Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2013, 08:34   #241
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, hoor. Tussentaal is een taalvorm in het Nederlands waarbij er een vermenging is gebeurd tussen dialect en standaardtaal. Een soort AN met allerlei dialectische invloeden.

Waar u het over hebt in uw eerste zinnen, is geen tussentaal maar "hulptaal" of, als er veranderingen optreden, "contacttaal".
Dat is de Belgische definitie en die komt niet in andere landen voor,ook niet in Nederland.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 08:39   #242
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dat is de Belgische definitie en die komt niet in andere landen voor,ook niet in Nederland.
Dat is geen "Belgische definitie". Dat is gewoon de omschrijving voor dat taalfenomeen dat, inderdaad, sterk in Vlaanderen voorkomt.

Nogmaals, u had het over "hulptaal" of "contacttaal".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 08:42   #243
cato

Standaard

Citaat:
Dat is geen "Belgische definitie". Dat is gewoon de omschrijving voor dat taalfenomeen dat, inderdaad, sterk in Vlaanderen voorkomt.

Nogmaals, u had het over "hulptaal" of "contacttaal".
In Nederland en andere landen komt de Belgische betekenis niet voor ,omdat leerlingen de standaard taal leren.
In dat geval is de tussentaal, de taal die ze spreken die niet hun moedertaal is.
In de meeste gevallen wordt het Engels als tussentaal gebruikt.
Waarschijnlijk in Belgie Frans in Brussel en meertalige gebieden.

Laatst gewijzigd door cato : 8 november 2013 om 08:51.
Oud 8 november 2013, 08:51   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland en andere landen komt de Belgische betekenis niet voor ,omdat leerlingen de standaard taal leren.
In dat geval is de tussentaal, de taal die ze spreken die niet hun moedertaal is.
In Vlaanderen leren de leerlingen ook standaardtaal.

En denkt u dat in Nederland iedereen standaardtaal als huistaal heeft?
Oud 8 november 2013, 08:52   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de meeste gevallen wordt het Engels als tussentaal gebruikt.
Waarschijnlijk in Belgie Frans in Brussel en meertalige gebieden.
Neen, u hebt het hier steeds over "hulptaal" of "contacttaal".
Oud 8 november 2013, 08:55   #246
cato

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen leren de leerlingen ook standaardtaal.

En denkt u dat in Nederland iedereen standaardtaal als huistaal heeft?
In Nederland kunnen kinderen ondanks de verschillende dialecten, prima de standaard taal spreken.
Daar hebben ze geen tussentaal voor nodig.
In Frankrijk of Duitsland enz, zal het niet anders zijn.
Oud 8 november 2013, 08:58   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland kunnen kinderen ondanks de verschillende dialecten, prima de standaard taal spreken.
U dwaalt, hoor. In Frankrijk bestaan er heel veel vormen van tussentaal, ook al omdat de dialecten er grotendeels verdwenen zijn.

In Nederland hebben ze het zogenaamde poldernederlands, eveneens een tussentaal, ook afwijkend van het AN. Dit poldernederlands heeft zelfs zijn weg gevonden naar de massamedia.
Oud 8 november 2013, 09:32   #248
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Nederlander die het Utrechtse dialect spreekt is voor mij ook onverstaanbaar. als we beiden overgaan naar het AN (zoals ook op TV te horen valt) dan kunnen we elkaar best begrijpen;

Ik weet niet wat U wil beweren, maar ik neem aan dat u toch ook wel weet dat het Zuid-Franse FRANS (dus niet de vroegere streektaal) ook afwijkt van het Parijse Frans? U bent werkelijk in de waan dat enkel in Vlaanderen dialecten zijn ontstaan?

Het is niet omdat in Wallonië het echte Waals volledig werd verdreven, dat de Nederlandstalige dialecten in éénzelfde verhouding staan tot het AN: wij spreken gewoon dezelfde taal. Het Waals was een totaal aparte taal, die we nu kwijt zijn. Ik hoop dat dat voor U een geruststelling is?

Wat U bedoelt is de contacttaal: Als ik in Brussel met iemand moet praten dan zal ik als contacttaal het Engels gebruiken. Zodanig doet mijn gesprekspartner een kleine moeite, en ik doe een kleine moeite. Maar blijkbaar is dat nog niet doorgedrongen bij de franstaligen.

De tussentaal of verkavelingsvlaams is gewoon het afgezwakte AN met hier en daar wat dialectklanken en/of woorden. Perfect verstaanbaar voor iedereen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 8 november 2013 om 09:33.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 09:40   #249
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke Bekijk bericht
Ik lees regelmatig de Waalse krant en het anti Flamingantisme is daar bijzonder groot.

Artikel gaat erover dat Vlaanderen onder water zal komen door de opwarming van de aarde: http://www.dhnet.be/actu/belgique/co...te_desc&page=1

De 4 reacties met de meeste likes:

1. Il est grand temps que Bart De Wever commence �* négocier des accords linguistiques avec les poissons

2. Et si on met le chauffage �* fond tout l’hiver ça ira plus vite ?

3. enfin une bonne nouvelle

4. Mettons un péage pour quand les flamands voudront venir par chez nous !

Naar dit volk vloeien onze centen !
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 09:40   #250
Clearly view
Banneling

Standaard

Als je de waarheid wil kennen , lees dan nooit de krant .
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 09:41   #251
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Een Nederlander die het Utrechtse dialect spreekt is voor mij ook onverstaanbaar. als we beiden overgaan naar het AN (zoals ook op TV te horen valt) dan kunnen we elkaar best begrijpen;

Ik weet niet wat U wil beweren, maar ik neem aan dat u toch ook wel weet dat het Zuid-Franse FRANS (dus niet de vroegere streektaal) ook afwijkt van het Parijse Frans? U bent werkelijk in de waan dat enkel in Vlaanderen dialecten zijn ontstaan?

Het is niet omdat in Wallonië het echte Waals volledig werd verdreven, dat de Nederlandstalige dialecten in éénzelfde verhouding staan tot het AN: wij spreken gewoon dezelfde taal. Het Waals was een totaal aparte taal, die we nu kwijt zijn. Ik hoop dat dat voor U een geruststelling is?

Wat U bedoelt is de contacttaal: Als ik in Brussel met iemand moet praten dan zal ik als contacttaal het Engels gebruiken. Zodanig doet mijn gesprekspartner een kleine moeite, en ik doe een kleine moeite. Maar blijkbaar is dat nog niet doorgedrongen bij de franstaligen.

De tussentaal of verkavelingsvlaams is gewoon het afgezwakte AN met hier en daar wat dialectklanken en/of woorden. Perfect verstaanbaar voor iedereen.
Zuid-frans bestaat niet.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 09:51   #252
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Zuid-frans bestaat niet.
Nooit in de Provence geweest of Marseille? Fernandel (interbellum) had of simuleerde die typische intonatie. NB. Ik heb het hier niet over Mistral en Co.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 10:21   #253
k9

Standaard

Citaat:
Onzin, tussentaal of mengtaal komt in veel landen voor. Spanglish bijvoorbeeld in de VS.

Is gewoon een gevolg van nomale taal evolutie .
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 12:14   #254
cato

Standaard

Citaat:
U dwaalt, hoor. In Frankrijk bestaan er heel veel vormen van tussentaal, ook al omdat de dialecten er grotendeels verdwenen zijn.

In Nederland hebben ze het zogenaamde poldernederlands, eveneens een tussentaal, ook afwijkend van het AN. Dit poldernederlands heeft zelfs zijn weg gevonden naar de massamedia.
Polders-Nederlands bestaat al jaren niet meer.
In de jaren '80 van de vorige eeuw was het trendy voor hoogopgeleide vrouwen om de taal van de band" Drukwerk" te gebruiken.
Stroop van het Meertens Instituut, heeft het tot "poldertaal" verheven ,maar dit verschijnsel is al lang verleden tijd.
Nog wel bestaat het spreken met een accent. zo kan men aan de uitspraak van het Standaard Nederlands horen uit welke streek iemand komt.
Sommige mensen dikken dit een beetje aan, om hun afkomst te profileren.

Laatst gewijzigd door cato : 8 november 2013 om 12:16.
Oud 8 november 2013, 12:25   #255
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Onzin, tussentaal of mengtaal komt in veel landen voor. Spanglish bijvoorbeeld in de VS.

Is gewoon een gevolg van nomale taal evolutie .
De VS heeft natuurlijk heel veel Spaanstalige immigranten.

In Nederland zou je Straattaal of het Nederlands van de eerste generatie Turken en Marokkanen en andere immigranten ,ook een Tussentaal kunnen noemen.

Het Nederlands van Di Rupo, zou je ook een Tussentaal kunnen noemen.

En zo wordt in Vlaanderen vaak vertaald Frans en andere verbasterde varianten van het Standaard Nederlands gesproken.
Ik kan me voorstellen dat je dit Tussentaal noemt.
Oud 8 november 2013, 12:33   #256
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Ik heb nergens gezegd dat je je plots onderdanig moet gaan opstellen hé.
Dat klopt !
Ik heb wel begrepen dat je het al vanaf het begin had moeten doen.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 12:39   #257
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Zuid-frans bestaat niet.
Laten we het dan Occitaans noemen.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 13:00   #258
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dikke bullshit is dat, dat is helemaal niet zo, een fabeltje gelanceerd door de zich beter voelende anderstaligen om het Vlaams als 'boerkestaal' te kunnen bestempelen. Het is er even gevarieerd als hier. plaatselijke accenten en andere woorden volop. Zoek, bijvoorbeeld in Beieren, iemand die accentloos, met een perfecte woordkeuze 'hochdeutsch' kan spreken. Zoek in Nederland iemand die weet wat hij eigenlijk zegt als hij ingevoerde woorden gebruikt. (zuderans)

Op studiereis met mijn bedrijf een 15-jaar geleden in Frankrijk, samen met Waalse collega's: citaat van een waals collega: Wij verstaan die mensen hier niet of nauwelijks, en wij zijn Franstaligen, wat moet dat dan voor jullie als Nederlandstaligen zijn. Einde citaat.

Ga naar het verenigd koninkrijk en probeer in bepaalde gebieden met je schoolengels de bevolking te verstaan als ze tegen u spreken...
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 13:08   #259
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dikke bullshit is dat, dat is helemaal niet zo, een fabeltje gelanceerd door de zich beter voelende anderstaligen om het Vlaams als 'boerkestaal' te kunnen bestempelen. Het is er even gevarieerd als hier. plaatselijke accenten en andere woorden volop. Zoek, bijvoorbeeld in Beieren, iemand die accentloos, met een perfecte woordkeuze 'hochdeutsch' kan spreken. Zoek in Nederland iemand die weet wat hij eigenlijk zegt als hij ingevoerde woorden gebruikt. (zuderans)

Op studiereis met mijn bedrijf een 15-jaar geleden in Frankrijk, samen met Waalse collega's: citaat van een waals collega: Wij verstaan die mensen hier niet of nauwelijks, en wij zijn Franstaligen, wat moet dat dan voor jullie als Nederlandstaligen zijn. Einde citaat.

Ga naar het verenigd koninkrijk en probeer in bepaalde gebieden met je schoolengels de bevolking te verstaan als ze tegen u spreken...

Of in Alabama met Uw schoolengels en in Quebec met Uw schoolfrans.
Daar kunnen ze in" Bachten de Kuppe" nog een puntje aan zuigen
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2013, 14:04   #260
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht

Niet ik of Nederlanders bestempelen Vlaanderen zo.
Dat doen de Vlamingen zelf ,door te vertellen dat ze een Tussentaal spreken en geen Standaard Nederlands

Spreken met een accent is geen enkel probleem ,maar geen Duitser of Nederlander zullen zeggen, dat ze daarmee een Tussentaal spreken.

Laatst gewijzigd door cato : 8 november 2013 om 14:06.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be