![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar wij hadden het er als eens over. Ik denk door mijn opleiding en loopbaan meer socio-economisch en minder cultureel. van daar dat ik de zaken meer socio-economisch benader en het sociale dan qua bepaalde arbeidsrechtelijke en sociaalrechtelijke bekijk. Voor het economische bekijk ik het dan multinationaal. Ik heb gewerkt aan de studies voor inplantingen van autofabrieken in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Portugal. Ik heb in werkgroepen gezeten van het Verband Deutscher Automobilfabriken inzake de planning, bestelling en afrekening van productiematerialen voor auto's. Ik heb staffuncties uitgeoefend in Keulen, Warley (bij Londen) en Detroit. Ik ben financieel controller geweest in Frankrijk en België. Vandaar dat ik het iets anders zie dan gewoon staatkundig of dergelijke. En wat ik ervan vind zie je niet in grondwetten. Vandaar dat noch België, noch Vlaanderen, noch Wallonië of welke staat ook mijn aandacht trekken. En ik weet dat ook het socio-economische niet in enkele maanden of jaren tot ontplooiing zal komen. Maar dat neemt niet weg dat ik meer voel voor die Eurregionale samenwerkingen dan voor aparte og federale of welke andere staten dan ook, al is een staatsstructuur wel nodig. Maar voor die aspecten zijn er mensen zoals jij en anderen om het daarover te hebben. De aanleidng voor mijn tussenkomst in deze draad was er een van veroorzaakt door die opmerking van de jaren '30.
![]() |
![]() |
#262 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik was de derde en het toeval bracht mij eerder naar Waremme en Luik, waarbij uiteraard de vakantieverblijven te Crisnée, Hollogne-aux-Pierres en Teuven een rol speelden. Dan ben ik beginnen werken op het provinciebestuur te Luik en was daarbij nauw betrikken bij de planning van de autofabriek van Ford te Herstal op het industrieterrein Hauts-Sarts. Maar dan kwamen er de stakingen tegen Vader Eyskens zijn Eeenheidswet en de kopstukken van Ford keulen en Amerika die naar Luik kwamen werden in Chenée tegengehouden door de hordes van André renard en zijn syndicalisten. Zij moesten onverrichterzake terugkeren. Wijlen Gouverneur Roppe en leden van zijn LER (Limburgse Economische Raad) hadden daar lucht van gekregen en samen met wijlen burgemeester Bijnens van Genk hebben zij ge-lobby-ed en uiteindelijk werd genk weerhouden als vestigingsplaats. Daar ik echter heel goed NL-talig, E-talig en D-talig was samen met mijn Frans en dat ik op de staven die de planning deden opgemerkt werd ben ik door Ford benaderd voor een loopbaan te genk in de Financiële Analyse. Dus, waar ik het meeste van mijn tijd doorbracht tijdens mijn jeugd heeft mij een speciale voorkeur opgeleverd. Desalniettemin bleef ik erg betrokken bij provinciale instanties te Luik, wat mij participatie in verschillende werkgroepen en onderwijsmiddens opleverde. Voila... zo eenvoudig is het. Mijn zus, in de (nationale) politiek, is hoofdzakelijk NL-talig gericht en heeft slechts weinig F-talige bindingen.
![]() |
![]() |
#263 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U begrijpt nu dus waarom ik mij in de eerste plaats Belg voel en niet Waal of Vlaming.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wie ben ik om daarover een 'oordeel' uit te spreken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zij die met de Vlaamse Leeuw staan te zwaaien. Zij die denken dat de Leeuw moet klauwen. Zij die denken dat ze zuiver zijn maar hier en daar toch een vreemde onzuivere gen in het lichaam hebben. ![]() Maar dat is het niet, want de Vlaming en Belg bestaat slechts als een mengeling van volkeren en culturen en dat maakt zijn charme en ook zijn rijkdom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U haalt een valse tegenstelling boven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Jan van den Berghe]
Citaat:
Citaat:
We zijn toch verplicht met elkaar overeen te komen. Conflicten zoals in het verleden zijn niet meer denkbaar, ze zouden een te grote impact hebben op de ganse planeet, het volledige systeem doen ineenstorten. Bewapening als afschrikkingsmiddel?
||
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ons volk stamt, net als de Nederlanders en inwoners van het huidige Noord-Frankrijk, van de Franken, Saksen en Friezen af. Hier en daar zit er ook een plukje Gallo-Romeinen, Romeinen. Dat is de verre oorsprong van ons volk. Ik zie dan ook in op basis van welke definitie u een "zuivere Vlaming" zult willen omschrijven en wat nu juist een "onzuiverheid" is. Is u trouwens een aanhanger van bepaalde bloed en bodem-opvattingen, daar u blijkbaar een onderscheid meent te kunnen maken tussen zuivere en onzuivere Vlamingen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo simpel zou het wel eens kunnen zijn. Hebt u ergers in uw familie ook nog Romaanse roots?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Moet je dan absoluut iets verdedigen dat niet bestaat? Zeg dan gewoon dat je uw portemonnee wilt verdedigen maar niet die specifieke nationaliteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bestaat er zoiets als een "zuivere" Nederlander? Een "zuivere" Duitser? Een "zuivere" Griek? Een "zuivere" Italiaan? Wat dit met een portemonnee te maken heeft, is me totaal onduidelijk. Blijf eens bij het onderwerp: u stelling over "zuivere" Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
China wordt niet alleen onze (van het Westen) grootste economische concurrent in de toekomst maar zal zich natuurlijk ook militair ontwikkelen al was het maar om de verdere alleenheerschappij van de VS te verhinderen. Baas in eigen continent te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |