Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2008, 15:05   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adviesnodig Bekijk bericht
Kan iemand mij iets zeggen over de maatregelen die getroffen worden als iemand betrapt wordt op zwartwerken?

Ik heb nl sinds 1 maand een Italiaanse vriend, die in Belgie woont. Ik ben Nederlandse en woon ook in Nederland.
Citaat:
Nu is hij plotseling gepakt met zwartwerken.
Kan, er word namelijk jacht gemaak op zwartwerkers, maar de meeste worden enkel gepakt door verraad.

Citaat:
Hij moest 2 DAGEN later al voor de arbeidsrechtbank komen!!!!
Kan niet, want zo snel is het papierwerk hier niet en men moet minstens 14 dagen op voorhand opgeroepenworden.
Enkel de rechtbank en onderzoeksrechter kan iemand binnen de 48 uur laten verschijnen en dan gaat het over zwaardere misdrijven, zoals moord en diefstal of grote fraudezaken.
Citaat:
Is men echt zo snel hiermee in Belgie?
Vaak verschijnen zaken met zwartwerk pas na jaren voor de arbeidsrechtbank, want die heeft het veel te druk.

Citaat:
Vervolgens beweert hij dat zijn bankrekening geblokkeerd en leeggehaald is door de rechtbank. Dit laatste ivm de boete die hij betalen moet.
Dat kan dearbeidsrechtbank zelfs niet, want dat is de bevoegdheid van een beslagrechter en een halen is zelfs iets dat enkel kan gebeuren bij weigeren van betalen in geval van zware criminaliteit, anders mag men de boete gaan uitzitten.

Citaat:
Ook is zijn uitkering voor 9 maanden geschorst!!!
Dat is een beslissing van de RVA en volgd altijd op het gepakt worden op zwart werk.

Citaat:
In Nederland is dit echt allemaal niet mogelijk. Ik zou graag weten hoe dit in Belgie is.
Wat jij hier post kan in Belgie ook niet en hier kan hij zelfs een leefloon aanvragen als hij geschorst is door de RVA

Citaat:
Hij trok nu nl gewoon bij mij in omdat hij geen cent had. Ik heb echter ook tijdelijk een uitkering en kom daar zelf al niet rond mee. Dus heb ik hem inmiddels gevraagd weer naar huis te gaan. Hij is diep teleurgesteld. Noemt dit geen liefde. Maar ik heb het gevoel dat ik uitgebuit wordt.
Hij is je idd aan het uitbuiten.
Citaat:
Wie kan mij de maatregelen noemen die gehandteerd worden in Belgie in deze situatie?
Zeker niet wat hij vertelt, dat zijn maatregelen die men enkel neemt bij zware criminelen en die mogen dan niet meer loslopen en zeker het land niet verlaten.

Hij liegt dus dat hij zwart ziet en is jou gewoon aan het oplichten en uitbuiten.

Je kan best de politie eens inlichten over hem, hij word mss reeds gezocht voor andere dergelijke zaken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 15:08   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Ik wil graag advies geven vanuit mijn vertrouwdheid met het deurwaardersgebeuren.

Geef die man kost en inwoon.
Geef hem ook bankvolmachten.
Als hij verhaaltjes opdist van eeuwige liefde en geldnood enzo...leen een paar duizend Euro om die goeierd te helpen.

Als het tegen alle verwachtingen in zou op niets uitdraaien...geen nood.

Hij vindt wel een nieuwe trut in Vlaanderen.
Vind jou posting een persoonlijke aanval en zeer beledigend tegenover een nieuwe forumganger.
Zij vraagt informatie en niet om beledigd te worden.
Oud 21 januari 2008, 15:14   #23
Laya
Minister

Standaard

Men gaat idd en volledig terecht veel zwaarder optreden bij een zwartwerker die een uitkering trekt.
Dat men je bankrekening gaat blokkeren, laat staan leeghalen, is larie.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 15:16   #24
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Als hij voor een rechtbank verschenen is moet hij toch een dagvaarding en - of een vonnis hebben. Hoe kan men anders beroep aantekenen als men geen vonnis krijgt?

Ik ken u niet en ik ken ook de gehele situatie niet maar uw vriend verteld volgens mij dikke zever.
Bewarend beslag op de bankrekening kan in dergelijk geval door een vonnis van een rechter in spoedprocedure, zonder dagvaarding. Dat kan op 24 uur geregeld zijn. Het vonnis wordt dan later betekend.

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 januari 2008 om 15:19.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 15:23   #25
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik heb zo toch ook het gevoel dat het verhaal van je vriend rammelt aan alle kanten. Ik zou het zaakje in elk geval niet betrouwen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 15:32   #26
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Bewarend beslag op de bankrekening kan in dergelijk geval door een vonnis van een rechter in spoedprocedure, zonder dagvaarding. Dat kan op 24 uur geregeld zijn. Het vonnis wordt dan later betekend.
Spoedprocedure op een arbeidsrechtbank?

Men wordt dus veroordeeld bij verstek vermits men niet gedagvaard wordt?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 15:50   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Bewarend beslag kan niet bij zwartwerk voor er een vonnis is, want eerst moeten iedereen de kans krijgen zich te verdedigen.

Bewarend beslag kan dus enkel als er duidelijk bepaald is wat de schuld is en wat er aan boetes betaald moet worden en nadat de nodige procedures zijn gevolgd om de veroordeelde tot betalen is aangespoort geweest.

Een bewarend beslag op goederen en rekeningen kan dus nooit bekomen worden als er geen vonnis is geweest van de arbeidsrechtbank en een weigering tot betalen van de boete.

En dan moet de rechter nog eerst overgaan tot het in collectieve stellen, als het om een onvermogende gaat, die wel wil, maar niet kan betalen.
Oud 21 januari 2008, 16:19   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Horen we hier een gewijzigde versie van het verhaal over zwartwerk?

Gaat het over een dubieuze vennootschap waar uw vriend als "mede zaakvoerder" in bezig was of was hij simpelweg gewoon een beetje in het zwart aan het ravotten bij een zelfstandige of bedrijf?

In het eerste geval kunnen ze heel snel alles blokkeren, bv wanneer men de rsz aan het bedotten is. Dat zou verklaren waarom de bankrekening geblokkeerd is.

In het tweede geval klopt er langs alle kanten niks van.

Me dunkt dus dat er iets anders bezig is hier.
Oud 21 januari 2008, 16:30   #29
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adviesnodig Bekijk bericht
Kan iemand mij iets zeggen over de maatregelen die getroffen worden als iemand betrapt wordt op zwartwerken?

Ik heb nl sinds 1 maand een Italiaanse vriend, die in Belgie woont. Ik ben Nederlandse en woon ook in Nederland. Nu is hij plotseling gepakt met zwartwerken. Hij moest 2 DAGEN later al voor de arbeidsrechtbank komen!!!! Is men echt zo snel hiermee in Belgie? Vervolgens beweert hij dat zijn bankrekening geblokkeerd en leeggehaald is door de rechtbank. Dit laatste ivm de boete die hij betalen moet. Ook is zijn uitkering voor 9 maanden geschorst!!! In Nederland is dit echt allemaal niet mogelijk. Ik zou graag weten hoe dit in Belgie is. Hij trok nu nl gewoon bij mij in omdat hij geen cent had. Ik heb echter ook tijdelijk een uitkering en kom daar zelf al niet rond mee. Dus heb ik hem inmiddels gevraagd weer naar huis te gaan. Hij is diep teleurgesteld. Noemt dit geen liefde. Maar ik heb het gevoel dat ik uitgebuit wordt.

Wie kan mij de maatregelen noemen die gehandteerd worden in Belgie in deze situatie?
Natuurlijk is hij geschorst voor zijn uitkering.. Negen maand, dat valt nog mee.
Alléz, voor hem dan.
De rest is kwatsch.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 januari 2008 om 16:30.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 16:57   #30
adviesnodig
Vreemdeling

Standaard

Hallo Allemaal, bedankt voor jullie reacties, vooral Jantje en another Jack.
Don Quichote, om jouw reactie heb ik hartelijk kunnen lachen.

Intussen heb ik de vakbond, de ACV gebeld.

Wanneer je gepakt wordt met zwartwerken, krijg je na 6 tot 12 maanden een uitnodiging voor de rechtbank. De rechter doet een uitspraak en dan kan je bankrekening pas geblokkeerd worden en je uitkering. De boete bij zwartwerken bedraagt 25.000,00euro.

Hiermee kan de "lieve man", die mij voor het telefoontje nog belde met de vraag of hij aub weer mocht komen, mij dus helemaal vergeten. (Gelukkig heb ik hem gister al zijn spullen gebracht).
Wie weet, weet Don Quichote een mooie trut voor hem!!!
Maar zo iemand gun ik niemand.

Ik ben blij dat ik het uitgezocht heb en hiermee zet ik een dikke streep onder deze geschiedenis.

Enne...........pas op met zwartwerken en ben dankbaar met een goede vriendin.

Groetjes
adviesnodig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 16:58   #31
adviesnodig
Vreemdeling

Standaard

Wanneer je gepakt wordt met zwartwerken, krijg je na 6 tot 12 maanden een uitnodiging voor de rechtbank. De rechter doet een uitspraak en dan kan je bankrekening pas geblokkeerd worden en je uitkering. De boete bij zwartwerken bedraagt 25.000,00euro.

Hiermee kan de "lieve man", die mij voor het telefoontje nog belde met de vraag of hij aub weer mocht komen, mij dus helemaal vergeten. (Gelukkig heb ik hem gister al zijn spullen gebracht).

Ik ben blij dat ik het uitgezocht heb en hiermee zet ik een dikke streep onder deze geschiedenis.

Enne...........pas op met zwartwerken en heren, ben dankbaar met een goede vriendin.

Groetjes
Oud 21 januari 2008, 16:58   #32
adviesnodig
Vreemdeling

Standaard

Enne...........pas op met zwartwerken en heren, ben dankbaar met een goede vriendin.

Groetjes

Laatst gewijzigd door adviesnodig : 21 januari 2008 om 17:02. Reden: te vaak verzonden pc hing vast
Oud 21 januari 2008, 17:43   #33
adviesnodig
Vreemdeling

Standaard

Sorry, mijn bericht ging door het vasthangen van de pc per ongeluk 3x weg.
Oud 21 januari 2008, 17:50   #34
adviesnodig
Vreemdeling

Standaard

Jantje, nogmaals bedankt voor je mooie raad. Ik zie zojuist pas wat je nog meer geschreven hebt. Echt bedankt. Ook heel ridderlijk zoals je voor me opkomt bij Don Quichote. Ik had me zijn antwoord niet persoonlijk aangetrokken hoor, het verteld meer over hem dan over mij. Ik kon er daardoor om lachen.

Intussen voel ik me opgelucht dat ik nu weet hoe alles in elkaar steekt. Ben ook blij dat ik mijn "lieve vriend" al de deur uit gezet had. Ik zal voortaan nog voorzichtiger zijn. Ik zie hem woensdag en geef hem dan de kans alles op te biechten. Niet dat ik hem terugneem, dat in geen geval. Ik hoef zo'n man niet. Maar zijn reactie woensdag bepaald wel of ik ermee naar de politie ga of niet.

Lieve groeten en een fijne avond nog.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be