![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Hereniging der Nederduytscher landen? | |||
Ja ghaerne! |
![]() ![]() ![]() |
50 | 54,35% |
Neen! |
![]() ![]() ![]() |
42 | 45,65% |
Aantal stemmers: 92. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zal even doorlopen wat jij argumentatie vind: 1. Voorkeur voor liberaal KMO-land: Ik denk dat dat eerder uw opininie is dan wat anders. Wat moet ik anders denken van al die grote multinationale Nederlandse bedrijven? Ben je even de Getronicsen, Shells e.d. e hun invloed op het beleid vergeten? Verder is de corporate culture totaal anders tussen Nederland en Belgie. Ik zal het u niet kwalijk nemen dat ge onwetend zijt, ge zijt immers nog student. 2. dichtbevolkt land Dat is nu echt het eerste wat in mij opkomt als argument om te gaan fusioneren met iemand zie: Wow, zij hebben ook weinig land! 3. Plat land Een nog beter argument, we kunnen misschien morgen met Florida fusioneren, die zijn ook zo plat als een pannekoek. 4. Zelfde taal Zoals reeds gezegd, is dat een goed argument; zowat het enige. 5. in het zuiden althans: katholieke voorgeschiedenis Dus ze zijn verdeeld. Tof he. 6. convergentie wat betreft maatschappij (homohuwelijken, softdrugs tov rest Europa) Welke convergentie? Softdrugs, homohuwelijk en stemrecht voor vreemdelingen zijn een paar van de meest omstreden topics in Vlaanderen. Daar kan je gewoon niet over een convergentie spreken, er is binnen Vlaanderen nog geen eens convergentie. 7. eenzelfde sociologische verhoudingen (gelijkaardig levensstandaard) Die hebben we gemeen met heel West Europa. 8. Economies of Scale: Je weet evengoed als mij dat op die schaal, het allemaal afhangt van de organizatie, je kan evengoed diseconomies of scale hebben door het groter worden, het is eerder likely gezien onze politieke multipartij-structuur. Als ik dus samenvat zijn er twee argumenten, waarvan ge er dan nog eentje zelf vergeten te vermelde zijt, ik vermeld hem even voor de intellectuele eerlijkheid en beloofde openheid: ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gelieve de link eens te posten naar het onderzoek dat bevestigs dat het merendeel van de Nederlanders voor een fusie is, en dat ze dat liever zonder Wallonie en zonder Vlaams Blok doen. Of was dat ... een vooroordeel van onzen Tantist? In deze discussie worden dan nog alle tegenargumenten steevast op een hoopje gegooid onder de noemer 'vooroordelen', terwijl dat helemaal niet zo is. Een goed voorbeeld is het Nederlandse huisvestingsbeleid dat totaal onaanvaardbaar is voor de Vlaming.
![]() |
![]() |
#243 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#244 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#245 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#248 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#250 | ||
|
![]() Citaat:
U "denkt" dus eigenlijk maar wat over een fusie Vlaanderen/Nederland, maar weet er eigenlijk gewoon de ballen vanaf.
![]() |
![]() |
#251 | |||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#252 | |
|
![]() Citaat:
Misschien dat het voor de discussie aardig is om gewoon de reactie van Johan af te wachten en niet allemaal loze opmerkingen te plaatsen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |||||||||||||||||||||
|
![]() Citaat:
Je opmerkingen getuigen gewoon van een ondoordacht, simplistisch denken. Ik noem een kat een kat en zeg dat ook. Nu trek jij die twee samen alsof ik zou gezegd hebben dat Amerika simplistisch is. Dat bewijst dat jij geen oprechte discussiepartner bent, maar enkel een enfant provocateur. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook multinationals als Interbrew vergeten? Afgezien daarvan, wordt de dagelijkse economie in Nederland door het privé-initiatief geregeld, niet door een staatseconomie. Je weet goed genoeg dat ik dat bedoel, maar we weten allebei dat je het spel niet eerlijk speelt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Afgezien daarvan hebben zowat alle landen een multipartij structuur, zelfs het toenmalige Oost-Duitsland (wel gedomineerd door de communistische partij) dat herenigd werd met West-Duitsland, tot grote ergernis van verfassungspatriotten. Bleek allemaal valse tegenargumentatie te zijn, en dat terwijl de Duitse hereniging een stuk verder gaat dan wat wij hier beogen. Een neptegenargument dus. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik bedoel: zo'n phony houding doorzie je direct hoor TomB... Citaat:
Ik heb immers nog geen enkel zinnig bezwaar gehoord, laat staan argument. Je komt dus over als een dolzinnige dwaas die enkel maar haat kan spuien. Het spijt me, maar zo is het. Enkel de cultivatie van vooroordelen hoor ik, waarvan je dan nog claimt ze niet te hebben. Waar hebben we dat nog gehoord, bij welke partij? ![]() Citaat:
1. Je vooroordelen (die ik ook gehad heb) zullen misschien -ik zeg wel degelijk misschien want haat is een niet te onderschatten emotie- erdoor afgezwakt worden. 2. Dan kan je dat zelf ondervinden. Echt waar: de meeste Nederlanders hebben er gewoon nog niet over nagedacht, maar uiteindelijk vinden ze het nog niet zo'n gek idee, al ken ik er ook die er niet van moeten weten. Zo lang daar nog geen onderzoek naar verricht wordt, kan ik dat ook niet kwantificeren. Is dat mijn fout? Ik dacht van niet. Citaat:
Maar die "argumenten" die jij aanhaalde als de mijne, waren geen argumenten an sich, dat waren gewoon overeenkomsten, WAAR NAAR GEVRAAGD WAS. Argumenten heb ik genoeg gepost in deze en andere discussies en ik nodig u uit de zoekfunctie te gebruiken als u ze zogezegd niet meer kan vinden. Even kort: 1. Positie Nederland in Europa consolideren 2. Spoorverbindingen tussen Vlaanderen en Nederland verbeteren (bv. tussen de twee Limburgen en tussen industriegebieden) 3. een gezamelijk havenbeleid (kan Antwerpen verder ontsluiten en Noord-Brabant heeft dan naast Rotterdam een tweede aanvoerhaven) 4. goedkoper hogeschoolbeleid (samenwerking is reeds internationaal begonnen in Limburg) 5. wetenschapsbeleid en navorsing verloopt efficiënter 6. een bescheiden filmindustrie kan opgezet worden 7. culturele grootprojecten zijn makkelijker op te zetten 8. marktvergroting etc etc etc... Allemaal dingen die reeds besproken geweest zijn, is het niet in dit, dan wel in andere onderwerpen. Meer info dan ook daar (je begrijpt toch dat ik niet altijd hetzelfde ga overtypen voor tegenstanders die niet eens de moeite doen om het te onthouden?) Maar vertel eens, wat zijn kort je wezenlijke bezwaren? De schrik voor Ollandse concentratiekampen? Of wat dan ook?
![]() |
![]() |
#255 | ||
|
![]() Citaat:
Veel verder dan een: Als je het niet wilt heb je vooroordelen, heb ik nog niet gehoord. Als je me strakt nog nazi begint te noemen, is de vergelijking met de BUB partij compleet.
![]() |
![]() |
#256 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Al uw argumenten pro omhelsen materies waar de staat/overheid zich volgens mij niet mee hoeft te bemoeien en of die staat dan België, Vlaanderen, Europa of Groot-Nederland heet, maakt eigenlijk geen fluit uit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Enfin, dat er 6miljoen Vlamingen mee mogen beslissen over hoeveel en waaraan ik belastingen betaal etc. vind ik al weinig liberaal, laat staan dat ik het tof zou vinden dat er ook nog eens 15miljoen Nederlanders zich mee gaan bemoeien.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | ||
|
![]() Citaat:
Bij een hereniging als deelstaten (Vlaanderen, Noord- en Zuid-Brabant, Limburg, Holland, Zeeland, enz.) zullen wellicht meer bevoegdheden samen geregeld worden, maar ook dan enkel in gezamenlijk overleg. Eventueel kunnen bepaalde onderdelen van de belastingen (blijkbaar is dat je belangrijkste zorg) deelstaatbevoegdheden blijven, zodat de vermogensbelasting bijv. niet in Vlaanderen hoeft worden ingevoerd. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
|
![]() Eerlijk gezegd vind ik het argument 'taal' wel de belangrijkste reden voor een hereniging (of de factor 'aaneengesloten taalgebied'). Alleen klinkt dit argument anno 2004 een beetje te 'emotioneel' of 'romantisch'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Banneling
|
![]() du bist nichts, dein volk ist alles.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |