![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Moet legerdienst terug ingevoerd worden. | |||
| Ja, maar zoals vroeger enkel voor mannen. |
|
15 | 15,31% |
| Ja, voor beide geslachten. |
|
21 | 21,43% |
| Neen. |
|
60 | 61,22% |
| Geen mening. |
|
2 | 2,04% |
| Aantal stemmers: 98. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#281 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Men zou bv. de susidies die nu naar de scholen gaan, eerlijk kunnen verdelen onder alle leerplichtige kinderen in de vorm van een leerbon, waarmee ouders de school van hun keuze kunnen betalen. En vermits niet-gesubsidieerde scholen economischer met hun middelen omgaan, kan dat nog een hele besparing opleveren. Er zijn nog andere mogelijkheden om het mensen mogelijk te maken voor werkelijk vrij onderwijs te kiezen, zonder dat ze daar financiëel zwakker van worden (in vergelijking met de bestaande toestand) |
|
|
|
|
|
|
#282 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Uw sorry is ongegrond longhorn, ten 1ste brussel heeft een eigen specifiek probleem die maar gedeeltelijk wordt aangepakt en dan nog niet eens effectief.
Dus het bestuur faalt... Nu om jouw analogie te trekken met mijn post is er nog steeds een groot verschil. Brussel zover ik weet schiet geen tomohawk rakketen of levert wapens aan iedere persoon met *tjing tjing* rara wie wel... en de problemen worden wat weggeklad met hongerlonen dus er is nog iets positief aan ons sociaal beleid (voorzieningen ectra.) in Belgie. (in zekere mate) |
|
|
|
|
|
#283 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Mss dat de oudjes het gaan oplossen, wie weet?
|
|
|
|
#284 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daar bestaan namen voor.
|
|
|
|
#285 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
De Belgische staat geeft voor een kind op de middelbare school 6.500 euro uit per jaar. Met dat geld zou een gezin voor de eigen kinderen een fantastische leeromgeving kunnen creëren, en nog veel geld overhouden ook. Alleen: de staat pakt dat geld via de belastingen af. Wie zelf voor de opvoeding van zijn kinderen instaat (wat mijn vrouw en ik gedaan hebben) wordt daarnaast nog eens fiscaal gepluimd om mee te betalen voor de inefficiënte staatscholen. Dat is met staatsgeweld afgedwongen concurrentievervalsing. Ik heb al dikwijls - bij wijze van overgangsmaatregel naar een vrije samenleving - een simpel voorstel geformuleerd, en ik zal het nog maar eens herhalen. Laat de staat voor ieder kind op de middelbare school 6.500 euro opzij zetten. De gezinnen mogen kiezen tussen volgende twee opties: (a) gewoon hun kind naar een gesubsidieerde school sturen; die 6.500 euro gaat dan naar de school zoals nu. (b) zelf het onderwijs voor het kind inrichten; dan krijgt het gezin die 6.500 euro. Er is, om de sceptici gerust te stellen, een prestatievoorwaarde: zelfonderwijzende gezinnen krijgen het geld slechts naarmate door de betrokken kinderen succesvol examens worden afgelegd bij de centrale examencommissie. Die prestatievoorwaarde geldt niet voor diegenen die hun kind naar een gesubsidieerde school sturen, dus in dat opzicht blijven thuislerende gezinnen in het nadeel. Wees maar gerust dat de gezinnen snel zouden ontdekken dat ze op die manier geweldige sommen zouden kunnen overhouden, en hun kinderen tegelijk een veel angenamere jeugd zouden kunnen bezorgen. Onze vier kinderen hebben voor hun middelbaar geen staatsubsidie opgesoupeerd; de staat heeft de ongeveer 4 x 6 x 6.500 euro = 156000 euro in zijn eigen zak gestoken. Wijzelf hebben een kleine fractie van dat bedrag moeten investeren om onze kinderen hun ASO-diploma te laten halen. Het is door die massieve met staatsgeweld opgelegde concurrentievervalsing dat het bestaande schoolsysteem kan standhouden; onder gelijke financiële voorwaarden zou dit systeem nooit de concurrentie met de onderwijsinitiatieven van de gezinnen aankunnen. http://ourworld.compuserve.com/homep...rtel/jv001.htm (in die tekst is het bedrag per jaar en per kind neerwaarts afgerond tot 5000 euro)
|
|
|
|
#286 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Je hebt toch een geweten nee ?
Laatst gewijzigd door pinbag : 25 augustus 2006 om 23:14. |
|
|
|
|
|
|
#287 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Niet echt. Waar zit dat?
|
|
|
#288 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Denk is diep na waneer je iets kan doen die andere personen hun leven kan verknoeien
|
|
|
|
#289 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
België is een land dat nooit ten strijde trekt maar alleen gebaseerd is op verdediging. Dus als er iets aan de hand zou zijn vroeg of laat, verdedigen wij ons. De oudjes, de kindjes, de vrouwtjes en hopelijk onszelf ook nog. Soms sturen ze eens een klein aantal vrijwilligers naar het buitenland, ter verdediging en nooit ten aanval. Nu moet u mij maar eens uit leggen hoe je daar ooit een bezwaar met je geweten kunt hebben en dat dan nog als excuus durft in te roepen. Ter bijkomende info; België is dus wel degelijk een neutraal land.
|
|
|
|
#290 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nou, ik vind het leuk dat men democratisch kan beslissen over het al dan niet laten doodschieten van een jongeman met een heel leven voor zich. Fijn. Echte democratie dat.
Doet me denken aan de beelden van die Getuigen van Jehova die de gevangenis in werden gestuurd omdat ze weigerden slaaf te zijn. Bezwaren zijn talrijk: 1) Niemand heeft het recht een ander de plicht op te leggen in dienst van eender wat te gaan. 2) Iedereen heeft het recht zich tegen zulke illegitieme daad te verzetten, als het moet zelfs gewapend. 3) Iedereen heeft het recht zich met eender wie zich vrijwillig bij hem of haar aansluit, een militie op te richten ter verdediging van het leven, de vrijheid en de eigendom van eender wie vrijwillig daar toestemming voor geeft. Dat is het voorgekauwde antwoord. Ik zal gelukkig net iets te oud zijn, mochten ze de dienstplicht terug instellen. Indien niet, dan deserteer ik naar Brazilië.
|
|
|
|
#291 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#292 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Annyway. Maar kvind uw standpunt wel intressant om verder over na te denken Ik had vandaag een hersenspinsel schijnbaar hebben de vakbonden bij het leger wel veel in de pap te brokken. *staat me wel aan* "Ik ben wel voorstander voor een proffesioneel leger btw." Maar dan moet het echt gericht zijn naar de grondwet via een we "serve the people" sort of way.
Laatst gewijzigd door pinbag : 26 augustus 2006 om 03:53. |
|
|
|
|
|
|
#293 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#294 |
|
Europees Commissaris
|
Ook ik heb m'n legerdienst braafjes gedaan. Als goedkope kracht in de bar van de onderofficieren.
Wat ik heb geleerd ? Verveling en nutteloze taken stonden alle dagen op het programma. Met andere woorden : niets dus. En vooral de term machtsmisbruik. De 'hogeren' kregen alles. De opgeroepen sukkelaars kregen niets. Geen verschil dus met het burgerleven. |
|
|
|
|
|
#295 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#296 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is helemaal niet gratis.
|
|
|
|
#297 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zoals reeds hoger vermeld : legerdienst vervuld. Conclusie na die periode : totaal tijd- en geldverlies.
De eerste dingen die ik te horen kreeg bij de aanvang van die legerdienst : "De zwaarste straf in het leger is de dood door de kogel" Tja, dan weet je het wel............
|
|
|
#298 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
De inconsequentie ligt eerder in het feit dat het vaak gehoorde argument pro is dat de legerdienst een verlengstuk van de opvoeding is, terwijl men van de andere kant het onderwijs zo vrij mogelijk wil maken. (cfr. posts van een paar liberalen in deze thread) Thuisonderwijs is cool als ge er de tijd voor hebt en slim genoeg zijt. Hebt ge subsidies gekregen zoals de andere 99% van de kinderen die krijgen?
|
|
|
|
#299 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als het leger toch zo slecht is, waarom gebruiken jullie dantoch zoveel dingen die of door het leger ontwikkeld zijn, of dankzij het leger tegen betaalbare prijzen in de handel konden worden gebracht.
|
|
|
|
|
|
#300 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat heeft dat te maken met dienstplicht?
|
|