![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Gouverneur
|
![]() Je moet nu niet veronderstellingen beginnen maken.
Als Bushke toch zo bekommerd is om de mensenrechten blablabla Dan vraag ik me telkens af waarom deze landen met rust worden gelaten: Cuba, Saoedie Arabie, Oman, Jemen, Verenitgde Arabische Emiraten, China, Rusland, Spanje, Brazilie Venezuela, Noord Korea, Iran, Marokko, Algerije, Tunesie, Egypte, Israel, Dan nog moest Saddam 1miljard in zijn eigen land hebben vermoord, dat geeft Bush nog altijd niet de legitimiteit om aan te vallen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heb je je al afgevraagd waar de oorzaak van die haat zit? Voor een groot deel bij mensen als jij en Darwin... Montesqieu had het al door: L’Esprit des lois (chapitre V, Livre XI), Montesquieu (1748) [size=5]De l’esclavage des Nègres [/size] Si j’avais �* soutenir le droit que nous avons eu de rendre les nègres esclaves, voici ce que je dirais : Les peuples d’Europe ayant exterminé ceux de l’Amérique, ils ont dû mettre en esclavage ceux de l’Afrique, pour s’en servir �* défricher tant de terres. Le sucre serait trop cher, si l’on ne faisait travailler la plante qui le produit par des esclaves. Ceux dont il s’agit sont noirs depuis les pieds jusqu’�* la tête ; et ils ont le nez si écrasé qu’il est presque impossible de les plaindre. On ne peut se mettre dans l’idée que Dieu, qui est un être très sage ait mis une âme, surtout une âme bonne, dans un corps tout noir, Il est si naturel de penser que c’est la couleur qui constitue l’essence de l’humanité, que les peuples d’Asie, qui font des eunuques, privent toujours les noirs du rapport qu’ils ont avec nous d’une façon plus marquée. On peut juger de la couleur de la peau par celle des cheveux, qui, chez les Égyptiens, les meilleurs philosophes du monde, étaient d’une si grande conséquence, qu’ils faisaient mourir tous les hommes roux qui leur tombaient entre les mains. Une preuve que les nègres n’ont pas le sens commun, c’est qu’ils font plus de cas d’un collier de verre que de l’or, qui, chez des nations policées, est d’une si grande conséquence. Il est impossible que nous supposions que ces gens-l�* soient des hommes ; parce que, si nous les supposions des hommes, on commencerait �* croire que nous ne sommes pas nous-mêmes chrétiens. De petits esprits exagèrent trop l’injustice que l’on fait aux Africains. Car, si elle était telle qu’ils le disent, ne serait-il pas venu dans la tête des princes d’Europe, qui font entre eux tant de conventions inutiles, d’en faire une générale en faveur de la miséricorde et de la pitié ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Volledig akkoord met Antoon en Peace! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Is het abnormaal dat sommigen in het westen hier angst krijgen met deze willekeur van aanslagen op volslagen onschuldigen? De daders van deze aanslagen hebben géén enkele moral ground en putten de verantwoording van hun daden uit een op hol geslagen ideologie, een godsdient dan nog wel... Ik zou eerder zeggen dat het in die omgeving is dat haat doelbewust gepredikt en aangewakkerd wordt. Het is in DIE omgeving dat individueel denken en leven niet getolereerd wordt en op haat stoot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
1) Citaat:
Tel er "mensen als "darwin" ook maar bij: léés gewoon hun comments hier eens: mocht jij allochtoon zijn, en je las al die haat zou je misschien even erg haten. En aan de andere kant vind je dezelfde MENSEN... En ze zeggen allemaal "die ander is begonnen" (w�*�*r hoorde ik dat nog ![]() Gelukkig zijn er aan beide kanten véél die intelligenter zijn... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mare, mensen, effe terug naar de hamvraag.
Wat gaan we kunnen doen aan het terrorisme? En neen Mustapha , of Filosoof, bekeren tot de Islam hoort er niet bij.
![]() |
#34 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Terrorisme kan volgens mij niet (alleen) met geweld bestreden worden, we moeten Madrid niet zomaar over ons heen laten gaan, maar puur met kogels los je dit niet op, want het is juist daarmee dat we nu in de problemen zitten. Wat er dan nog moet gebeuren weet ik zelf niet, misschien de "positieve" krachten in het midden-oosten steunen met onderwijs bv, ipv wapens te leveren die dan toch tegen ons gebruikt worden. De terroristen niet langer gelijk geven in hun bekrompen gedacht van "het westen" en hen de reden om ons te haten ontnemen. Misschien is dit niet langer haalbaar, maar waarom wordt dit niet geprobeerd?
![]() |
![]() |
#35 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Komt nog het probleem bij dat de EU en de VSA op dezelfde lijn moeten zitten als we aan zo iets beginnen aangezien zij meestal samen als hét westen gezien worden . Europa kan niet enerzijds een open en eerlijke politiek voeren jegens het midden-oosten en ondertussen bondgenoot blijven met een Amerika dat bevoorbeeld een politiek voert zoals we de afgelopen drie jaar gezien hebben . Het hele "project" al je het zo zou kunnen noemen zou volgens mij best beginnen met een definitieve oplossing voor het probleem Israel-Palestijnen . De oplossing volgens mij is een Palestijnse staat maar niet het lapjes-deken dat men nu naarstreeft . Dat is en blijft een stiefmoederlijke behandeling van de Palestijnen en als men van zoiets vertrekt is een alomvattende dialoog en open politiek naar de rest van het middenoosten toe sowieso al een doodgeboren kind . Het ziet er misschien allemaal onoverkomelijk maar ik ben er vast van overtuigd dat men , als men het wil , tot een oplossing zal komen .
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Burger
|
![]() Als ik op reis was in Rusland ben ik toch veel mensen tegenkomen die respect tonen voor het westen.
Het enigste wat ik erop kan aan merken is dat ik soms wel wat jaloezie tegenkwam. Zeker in landen zoals tsjechië en polen, waar een belg met een minimum loon de groten kan gaan uithangen. Voor de rest zijn het daar heel vriendelijke mensen. Waar de haat van de moslim landen vandaan komt, ik zou het niet weten, misschien ook jaloezie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dus als ik het goed begrijp zijn die twee vliegtuigen op die wolkenkrabbers gestort omdat we twee jaar later een oorlog met Irak beginnen. Van pre-emptive strike gesproken zeg.
![]() |
![]() |
#38 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indien Amerika (met haar gebreken indrdaad) niet de rol opnam van politieman, zou de chaos op de planeet totaal zijn. Er zouden nog meer dictators hun kans wagen om nietsontziende acties tov de mensheid te ondernemen, indien de "stok" van de VS er niet zou zijn. Bovendien heeft geen enkele andere mogendheid de macht noch de organisatie noch de mentaliteit om die rol op zich te nemen. De wereld buiten het Westen (grosso modo) en vooral het midden oosten is nog steeds een jungle en een gevaarlijke, oncontroleerbare anarchistische omgeving. Gegeven het feit dat technologische ontwikkelingen het nu mogelijk maken dat slechts enkele anarchistische of godsdienstzieke individuen ongelooflijk grote schade aan de planeet kunnen toebrengen, mogen we allen blij zijn dat het gelukkig "slechts" de VS is die ingrijpt. En politiemannen zijn nu eenmaal niet bij iedereen populair. Amerika is een "milde" politieman. Geen enkele beschaving of natie met zulk een overweldigende macht heeft haar eigenbelang (en elke natie kijkt naar eigenbelang) zo sterk weten te minimaliseren, tvv het algemeen belang. Beeld je maar eens indien een ander over zulk een macht zou beschikken, afgaande op de lessen die de geschiedenis ons geleerd heeft. Een deel van het eigenbelang van de VS is dan nog het exporteren van democratie, vrijheid van mening, en een rechtsstaat en rechtszekerheid etc.. Wat is daar zo verkeerd aan? Besef je wel dat dit de peilers zijn van vreedzaam samenleven. Geen enkele democratie heeft de oorlog ooit verklaard aan een andere democratie om maar één miniskuul voordeel te noemen. Dit staat in schril contrast dan de "waarden" die andere wereldheersers ooit hebben willen uitdragen. Europa heeft destijds veel meer oorlogsdoden, colonialisering, leegplunderingen, imperialistische en destructieve daden op haar geweten dan de VS. Amerika heeft Europa (Duitsland) en Japan destijds op het rechte pad geholpen, ook al dacht iedereen toen dat het onmogelijk was nazistisch Duitsland te temmen. Amerika kwam en vertrok en liet ons onze Europese eigenheid. Amerika heeft het model van Europese samenwerking (EU) niet alleen aangemoedigd doch tevens er de aanzet toe gegeven. Dank zij deze ingreepjes kan Europa nu WEL samenleven zonder de talrijke oorlogen die ze gekend heeft. Geen gevaar meer dat Europa of Japan nog een gevaar voor de wereldvrede vormen. Wat Amerika nu doet is ingrijpen om te vermijden dat een paar geindoctrineerde zotten zich genoodzaakt gaan voelen om de VS en het Westen te blijven pesten met terreur. Bij voorkeur wordt gezocht naar enkele personen, maar men poogt tevens het democratiseringsproces op gang te brengen, zoals dat in Europa en Japans gebeurd is detijds. Het is niet omdat je twijfelt aan de integriteit van Bush dat je heel Amerika moet afschrijven. Bovendien, met wie moet het Westen/Amerika praten? Er is niemand die kan en wil spreken voor de terroristen met het Westen. Al wat we zien en horen zijn juichende sympathisanten... dat alleen al zegt genoeg. De moslimlanden zijn onderling enorm verdeeld en de werkelijke macht ligt bij de mullahs en die denken sowieso dat het westen decadent is. Als het Westen nu even verdeeld is over de aanpak van de "war on terror", dan is dat een gevolg van democratie en vrije meningsuiting, en niet direct een uiteenvallen van het initiatief. In het westen hebben we moeten leren omgaan met comprommissen en meningsverschillen, iets wat ik niet kan terugvinden in de moslimlanden. En dan nog even over de Amerikaanse mentaliteit: Er is geen enkele maatschappij waar er zo veel etnische verscheidenheid in vrede met elkaar kan leven, op realistische wijze. Ga daar maar eens een kijkje nemen en snuif de multiculturele samenleving eens op. Tot nader order kan deze multiculturele integratie nergens anders op de wereld met zulk succes geïmplementeerd worden, zelfs niet in Europa. In het Midden Oosten staat men nog nergens op dat vlak. Integratie zal nooit kunnen gebeuren met de inherente onverdraagzaamheid, het fanatisme, de zelfbegoocheling en hypocrisie die daar heerst (vanuit hun godsdienst?). Ik heb in beide uitersten gewoond en gewerkt, en mijn opinie en respect voor het Amerikaans model is zwaar veranderd in de positieve zin; omdat het het enige realistische alternatief is. Als men in het middenoosten zelf niet tot eensgezindheid kan komen en mekaar verder uitmoordt, dan doen ze dat maar. Maar het westen heeft wel het recht om ginds in te grijpen en corrupte regimes die een rechtstreekse bedreiging vormen voor het Westen aan te pakken, indien de eigen bevolking dit niet kan. Punt uit. En dan hoeft men dat weer niet onmiddellijk en blind als amerikaans imperialisme of westerse inmenging af te stempelen. |
|
![]() |
![]() |