![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() @koppijn
Mooi antwoord. Het ego ervaart en ordent en kwalificeert alles in de wereld naar eigen goeddunken. Dat is de ware vrijheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Minister-President
|
![]() Het is een zelfervarend zijnde. Ik heb ook mijn twijfels of men dat zelfervarend zijnde mag reduceren tot elektrochemische neurale interacties. Het lijkt mij eerder het materiële fysiek aspect hiervan. Als we eerlijk willen zijn moeten we zeggen dat we het niet weten. De enigste manier om dit te weten te komen is om de strikte materiële en deterministische voorstelling te volgen en te ontwikkelen in wat we noemen 'artificiële intelligentie'. Omdat dit nu eenmaal onze enigste manier is om tot betrouwbare kennis te komen. Of we op deze manier een werkelijke zelfervarend entiteit kunnen ontwikkelen is zeer de vraag. Maar dat is niet erg, het dwingt ons onze voorstellingen bij te stellen. Zo leren we stap voor stap en proefondervindelijk worden onze voorstellingen kritisch getoetst.
![]() |
#264 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#267 |
|
![]() Jesaja nuanceerde het godsbeeld, God brengt vrede en onheil. Dit was overigens voor de joden geen nieuws, want hij had dat al aan de Egyptenaren duidelijk en aan de ongehoorzame Joden in de woestijn.
Jesaja 45:6-7: Hierdoor zal iedereen weten, in oost en in west, dat ik alleen de Heer ben, er buiten mij geen andere god is. Ik vorm het licht en de duisternis, ik breng vrede en onheil. Ik ben van dat alles de schepper. Wel, dan kan men het predicaat goed of liefde toch niet op God toepassen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
|
![]() Een moderne filosoof die het antieke thema "wat is goed" in een nieuw jasje stak is George Edward Moore OM, (4 November 1873 – 24 October 1958), lid van de (avant-garde) Bloomsberry Group waarin o.a. ook Virginia Woolf, Forster en John M. Keynes figureerden. Hij redeneerde dat niet vastgesteld kan worden wat 'goed' is en dat 'goed' geen natuurlijke eigenschap is. Dat vormt dan een probleem voor de moraalfilosofie en vooral als deze herleid wordt tot een moraal van God.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Wat maakt dat nu uit of 'goed' nu een natuurlijke eigenschap is of niet. Dan is het een bovennatuurlijke eigenschap hé. De holocaust... goed of kwaad? Dutroux... goed of kwaad? De Gelder... enz... Het is toch duidelijk voor iedereen, niet? Waarom het dan zo ongelooflijk ingewikkeld maken? Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Moraal is evolutionair ingebakken omdat deze eigenschap er voor zorgde dat wij als soort meer kans maakten en dit zie je ondermeer bij onze medeprimaten terug.
![]() |
![]() |
#272 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Holocaust.. goed of kwaad? Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
|
![]() Citaat:
Zo is ook het predicaat slecht toepasbaar op de holocaust als we deze onrechtvaardig kunnen noemen en als we onrecht bij conventie slecht noemen. Zo kan men de NAVO-interventie in Libië, of het nalaten van deze interventie, alleen maar goed of slecht noemen op basis van een juridisch oordeel volgens internationaal recht en niet op basis van gebrekkige informatie, de eigen politieke belangen, of onduidelijke en partijdige sentimenten. Ik pleit er voor dat in juridische kwesties niet gesproken wordt van goed en kwaad (slecht) of immoreel, maar van recht en onrecht en van schuld en boete. De basis van elke moraliteit zou een conventie over recht en onrecht moeten zijn. Die juridische onderbouwing lijkt mij trouwens een probleem bij de vraag of God goed is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Minister
|
![]()
![]() |
#275 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben goed...
![]() Ja: heel goed zelfs... ![]() Oftewel: heilig... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Minister
|
![]() Moreel verwerpelijk.
![]() |
#278 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Holocaust: hoe verschrikkelijk ook, is een groots goddelijk gebeuren, te vergelijken met de kruisiging van Jezus.
Uit de aardse smart wordt de hemelse verinnerlijking en melancholie geboren: het bewustzijn der eeuwigheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |