niet dat ik de inhoud niet volledig onderschrijf, hoor.

Zonet een paper gelezen over The Man en De Wet Van Say. Die jongen was echt niet zo slim, hé?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 17:20   #225
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enige goeie index is de Percalion-index:

[(bedrag op Percalions bankrekening) / (totale geldhoeveelheid in de economie) * 50] + [(aantal knappe vrouwen in Percalions harem) / (aantal knappe vrouwen in de hele samenleving)*50]

Varieert tussen nul en honderd procent; bij honderd procent heb je 'n perfecte samenleving.
Als nutsfunctie is dat eigenlijk nog niet zo slecht gezien

Allé, vanuit jouw standpunt dan toch.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 17:23   #226
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat hoef je zeker niet te doen, maar je zal allicht wel zo vriendelijk zijn om minstens één bericht aan te wijzen waar volgens jou de argumenten van de Oostenrijkse School onderuit gehaald werden.

Niet alleen om nog een béétje een schijn van geloofwaardigheid te geven aan je berichten, maar ook omdat het mij best wel zou interesseren om 'n degelijke kritiek op de ABCT te lezen.

Ik zeg dit niet vaak, beste Sjaax, maar misschien moet je zwijgen over dingen waar je niets van af weet - de Austrian business cycle theory lijkt me hier zo'n geval te zijn. Ik ga niet beweren dat ik alle finesses van 'Prices and Production' ken, ik ga niet beweren dat ik alle komma's in Money, Bank Credit and Economic Cycles begrijp of dat ik alle theoretische argumenten in America's Great Depression zo evident vind. Maar ik heb wel genoeg inspanning geleverd om die theorie te begrijpen en ik ben persoonlijk er van overtuigd dat de hele Mises-Hayek-verklaring de enige houdbare is.

Het is nogal onfair - en bijzonder ongeloofwaardig - dat je na ellenlange discussies met mij nu plots komt zeggen dat die theorie ergens op dit forum onderuit gehaald werd zodat je niet langer de moeite moet doen om op mijn kritiek te antwoorden. Dat vind ik persoonlijk een slag onder de gordel.

Ik zou dan ook met aandrang willen vragen of je je wat wil inwerken in de Oostenrijkse theorie van de economische cycli, of toch minstens geloofwaardige kritieken wil aanhalen. Zomaar wuiven naar één of andere mythische bundel weerleggingen die hier ergens op dit forum zouden rondzweven, dat slaat nergens op.
Motiveer ze dan astublieft!
Oud 22 december 2007, 17:30   #227
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ben idd vrij lui, maar speciaal voor jou.
Heel die onzin van 'algemeen belang' dient op de brandstapel gegooid te worden. Milieuproblemen komen voor't uit het feit dat 2 verschillende partijen (*) hetzelfde materiaal wensen te gebruiken voor tegengestelde doelen. Het 'probleem' is niet om zoiets zoals een algemeen belang te verzinnen en toe te passen, maar om een strikt, coherent rechten-systeem te ontwikkelen.

Voorbeeldje.
Die fabriek daar wilt de lucht gebruiken om co2 uit te stoten. Maar ik wens die lucht te gebruiken om te ademen. Ik woonde hier al voor de fabriek, ergo, de toegevoegde vervuiling aan de lucht, gaat ze aan mij (en de anderen uit de omgeving) dienen te betalen.

If not, dan komt de fabriek er niet.

Natuurlijk is dit - zoals het artikel stelt - geen clear/cut case. Maar wel werkbaarder dan het hele 'algemeen belang'-mantra. (Dat er simpelweg niet is, wel tegengestelde belangen.)

In mensentaal; komt het daarop neer.
Dit is warm en koud blazen tegelijkertijd, economisch handelen heeft onvermijdelijk altijd maatschappelijke gevolgen die zowel positief als negatief kunnen zijn. Je kunt niet zomaar alles op de brandstapel gooien, zo simpel is het nu ook weer niet.
Oud 22 december 2007, 17:33   #228
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Als nutsfunctie is dat eigenlijk nog niet zo slecht gezien

Allé, vanuit jouw standpunt dan toch.
Een frament van een dictatoriaal denker...ik vermoede dat u altijd al zo'n geaardheid had.
Oud 22 december 2007, 17:35   #229
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
www.google.com
Oud 22 december 2007, 17:36   #230
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een frament van een dictatoriaal denker...ik vermoede dat u altijd al zo'n geaardheid had.
Het was een grapje ...
Oud 22 december 2007, 17:37   #231
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben trouwens niet degene die hier voorstander is van een dictatoriaal régime, waar de Staat hier en daar geld gaat afpakken van de mensen.
Oud 22 december 2007, 17:39   #232
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Die ISEW index is een grap Heb je zelf de onderstaande tekst al eens volledig gelezen? Ik heb het begin en het einde gelezen, maar veel aandacht ga ik er niet aan schenken.
Het heeft geen zin om tegen lichtzinnige mensen te blijven reageren, maar dat belet niet ondanks dat u zich vergeefs terugtrekt uit de maatschappelijke realiteit dat de Europese Unie er wel degelijk naar toewerkt!

Beyond GDP werd Beyond Denial

Een korte impressie van de internationale Beyond GDP-conferentie in de zaal van het Europees Parlement in Brussel, 19 & 20 november 2007.
Het was een opvallend fenomeen: twee dagen lang kwam de ene na de andere spreker openlijk verklaren dat men niet langer meer gelooft in het GDP/BNP (Bruto Nationaal Product) als een goede indicator voor welvaart/welzijn. Niemand ontkende meer de noodzaak om nieuwe indicatoren te gaan gebruiken om mondiale duurzaamheid en welzijn goed te kunnen monitoren. Europa is voorbij de ontkenning/denial, zo vatte Mathis Wackernagel (van de Voetafdruk-methode) de conferentie samen. Jose Manuel Barosso, president van de Europese Commissie, was ook duidelijk. Hij vindt het nu ‘tijd om verder te gaan dan meetmethoden die zijn opgesteld voor de wereld uit de jaren 30’. Dus Europa is om; nu Nederland nog.
De conferentie was een bijzondere samenwerking tussen de Europese Commissie, het Europees Parlement, de Club van Rome, het Wereld Natuurfonds en de OECD.
In totaal waren er ruim 600 deelnemers aan de conferentie, ook deels van buiten Europa. Vanuit Nederland waren in totaal 35 mensen vertegenwoordigd, volgens de formele deelnemerslijst. Opvallend was de goede deelname vanuit het Milieu en Natuur Planbureau (het MNP, dat ook inhoudelijk heeft meegewerkt aan de voorbereiding), maar er waren ook vertegenwoordigers van de ministeries van VROM, Economische Zaken en Buitenlandse Zaken. En natuurlijk diverse NGO’s.

BRON: http://www.insnet.org/nl/insnl_spoto...?id=5418&photo=

misschien is dat nog beter

http://www.beyond-gdp.eu/

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 22 december 2007 om 17:47.
Oud 22 december 2007, 17:56   #233
MIS
Banneling

Standaard

Adrian, wat heeft het voor nut om nogmaals een poging te doen om de essentie van economie toe te lichten. Je verwerpt het toch en verwijst vervolgens iedereen naar een boekje economie. Misschien is het een boodschap voor jezelf om daadwerkelijk die boekjes te herlezen en de essentie te vatten. Als je stellingen maakt dat economie niets met solidariteit te maken heeft, dan is een dialoog een hopeloze zaak tot je de essentie van economie gevat hebt. Zoals ik eerder zei (en tot vervelens toe), monopoly is geen economie. Al kunnen we hierin enige motivatie vinden maar niet langer wanneer deze gezonde drijfveer uitmondt in een pathologie, leidend tot de destructie van onze leefwereld (zie ook de teloorgang van zelfregenererende natuurlijke ecosystemen). Elk systeem heeft zo z’n waarde binnen het tijdsfragment maar zeker ook een vervaldatum, zoals je wil begrijpen (of ook niet)
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 18:03   #234
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het heeft geen zin om tegen lichtzinnige mensen te blijven reageren, maar dat belet niet ondanks dat u zich vergeefs terugtrekt uit de maatschappelijke realiteit dat de Europese Unie er wel degelijk naar toewerkt!
Je moet hier nu niet afkomen met persoonlijke aanvallen, dat helpt je niets vooruit.

Citaat:
Beyond GDP werd Beyond Denial
Citaat:

Een korte impressie van de internationale Beyond GDP-conferentie in de zaal van het Europees Parlement in Brussel, 19 & 20 november 2007.
Het was een opvallend fenomeen: twee dagen lang kwam de ene na de andere spreker openlijk verklaren dat men niet langer meer gelooft in het GDP/BNP (Bruto Nationaal Product) als een goede indicator voor welvaart/welzijn. Niemand ontkende meer de noodzaak om nieuwe indicatoren te gaan gebruiken om mondiale duurzaamheid en welzijn goed te kunnen monitoren. Europa is voorbij de ontkenning/denial, zo vatte Mathis Wackernagel (van de Voetafdruk-methode) de conferentie samen. Jose Manuel Barosso, president van de Europese Commissie, was ook duidelijk. Hij vindt het nu ‘tijd om verder te gaan dan meetmethoden die zijn opgesteld voor de wereld uit de jaren 30’. Dus Europa is om; nu Nederland nog.
De conferentie was een bijzondere samenwerking tussen de Europese Commissie, het Europees Parlement, de Club van Rome, het Wereld Natuurfonds en de OECD.
In totaal waren er ruim 600 deelnemers aan de conferentie, ook deels van buiten Europa. Vanuit Nederland waren in totaal 35 mensen vertegenwoordigd, volgens de formele deelnemerslijst. Opvallend was de goede deelname vanuit het Milieu en Natuur Planbureau (het MNP, dat ook inhoudelijk heeft meegewerkt aan de voorbereiding), maar er waren ook vertegenwoordigers van de ministeries van VROM, Economische Zaken en Buitenlandse Zaken. En natuurlijk diverse NGO’s.

BRON: http://www.insnet.org/nl/insnl_spoto...?id=5418&photo=

misschien is dat nog beter
Uhu, en waar staat er nu iets over jouw ISEW index? Ik verdedig het BBP of BNP trouwens niet als absolute maatstaf om de 'welvaart' van een land bepalen, hoor. Als je eens een handboek inleiding tot de economie vastneemt en je een hoofdstuk bekijkt over de bepaling van het BBP of BNP dan zie je daar steevast bijstaan dat ze met de nodige voorzichtigheid geïnterpreteerd dienen te worden.

Waar die getallen bijvoorbeeld wel leuk voor zijn is om eens vluchtig een vergelijking te maken tussen verschillende landen.
Oud 22 december 2007, 18:08   #235
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Je moet hier nu niet afkomen met persoonlijke aanvallen, dat helpt je niets vooruit.

Uhu, en waar staat er nu iets over jouw ISEW index? Ik verdedig het BBP of BNP trouwens niet als absolute maatstaf om de 'welvaart' van een land bepalen, hoor. Als je eens een handboek inleiding tot de economie vastneemt en je een hoofdstuk bekijkt over de bepaling van het BBP of BNP dan zie je daar steevast bijstaan dat ze met de nodige voorzichtigheid geïnterpreteerd dienen te worden.

Waar die getallen bijvoorbeeld wel leuk voor zijn is om eens vluchtig een vergelijking te maken tussen verschillende landen.
De ISEW is een uitgewerkt voorstel (bied een huidig alternatief voor de huidige problemen aan) en effent het het pad voor hetgeen ze nu bespreken, het is nog geen vaststaand feit. Dus wacht met voorbarige conclusies te trekken. Wat u eerste opmerking betreft is dat u geen onbenullige antwoorden moet geven, hou die onzin voor uzelf.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 22 december 2007 om 18:10.
Oud 22 december 2007, 18:10   #236
MIS
Banneling

Standaard

Mag ik er trouwens op wijzen dat ethische beleggingen populairder en populairder aan het worden zijn, dankzij dat onmenselijk en destructief kapitalisme. Misschien iets om eventjes over na te denken.

Mooi stukje ironie (hoop ik). Het is inderdaad om over na te denken, het zijn mooie tekenen van de tendens die zich nu aanbiedt waarbij de investering in het ‘ethische’ stilaan het ‘onethische’ zal vervangen maar dat heeft diezelfde investeerder nog niet zo goed begrepen. Er spelen natuurlijk nog wel andere factoren mee in dit evolutionaire proces, zoveel moge duidelijk zijn.
Oud 22 december 2007, 18:11   #237
Percalion

Standaard

Citaat:
Ik 'n dictatoriaal denker? Omdat ik alleen mezelf in mijn sociale welvaartsfunctie zet?
Oud 22 december 2007, 18:12   #238
Percalion

Standaard

Citaat:
Komt in orde; ergens in de loop van de week!
Oud 22 december 2007, 18:12   #239
MIS
Banneling

Standaard

Zeer dictatoriaal zelfs maar wellicht voel je nattigheid, niet dan ?
Oud 22 december 2007, 18:34   #240
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Komt in orde; ergens in de loop van de week!
Wel dat apprecieer ik nu eens ik kijk er al naar naar uit.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be