![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, want een sociale zekerheid is niet paternalistisch en wel 'structureel'?
Wat motiveert beter iemand om zijn leven terug in eigen handen te nemen: tijdelijke hulp of eeuwige hulp? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Dat is het grote verschil: sociale zekerheid is een structurele invulling van rechtvaardigheid (iedereen heeft recht op een menswaardig bestaan), liefdadigheid (zeker in termen van stinkend rijke mensen of ex-politici die een stichting hun eigen naam geven) is al te vaak het strelen van het eigen ego of het wegwerken van een schuldgevoel. Laatst gewijzigd door Lieven Corneillie : 29 februari 2008 om 11:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Pff, Bill Gates. Mao, d�*t was tenminste een echte held!
![]() |
![]() |
#26 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zie, de gedachte dat het niet-paternalistisch is, omdat je aan geen wilde weldoener moreel iets verschuldigd zeit, is wel dubieus, hé. Enfin, als Leterme beslist om de uitkeringen x procent te verhogen, ben je in ieder geval aan Leterme al iets verschuldigd. Maar Leterme heeft het natuurlijk makkelijk, die haalt het eerst bij anderen. Als Peter van Paul steelt om aan jou geld te geven, vind jij dan niet dat je op zijn minst 1 van beide moogt bedanken? Of is dat allemaal kapitalistische neoliberale onzin? Ten tweede vind ik de gedachte 'paternalisme' gelinkt aan 'morele veronschuldiging' ook dubieus. Paternalisme beschouw ik vooral als een term van: 'alé, hier, en hou u nu koest'. Iemand 'dumpen' met een leefloon zou je imo dan weer in die categorie kunnen steken. Ten derde, is er iets mis met iemand dankbaar zijn? Die 'rijke weldoener' heeft u geholpen. Ohnee, stel u voor! Mensen bedanken! NAAR DE BARRICADEN MANNEN, WE ZIJN IEMAND DANKBAARHEID VERSCHULDIGD!!!! Dat er daar ook eigenbelang bij te pas zou kunnen komen - gaande van 'u zelf goed doen voelen' tot en met 'zorgen dat mensen in de toekomst uw product willen komen' - is dat dan zo erg? Wat boeit iemand in nood nu waarom dat hij geholpen wordt? Als hij maar geholpen wordt, denk ik dan? Het is natuurlijk in mijn voordeel als ik mensen in mijn omgeving help. Als ik ooit problemen heb, hoop ik dat zij mij ook helpen. Ik stel voor dat je alle sociale relaties in een samenleving verbiedt. Stel u voor dat er ooit eens iemand, iemand anders helpt!!! Volgens mij komt uw probleem vooral voort uit een soort van 'ongelijkheidsrelatie' - ik betwijfel of je het erg zou vinden als 2 armen elkaar zouden helpen. (Corrigeer me gerust als ik fout zit.) Ik zie echter niet in waarom dat zoiets 'slecht' zou zijn. Ook binnen die 2 armen is er een ongelijkheidsrelatie. Noch zie ik een probleem met 'dankbaarheid' verschuldigd zijn. Citaat:
Is het niet eerder zo dat die sociale zekerheid iets is van: 'daardoor heb ik geen plichten meer, want het wordt 'structureel' ingevuld'? Enfin, er wordt vanalles gedaan, elke dag, volgens bepaalde structuren. Maar dat noem ik nog niet per definitie dat er 'structureel' iets positiefs wordt gedaan, natuurlijk. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En het is duidelijk dat zoiets inefficiënt is, want zo'n negerkes kunnen niet productief zijn. Het is maar als ze productief zijn, dat ze voor jou van waarde kunnen zijn. Citaat:
Citaat:
Of neen wacht, allemaal neoliberale kapitalistische nonsens, voortgekomen uit ons klassenbelang, zeker? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enneuh, wat is dat eigenlijk: 'leefbaar'?
Ofwel is het een relationele houding, 'in vergelijking met' anderen, en dan zie ik niet in waarom we dat soort van jaloersheid moet subsidieren. 'Ween, ween, ik heb minder dan iemand anders, ween, ween'. Volgens die definitie is er ook niemand in België arm, want ik zou niet weten welke redenen je hebt om niét te vergelijken met de arme negertjes. EN waarom draaien we het niet om? Waarom eigenlijk zou Bill Gates dan niét arm zijn? Ik bedoel, 't is niet omdat je veel geld hebt, dat je daarom 'rijk' bent, hé. Enfin, Lodewijk de 17de had minder welvaart dan de gemiddelde boer nu, hoor. Of was vroeger: 'iedereen arm!'? Maar dat zou dan ook geen steek houden, want dan hebben ze vroeger tussen de armen zitten herverdelen! En vermits herverdeling zorgt voor minder welvaart - per definitie - hbben ze er toen voor gezorgd dat er minder welvaart was dan mogelijk! Die arme armen! (We gaan nu toch ook niet herverdelen tussen de armen, hé?) Ofwel is het een 'absolute' norm, die nog lang niet bereikt is in België, voor redelijk wat mensen dan, volgens u. Maar dan denk ik: laten we dan eerst zo snel mogelijk zorgen dat er zoveel mogelijk rijkdom is om te verdelen, wat natuurlijk niet gaat als we maar constant zitten te herverdelen. Dus, welke norm is het nu, die 'armoede', die 'menswaardig' bestaan? Of het nu een relatieve of absolute grens is, beide aspecten houden, om te 'herverdelen' om een 'menswaardig' bestaante leiden, houdt geen steek. 'Menswaardig' is een complete lege term, leuk om populistisch gezeik mee goed te praten, los van elke wetenschappelijke benadering van de feiten zelf.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alé, 2 voorbeelden die nie tal te moeilijk te begrijpen zijn: Citaat:
Hoe zijn die mensen er 'nu' in geslaagd te overleven? Ik zie misschien een verband met toenemende technologische ontwikkelingen, arbeidsdeling en globalisering tout court - neen? Ten tweede: een belasting - elke vorm van belasting - is uiteindelijk een belasting op welvaartscreatie, i.e. arbeid. Zorgen dat er 'kapitaal' herverdeeld wordt, is niet meer dan zorgen dat er minder kapitaal beschikbaar is voor investeringen. Je zou bijvoorbeeld het gehele imperium van Gates kunnen 'herverdelen' en dan zou welgeteld heel Afrika 1 dag een broodje meer kunnen eten, of iets dergelijks. Wat je daar mee bent, is mij compleet vreemd. Enfin, tenzij je natuurlijk vindt dat de rol van kapitaal onbelangrijk is in een economie, hé. 'Dat sparen, joh, nergens voor nodig! CONSUMEREN MOET JE DOEN!!!' Maar euhm, ik wil gerust monetair beleid eens bekijken, hoor. Geldcreatie, centrale bank, etc. Raar dat dat verhaaltje nog wordt opgepikt. Maar jah, de rol van de staat minderen en dat als sociaal (lonen stijgen, koopkracht stijgt, ongelijkheid daalt) durven beschouwen, stel u voor! :S
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() eum, computers zouden heus ook wel bestaan zonder Gates of Microsoft hoor
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wrslk hadden we dan wel ergens anders proportioneel nog minder, tenzij we er vanuit gaan dat de overheid tegenwoordig wél in staat is het economisch probleem 'magisch' op te lossen?
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() de gates foundation heeft letterlijk geïnvesteerd in de oorlog in darfour (meer bepaald in de chinese firma die de wapens in het conflict levert)
in de amerikaanse wetgeving valt dat mss nog onder liefdadigheid, in mijn woordenboek niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mac voor mij.
Enfin, da's ook een kapitalistisch bedrijf. ![]() Ik kan toch met trots zeggen dat ik nooit één frank heb betaald voor microsoft software, hoewel ik het wel veel gebruikt heb. In your face, billeke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#38 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bron?
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Dankzij" Bill Gates gebruiken we nu verplicht minderwaardige software, die niet getest is, die veel te veel resources van de computer verbruikt, die verschrikkelijk traag is, die vol bugs zit, die voortdurend "hangt", enzovoort... "Dankzij" Bill Gates is de gebruiker de controle over zijn machine kwijt die hij gewillig heeft moeten overleveren aan Microsoft die alles in zijn plaats doet, en aan alle smerige andere ad-, spy- en rommelware. Laatst gewijzigd door Kallikles : 1 maart 2008 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |