![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kunt het niet duidelijker ten toon stellen. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk denk ik dat het rationele denken die zich vooral manifesteert in het brengen van onder andere wetenschappelijke bewijzen als fundament voor bepaalde visies, over pakweg 50 jaar zal verouderd zijn zoals andere denkwijzen voor ons. Er is nu eenmaal meer dan wat te bewijzen valt. Mijn vriendschap voor iemand kan weldegelijk echt en waarachtig zijn maar binnen het kader van het rationele denken bestaat mijn vriendschap niet eens omdat daar geen rationele bewijzen kunnen voor aangebracht worden. Om dan terug te vallen tot het eigenlijke onderwerp van de thread, denk ik persoonlijk dat het christendom het dichtst bij een universele waarheid staat, als die al zou bestaan. Want een ware levensvisie zou moeten geldig en te begrijpen zijn voor alle mensen. Zowel voor de zieken als voor de gezonden. Voor de armen en de rijken, voor de baby en het oudje, voor de lamme en de atleet, voor de idioot en het genie en ga zo maar door....en niet alleen vandaag, maar door alle tijden heen. Wel laat ons dan ook eerlijk zijn. Iedereen weet wat liefde is. Iedereen wil dat men van hem houdt. En dat is nu juist Christus' boodschap. Hou van iemand anders zoals je wil dat zij van jou houden. Onvoorwaardelijk. En daarom heeft het christendom bij mij een streepje voor. Ook al kan niemand bewijzen of rationeel aantonen wat liefde is, niemand kan het bestaan ervan ontkennen. Zelfs in onderlinge relatie moeten we maar 'geloven' dat iemand van ons houdt, zoals ook wij verwachten dat onze oprechte liefde 'geloofd' wordt door anderen, ver boven al het rationele. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je maar niet denkt dat ik op je laatste posting inhoudelijk zal reageren, Distel
Paulus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen probleem. Niemand dwingt je om te doen wat je niet kunt.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Partijlid
|
![]() Hèhè, gelukkig zijn er ook gelovigen, zoals onze zotte Vlaming en de Pol, waarmee een serieuze dialoog gevoerd kan worden. Een hele verademing na alle starre dogmatici die hier de revue zijn gepasseerd.
![]() |
#269 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
|
![]() Citaat:
Een allegorie van het 'Woord' uit de bijbel, is het 'AUM' uit de Veda's, de geluidloze oertrilling die het universum manifesteert en instandhoudt. Men kan aan dit levensbeginsel in ons tegemoetkomen, door het gebruik van mantra's of andere geluidsbronnen, die aan een tonale synchronisatie ervan voldoen. In deze telt alleen de mogelijkheid en kans tot de levende zelf-ervaring ervan, en wel degelijk uit eerste hand, ipv een tekstuele en onbewijsbare geloofsaanname die is ontvangen uit de (schrijvende) handen van heel veel derden... Het enige wat een al dan niet gelovig mens dan nog te doen staat, is god (zichzelf dus) opnieuw rechtstreeks te leren horen met het hart, her-inneren ahw, een mensnatuurlijk gegeven dat helaas maar al te vaak wordt geofferd, op de orthodoxe geloofsaltaren van religie en wetenschap, atheisme inbegrepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar dit is niet alleen Christus zijn boodschap maar ook van vele andere verlichten. Citaat:
Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 19 juni 2008 om 22:08. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Banneling
|
![]() Gewoon. Vele mensen denken nog steeds dat men in de tijd van Jezus nog effectief Hebreeuws sprak. Dat is dus niet zo. Zelfs de Essenen niet vermoed ik.
Laatst gewijzigd door system : 19 juni 2008 om 22:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allen vind ik toch dat Christus zich onderscheidt van alle andere grote Verlichten omdat Hij onvoorwaardelijk is. Volgens Christus hoef je niks maar ook helemaal niks te doen voor je onsterfelijkheid. In het christendom (niet het katholiscisme) wordt het eeuwig leven je geschonken, niet verdiend. En dat lijkt me ook rechtvaardigst. Want als alle mensen hetzelfde moeten presteren om het eeuwig leven te verwerven dan is de God die dat zo bepaald heeft niet helemaal eerlijk. Want niet alle mensen zijn gelijk. Je zal maar een idioot wezen bijvoorbeeld. En ik bedoel niet de beledigende term maar de wetenschappelijke voor iemand met een onmeetbaar laag IQ. Zo iemand begrijpt niet wat zonde is bijvoorbeeld, maar wel wat liefde is uiteraard. Net zoals een baby nooit zijn moeder zou kunnen beschrijven zoals een vrouwendokter dat zou doen, herkent hij zeker het liefdevolle gezicht van zijn mama boven de wieg. En zo manifesteert zich de God van het christendom. Niet als een theologisch moeilijk te begrijpen fenomeen, maar als Iemand die ons onvoorwaardelijk lief heeft en ons de kans geeft Zijn liefde te beantwoorden. Zoiets vind je nergens anders. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 19 juni 2008 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | ||
|
![]() Citaat:
Pittig detail, het is pas toen ik begon vragen te stellen, en waarheid te zoeken, dat ik inzag dat de (bijbelse) god een illusie was, een mythe, een fabel, een ander kerstmannetje.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | ||
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Of net de realisatie van hoe nietig & waardeloos ons bestaan wel niet is, als jij of ik morgen komen te sterven, dan blijft de wereld draaien, jij & ik, wij verdwijnen als een voetnoot in een voetnoot in een voetnoot, binnen enkele generaties tijd lijkt het zelfs alsof we nooit bestaan hebben. Het lijkt wel alsof je net voor uw 'wedergeboorte' een universele waarheid ziet (dat jij niets bent), en dit niet kan verwerken, en als reactie naar een god-figuur grijpt, om toch maar de illusie hoog te houden dat jij wél belangrijk zou zijn. Het is een teken van zwakheid eerder, vind ik, als je niet kan aanvaarden hoe onbelangrijk je wel bent. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
|
![]()
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Enne, is god niet omnipotent? Zo ja, weet ie dan niet van voor jouw geboorte of je zal zondigen of niet? Als uw lot reeds gekend is voor je geboorte, is er dan wel vrije wil?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |