Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2012, 18:10   #3021
Another Jack
Banneling

Standaard

Zou je het ethisch vinden moesten je ouders het recht op postnatale abortus hebben voor kinderen tot en met 16?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 18:10   #3022
Another Jack
Banneling

Standaard

edit

Laatst gewijzigd door Another Jack : 17 mei 2012 om 18:11.
Oud 17 mei 2012, 18:14   #3023
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zou je het ethisch vinden moesten je ouders het recht op postnatale abortus hebben voor kinderen tot en met 16?
Dat licht eraan, of het *kind* van 16 instaat is er zelf over te beslissen, is het *kind* zo erg mentaal gehandicapt dat het geen mening kan geven. Dat vind ik inderdaad dat de ouders daar over mogen beslissen.

Maar als er ook maar een teken is dat het *kind* van 16 zelf een mening kan tonen, dan moet er alles aan gedaan worden om die mening te achterhalen, en te kijken wat het kind zelf wil.

En als het kind gewoon duidelijk zegt dat het wilt blijven leven, dan lijkt het mij duidelijk.

Dus ja dat moet kunnen, voor zeer zwaar mentaal gehandicapte.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 18:19   #3024
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dat licht eraan, of het *kind* van 16 instaat is er zelf over te beslissen, is het *kind* zo erg mentaal gehandicapt dat het geen mening kan geven. Dat vind ik inderdaad dat de ouders daar over mogen beslissen.

Maar als er ook maar een teken is dat het *kind* van 16 zelf een mening kan tonen, dan moet er alles aan gedaan worden om die mening te achterhalen, en te kijken wat het kind zelf wil.

En als het kind gewoon duidelijk zegt dat het wilt blijven leven, dan lijkt het mij duidelijk.

Dus ja dat moet kunnen, voor zeer zwaar mentaal gehandicapte.
Het is een 16-jarige die depressief is en zelfmoordplannen heeft, hij vraagt zijn ouders hem te helpen.

Doen?
Oud 17 mei 2012, 18:23   #3025
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een 16-jarige die depressief is en zelfmoordplannen heeft, hij vraagt zijn ouders hem te helpen.

Doen?
Het is natuurlijk wel wat complexer dan dat, er moet gekeken worden of er nog schade herstel mogelijk is, of dat hij of zij er dood echt beter af is.

En het is natuurlijk niet de bedoeling dat de ouders hem zelf opknopen, dat moet gewoon netjes medisch gebeuren.
Oud 17 mei 2012, 18:28   #3026
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het is natuurlijk wel wat complexer dan dat, er moet gekeken worden of er nog schade herstel mogelijk is, of dat hij of zij er dood echt beter af is.

En het is natuurlijk niet de bedoeling dat de ouders hem zelf opknopen, dat moet gewoon netjes medisch gebeuren.
Jongen.
Gezien je jeugdige leeftijd ga ik hier niet dieper op ingaan.
Ik hoop enkel dat je beslissing om nooit voor kinderen te kiezen definitief is.

Het ga je goed.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 17 mei 2012 om 18:42.
Oud 17 mei 2012, 18:30   #3027
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jongen.
Gezien je jeugdige leeftijd ga ik hier niet dieper op ingaan.
Ik hoop enkel dat je beslissing om geen nooit voor kinderen te kiezen definitief is.

Het ga je goed.
Oud 17 mei 2012, 22:19   #3028
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
hetgeen ik als uniek menselijk zie is ons verstand. daarom leg ik de grens daar en niet bij armen, benen of een hart.
de hele evolutie van sperma/eicel tot baby is een bijzonder glijdend gebeuren met extreem veel hindernissen.
er is nergens een harde grens te trekken en dus zit je met een subjectieve belevenis.

het zou je sieren moest je dit erkennen. de logica die paulus hanteert is dezelfde als de logica vd katholieke kerk. alleen stopt paulus bij de contraceptie terwijl de kerk, in haar consequentie, haar logica tot in de balzak/eierstok doortrekt.
de grens bij de conceptie is net zo subjectief en willekeurig als de grens bij 32(nietzsche) of bij het sperma'ke in de balzak (kerk) of eender welke andere grens.
je zit met een glijdende evolutie en met een verhaal van rechten.
een vrouw is GEEN legbatterij en eigenlijk moet je dat eerst inzien vooraleer je je in dit soort discussie's mengt.
Wat leert de Kerk volgens u dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 10:30   #3029
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij leeft met een denkbeeldig maatschappijbeeld in je hoofd, postnatale abortus is gewoon moord.
ik geloof dat 99.9% dat zo interpreteert.
zelfs ik.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 10:35   #3030
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, het kind als wegwerpartikel.
hoe gebruik je mensen wanneer je hen zonder vragen zomaar water over hen heen gooit en hen allerlei andere obscure rituelen laat ondergaan.
Ook maar als een willoze pop die jij behandeld naar eigen goeddunken en hier spreken we over daadwerkelijk levende entiteiten.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 21:07   #3031
TheChosenOne
Burger

TheChosenOne's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nooit begrepen waarom men steeds argumenteert dat het nog geen bewust/zelfbewust wezen betreft, terwijl het van bij de conceptie een potentieel zelfbewust wezen betreft (zware handicapen terzijde). Voor mij is dit een voldoende argument om kritisch te staan tegenover abortus in ontwikkelde landen als België waar er voldoende voorlichting is en men op iedere hoek van de straat minimum 3 soorten anticonceptiemiddelen kan kopen voor een prikje.

Laatst gewijzigd door TheChosenOne : 18 mei 2012 om 21:33.
TheChosenOne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 21:25   #3032
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
hoe gebruik je mensen wanneer je hen zonder vragen zomaar water over hen heen gooit en hen allerlei andere obscure rituelen laat ondergaan.
Ook maar als een willoze pop die jij behandeld naar eigen goeddunken en hier spreken we over daadwerkelijk levende entiteiten.
Wie is "je", "jij"?
Oud 18 mei 2012, 22:11   #3033
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat leert de Kerk volgens u dan wel?
tsja, normaal gezien zul je het nu ontkennen (al was het maar omwille van je grote eigen gelijk) maar ik zie niet zo veel redenen waarom de kerk meent dat voorbehoedsmiddelen verboden moeten zijn of waarom men vroeger altijd met de handjes OP het dekbed moest slapen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 22:12   #3034
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
tsja, normaal gezien zul je het nu ontkennen (al was het maar omwille van je grote eigen gelijk) maar ik zie niet zo veel redenen waarom de kerk meent dat voorbehoedsmiddelen verboden moeten zijn of waarom men vroeger altijd met de handjes OP het dekbed moest slapen
Waarover heeft u het eigenlijk?
Oud 19 mei 2012, 10:30   #3035
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheChosenOne Bekijk bericht
Ik heb nooit begrepen waarom men steeds argumenteert dat het nog geen bewust/zelfbewust wezen betreft, terwijl het van bij de conceptie een potentieel zelfbewust wezen betreft (zware handicapen terzijde).
Potentieel.

Dat is de grote hamvraag waarop de Griekse filosofie - waar wij erfgenaam van zijn - altijd mee geworsteld heeft en nooit afdoende heeft opgelost. daarvoor moet je in het Oosten terecht.

De Griekse filosofie is deze van ontologie van het 'zijn' (te zien in de ideeënleer van Plato).

Verandering is daarbij een teer punt. Aristoteles heeft het begrip 'potentie' ingevoerd.

Potentie is in essentie de mogelijkheid tot verandering.

Een zaadje heeft de potentie een boom te worden, maar is het een boom?

Die weerslag van deze discussie zit ook in deze thread.

Voor de ene is een bevruchte zaadcel een 'zijnde', voor de andere een 'potentie' om uit te groeien 'tot'.
Oud 19 mei 2012, 10:36   #3036
TheChosenOne
Burger

TheChosenOne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Potentieel.

Dat is de grote hamvraag waarop de Griekse filosofie - waar wij erfgenaam van zijn - altijd mee geworsteld heeft en nooit afdoende heeft opgelost. daarvoor moet je in het Oosten terecht.

De Griekse filosofie is deze van ontologie van het 'zijn' (te zien in de ideeënleer van Plato).

Verandering is daarbij een teer punt. Aristoteles heeft het begrip 'potentie' ingevoerd.

Potentie is in essentie de mogelijkheid tot verandering.

Een zaadje heeft de potentie een boom te worden, maar is het een boom?

Die weerslag van deze discussie zit ook in deze thread.

Voor de ene is een bevruchte zaadcel een 'zijnde', voor de andere een 'potentie' om uit te groeien 'tot'.
Ik ben vertrouwd met de Griekse filosofen maar zou ze nu niet zo onmiddellijk erbij sleuren in deze discussie, maar soit.

Neen het zaadje is geen boom maar een potentiële boom. Een bevruchte eicel is een potentieel zelfbewust wezen (gehandicapten terzijde), da's waar het schoentje wringt voor mij.

In derdewereldlanden waar er enkel kommer en kwel is, en het kind in zijn of haar leven zogoed als zeker louter misère zal kennen kan men nog argumenteren dat een abortus verantwoord is daar het anders meer lijden dan leven is die men op de wereld zet.

Niettemin stel ik mij vragen bij ontwikkelde landen zoals België waar voldoende voorlichting en de mogelijkheid tot het aanschaffen van anticonceptiemiddelen aanwezig is.
Oud 19 mei 2012, 10:43   #3037
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Abortus is naar christelijk aanvoelen inderdaad moord op ongeboren leven.
Ik ben geen christen dus ik ben niet geïnteresseerd in het "christelijk aanvoelen". Wat in de bijbel staat heeft geen enkele vorm van morele waarde voor mij. Integendeel zelfs, ik vind het een verachtelijk immoreel boek.

Laatst gewijzigd door Effect : 19 mei 2012 om 10:44.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 11:15   #3038
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ik ben geen christen dus ik ben niet geïnteresseerd in het "christelijk aanvoelen". Wat in de bijbel staat heeft geen enkele vorm van morele waarde voor mij. Integendeel zelfs, ik vind het een verachtelijk immoreel boek.

Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 11:17   #3039
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als je je moraal uit een boekje moet halen, ben je toch ook wel vrij sneu hoor.
Oud 19 mei 2012, 11:21   #3040
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheChosenOne Bekijk bericht
Ik ben vertrouwd met de Griekse filosofen maar zou ze nu niet zo onmiddellijk erbij sleuren in deze discussie, maar soit.

Neen het zaadje is geen boom maar een potentiële boom. Een bevruchte eicel is een potentieel zelfbewust wezen (gehandicapten terzijde), da's waar het schoentje wringt voor mij.

In derdewereldlanden waar er enkel kommer en kwel is, en het kind in zijn of haar leven zogoed als zeker louter misère zal kennen kan men nog argumenteren dat een abortus verantwoord is daar het anders meer lijden dan leven is die men op de wereld zet.

Niettemin stel ik mij vragen bij ontwikkelde landen zoals België waar voldoende voorlichting en de mogelijkheid tot het aanschaffen van anticonceptiemiddelen aanwezig is.
Wat hij zegt is nochtans zo: De officiële leer van de RKK is nog steeds gebaseerd op Thomas van Aquino, die op zijn beurt het teleologisch principe (potentie > finaliteit) gewoon heeft overgenomen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be