Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2007, 15:39   #241
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
btw, ik apprecieer dat ge de moeite hebt gedaan om op al men berichten te antwoorden, dat was idd een kritiek van mij ergens op de vorige pagina's.
Parcifal heeft er ook een paar mooie stukjes tussen gezet, kan je die mss ook eens tegen-argumenteren?
Ik probeer altijd overal op te reageren alleen heb ik niet altijd evenveel tijd en kan ik er ook wel eens missen.

Wat Parcifal betreft, parcifal is niet iemand die met mij wil discussieren, hij is hier enkel om mij uit te dagen en te provoceren bij elke kans die hij krijgt. We hebben hier dergelijke geschiedenis samen dat hij enkel lucht is voor mij en dus van geen reactie meer zal krijgen, de persoonlijke aanvallen zouden niet lang wegblijven zoals je misschien al wel gemerkt hebt bij hem...elke kans die hij krijgt zal hij nemen...
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 15:42   #242
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@Illwill,

Blijkbaar heeft onze discussie dus te maken met de relatieve plaats van de mens in het dierenrijk, of zelfs: op deze aarde. Ik ken onszelf een superieure plaats toe, terwijl gij "de mens" eerder als een deel van het dierenrijk ziet zonder meer.

Over het discriminerend kenmerk met de rest van de dieren: wij mensen zijn een superieur dierenras. Onze sociale capaciteiten waar je zo smalend over deed, zijn wel degelijk aanwezig. Het is niet omdat er mensen zijn die hun grootouders laten stikken dat dit voor "de mensheid" geldt. Ik heb het dan ook over capaciteiten, de mens kán dit doen wanneer gewenst, en wanneer mogelijk. Dieren kunnen dit nooit, ze gaan immers enkel voort op instinct en het darwinistisch principe: het natuurrecht van de sterkste. Wanneer niet meer productief ("bejaard" in mensentermen), val je automatisch uit de boot en wordt ge aan het lot van de natuur overgelaten.

De vergelijking met Afrika is des te schrijnender, en geschreven vanuit een westers en menselijk-racistisch standpunt. Het is niet omdat in grote delen van Afrika ongeletterdheid en ongeschooldheid heerst, dat de Afrikaanse mens deze capaciteiten niet heeft. De herseninhoud van "de mens" is zodanig vergelijkbaar dat het onderscheid met beesten enorm is.

Ge haalt het voorbeeld van IQ aan. Dit is gewoon ridicuul. Het IQ tussen mensen onderling is oneindig minder verschillend dan tussen de eerste de beste andere diersoort. Rede en abstraherend vermogend zijn vreemd aan het dierenrijk. Mensen kunnen zichzelf plaatsen in tijd en plaats, en kunnen (afhankelijk van hun geografische positie) een totáal verschillende sociale hiërarchie opbouwen die wij met al z'n elementen erbij "cultuur" noemen.

Als je dan toch vergelijkingen wil met de minst ontwikkelde mensen op de aarde (wat ik op zich zeer vernederend vind voor die mensen), goed, ga dan kjiken naar de Braziliaanse indianen. Ze leven in het oerwoud en hebben geen elektriek, stromend water, of steden. Ze hebben speren en bogen en hutten (zelf ontworpen en vervaardigd). Verder zijn ze ook duidelijk superieur aan de zich omringende dieren: enerzijds worden de dieren gedood (onder andere met de bekende "pijpgifpijltjes") en opgegeten, en anderzijds kenmerken de stammen zich met een eigen cultuur, inclusief taal. Bovendien, het feit alleen al dat deze indianen, wanneer vanaf de geboorte opgevoed in een westerse familie, tot krak dezelfde mensen kunnen uitgroeien zoals gij en ik, duidt op een veel grotere capaciteit dan ze in werkelijkheid tot uitvoer brengen in het oerwoud. Ik hecht daar geen waarde-oordeel aan, maar dit verschijnsel doet zich nooit voor in het dierenrijk.

Een ander argument van u is dat wij niet zonder de dieren kunnen. Wel, omgekeerd is dat wel zo, dus nog een onderscheidend kenmerk, waarvoor dank. (wij staan namelijk aan de top van de voedselketen en zijn bovendien in staat om onszelf technologisch te beschermen, wat de simpele uitleg is voor dit puntje).

Dit alles dus om het onderscheid te maken tussen mens en dier.
Wat opzich in deze discussie een voorwaarde was om niet het dierenleed (zoals het jagen, gevangenschap in boerderijen, en heel het "onderwerpingsproces" aan de mens), maar het nutteloos dierenleed te verwerpen (zoals dierentuinen). Terwijl bij de mens imo elk leed moet vermeden worden.
Ik snap je wel, ik begrijp wat je wil zeggen maar je haalt verschillen aan tussen mens en dieren...waar ik naar op zoek ben zijn de goede redenen waardoor jij vind dat de mens dierenleed mag veroorzaken (terwijl het niet hoeft) wanneer het ons uitkomt.
Oud 22 augustus 2007, 15:44   #243
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
de dierentuinen zijn nog lang zo slecht nog niet, ze krijgen alles wat ze nodig hebben, en zelfs meer dan dat ( zoveel te beter )

bji dierentransporten zitten dieren opeengepropt in een overvolle, snikhete transportwagen, zonder eten en drinken. en als er eentje stikt door de hitte of verdorst, blijft dat beestje gewoon liggen, en zeggen dat de beestjes die deze hel overleven dan geslacht worden en worden opgegeten en dit na meerdere uren bij 1 of meerdere dode dieren te hebben gezeten.

smakelijk zou ik zeggen ......

het is trouwens de vraag of dieren hinder ondervinden van het feit dat ze in dierentuinen aangekeken worden, laat staan of er sprake is van "leed".
vroeger waren dierentuinen de hel voor dieren, nu is dit echter niet meer het geval ( en maar goed ook, vaneigens )
Dierentuinen zijn lang zo slecht nog niet...tov van wat...dierentransporten? Ok, dat is misschien zo maar dat is niet de vergelijking die je moet maken. Dieren behoren in de natuur...dikke vette punt.
Oud 22 augustus 2007, 15:48   #244
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Dierentuinen zijn lang zo slecht nog niet...tov van wat...dierentransporten? Ok, dat is misschien zo maar dat is niet de vergelijking die je moet maken. Dieren behoren in de natuur...dikke vette punt.
Je bent dus voor volledige vrijheid van dieren? Wrm ook niet voor mensen dan?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 15:51   #245
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laatste poging Ambiorix...lukt blijkbaar niet.

Wat hebben we voorlopig...intelligentie, technologie, ras,...
dit zijn de redenen waarom jij vind dat de mens het recht heeft. Mij goed.

Stel we maken er een schaal van. Als we de dieren een score geven om aan te tonen waar zij staan op vlak van intelligentie, technologie ed en we geven mensen dezelfde score...

Dus dieren krijgen hier een gemiddelde van laten we zeggen 1 (doet er effe niet toe waarom het 1 is) en de mens geven we 8. De mens is dus 8x zo geavanceerd dan dieren en daarom krijgt de mens van jou het recht. Ok..opnieuw mij goed.
Zoals ik al zei, de kans is zeer groot dat er beschavingen bestaan in het heelal die miljoenen jaren of 1000 den jaren voorsprong hebben op ons. Stel dat zij een score op deze schaal krijgen van 16 en zij komen naar hier.

Vind jij het dan normaal en ok, of laten we zeggen zoals eerder, geef jij hen het RECHT dan om met ons te doen zoals wij met de dieren doen?

Laatst gewijzigd door illwill : 22 augustus 2007 om 15:52.
Oud 22 augustus 2007, 15:53   #246
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Je bent dus voor volledige vrijheid van dieren? Wrm ook niet voor mensen dan?
Op welk vlak ben jij niet vrij dan? Ik ben vrij om te doen en laten wat ik wil.

Laatst gewijzigd door illwill : 22 augustus 2007 om 15:53.
Oud 22 augustus 2007, 15:56   #247
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Op welk vlak ben jij niet vrij dan? Ik ben vrij om te doen en laten wat ik wil.
Vrij? Wij moeten belasting betalen, wij moeten voor ons rijbewijs betalen, wij moeten stoppen voor rode lichten, wij mogen geen mensen opeten, wij mogen geen meerdere partners hebben enz...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 22 augustus 2007, 16:01   #248
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrij? Wij moeten belasting betalen, wij moeten voor ons rijbewijs betalen, wij moeten stoppen voor rode lichten, wij mogen geen mensen opeten, wij mogen geen meerdere partners hebben enz...
Wij mogen geen bedreigde dieren bezitten of verhandelen...
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 16:03   #249
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Man man toch..
Het "geloven" van whatever, is een vorm van cultuur. Dat op zich is al enorm superieur aan de hoogste "cultuur"vorm zichtbaar bij beesten.
Dat wij daarenboven dit zelf in vraag kunnen stellen, en een geloofwaardiger alternatief naar voor kunnen schuiven, daar zal ik maar over zwijgen zeker.
Maar waarom maakt het doorgeven van kennis en gebruiken ons objectief meer waard dan wezens die dat niet doen?
Oud 22 augustus 2007, 16:08   #250
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Maar waarom maakt het doorgeven van kennis en gebruiken ons objectief meer waard dan wezens die dat niet doen?
'Geloven' maakt ons op dit moment superieur... Volgende stap is 'weten' maar weinigen hebben die bereikt en zeker geen volledig 'ras'. (ben nu aan het twijfelen of ik crap aan het vertellen ben! )

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 22 augustus 2007 om 16:08.
Oud 22 augustus 2007, 16:08   #251
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind jij het dan normaal en ok, of laten we zeggen zoals eerder, geef jij hen het RECHT dan om met ons te doen zoals wij met de dieren doen?
Wat een grap.
Da's zo simpel als iets : Wij hebben het recht om dieren als dieren te behandelen. (omdat het diéren zijn.)
Buitenaardse ras X heeft het recht om ons als mensen te behandelen (omdat wij ménsen zijn).

Wat snapt Illwill hier nu niet aan?
De rechten die je krijgt hangen af van je bewustzijnsniveau.

Een analogie?
Een first class reiziger in een vliegtuig heeft ook meer 'rechten' dan een economy reiziger.
Die Economy reiziger heeft vaak last van reizigersleed zoals : te krappe beenruimte, geen champagne op aanvraag, geen stewardess die aan elke gril gehoor geeft, geen vrije keuze aan leesvoer, geen persoonlijke DVD-speler om een film te bekijken.

Hey, dat hoort erbij als je een economy reiziger bent.
En voor je begint te leuteren over 'vrije wil', wel : veel reizigers hebben absoluut geen vrije keuze tussen first class of economy.

Laatst gewijzigd door parcifal : 22 augustus 2007 om 16:09.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 16:16   #252
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euhm, jij kiest ervoor om in deze maatschappij te leven. Wie belet jou om naar een plek te verhuizen in een bos ofzo en op jezelf te gaan leven? Nee, jij kiest om hier te wonen voor alle luxe die een maatschappij met zich meebrengt en voor alles wat je kan kopen.
Oud 22 augustus 2007, 16:17   #253
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Geloven' maakt ons op dit moment superieur... Volgende stap is 'weten' maar weinigen hebben die bereikt en zeker geen volledig 'ras'. (ben nu aan het twijfelen of ik crap aan het vertellen ben! )
Kzou niet weten waarom geloven een factor is die bepaald wie superieur is. Ik geloof zelfs niet.
Oud 22 augustus 2007, 16:19   #254
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Kzou niet weten waarom geloven een factor is die bepaald wie superieur is. Ik geloof zelfs niet.
Jij gelooft wel alleen anders dan religieus geloven', als sommige mensen dingen tegen jou zeggen ga jij die geloven...

Oud 22 augustus 2007, 16:22   #255
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij gelooft wel alleen anders dan religieus geloven', als sommige mensen dingen tegen jou zeggen ga jij die geloven...
Tuurlijk, maar ik dacht dat het hier over religieus geloven ging.

Dieren geloven ook é, een dier geloofd ook dat het gewoon een lekker hapje is dat ik een vreemde constructie hangt, en dan plots, luikje dicht. Dieren vluchten voor jaagdieren omdat ze geloven dat ze een kans hebben om te ontsnappen.
Oud 22 augustus 2007, 16:27   #256
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, maar ik dacht dat het hier over religieus geloven ging.

Dieren geloven ook é, een dier geloofd ook dat het gewoon een lekker hapje is dat ik een vreemde constructie hangt, en dan plots, luikje dicht. Dieren vluchten voor jaagdieren omdat ze geloven dat ze een kans hebben om te ontsnappen.
Is dat wetenschappelijk bewezen dat dat geloven is? Kan het niet iets zijn zoals instinct of gewoon geur bij dat eerste geval...

Oud 22 augustus 2007, 19:09   #257
Geel-Zwart
Vreemdeling

Geel-Zwart's schermafbeelding

Standaard

Dierenrechten respecteren (en daarmee bewijzen dat wij inderdaad iets hoger op die fameuze ladder staan) moet de meest evidente zaak van de wereld worden.

Kunnen we mevrouw Milquet niet als Dierenminister voordragen? Het is nu al een groot kalf!
Geel-Zwart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 09:42   #258
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Is dat wetenschappelijk bewezen dat dat geloven is? Kan het niet iets zijn zoals instinct of gewoon geur bij dat eerste geval...
Maar wat is volgens jou het verschil tussen "instinct" en iets "menselijks" als "gevoel" of "denkvermogen". We maken allemaal beslissingen op grond van 'programmering' (bouw van de hersenen) en ervaringen (opvoeding etc). Geloven in de brede zin kunnen dieren wel, georganiseerde religies zullen er in de meeste gevallen niet zijn. Als een dier de taal niet heeft om aan zijn mammie te vragen: "mammie, waar komen de gazelles vandaan?", dan word daar ook niet als groep over na gedacht. Maar dat is geen aspect van ons wezen, dat is een aspect van onze cultuur. Als je een mens vanaf zijn geboorte in de wildernis laat ronddabben zonder opvoeding dan zal hij ook niet spontaan de bijbel schrijven.
Oud 23 augustus 2007, 09:43   #259
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geel-Zwart Bekijk bericht
Dierenrechten respecteren (en daarmee bewijzen dat wij inderdaad iets hoger op die fameuze ladder staan) moet de meest evidente zaak van de wereld worden.

Kunnen we mevrouw Milquet niet als Dierenminister voordragen? Het is nu al een groot kalf!
O, maar andere dieren respecteren jouw rechten ook hoor, of wil je zeggen dat je al eens levend gevild bent door een wasbeertje? In een kist gestopt door een koe? Zij laten ons veel meer vrijheid dan wij hen.
Oud 23 augustus 2007, 10:14   #260
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Niks meer dat ons objectief meer waard maakt dan een plant of een baksteen..
We zijn subjectief bezig hé..
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be