Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2013, 14:12   #28641
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
maar blijf vooral zo verder doen...en dat geld ook voor die andere halve indo studente kaaskop
Racisten en hollanderhaters. Het gaat meestal samen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2013, 14:13   #28642
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Jij doet de Vlamingen anders ook geen eer aan.
Als eersteklas knorrepot bezorgt u de Nederlanders evenmin een aureool zou ik zo zeggen.

Het vermiste mistige aureool van Spinoza.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 mei 2013 om 14:23.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2013, 15:00   #28643
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
tja cultuurverschil he...
maar blijf vooral zo verder doen...en dat geld ook voor die andere halve indo studente kaaskop
Waarom heb jij een gif-spuiter in je avatar?

Is gif-spuiten je belangrijkste passie?
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2013, 21:05   #28644
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Je kletst een eind raak.

"Geen internationale wetteksten hetzij verdragen die het verbieden dat 2 landen via democratische weg tot elkaar komen kan vinden"
Nee natuurlijk zijn die er niet, meer dan logisch en is geen enkel bezwaar, wat ik overigens ook aangeef ... na een splitsing.

Vooraf kom je echter politiek in de problemen daar je nog steeds met een op dat moment nog steeds soeverein land hebt te maken .... waar je in gaat zitten kloten.
Hoe dan ook krijg je daar gelazer mee met andere landen.
Dan verschillen wij van mening!..
Het zij zo,..

Einde discussie!..
Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 02:27   #28645
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, er is dus geen sprake van Vlaams-Nederlands, Vlaamse dialecten etc?
Dat heb je mij nooit horen ontkennen, bovendien zijn er ook nog voldoende dialecten in Nederland, voorts hebben dialecten zich nooit wat van grenzen aangetrokken.
Oud 19 mei 2013, 07:05   #28646
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Met "angstvallig wegblijven" impliceer je dat ze zich er al mee bezig hebben gehouden, maar dat het beter is zich er niet mee te bemoeien. Nou, dat weerspreek ik dus. Onze politici zijn een bende idioten die zich laten leiden door de waan van de dag. Het zou me verbazen als er in besloten kring ooit serieus over is gesproken. Wat dat betreft schat jij onze politici hoger in dan ik. Naar mijn mening blijven onze politici niet "angstvallig weg" bij dat onderwerp want het is sowieso (nog) geen onderwerp voor ze.

Het is een onderwerp voor ambtenaren. Maar er is nog steeds geen wetgeving om bouwen in laaggelegen polders te verbieden, bijvoorbeeld. Er is geen serieuze langetermijnvisie voor als het echt uit de hand loopt. Want dan red je het niet met hier en daar een paar dijken te versterken. Als het aan mij zou liggen, dan zou ik de technische universiteiten een zak geld geven om onderzoek te doen naar drijvende steden. Misschien eerst een proefstad in het markermeer/ijsselmeer en daarna op open zee.
Het grappige is dat er in Vlaanderen l-e-t-t-e-r-l-i-j-k hetzelfde gebeurt (of niet gebeurt). Ook daar hadden ambtenaren destijds een volledig uitgewerkt plan kaar voor een stormvloedkering op de Westerschelde. Er is niks van terecht gekomen. Er werd alleen een keermuurtje gebouwd op de Antwerpse kaaien. Ik heb zo een bruin vermoeden dat het een centenkwestie was: te duur? Wie hoor ik vertellen dat uitgerekend de "Ollanders" gierig (neem me niet kwalijk: zuinig) zijn? Waar zitten die vooruitziende politiekers dan in de Zuidelijke Nederlanden? We hebben meer gemeen dan we vermoeden...
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 10:03   #28647
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat heb je mij nooit horen ontkennen, bovendien zijn er ook nog voldoende dialecten in Nederland, voorts hebben dialecten zich nooit wat van grenzen aangetrokken.
Was een opmerking naar aanleiding van Nvalid z'n geëmmer.
Werkelijk geen jota van te begrijpen
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 10:50   #28648
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Het grappige is dat er in Vlaanderen l-e-t-t-e-r-l-i-j-k hetzelfde gebeurt (of niet gebeurt). Ook daar hadden ambtenaren destijds een volledig uitgewerkt plan kaar voor een stormvloedkering op de Westerschelde. Er is niks van terecht gekomen. Er werd alleen een keermuurtje gebouwd op de Antwerpse kaaien. Ik heb zo een bruin vermoeden dat het een centenkwestie was: te duur? Wie hoor ik vertellen dat uitgerekend de "Ollanders" gierig (neem me niet kwalijk: zuinig) zijn? Waar zitten die vooruitziende politiekers dan in de Zuidelijke Nederlanden? We hebben meer gemeen dan we vermoeden...
Overigens niet het idee dat Spinoza waterhuishouding werkelijk volgt.
Met een investering van rond €1 miljard per jaar de komende tientallen jaren gaat er een lieve cent aan op. Reken maar uit tot 2050.
De speerpunten zijn eerst: zwakke plekken kustversterking (10), plus versterking dijken.
Door de aanleg van de 2e maasvlakte is Rotterdam nu beveiligd geraakt, er werd een grote dijk aangelegd om Rotterdam afdoende te beschermen.

Een afsluiting van de Westerschelde is jammer dat het niet doorgegaan is, het had veel problemen voorkomen.
Zover ik de Belgische discussie gevolgd heb, had het vooral ook te maken met geld. Blijkbaar is de aanleg van een waterkering op die plaats nu niet meer mogelijk vanwege een aangelegde tunnel.

De afsluiting van de Oosterschelde zou de meest veilige oplossing zijn, zowel voor NL als voor BL.
Er zijn plannen voor ontwikkeld, met enorme grote sluizen erin, de doorvaart naar Antwerpen zou hiermee verzekerd zijn begrijp ik er eruit.

Toch heb ik het idee dat ook in Vlaanderen men het accent gaat verleggen, gezien de zeespiegelstijging, naar een verdere toekomst.
Men ontkomt er niet aan rekening mee te gaan houden en verder te kijken dan ruwweg een visie tot 2027/2030.
Uit een artikel van een Belgische hoogleraar wordt er plusminus €60 miljoen per jaar aan besteed in België. Dit zal dus onherroepelijk stijgen.
Oud 19 mei 2013, 11:13   #28649
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Racisten en hollanderhaters. Het gaat meestal samen.
Het woordje 'hollandhater' wordt te pas én vooral te onpas gebruikt door sommigen hier. Waarschijnlijk gebeurt dit omdat ze rationeel niet in staat zijn op een zinnige wijze te antwoorden op stellingen van bepaalde posters.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 11:16   #28650
Adrian M

Standaard

Citaat:
Het is een onderwerp voor ambtenaren. Maar er is nog steeds geen wetgeving om bouwen in laaggelegen polders te verbieden, bijvoorbeeld. Er is geen serieuze langetermijnvisie voor als het echt uit de hand loopt. Want dan red je het niet met hier en daar een paar dijken te versterken. Als het aan mij zou liggen, dan zou ik de technische universiteiten een zak geld geven om onderzoek te doen naar drijvende steden. Misschien eerst een proefstad in het markermeer/ijsselmeer en daarna op open zee.
Dijkversterking gaat echt wel verder dan hier en daar een dijkje versterken
Momenteel worden er tevens allerlei technieken ontwikkeld en ook oude technieken weer boven water gehaald, ook particulier
(boeren die experimenteren met de aanleg van terpen waar ze hun boerderij naar/op verplaatsen)
Overigens ook drijvende bebouwing wordt onderzoek naar gedaan.

Zou het toejuichen als ook Vlaanderen, met Vlaamse ingenieurs, hieraan deel zou nemen. Maar misschien gebeurt dit al?

Wereldprimeur: Groningse dijken uitgerust met sensoren

Vanaf 24 september wordt in het kader van het project LiveDijk XL Noorderzijlvest een deel van de Ommelanderzeedijk ten noorden van Delfzijl uitgerust met innovatieve sensoren. Met dit Dijkmonitoring- en Consitioneringsysteem (DMC), het enige in zijn soort ter wereld, kan de dijk op korte termijn van binnenuit in de gaten gehouden worden en kan er sneller alarm worden geslagen als de dijk verzwakt. Daarnaast leveren de sensoren data die gebruikt kan worden voor het ontwerpen van steviger dijken en verbetering van het beheer ervan

Het sensorsysteem doet twee dingen: het bewaakt de conditie van de dijk en grijpt in als de stabiliteit van de dijk in gevaar is, bijvoorbeeld als de dijk te nat wordt bij storm of hoogwater. Sensoren meten onder andere waterspanning, temperatuur en meteorologische informatie. Geven deze indicatoren aan dat de dijk te nat is, dan kunnen pompen en filterbuizen water afvoeren. Zo kan de dijk op afstand in de gaten worden gehouden en kan er snel effectief van binnenuit ingregrepen worden als het mis dreigt te gaan.

http://www.gic.nl/nieuws/wereldprime...t-met-sensoren

Innovatief meetsysteem houdt Utrechtse dijken in de gaten
Publicatiedatum : 19 september 2012

Hoe werkt het?
In de Voorhavendijk (Nieuwegein) en de Grechtdijk (Woerden) zijn sensoren ingegraven. Via deze sensoren is continu de waterspanning in de twee dijken te volgen. Hoe meer water een dijk bevat, hoe meer de zand- en kleikorrels kunnen bewegen en hoe slapper de dijk wordt. De waterspanning in de dijk is dus een maat voor de stabiliteit van de dijk.

Vroeg voorspellen
In de Grechtdijk wordt daarnaast ook de temperatuur in de dijk continu gemeten. Dat gebeurt met temperatuursensoren, die in een speciale mat over een lengte van 450 m ingegraven zijn in de dijk. Water en grond reageren anders op temperatuurverschillen. Een scheur in de dijk of piping, levert een afwijkende dijktemperatuur op. Daardoor zijn deze mechanismen waardoor een dijk kan falen, vroegtijdig op te sporen. Onderzoek op de IJkdijk proeflocatie in Bellingwolde (Groningen) heeft aangetoond dat piping twee tot vijf dagen voordat de dijk bezweek al voorspeld kon worden. De Groningse IJkdijk is echter een "laboratorium in het veld"; met Livedijk Utrecht willen de betrokken partijen onderzoeken, of deze technologie ook in bestaande dijken toegepast kan worden.

Binnenin de dijk
Met het project Livedijk Utrecht onderzoeken de waterbeheerders of deze toepassingen ook echt zinvol zijn en in de toekomst geld kunnen besparen. Visuele inspectie door mensen wordt dan aangevuld met gegevens van de stand van zaken binnenin de dijk. Nu leggen bij hoogwater en langdurige droogte medewerkers van waterschappen en Rijkswaterstaat vele kilometers te voet af om de dijken aan de buitenkant te inspecteren. Ook kan geld voor dijkverbetering mogelijk gerichter ingezet worden, als bekend is op welke plaatsen een dijk minder stabiel is. De betrokken partijen verwachten dat met de nieuwe technologie aanzienlijk bespaard kan worden op de kosten voor dijkinspecties en -verbetering. Of dit ook inderdaad zo is moet blijken uit het experiment.

Deelnemers van Livedijk Utrecht zijn:
• Stichting IJkdijk
• Rijkswaterstaat Dienst Utrecht (beheerder Voorhavendijk)
• Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (beheerder Grechtdijk)
• Provincie Utrecht (toezichthouder op de waterschappen)
• STOWA (Stichting Toegepast Onderzoek Waterschappen)
• TNO
• AGT International
http://www.hdsr.nl/actueel/nieuws/@222457/innovatief/
Oud 19 mei 2013, 11:34   #28651
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Dan verschillen wij van mening!..
Het zij zo,..

Einde discussie!..
Jeff
Maar u wil wel het laatste woord hebben ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 11:35   #28652
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het woordje 'hollandhater' wordt te pas én vooral te onpas gebruikt door sommigen hier. Waarschijnlijk gebeurt dit omdat ze rationeel niet in staat zijn op een zinnige wijze te antwoorden op stellingen van bepaalde posters.
Ik koester geen Hollanderhaat.
Ik stel alleen maar vast dat toch een significant deel van de Nederlanders zichzelf regelmatig tebuiten gaat. Zeker niet tot groot jolijt van toevallige omstanders.
Oud 19 mei 2013, 11:36   #28653
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wij kunnen flink met elkaar clinchen, maar toch elkaar respecteren (een flinke duw wederzijds, is geen probleem)
Wat ik gewoonweg niet begrijp, als ik bijvoorbeeld Nvalid uitnodig om te becommentarieren (vraag niet om het ermee eens te zijn), er alleen totale onzin volgt.
(Zulk gedrag zie je bij Hollanders overigens ook, daar niet van)
Oud 19 mei 2013, 11:45   #28654
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Maar u wil wel het laatste woord hebben ?
Volgens mij zit het iets anders, hij stopt de discussie daar het voor hem, gezien zijn visie, geen doel/meerwaarde heeft.

Zomaar een vraag?
Wat zijn jou aanmerkingen op de stelling dat Nederlandse politici zich bewust buiten de interne Belgische politieke ontwikkelingen houden en wat daarvoor redenen kunnen zijn?

Overigens die hoogleraar, tevens oud senator 1e kamer, waar Pinda mee aankwam, kwam in 1997 er opeens mee aanzetten in een TV programma.
Hij werd door de politiek niet serieus genomen en gelijk afgevlagd ... D66: dagdromerij. Min president Kok, dat zijn zaken voor België, niet aan ons.
Later nuanceerde hij z'n stellingen overigens

Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 mei 2013 om 12:05.
Oud 19 mei 2013, 11:53   #28655
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij zit het iets anders, hij stopt de discussie daar het voor hem, gezien zijn visie, geen doel/meerwaarde heeft.
Dus vlamingen en Nederlanders zitten totaal op een andere golflengte ?
Oud 19 mei 2013, 12:04   #28656
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me nu wel duidelijk. Zelfs op dit forum kunnen we elkaars bloed wel drinken. De culturele en etnische verschillen zijn simpelweg te groot.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 12:17   #28657
Adrian M

Standaard

Citaat:
Volgens mij is Pinda een Nederlander, zover ik uit zijn formuleringen begrijp ... Groot Nederlander qua visie.
Wat dat betreft dus een andere "onderlinge" golflengte.

Sluit niet uit dat variaties daarop, op enigerlei wijze, mogelijk zouden kunnen zijn. Maar Groot Nederland of wat dat ook voor
mag stellen, lijkt mij een utopie. Maar ja, in de toekomst kan ik evenmin kijken.
Oud 19 mei 2013, 12:24   #28658
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Dat lijkt me nu wel duidelijk. Zelfs op dit forum kunnen we elkaars bloed wel drinken. De culturele en etnische verschillen zijn simpelweg te groot.
Als het zo erg is als jij het stelt Van Poppel dan is welhaast een raadsel dat we met een gezamenlijke BL/NL Marine een schip een haven uit weten te laten varen.
Oud 19 mei 2013, 12:25   #28659
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kletst een eind raak.

"Geen internationale wetteksten hetzij verdragen die het verbieden dat 2 landen via democratische weg tot elkaar komen kan vinden"
Nee natuurlijk zijn die er niet, meer dan logisch en is geen enkel bezwaar, wat ik overigens ook aangeef ... na een splitsing.

Vooraf kom je echter politiek in de problemen daar je nog steeds met een op dat moment nog steeds soeverein land hebt te m
aken .... waar je in gaat zitten kloten.
Hoe dan ook krijg je daar gelazer mee met andere landen.
We zijn gebonden aan het verdrag van 1839.
We kunnen wel meer met elkaar samenwerken, maar echt eenwording is een probleem met betrekking tot het verdrag van 1839.
De vraag is of Nederland al dan niet niet al bij democratische stemming over samengaan met Vlaanderen dit als de wens tot annexatie kan worden gezien?
Ik ben zelf geen jurist, dus ik weet dit niet...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 mei 2013 om 12:33.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 12:30   #28660
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 mei 2013 om 12:31.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be