Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2008, 16:51   #21
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Alles om hem hier weg te krijgen mijn beste.
Hij kan toch naar de VN ,als commissaris voor de vluchtelingen?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 16:57   #22
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Hij kan toch naar de VN ,als commissaris voor de vluchtelingen?
Geen probleem voor mij.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 17:18   #23
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat jullie nog een paar namen vergeten zijn, zoals de Ierse ex-presidente Mary Robinson, en die Finse prseidente warvan de naam mij niet te binen wil schieten.

Maar Blair en Juncker zijn idd de meest waarschijnlijke kandidaten.

Juncker heeft het geluk dat niemand hem kent, en dat de bevolking in het VK niet weet dat hij even eurofederalistisch is als Verhofstadt en Dehaene.

Blair is momenteel speciaal VN-gezant voor het Midden-oosten. Ik vermoed dat velen daar hopen dat hij het haalt en EU-president wordt.
Oud 6 februari 2008, 17:29   #24
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Oh fijn... het schoothondje van Bush als EU president.
That's all we need !!!

Laat Blair iets doen waar hij geen schade kan aanrichten; die windbuil heeft lang genoeg de schijn opgehouden dat hij politiek iets voorstelde. Djeeez...

Voor mij : Juncker for president. Ik ben de man gaan appreciëren.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 17:29   #25
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ik denk dat jullie nog een paar namen vergeten zijn, zoals de Ierse ex-presidente Mary Robinson, en die Finse prseidente warvan de naam mij niet te binen wil schieten.

Juncker heeft het geluk dat niemand hem kent, en dat de bevolking in het VK niet weet dat hij even eurofederalistisch is als Verhofstadt en Dehaene.

Blair is momenteel speciaal VN-gezant voor het Midden-oosten. Ik vermoed dat velen daar hopen dat hij het haalt en EU-president wordt.
VN gezant is een mooie post voor Verhofstadt.
Hij is instaat het onmogelijke te verzoenen.

Juncker is een grijze muis en niet geschikt.

Een Ierse of een Finse lijkt me ook een goede optie.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 6 februari 2008 om 17:30.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 17:33   #26
Geert C

Standaard

Citaat:

En Ahern, die dikwijls genoemd wordt als de derde kandidaat, na Blair en Juncker.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 19:49   #27
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Iemand met de leiderschapscapaciteiten als Vladimir Poetin. Zo lopen er niet veel rond in Europa helaas.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:02   #28
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Wie heeft uw voorkeur als het om de eerste president van Europa gaat?

Blair lijkt mij een prima kandidaat.
Anders kies ik voor Fogh Rasmussen

citaat Volkskrant:
Blair eerste president van Europa’

Van onze correspondent Bert Lanting
gepubliceerd op 06 februari 2008 01:31, bijgewerkt op 6 februari 2008 01:33

BRUSSEL - Tony Blair voelt er wel voor om de eerste president van de Europese Unie te worden. Dat meldt de Financial Times op basis van uitlatingen van vertrouwelingen van de Britse ex-premier, die nu als speciaal gezant vrede probeert te stichten in het Midden-Oosten.
VergrotingVergroting
Blair (ANP)

Als alle EU-landen het verdrag van Lissabon ratificeren, krijgt de EU vanaf volgend jaar een vaste president die maximaal vijf jaar kan aanblijven.

De Franse president Sarkozy liet vorig jaar al doorschemeren dat Blair zijn steun heeft, mocht deze belangstelling hebben voor de post. De bedoeling is dat de nieuwe president voor meer continuïteit zal zorgen. Verder moet hij het gezicht van Europa worden op het wereldtoneel. Vrijwel iedereen is het ermee eens dat Blair geknipt zou zijn, maar sommige landen zijn bang dat hij een te dominante positie zal krijgen en voorzitter Barroso van de Europese Commissie compleet zal overvleugelen.

Een handicap voor Blair is ook zijn steun voor de oorlog in Irak. Bovendien behoort zijn land niet tot de kern van de EU: de landen die de euro gebruiken.

Daarom gokt men in Brussel op andere kandidaten, zoals de Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker of Anders Fogh Rasmussen, de premier van Denemarken.
Denemarken gebruikt geen euro.

En een Luxemburger - Luxemburg is niet echt een grote speler binnen de EU - als een president stellen is toch niet heel verstandig denk ik.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 21:06   #29
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Denemarken gebruikt geen euro.

En een Luxemburger - Luxemburg is niet echt een grote speler binnen de EU - als een president stellen is toch niet heel verstandig denk ik.
Ik denk dat je het kan vergelijken met de secretaris-generaal van de VN, die komt ook gewoonlijk uit een onbelangrijk land omdat hij anders niet zou kunnen bemiddelen tussen de grootmachten.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 6 februari 2008, 21:37   #30
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik denk dat je het kan vergelijken met de secretaris-generaal van de VN, die komt ook gewoonlijk uit een onbelangrijk land omdat hij anders niet zou kunnen bemiddelen tussen de grootmachten.
Ja, dat is waar. Maar Europa moet wel een zekere daadkrachtigheid hebben, en wat dit betreft is de VN, een heel erg slecht voorbeeld.
Oud 6 februari 2008, 21:51   #31
Aldous
Burger

Standaard

Er is ondertussen al een internetpetitie opgestart tegen een kandidatuur van Blair. Of het iets zal uitmaken valt nog te bezien, maar ik denk dat er best wel veel respons op zou kunnen komen.

Artikel in De Tijd

De petitie
Aldous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 22:34   #32
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aldous Bekijk bericht
Er is ondertussen al een internetpetitie opgestart tegen een kandidatuur van Blair. Of het iets zal uitmaken valt nog te bezien, maar ik denk dat er best wel veel respons op zou kunnen komen.

Artikel in De Tijd

De petitie

Waarom? Die man is meer dan geschikt. En ik zie echt geen andere 'valabele' kandidaten in Europa. Of we moeten wachten op Sarkozy, binnen een jaar of tien.
Oud 6 februari 2008, 23:26   #33
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk trouwens dat Europa echt daadkracht en vitaliteit moet uitstralen. Dus niet een ouwe zeerot maar liever een jonge knaap. (de bevoegdheden voor de Europese president moeten dan ook niet al te groot zijn)

Ik denk overigens ook dat de Spaanse premier Zapatero goed president zou zijn. Hij heeft Spanje uit het neoconservatieve slop gehaald, de levensstandaard van vele mensen verbeterd, en gaat meer dan zijn voorgangers dialoog aan met separatistische en extremistische bewegingen. Iets wat je in een divers Europa echt nodig hebt.
Oud 7 februari 2008, 00:13   #34
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Blair maakt wel kans, en hij geniet kennelijk de steun van Sarkozy. Hij lijkt me ook de enige die al campagne aan het voeren is. Enfin, zo omschrijf ik toch zijn optreden op dat partijcongres van Sarkozy. Volgens sommige bronnen steunt Merkel hem ook.
Blair is voor mij totaal onaanvaardbaar wegens zijn rol in de Irak-oorlog.

Welke bronnen geven aan dat Merkel Blair steunt? Merkel is evenals Juncker christen-democraat. Het lijkt me dat haar voorkeur eerder naar Juncker zal uitgaan.

Overigens deze draad bestond al: http://forum.politics.be/showthread.php?t=96610. Ik vind het gewoon prettig om argumenten bij elkaar te zien, dus bij voorkeur in zulke gevallen geen nieuwe draad opstarten.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 00:43   #35
Heftruck

Standaard

Euhm. Iedereen is daar zomaar ineens voorstander van?

Wat een bende schapen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 00:56   #36
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Euhm. Iedereen is daar zomaar ineens voorstander van?

Wat een bende schapen.
Wel, nu je er toch over begint: ik ben absoluut 100% tegen een Europese president die niet door de Europese bevolking gemandateerd is, niet door het volk kan worden gecontroleerd, en niet kan worden afgezet door het volk.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 7 februari 2008 om 00:57.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 01:14   #37
Heftruck

Standaard

Citaat:
Wel, nu je er toch over begint: ik ben absoluut 100% tegen een Europese president die niet door de Europese bevolking gemandateerd is, niet door het volk kan worden gecontroleerd, en niet kan worden afgezet door het volk.
En hoe zie je dat "door het volk kan worden gecontroleerd" in de praktijk?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 01:28   #38
Geert C

Standaard

Citaat:
Zolang hij geen echte macht heeft lijkt me dat niet noodzakelijk.
Oud 7 februari 2008, 01:33   #39
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Blair is voor mij totaal onaanvaardbaar wegens zijn rol in de Irak-oorlog.
Dat niet alleen... Stel je voor, uitgerekend iemand die de reputatie heeft het schoothondje van het Witte Huis te zijn als eerste Europese president.

Citaat:
Welke bronnen geven aan dat Merkel Blair steunt? Merkel is evenals Juncker christen-democraat. Het lijkt me dat haar voorkeur eerder naar Juncker zal uitgaan.
Een artikel in The Independent dat zei dat, hoewel ze zich daar niet populair mee zal maken bij de Duitse kiezer, ze de keuze van Sarkozy zal steunen. Er is misschien niets van aan, maar de mogelijkheid bestaat jammer genoeg wel.
Oud 7 februari 2008, 01:56   #40
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
En hoe zie je dat "door het volk kan worden gecontroleerd" in de praktijk?
Goede vraag!

Ik geloof in een ‘stapsgewijze benadering’. Daar bedoel ik mee dat eerst een presidentschap kan worden gecreëerd, in eerste instantie met weinig macht. In de loop van de ontwikkeling zal hij meer macht naar zich toetrekken. Maar dat zal een reactie oproepen van de burgers voor een democratischer controle op de macht van de president. Ik geloof niet dat in Europa ooit meteen een juiste procedure wordt bedacht. Europa is te complex. Met trial and error komen we verder.

Wegens de taalverschillen in de EU zal er nooit een verkiezing kunnen plaatsvinden zoals in de VSA. Maar dat is volgens mij juist positief. Zo kan die president nooit die legitimiteit krijgen zoals in Amerika en zal zijn macht altijd beperkter zijn.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be