Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2005, 14:03   #261
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Ik kan de Engelse humor trouwens veel meer smaken dan de Franse. Ik ben ook opgegroeid met Louis de Funes, en die films die je opnoemt heb ik ook gezien, maar alhoewel ik die zaken best wel goed vind kan ik mee veel meer vinden in Engelse komische programma's. Ik vind zelfs dat qua humor de Fransen hun hoogtepunt hebben gehad en zijn blijven stilstaan terwijl de Engelsen toch telkens met iets nieuws op de proppen komen. Maar ik vind Tati nog altijd de koning van de humoristische film, daar kan weinig tegen op (behalve Chaplin)
De gewone Franstalige films, ook die uit België, zijn echt niet m'n ding. Goed zijn ze zeker maar ik kijk niet met zo veel plezier ernaar omdat ze meestal iets te alledaags lijken, ik mis meestal wat variëteit.
Maar dat is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak en spijtig genoeg voor de belgicisten en franskiljons kan het gros van de Vlamingen de Angelsaksische cultuur meer smaken dan de Franse terwijl dat net omgekeerd ligt voor de Walen.
Ieder zijn mening. Maar bon, je hebt niet alleen Louis de Funès of Bourvil. Je hebt ook de generatie van Christian Clavier, Gérard Jugnot, Thierry Lhermitte, Marie-Anne Chazel of Jean Reno, die soms ook komisch kan zijn (in "Les Visiteurs" bijvoorbeeld). En als je van humor spreekt, kunnen we ook van humoristen spreken : Frank Dubosc, Laurent Gerra, Pierre Palmade, Nicolas Canteloup, Muriel Robin, Anne Roumanoff, Gad Elmaleh, Jamel Debouzze, Smaïn, enz............ zonder te vergeten een Guy Bedos of een Michel Leeb die nog daar zijn. Ik vind trouwens Franse humoristen beter dan de Belgischen. Het is zeker niet met een François Pirette of een Marc Herman dat ik zal lachen. Van Vlaamse humoristen ken ik maar Geert Hoste. En nog, meer van naam dan voor zijn prestaties om eerlijk te zijn.

De Walen hebben even graag Franse films als internationale films. Franse cultuur denigreren we natuurlijk niet om de eenvoudige reden dat het onze cultuur is. Logisch.

Laatst gewijzigd door Everytime : 25 maart 2005 om 14:11.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2005, 14:18   #262
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Ik denigreer de Franse cultuur ook niet, en beweer ook niet dat de Angelsaksische beter zou zijn, ik bedoel enkel dat Vlamingen zich meer vinden in de Angelsaksische en de Walen in de Franse. Ik heb echt wel veel respect voor de Franse cultuur en vind dat qua kwaliteit ze op vele vlaken hoge niveaus bereikt maar soms kan ik het zo niet smaken. Dat ligt dus eerder aan mezelf dan aan de Franse cultuur hé
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2005, 14:19   #263
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Bovendien zijn niet alleen de programma's, maar ook de films op Frankrijk goed. Zoals de films met Louis de Funès, Belmondo, Depardieu...

Films als "la source", "rabi Jacob", "La grande vadrouille"... worden hier praktisch nooit uitgezonden. Erger, ze zijn bijna onvindbaar in de videotheken wegens niet Vlaemsch genoeg...
Wordt jij dat afgeven op Vlaanderen nooit moe? Jij moet Vlaanderen echt wel haten, hé?

Denk jij dat ik pakweg De Zaak Alzheimer of Karakter gemakkelijk zal vinden in de gemiddelde Waalse videotheek? Verhuis dan toch naar je geliefde cultuurgebied: la grande Francophonie!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2005, 14:47   #264
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

tuurlijk staat de angelsakische cultuur kilometers boven de franse cultuur das nogal logisch
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2005, 14:56   #265
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik kijk ook duizend keer liever naar de BBC dan naar Franse zenders; trouwens ook de slechte beeldkwaliteit bij de Franse zenders valt op.
Oud 25 maart 2005, 15:02   #266
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie
tuurlijk staat de angelsakische cultuur kilometers boven de franse cultuur das nogal logisch
lol

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2005, 15:05   #267
Tavek
Banneling

Standaard

Ik weet het niet hoor, maar ik apprecieer ten zeerste films zoals de Zaak Alzheimer en Karakter. Idem voor vele Franstalige films.

Ik vind ze over het algemeen een iets hogere kwaliteit hebben als de rommel van Hollywood, op een paar uitzonderingen na.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2005, 15:52   #268
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Wordt jij dat afgeven op Vlaanderen nooit moe? Jij moet Vlaanderen echt wel haten, hé?

Denk jij dat ik pakweg De Zaak Alzheimer of Karakter gemakkelijk zal vinden in de gemiddelde Waalse videotheek? Verhuis dan toch naar je geliefde cultuurgebied: la grande Francophonie!
Nee, ik hou van Vlaanderen, daar de Vlamingen als 1 Vlaams blok achter België staan.
Oud 25 maart 2005, 15:54   #269
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Yann zou Vlaanderen haten omdat hij iets positiefs zegt over de Franse cultuur? Vreemde redenering, Zeno.............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2005, 16:01   #270
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Yann zou Vlaanderen haten omdat hij iets positiefs zegt over de Franse cultuur? Vreemde redenering, Zeno.............
Neen, u ziet immers iets over het hoofd, nl. samen met deze voorliefde voor alles wat uit de Franstalige wereld komt, is er bij bubbel Yann tegelijkertijd sprake van een haat en misprijzen voor alles wat Vlaams is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2005, 16:02   #271
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Maar néééééén...... ik doelde gewoon op het feit dat als hij iets negatiefs zegt, het altijd weer over die "Vlaemingen" gaat...

Te weinig Franse films in Vlaamse videotheken? Tsss, voor die verdomde Vlamingen is het weer niet "Vlaemsch" genoeg... terwijl hij in alle talen zwijgt over het feit dat het omgekeerd óók wel eens zo zou kunnen zijn...

enfin, domme discussie
Oud 25 maart 2005, 16:08   #272
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen, u ziet immers iets over het hoofd, nl. samen met deze voorliefde voor alles wat uit de Franstalige wereld komt, is er bij bubbel Yann tegelijkertijd sprake van een haat en misprijzen voor alles wat Vlaams is.
Dat is niet waar. Ik hou van de Vlamingen, en haat de flaminganten. Daar wind ik geen doekjes om.
Oud 25 maart 2005, 16:12   #273
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is niet waar. Ik hou van de Vlamingen, en haat de flaminganten. Daar wind ik geen doekjes om.
Waarom sleur jij toch overal "flaminganten" bij? Het gaat hier over de Franse en Vlaamse cultuur.
Oud 25 maart 2005, 16:13   #274
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar néééééén...... ik doelde gewoon op het feit dat als hij iets negatiefs zegt, het altijd weer over die "Vlaemingen" gaat...

Te weinig Franse films in Vlaamse videotheken? Tsss, voor die verdomde Vlamingen is het weer niet "Vlaemsch" genoeg... terwijl hij in alle talen zwijgt over het feit dat het omgekeerd óók wel eens zo zou kunnen zijn...

enfin, domme discussie
Ik heb nergens gezegd dat dat aan die 'verdomde' (sic) Vlamingen ligt. Ik denk eerder dat dat aan de ik-ben-Vlaming-campagne van die verdomde flamingante politici ligt, en nu zéker met Boer Swa aan het hoofd van onze Media.
Oud 25 maart 2005, 16:16   #275
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom sleur jij toch overal "flaminganten" bij? Het gaat hier over de Franse en Vlaamse cultuur.
Omdat die Flaminganten mij verwijten fransdol te zijn, omdat ik de franse cultuur weet te appreciëren.
Oud 25 maart 2005, 16:19   #276
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft u al ooit één van de drie films gezien?
Als ik zeg dat het aan een gebrek aan interesse ligt of een verschil in smaak, dan is dat geen waarde-oordeel; ik mag hopen dat je de Nederlandse taal in voldoende mate beheerst om dat te begrijpen... Ik heb minstens twee van de drie gezien ('La grande vadrouille' en 'Rabbi Jacob', die andere weet ik niet meer) en ik kon ze best smaken. , al moet ik zeggen dat de hedendaagse Franse humor me over het algemeen niet zo ligt (te veel drukdoenerij naar mijn smaak).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2005, 16:22   #277
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik het ondertussen goed begrepen heb, ben jij eigenlijk één grote brok wandelende liefde?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2005, 17:52   #278
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien zijn niet alleen de programma's, maar ook de films op Frankrijk goed. Zoals de films met Louis de Funès, Belmondo, Depardieu...

Films als "la source", "rabi Jacob", "La grande vadrouille"... worden hier praktisch nooit uitgezonden. Erger, ze zijn bijna onvindbaar in de videotheken wegens niet Vlaemsch genoeg...
Mijn beste Yann

Ik woon al mijn hele leven in brussel. In het pre-dvd tijdperk was het practisch onmogelijk om een koopvideo te vinden met nederlandstalige ondertitteling. een huurvideo van hetzelfde laken en broek.
Ik spreek hier nog niet over de cd's van bv Noordkaap, Stef Bos,... die waren zelf in de Maxi-GB in Berchem een zeldzaamheid.

Rabi Jacob is idd. wel goed, net zoals de hele reeks van "les gendarme"
Oud 25 maart 2005, 17:55   #279
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben jij niet geweldig ouderwets en preuts dan?

Enfin, de Nederlandse televisie staat veel verder dan de Franse: telkens als ik naar France2 of 3 kijk, zie ik dezelfde "shows" waarin urenlang wordt gezeverd, waarin ze zogezegd "grappig" zijn, met vreselijk ouderwetse decors, enz.
De RTBF is trouwens in hetzelfde bedje ziek. Niet verwonderlijk uiteraard.
ik denk hierbij terug aan "Club dorothée"
Oud 25 maart 2005, 17:59   #280
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
ik denk hierbij terug aan "Club dorothée"
die RTBF is anders wel de eerste om de recentste films af te spelen (heb ik -de momenten dat ik thuisben- gemerkt)
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be