![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rationaliteit is voor mij wel oke, maar dan enkel in die zin dat mensen proberen om de beperkte informatie - niemand weet alles - die ze tot hun beschikking hebben, op die manier gaan proberen te gebruiken op zo'n manier dat het voor hen optimale resultaten bereikt. Zoiets van: mijn vriendin sliep vannacht bij x en er is ineens een condoom minder in haar handtas => ik denk dat ze seks hebben gehad. (Dat hoeft daarom niet 100% te kloppen, maar het is, met de beperkte informatie die ik heb, niet per definitie irrationeel dat te denken.) Hieruit volgt ook de visie dat een overheid wel een véél groter kennisprobleem heeft, hé. (Het moet over véél meer mensen 'rationeel' beslissen, dus de foutmarge is 'net' iets groter...) Dat is zowat de essentie van Austrian Economics - of in ieder geval zoals ik die interpreteer. Enneuh, ik denk inderdaad dat mijn kennis een inleiding tot de economie al overstijgt, ja. Dat mag je misschien pretentieus vinden - waarschijnlijk is dat ook - maar ik denk wel dat het klopt. Citaat:
![]() Maar euhm, lang verhaal kort, libertariërs - ik toch - ga uit van faalbare mensen. Meer zelfs: mensen falen doorgaans de een echter al wat minder hard dan de ander. Daarom dat een overheid eigenlijk géén goed idee is - dat zijn ook maar mensen.
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Verder wat je kennis betreft ben ik zeer blij voor u (echt waar! Ik respecteer dat ook en wens je het beste toe bij je zelfinstructie over de materie) maar probeer jezelf vooral niet TE slim over te brengen het wordt op het einde wat karikaturaal vooral als je de andere ermee probeert te discrediteren... ps: de mens is zeker creatief maar er zijn beperkingen, met beperkte informatie gaan "aannemen" hmmm ![]() ![]() Citaat:
??? Een overheid en wetten zijn er net om de faalbare mensen te verdedigen... Hoe minimaal deze ook zouden moeten zijn; ze moet er zijn om de mensen te verdedigen tegen zichzelf en hun egoïstische omgeving. Mensen zijn onvolmaakt en zwak en een overheid is een noodzakelijk kwaad. Het enige wat kan helpen is deze te minimaliseren tot een paar kernactiviteiten...
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
|
![]() Citaat:
Als mensen faalbaar en egoïstisch zijn, dan geldt dat even goed voor de mensen die bij de overheid werken. Kortom, dat is geen goede reden. Een vergelijkbare redenering is: "Mensen zijn slecht, dus de overheid moet alles in goede banen leiden." Maar als mensen slecht zijn, zijn ook de mensen bij de overheid niet veel beter - en bij de overheid krijgen die mensen net macht over hun medemens (denk maar aan het belastingapparaat). Dat mensen onvolmaakt zijn etc. lijkt me eerder een argument tegen overheden.
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vermits Percy passend reageert op het tweede deel, zal ik me tot het eerste beperken.
Citaat:
(Maar dat neemt niet weg dat ik inderdaad aanvaard dat mensen hun voorkeuren kunnen ordenen. De HE gaat er echter vannuit dat een mens dit kan op 'rationele' basis. Genre: ik zet me neer en ga eens nadenken over wat ik wil! Ik vind dat onzin. Mensen hun voorkeuren kan je maar afleiden door hun handelingen. Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Verder: ik denk dat een overheid altijd een groter kennisprobleem heeft, ceteris paribus, dan individuen. Wie weet beter wat ik wil: ik of de overheid? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Banneling
|
![]() pas op dat ge de staat niet zo hard basht dat 'm op den duur cool en hip wordt hé.
dat hebben ze met het VB ook gedaan. doseren, daar zit het 'm in. zachtjes masseren, die hersentjes van studentjes op zoek naar zingeving. |
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |||||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ga eens rondsnuffelen in overstronmingsgebieden (of gevaarlijke zones) in belgië en vraag eens goed rond hoeveel mensen exact een verzekeringhebben tegen overstromingen (wat per definitie ongelooflijk irationeel is)... Jawel ik geloof in een overheid die sommige taken op zich moet nemen.
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | ||
|
![]() Citaat:
Overstromingsgebieden (of gebieden waar het risico tamelijk hoog is tot overstromingen) in vlaanderen zijn er veel hoor ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
|
![]() Citaat:
Als je de boel gaat platsubsidiëren, hebben mensen namelijk helem�*�*l geen reden om niet in die gebieden te gaan wonen. Dan spreekt het voor zich dat ze stomme beslissingen zullen nemen, hoe zou je zelf zijn als je de kosten van stomme beslissingen kan afwentelen op "de gemeenschap"?
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Boeiend...
![]()
![]() |
![]() |
#314 |
|
![]() Allez, veronderstel dat Dronkoers zichzelf gaat bezatten en daardoor te laat komt op z'n werk. Als je zegt: "Geen probleem! Ga nog maar een drinken!", dan zal hij uiter�*�*rd de komende weken nog meer dronken zijn en nog meer te laat komen, hé.
![]()
![]() |
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
|
![]() Economisten kunnen rechtstreeks door je schedel in je ziel kijken. Dat weet je toch?
![]()
![]() |
![]() |
#317 | ||
|
![]() Citaat:
Het afwentelen van kosten is soms onmogelijk... Het zou trouwens een polarisatie nog wat meer in de hand spelen me dunkt. Trouwens het gaat niet over "platsubsidiëren" maar gewoon (onvoorkomelijk) irrationeel gedrag van mensen achteraf kunnen goedmaken (niet aanmoedigen of zo!!). Er is gewoon praktisch altijd een staat nodig... De anarchie is een utopie en het libertarisme is dat volgens mij ook!
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | ||