![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Ik denk dat jullie nog een paar namen vergeten zijn, zoals de Ierse ex-presidente Mary Robinson, en die Finse prseidente warvan de naam mij niet te binen wil schieten.
Maar Blair en Juncker zijn idd de meest waarschijnlijke kandidaten. Juncker heeft het geluk dat niemand hem kent, en dat de bevolking in het VK niet weet dat hij even eurofederalistisch is als Verhofstadt en Dehaene. Blair is momenteel speciaal VN-gezant voor het Midden-oosten. Ik vermoed dat velen daar hopen dat hij het haalt en EU-president wordt.
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Oh fijn... het schoothondje van Bush als EU president.
That's all we need !!! Laat Blair iets doen waar hij geen schade kan aanrichten; die windbuil heeft lang genoeg de schijn opgehouden dat hij politiek iets voorstelde. Djeeez... Voor mij : Juncker for president. Ik ben de man gaan appreciëren.
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hij is instaat het onmogelijke te verzoenen. Juncker is een grijze muis en niet geschikt. Een Ierse of een Finse lijkt me ook een goede optie. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 6 februari 2008 om 17:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Iemand met de leiderschapscapaciteiten als Vladimir Poetin. Zo lopen er niet veel rond in Europa helaas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() En een Luxemburger - Luxemburg is niet echt een grote speler binnen de EU - als een president stellen is toch niet heel verstandig denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat is waar. Maar Europa moet wel een zekere daadkrachtigheid hebben, en wat dit betreft is de VN, een heel erg slecht voorbeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Burger
|
![]() Er is ondertussen al een internetpetitie opgestart tegen een kandidatuur van Blair. Of het iets zal uitmaken valt nog te bezien, maar ik denk dat er best wel veel respons op zou kunnen komen.
Artikel in De Tijd De petitie |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom? Die man is meer dan geschikt. En ik zie echt geen andere 'valabele' kandidaten in Europa. Of we moeten wachten op Sarkozy, binnen een jaar of tien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk trouwens dat Europa echt daadkracht en vitaliteit moet uitstralen. Dus niet een ouwe zeerot maar liever een jonge knaap. (de bevoegdheden voor de Europese president moeten dan ook niet al te groot zijn)
Ik denk overigens ook dat de Spaanse premier Zapatero goed president zou zijn. Hij heeft Spanje uit het neoconservatieve slop gehaald, de levensstandaard van vele mensen verbeterd, en gaat meer dan zijn voorgangers dialoog aan met separatistische en extremistische bewegingen. Iets wat je in een divers Europa echt nodig hebt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Welke bronnen geven aan dat Merkel Blair steunt? Merkel is evenals Juncker christen-democraat. Het lijkt me dat haar voorkeur eerder naar Juncker zal uitgaan. Overigens deze draad bestond al: http://forum.politics.be/showthread.php?t=96610. Ik vind het gewoon prettig om argumenten bij elkaar te zien, dus bij voorkeur in zulke gevallen geen nieuwe draad opstarten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Euhm. Iedereen is daar zomaar ineens voorstander van?
![]() Wat een bende schapen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
|
![]() Wel, nu je er toch over begint: ik ben absoluut 100% tegen een Europese president die niet door de Europese bevolking gemandateerd is, niet door het volk kan worden gecontroleerd, en niet kan worden afgezet door het volk.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 7 februari 2008 om 00:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik geloof in een ‘stapsgewijze benadering’. Daar bedoel ik mee dat eerst een presidentschap kan worden gecreëerd, in eerste instantie met weinig macht. In de loop van de ontwikkeling zal hij meer macht naar zich toetrekken. Maar dat zal een reactie oproepen van de burgers voor een democratischer controle op de macht van de president. Ik geloof niet dat in Europa ooit meteen een juiste procedure wordt bedacht. Europa is te complex. Met trial and error komen we verder. Wegens de taalverschillen in de EU zal er nooit een verkiezing kunnen plaatsvinden zoals in de VSA. Maar dat is volgens mij juist positief. Zo kan die president nooit die legitimiteit krijgen zoals in Amerika en zal zijn macht altijd beperkter zijn. |
|
![]() |
![]() |