Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet legerdienst terug ingevoerd worden.
Ja, maar zoals vroeger enkel voor mannen. 15 15,31%
Ja, voor beide geslachten. 21 21,43%
Neen. 60 61,22%
Geen mening. 2 2,04%
Aantal stemmers: 98. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2006, 19:46   #261
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Begin dan maar met alle scholen te sluiten, het openbaar vervoer af te schaffen, de gemeente diensten op te doeken, brandweerkorpsen te ontbinden, ziekenhuizen dicht te doen, bejaardehuizen dicht, politie ontslaan, rva dicht, ocmw weg, enz.....
want dat zijn allemaal dingen waar de staat zich mee bezig houd. En aan al die mensen moeten zich allemaal gedragen zoals de staat het hen oplegt. En die moeten werken wanneer de staat het zegt.
Maar ja, dat mag niet afgeschaft worden zeker???
Over inconsequentie gesproken. De staat mag zich nergens mee moeien, maar moet wel voor alles zorgen. Leg dat eens uit.
De staat moet daar allemaal niet voor zorgen.
Scholen moeten niet gesloten worden, maar de staat dient zich niet met de scholen te bemoeien. Er moet een strikte scheiding komen tussen onderwijs en staat.
De sociale zekerheid dient op een privé verzekeringsnetwerk te berusten, en niet op een half-communistisch mengsel van een staatsmonopolieverzekering en 'solidariteit' (dwz dat jan & alleman kan graaien in de kas).

Evenmin is er een reden waarom de staat uw vervoer zou moeten organiseren. De staat bakt toch ook uw frieten niet?

De economie dient te draaien op het principe van de vrije overeenkomst, tussen consumenten en producenten, tussen producenten onderling, tussen consumenten onderling. De staat heeft daar geen taak. Alles wat met cultuur, opvoeding, pers te maken heeft dient vrij te zijn; ook daar moet de staat zijn neus niet tussen steken.

de staat dient het instrument te zijn waarmee burgers recht produceren en recht garanderen en bewaken. That's all.
Oud 25 augustus 2006, 19:55   #262
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Scholen moeten niet gesloten worden, maar de staat dient zich niet met de scholen te bemoeien. Er moet een strikte scheiding komen tussen onderwijs en staat.
De sociale zekerheid dient op een privé verzekeringsnetwerk te berusten, en niet op een half-communistisch mengsel van een staatsmonopolieverzekering en 'solidariteit' (dwz dat jan & alleman kan graaien in de kas).

Evenmin is er een reden waarom de staat uw vervoer zou moeten organiseren. De staat bakt toch ook uw frieten niet?

De economie dient te draaien op het principe van de vrije overeenkomst, tussen consumenten en producenten, tussen producenten onderling, tussen consumenten onderling. De staat heeft daar geen taak. Alles wat met cultuur, opvoeding, pers te maken heeft dient vrij te zijn; ook daar moet de staat zijn neus niet tussen steken.

de staat dient het instrument te zijn waarmee burgers recht produceren en recht garanderen en bewaken. That's all.
het gene jij hier schrijft is het USA systeem en dat trek op niks
Waarom denk je dat er in de USA meer armen zijn en dat daar zoveel mensen op straat leven. En zoveel bende vorming is.

Men moet gewoon de midden weg tussen de twee nemen.
En ja, dat is idd een echte koorddans oefening, maar geen van de twee andere systemen deugen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 20:36   #263
Vision
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
het gene jij hier schrijft is het USA systeem en dat trek op niks
Waarom denk je dat er in de USA meer armen zijn en dat daar zoveel mensen op straat leven. En zoveel bende vorming is.

Men moet gewoon de midden weg tussen de twee nemen.
En ja, dat is idd een echte koorddans oefening, maar geen van de twee andere systemen deugen.
Ik dacht dat er in Amerika publieke en private scholen waren. Daardoor kunnen de privéscholen zich als elite positioneren in een niche waar ze de prijs kunnen opdrijven. Een prijs die de gewone burger niet kan betalen.

De publieke scholen zijn dan de eerder prut-scholen. Volgens mij zal dat eerder verklaren waarom de kinderen niet dezelfde kansen hebben.
Vision is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 21:34   #264
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vision Bekijk bericht
Ik dacht dat er in Amerika publieke en private scholen waren. Daardoor kunnen de privéscholen zich als elite positioneren in een niche waar ze de prijs kunnen opdrijven. Een prijs die de gewone burger niet kan betalen.

De publieke scholen zijn dan de eerder prut-scholen. Volgens mij zal dat eerder verklaren waarom de kinderen niet dezelfde kansen hebben.
Dat is daar idd zo met de scholen, en wie op de staatsscholen zit heeft idd weinig toekomstperspectieven
Oud 25 augustus 2006, 21:45   #265
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke inconsequentie?
Er hoeft inderdaad geen leger te zijn waar men verplicht mensen naartoe stuurt, echter noch scholen waar men mensen verplicht naartoe stuurt. Herverdeling is genoeg, de mensen kunnen zelf wel beslissen waar het naartoe gaat.
Oud 25 augustus 2006, 21:45   #266
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vision Bekijk bericht

Op diverse plaatsen op het www kunt u een kostenvergelijking vinden tussen de private vs de publieke scholen.

De publieke scholen slokken per kind en per jaar ruim het dubbele op van de private scholen. Bv.:
Private school tuition is about half that of the average per pupil revenue of public schools
http://www.mackinac.org/article.aspx?ID=1118

Maar natuurlijk: voor wat de publieke scholen betreft is het toch de belastingbetaler die afdokt, terwijl het voor de private scholen de gebruiker zelf is die betaalt.

Dat is het verschil van de differentie.

Het verschil tussen verantwoordelijke besteding van eigen middelen, en plundering via de staat.

Overigens is homeschooling nog veel goedkoper dan privaat schoolonderwijs. Thuisleren, in de USA beoefend door naar schatting anderhalf muljoen kinderen, is tegelijk de goedkoopste, de meest efficiënte en de voor kinderen meest aangename leerwijze. Onze vier kinderen hebben thuisgeleerd, zonder school, en hun diploma gehaald op de helft van de tijd, met een minimum aan investering, en zonder kosten voor de belastingbetaler.

Ik ga daar niet verder op in; off topic & thema werd op dit forum reeds behandeld.

http://www.sco-kohnstamminstituut.uv...isonderwijs%22
http://www.hslda.org/Default.asp?bhcp=1
Oud 25 augustus 2006, 21:46   #267
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We zijn het eens.
Oud 25 augustus 2006, 21:47   #268
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Er hoeft inderdaad geen leger te zijn waar men verplicht mensen naartoe stuurt, echter noch scholen waar men mensen verplicht naartoe stuurt. Herverdeling is genoeg, de mensen kunnen zelf wel beslissen waar het naartoe gaat.
Ik heb nooit beweerd dat mensen verplicht naar scholen gestuurd moeten worden. Ik pleit integendeel al jaren voor een strikte scheiding tussen staat en onderwijs. Voor onze kinderen hebben mijn vrouw en ik thuisonderwijs ingericht. Dus nogmaals: waar is de inconsequentie?
Oud 25 augustus 2006, 21:47   #269
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Moet de legerdienst terug ingevoerd worden?
  1. Ik weiger een eed van trouw af te leggen aan de belgische staat;
  2. als de staat problemen heeft met militairen te vinden voor het verdedigen van nationale belangen, zegt dit genoeg over de staat;
  3. ik weiger te dienen in een conflict dat het mijne niet is noch die van mijn volk (Libanon);
  4. ik weiger gebruikt te worden als kanonnenvoer in een conflict dat het beroepsleger niet aankan (zoals Irak).

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 21:49   #270
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op diverse plaatsen op het www kunt u een kostenvergelijking vinden tussen de private vs de publieke scholen.

De publieke scholen slokken per kind en per jaar ruim het dubbele op van de private scholen. Bv.:
Private school tuition is about half that of the average per pupil revenue of public schools
http://www.mackinac.org/article.aspx?ID=1118

Maar natuurlijk: voor wat de publieke scholen betreft is het toch de belastingbetaler die afdokt, terwijl het voor de private scholen de gebruiker zelf is die betaalt.

Dat is het verschil van de differentie.

Het verschil tussen verantwoordelijke besteding van eigen middelen, en plundering via de staat.

Overigens is homeschooling nog veel goedkoper dan privaat schoolonderwijs. Thuisleren, in de USA beoefend door naar schatting anderhalf muljoen kinderen, is tegelijk de goedkoopste, de meest efficiënte en de voor kinderen meest aangename leerwijze. Onze vier kinderen hebben thuisgeleerd, zonder school, en hun diploma gehaald op de helft van de tijd, met een minimum aan investering, en zonder kosten voor de belastingbetaler.

Ik ga daar niet verder op in; off topic & thema werd op dit forum reeds behandeld.

http://www.sco-kohnstamminstituut.uv...isonderwijs%22
http://www.hslda.org/Default.asp?bhcp=1

wacht tot je idd schoolgeld moet betalen en alles wat je kids nodig hebben voor school. we zullen dan nog eens praten.
Oud 25 augustus 2006, 22:09   #271
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
  1. Ik weiger een eed van trouw af te leggen aan de belgische staat;
  2. als de staat problemen heeft met militairen te vinden voor het verdedigen van nationale belangen, zegt dit genoeg over de staat;
  3. ik weiger te dienen in een conflict dat het mijne niet is noch die van mijn volk (Libanon);
  4. ik weiger gebruikt te worden als kanonnenvoer in een conflict dat het beroepsleger niet aankan (zoals Irak).
Met andere woorden je bent bang!
Begrijpelijk.
Ooit echter komt het conflict hier ook.
Mss wel rapper dan je denkt, wie weet?
Oud 25 augustus 2006, 22:16   #272
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Begrijpelijk.
dan zullen wij gewapende volksmilities opzetten, zoals dat hoort. Niemand die beter weet waar de belangen van het volk liggen dan dat volk zelf.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 22:18   #273
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
dan zullen wij gewapende volksmilities opzetten, zoals dat hoort. Niemand die beter weet waar de belangen van het volk liggen dan dat volk zelf.
Zelfs dan (wat ik zeer betwijfel) heb je nood aan degelijke training en strategie, dus millitair.
Of dacht je dat wikipedia u zal redden?
Oud 25 augustus 2006, 22:31   #274
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We laten dus eerst heel de bevolking uitroeien en gaan dan zien of we toch niet beter af waren geweest als we de bevolking van't voren hadden geleerd zich te beschermen.

Maar in dit item is als geschreven geweest dat de dienstplichtigen taken zouden verrichten in dienst van de bevolking.
En de gevechtsopdrachten , nu in"vredestijd voor de beroeps waren"
Oud 25 augustus 2006, 22:34   #275
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begrijpelijk.
*bang* hij is moediger dan jij ooit zult zijn.... en slimmer
Oud 25 augustus 2006, 22:36   #276
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs dan (wat ik zeer betwijfel) heb je nood aan degelijke training en strategie, dus millitair.
Of dacht je dat wikipedia u zal redden?
ik heb het volste vertrouwen in de vastberadenheid van de volksmassas wanneer concrete materiële belangen op het spel staan.
Oud 25 augustus 2006, 22:38   #277
pinbag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
We laten dus eerst heel de bevolking uitroeien en gaan dan zien of we toch niet beter af waren geweest als we de bevolking van't voren hadden geleerd zich te beschermen.

Maar in dit item is als geschreven geweest dat de dienstplichtigen taken zouden verrichten in dienst van de bevolking.
En de gevechtsopdrachten , nu in"vredestijd voor de beroeps waren"
Een massa mensen kan zichzelf opleiden er zullen altijd individuen zijn met de nodige know-how ..., of ze zelf ontwikkelen

En dat dienstplichtingen nooit zouden worden ingezet vind ik maar pruts kanonevlees blijft kanonenvlees...
Oud 25 augustus 2006, 22:39   #278
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het ultragetraind leger van de VS met alle high-tech snufjes en expertise slaagt er toch maar niet in om in Irak orde op zaken te stellen.
bende Irakese guerillastrijders - VS supermacht: 1 - 0

Citaat:
hazo. Een jaartje diensplicht doen voor 't rood kruis of op het platteland bij onze Vlaamse boeren zie ik wel zitten. Uw legerdienst moogt ge daarentegen steken waar de zon niet schijnt. Ik blaas nog liever die legerkazerne op dan daar één dag te moeten doorbrengen.
Oud 25 augustus 2006, 22:45   #279
pinbag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
het ultragetraind leger van de VS met alle high-tech snufjes en expertise slaagt er toch maar niet in om in Irak orde op zaken te stellen.
bende Irakese guerillastrijders - VS supermacht: 1 - 0
Quoted as truth op het detail na dat het de reservisten zijn die het mogen uitzweten de hypocrisie kent geen grenzen...

De US. zou beter zijn achterbuurten eerst in orde krijgen voor ze moeien met complete volkeren...Detroit en noem maar op
Oud 25 augustus 2006, 22:48   #280
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Quoted as truth op het detail na dat het de reservisten zijn die het mogen uitzweten de hypocrisie kent geen grenzen...

De US. zou beter zijn achterbuurten eerst in orde krijgen voor ze moeien met complete volkeren...Detroit en noem maar op
2 maanden geleden reed ik per trein met een paar Amerikaanse vrienden van Zaventem tot Brussel-Zuid. Ik excuseerde me hoe vies de Brusselse achterbuurten eruitzagen langs de sporen met 17 antennes of satelietschotels per huis en kilometers wasdraden. Was echt een mooie eerste indruk van Belgie.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be