![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is erfopvolging een systeem wat vandaag de dag niet uitgevonden zou kunnen worden. Maar nu het er eenmaal is, zie ik ook wel voordelen aan de monarchie die een republiek niet heeft. Zoals al gezegd: de neutrale bemiddelingsrol, de aansprekende functie en het uithangbord in het buitenland. Dat vereist wel goede personen als staatshoofd, maar ik denk dat we daar in NL de voorbije 100 jaar geluk mee gehad hebben. Ik vind wel dat als een staatshoofd niet voldoet, hij of zij door het parlement afgezet moet kunnen worden. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |||||
Parlementslid
|
![]() De logica is: iedereen gelijk voor de wet, dus heb ik ook recht op miljoenen euro aan dotaties. Of heb je alleen dat recht als je toevallig de juiste familienaam hebt?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | ||||||
|
![]() Citaat:
![]() Kijk, dat krijg je als je nietszeggende leenwoorden uit het Frans gaat gebruiken (off-topic, voor de suderansfetisjisten: 'dotatie' is nu een goed voorbeeld van verfransing van het Nederlands in België), dan zie je niet meer dat het om een uitkering gaat die - in Nederland althans - deels een onkostenvergoeding en deels een salaris omvat. Volgens mij is het vrij gebruikelijk in onze maatschappij dat als je een functie uitoefent je daar in ruil geld voor krijgt. Dat geldt niet alleen voor gewone politici, maar uiteraard ook voor het staatshoofd. Citaat:
Geen lid van de Democratische of Republikeinse partij? Jammer, je zult nooit president van de VS worden. Geen lid van CDU of SPD? Je bent nagenoeg kansloos voor het presidentschap van Duitsland. Alsof het trouwens zo fantastisch is om geboren te worden als lid van het koninklijk huis. Je staat dan wel je hele leven in de schijnwerpers. Ik zou het niet willen hoor. Maar goed, zij hebben dat er voor over en in ruil krijgen ze daar een uitkering voor. Voorlopig is de meerderheid tevreden met die situatie, maar mocht dat veranderen, dan kan het systeem altijd afgeschaft worden natuurlijk. Citaat:
Citaat:
Connecties worden door een president ook doorgegeven aan opvolgers/partijgenoten. Het verschil is dat de monarch de connecties zelf niet hoeft aan te gaan en dus ook niet in de verleiding komt om in ruil daarvoor iets terug te doen, wat bij politici - zeker in België - wel gebruikelijk lijkt. Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Wist je dat prinses Elisabeth nooit mee mag zwemmen met de klasgenootjes, dat is "te vuil".... mooi hoor, blijkbaar niet vuil genoeg voor het "normaal" gepeupel. Dat blijkt uit het feit dat men niet politiek gebonden is. Men zal dan ook normaal geen partijpolitieke uitspraken doen (dat dat in België wel gebeurt geeft aan dat het Belgische koninklijk huis haar taak niet goed verstaat), omdat dat ingaat tegen de neutrale functie die men vervult. Citaat:
En daarnaast pleit ik voor de onmiddellijke wijziging van het systeem, zodat de leden vanaf hun geboorte enkel geld krijgen van een taalgroep zodra ze bewezen hebben (en dat moet jaarlijks opnieuw) dat ze hun taal spreken. Dus voor elk lid onder tien jaar geen geld der Vlamingen. En de Duitstaligen zullen ook niet veel moeten betalen. Dan zal je wel wat anders zien! ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#265 | |||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Precies. Laat dat nu de kern van het probleem zijn. Weet u hoe dat systeem heet waarin het regeringshoofd geen verantwoording moet afleggen? Dictatuur. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat zal wel. Maar een monarch die tot de democratie bijdraagt - dat vind ik echt lachwekkend om te lezen. Dat is een geval van contradictio in terminis.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 9 januari 2007 om 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meer een paradox. De tegenstelling is ''schijnbaar''.
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 9 januari 2007 om 23:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |||||||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Net als Albert heeft ook Beatrix nooit stemmen behaald. Indirect is zij echter in de gelegenheid gesteld Koning te worden doordat haar huwelijk is goedgekeurd en haar niet het recht op erfopvolging is afgenomen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je kunt Albert overigens electoraal afstraffen door op een partij te stemmen die hem wil afzetten of die de monarchie wil afschaffen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar de ministerraad en de Staten-Generaal kunnen de Koning ook alle macht ontzeggen, zoals bijv. in België gebeurde toen Boudewijn de Abortuswet niet wilde tekenen. Staatsrechtelijk gezien blijft de koning dan Koning, maar hij is zijn macht kwijt en wordt vervangen door een regent, in dit geval de troonsopvolger (en als die er niet is of als zij allen bedanken of eveneens ongeschikt worden bevonden, een naar keuze van de Staten-Generaal te benoemen persoon). Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Staatssecretaris
|
![]() Het is duidelijk dat we er op dit punt een verschillende mening op nahouden. Het lijkt me dan ook nutteloos om deze discussie voort te zetten. Anders wordt het een soort welles-nietes spel.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 10 januari 2007 om 00:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Staatssecretaris
|
![]() De zogenaamde neutraliteit van de monarch is niet meer dan schijn. Een monarch is tenslotte geen robot die neutral is inprogrammeerd t.o.v allerlei politieke stromingen. Als iemand aardig tegen je doet, wil dat nog niet zeggen dat de bewuste persoon echt aardig is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
|
![]() De Oranjes hebben bij mijn weten geen politieke belangen. Behalve dan misschien op de troon blijven, maar dat belang wordt voorlopig door geen enkele partij bedreigd. Overigens hebben ze daar ook geen invloed op, want uiteindelijk zijn het de partijen zelf die uitmaken welke regering er gevormd wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wat is de concrete bijdrage dan juist? En als ik het niet eens ben met die bijdrage, wanneer kan ik dan op een andere kandidaat stemmen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
-generatieslange opstapeling van kapitaal -kolonialisme, waarvan de staat nog steeds vruchten plukt -netwerken en contacten Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |