Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2008, 01:01   #341
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Vlamingen zijn uiteraard een volk.

De vraag is of dat gegeven ook zonnodig politiek moet geïnstrumentaliseerd worden.

Een beetje mag zeker voor mijn part, maar trop is teveel.

Ge moet waar het op nationale identiteit aankomt altijd volwassen blijven. Zo'n identiteit is belangrijk en moogt ge af en toe affirmeren, maar er zijn uiteraard veel belangrijker problemen die onze aandacht verdienen en die niks te maken hebben met nationale identiteit en eerder met wereldburgerschap.

De boutade is intussen bekend: ik ben een Vlaming in België, maar in het buitenland ben ik een Belg die in Vlaanderen woont.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 01:10   #342
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb bijna 3 jaar in die buurt gewoond, is gemakkelijk vlakbij het station en niet te duur. Een beetje multiculturaliteit en marginaliteit vind ik wel tof, maar zo erg had ik het toch niet verwacht. 's nachts zaten ze te spuiten in de hal van het appartement, zoniet lag er een clochard, of soms beide samen. Een vriendin die mij kwam bezoeken werd overvallen vlak voor m'n deur, en kwam ervan af met een lichte hersenschudding. Mijn ma werd er bedreigd toen ze 5 minuten in de auto zat te wachten, maar ik kon haar belagers wegjagen. Het aantal steekpartijen, knokpartijen, café-gevechten en afrekeningen die ik gezien heb is niet meer te tellen. De nachtwinkel onder mij werd 5 keer overvallen op 2 jaar tijd. Ik heb zelf eens een mes onder m'n keel gehad, niet ver van die politiebarak die daar toen stond. En dan die droevige marginaliteit in sommige café's... of al die clochards en junkies, van jong tot oud, mensen die eigenlijk al dood zijn zonder het te beseffen. Plotsklaps ben ik ook heel wat milder beginnen te oordelen over het grote aantal Antwerpenaren die voor het VB stemmen. (waaronder zelfs niet-Belgen die de onveiligheid beu zijn). De politie doet niets. (
Anderzijds was het ook een heel interessante wijk. Je leert mensen kennen die je anders nooit zou leren kennen, en in al z'n brutaliteit en marginaliteit zijn die café's toch ook wel interessant. Waar anders zie je een Hindustaan (met tulband) dansen op Jamaicaanse ritmes samen met een Joegoslaaf, een thaise, een Kenyaanse en een Ecuadoriaanse travestiet? Café's zoals het koetsierke of café Josef zijn gewoon monumenten. (van de onsmaak weliswaar, maar toch)
Tip voor de ultieme marginaliteit te ervaren: ga eens 's nachts om 2, 3 of 4 uur een frietje eten in Frituur nummer 1 in de stationsbuurt (niet die aan de grote markt !), je staat dan tussen goedkope prostituees, hoerenlopers, drugsdealers, louche Albanezen, verslaafden en daklozen aan te schuiven om een bakje friet te bekomen of meer van dat lekkers. Mensen die helemaal uitgezakt in de banken liggen te slapen, die voorovergebogen met hun neus in de saus van hun frieten hangen, die tegen je lallen, ... Antwerpen op z'n best, heuse folklore. Maar een geruststelling, echt fysiek lastigvallen doen ze je niet, daarvoor zijn ze te zat of gedrogeerd.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 01:26   #343
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vlamingen zijn uiteraard een volk.

De vraag is of dat gegeven ook zonnodig politiek moet geïnstrumentaliseerd worden.

Een beetje mag zeker voor mijn part, maar trop is teveel.

Ge moet waar het op nationale identiteit aankomt altijd volwassen blijven. Zo'n identiteit is belangrijk en moogt ge af en toe affirmeren, maar er zijn uiteraard veel belangrijker problemen die onze aandacht verdienen en die niks te maken hebben met nationale identiteit en eerder met wereldburgerschap.

De boutade is intussen bekend: ik ben een Vlaming in België, maar in het buitenland ben ik een Belg die in Vlaanderen woont.
Belangrijker problemen dan BHV en de faciliteiten op Vlaemsche Grond? Verrader: wacht dat Pie, euh,Gud,euhMax4Westland, euh, Maxvan Dietschland, Knuppel,Luc Broes, Ancapa, Vlaenderen72, enfin, een echte Vlaemsch-nationalist dit leest...

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 mei 2008 om 01:27.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 01:36   #344
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
het Fries is er zelfs beter aan toe dan het eigenste Waals in Wallonië.
Maar ze zijn zo verdraagzaam en kosmopoliet eh, de Franstaligen.

het is bijzonder ironisch dat de meest bedreigde taal in dit land nu net het Waals is...
WXaaols is wel een verzamelnaam voor enkele Picardische dialecten en ook het Picardisch wordt niet als een aparte taal beschouwd door linguisten (ik heb er hier thuis één rondlopen)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 10:16   #345
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat die wijk toch wel het meest marginale is dat België te bieden heeft. Dat heeft z'n leuke kanten natuurlijk.
Ik woon hier al meerdere jaren en het valt al bij al nog mee.

Voor mensen die in een of andere bourgeois-villawijk wonen kan het leven in de sociaal lagere klassen misschien vreselijk zijn, maar zelfs dan nog, ik ben welgeteld vier keer hier lastiggevallen en dan telkens door oost-europeanen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 10:17   #346
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
WXaaols is wel een verzamelnaam voor enkele Picardische dialecten en ook het Picardisch wordt niet als een aparte taal beschouwd door linguisten (ik heb er hier thuis één rondlopen)
Dan ben je wel fout ingelicht. Waals is wel degelijk een taal apart, ouder zelfs dan het Frans. Er bestaat nu zelfs een standaard Waals.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 10:45   #347
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik woon hier al meerdere jaren en het valt al bij al nog mee.

Voor mensen die in een of andere bourgeois-villawijk wonen kan het leven in de sociaal lagere klassen misschien vreselijk zijn, maar zelfs dan nog, ik ben welgeteld vier keer hier lastiggevallen en dan telkens door oost-europeanen.
Ik word nooit lastiggevallen door Oost-Europeanen maar wel door Marokkanen.
Ook Brussel valt al bij al nog mee hoor in vergelijking met die buurten in Antwerpen. Ik denk dat de reputatie van Brussel voor een groot stuk onterecht is.

Laatst gewijzigd door tomm : 4 mei 2008 om 10:52.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 10:47   #348
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Tip voor de ultieme marginaliteit te ervaren: ga eens 's nachts om 2, 3 of 4 uur een frietje eten in Frituur nummer 1 in de stationsbuurt (niet die aan de grote markt !), je staat dan tussen goedkope prostituees, hoerenlopers, drugsdealers, louche Albanezen, verslaafden en daklozen aan te schuiven om een bakje friet te bekomen of meer van dat lekkers. Mensen die helemaal uitgezakt in de banken liggen te slapen, die voorovergebogen met hun neus in de saus van hun frieten hangen, die tegen je lallen, ... Antwerpen op z'n best, heuse folklore. Maar een geruststelling, echt fysiek lastigvallen doen ze je niet, daarvoor zijn ze te zat of gedrogeerd.
Been there, done that.
Inderdaad... zijt ge ooit al es in café Josef geweest? Poolse grootmoeders die dansen met Marokkaanse gigolo's op de chachacha...

Laatst gewijzigd door tomm : 4 mei 2008 om 10:48.
Oud 4 mei 2008, 11:13   #349
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Been there, done that.
Inderdaad... zijt ge ooit al es in café Josef geweest? Poolse grootmoeders die dansen met Marokkaanse gigolo's op de chachacha...
Ooit eens met wat vrienden binnengeweest uit antropologisch-sociologische nieuwsgierigheid. Marginale vrouwen van bij ons van 60 jaar die dansen met Afrikaanse 'stallions', met atletisch lijf, van 20 jaar dat is ook steeds een leuke combinatie om te zien. Op vrijdag- en zaterdagavonden is er een typisch (Vlaams ?) liveorkest. Echte charme en folklore in het midden van een zeer problematische buurt. En zoveel echter dan Café Beveren, dat ook wel charmant is, maar door zijn ligging in het historische stadscentrum wordt overspoeld door nieuwsgierige toeristen. Telkens ik Café Josef paseer moet ik denken aan dat liedje van 'Filet d'Anvers', 'Antwaarpe leeft, Antwaapre lacht, ik hoer het ritme van de nacht, ...' Tip: te bekijken op Youtube (ze hebben geen clip, maar het liedje wordt afgespeeld met passende foto's).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 14:24   #350
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ooit eens met wat vrienden binnengeweest uit antropologisch-sociologische nieuwsgierigheid. Marginale vrouwen van bij ons van 60 jaar die dansen met Afrikaanse 'stallions', met atletisch lijf, van 20 jaar dat is ook steeds een leuke combinatie om te zien. Op vrijdag- en zaterdagavonden is er een typisch (Vlaams ?) liveorkest. Echte charme en folklore in het midden van een zeer problematische buurt. En zoveel echter dan Café Beveren, dat ook wel charmant is, maar door zijn ligging in het historische stadscentrum wordt overspoeld door nieuwsgierige toeristen. Telkens ik Café Josef paseer moet ik denken aan dat liedje van 'Filet d'Anvers', 'Antwaarpe leeft, Antwaapre lacht, ik hoer het ritme van de nacht, ...' Tip: te bekijken op Youtube (ze hebben geen clip, maar het liedje wordt afgespeeld met passende foto's).
Tof liedje... geeft me zin om terug in Antwerpen te gaan wonen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be