![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Kan iemand mij iets zeggen over de maatregelen die getroffen worden als iemand betrapt wordt op zwartwerken?
Ik heb nl sinds 1 maand een Italiaanse vriend, die in Belgie woont. Ik ben Nederlandse en woon ook in Nederland. Nu is hij plotseling gepakt met zwartwerken. Hij moest 2 DAGEN later al voor de arbeidsrechtbank komen!!!! Is men echt zo snel hiermee in Belgie? Vervolgens beweert hij dat zijn bankrekening geblokkeerd en leeggehaald is door de rechtbank. Dit laatste ivm de boete die hij betalen moet. Ook is zijn uitkering voor 9 maanden geschorst!!! In Nederland is dit echt allemaal niet mogelijk. Ik zou graag weten hoe dit in Belgie is. Hij trok nu nl gewoon bij mij in omdat hij geen cent had. Ik heb echter ook tijdelijk een uitkering en kom daar zelf al niet rond mee. Dus heb ik hem inmiddels gevraagd weer naar huis te gaan. Hij is diep teleurgesteld. Noemt dit geen liefde. Maar ik heb het gevoel dat ik uitgebuit wordt. Wie kan mij de maatregelen noemen die gehandteerd worden in Belgie in deze situatie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht dat ze de werkgever hiervoor willen aanpakken, niet de persoon die in het zwart arbeid verricht. Lijkt me ook sterk dat ze je Italiaanse vriend z'n rekening hiervoor gaan leeghalen op een paar dagen tijd ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwart werken is een misdaad die door de Belgische overheid graag bestraft word. Kwestie, da's over het algemeen minder gevaarlijk dan het opsporen van echte gangsters.
Maar ik ben bang dat je eraan hangt voor de moeite.En hopelijk komt je eigen uitkering, en inboedel niet in het gedrang als je nieuwe vriend nog lang onder jouw dak leeft.
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Bedankt voor jullie snelle reacties.
Men werkte met 3 personen in een atelier en hij had de leiding. Hij woont sinds vrijdag niet meer bij mij en belt nu steeds of hij terug mag komen. Ik heb hem gevraagd mij papieren van het gebeurde te tonen, maar die heeft hij niet. Ik vind het maar vreemd allemaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Gepakt worden op zwartwerk is zoals op de lotto spelen, je maakt heel weinig kans maar
als je prijs hebt is het BINGO! Hou ons op de hoogte van de gevolgen aub |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Ik houd je op de hoogte Jack. Wat voor mij belangrijk is, is te weten of hij misbruik maakt van mijn gevoelens voor hem. Als hij gezegd had financieel moeilijk te zitten, had ik hem geholpen. Maar ik heb nu het idee dat hij mij voor de gek houd. Dan houd het voor mij op. Ik moet dit dus zeker weten om te zien of ik met deze relatie verder ga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ken u niet en ik ken ook de gehele situatie niet maar uw vriend verteld volgens mij dikke zever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
't Wordt niet door dezelfden gedaan, dus dat speelt niet. Laatst gewijzigd door filosoof : 21 januari 2008 om 14:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Ze pakken én de werkgever , én de zwartwerker, én (in de bouwsector) de bouwheer aan. Stel, je laat bouwen, met aannemer en onderaannemer en er wordt een zwartwerker op de werf gepakt, dan draait de bouwheer in theorie mee op voor ontdoken SZ.
Laatst gewijzigd door filosoof : 21 januari 2008 om 14:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal het anders schrijven dan Filosoof.
Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar in dat geval is de bouwheer toch ook deels opdrachtgever? Ik weet niet precies hoe het in de bouw zit, maar in de horeca worden garcons of koks die in het zwart werken volgens mij niet bestrafd, enkel de werkgever.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Men moet ook nog het onderscheid niet vergeten tussen mensen die in het zwart werken en doppers of steuntrekkers die in het zwart werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie vandaag gepakt word op zwartwerk kan onmogelijk vrijdag voor de rechter moeten verschijnen, want dat moet eerst op de rol komen en door de advocaat van de rva en door zijn advocaat bestudeerd en behandeld worden
En een oproeping om te verschijnen voor de rechter, moet minstens 14 dagen op voorhand worden bezorgd en betekend zijn als het over een misdaad gaat, wat zwartwerken weldegelijk is in Belgie. Maar ik kan je enkel aanraden om je vraag opnieuw te posten maar dan op deze site; http://www.juridischforum.be/ en voor jezelf op deze site;http://www.rechtenforum.nl/ Op beide site's zitten advocaten en juristen die je beter kunnen informeren dan wij hier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Als die "vriend" niet bij jou gedomicilieerd is dan loopt jouw inboedel volgens mij geen gevaar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Ik zal het simpel houden. jou vriend is een leugenaar.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want dan valt dat onder het mee werken aan ontlopen van het gerecht en hulp verlenen aan een veroordeelde en aan medewerking in vervalsing van wettelijke gegevens. Het helpen van een vriend omdat hij door zwartwerken dakloos is geworden kan je dus duur komen te staan. Dus eerst een Nederlandse en Belgische raadsman/vrouw raadplegen en dan pas handelen en hulpvaardig zijn, anders kan het je wel eens duur komen te staan dat je hulpvaardig was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Ik wil graag advies geven vanuit mijn vertrouwdheid met het deurwaardersgebeuren.
Geef die man kost en inwoon. Geef hem ook bankvolmachten. Als hij verhaaltjes opdist van eeuwige liefde en geldnood enzo...leen een paar duizend Euro om die goeierd te helpen. Als het tegen alle verwachtingen in zou op niets uitdraaien...geen nood. Hij vindt wel een nieuwe trut in Vlaanderen. |
![]() |
![]() |