![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Mr VDB : mijn post was eerlijk gezegd een kleine provocatie & ik kreeg dan ook het verachte antwoord. Desalnietemin is het wel zo dat
"streektalen" in de lift zitten - onlangs verscheen er een woordenboek "Mechels" en in Nederland vragen de Zeeuwen de erkenning van de "zeeuwse" variatie op het Nederlands, naar analogie van het "Zuidnederlands" ofte Vlaams. Ook het succes van de vele "Vlaamse" feuilletons doen sommige taalkommentatoren de wenkbrauwen fronsen ivm het eigenaardig taaltje dat in deze series gesproken wordt als "Algemeen Vlaams Dialect". Het verschijnsel is trouwens niet beperkt tot het Nederlands taalgebied - in mijn carrière baarde ik bij onze oosterburen wat opzien wegens mijn "Hamburgse" tongval in het hoogduits. In Duitsland is het een quasi modeverschijnsel om, alhoewel men hoogduits praat, toch door de uitspraak te kennen te geven uit welke regio men komt. Mijn Hispanofiele kennissen geven dit overigens ook aan wat Spanje aangaat - ondanks hun inspanningen om fatsoenlijk Kastilliaans te leren gaan ze in sommige streken (& ik bedoel niet Catalonië) kompleet de mist in. & Dan heb ik het nog niet over de gevolgen van de aktuele "volksverhuizingen" van oost en zuid naar onze streken (ik bedoel nu niet Vlaanderen - maar het gebied Randstad - Ruhr -Noordfrankrijk met België in het centrum) Een kleuter kan zien dat op gebied van bevolking (Volkeren/Naties) dit een heel andere cultuur zal overheersen.
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de belangstelling voor de dialecten was er vroeger eveneens. Dialectwoordenboeken zijn niets nieuws: in Vlaanderen hielden De Bo en Gezelle zich er al mee bezig, terwijl een 19e eeuwse Nederlandse onderwijzer een tot op heden heel interesant werk verzamelde waarin eenzelfde verhaal staat opgetekend in alle Nederlandse dialecten (van Duinkerke tot Groningen). In een aantal Vlaamse series wordt helemaal geen "Algemeen Vlaams" gesproken, maar een soort tv-mengtaaltje waarin AN en elementen uit bepaalde dialecten door elkaar worden gegooid. Meestal gaat het om een taal die mensen buiten de tv niet hanteren. Het is geen dialect, geen standaardtaal, maar een ontaal, een tussentaal. |
|
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit al eens in een Grieks bergdorp in Epiros geweest? Zelfs al kun je Grieks, dan nog heb je grote moeite de mensen te volgen: ze spreken immers vooral dialect en nauwelijks standaardgrieks. |
|
![]() |
![]() |
#26 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#28 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Willem I, vorst der Nederlanden, wou immers komaf maken met de Franse benamingen van de Franse departementen (waarvan hij de territoriale omschrijvingen behield). Daarom koos hij een aantal namen uit de oude feodale tijden. Dat de Belgische provincies (voor de aanpassing van Brabant wel te verstaan) heten zoals ze nu heten hebben we volledig aan Willem I te danken. Mooiste zaak is dat de naam "Limburg" op een departement/provincie werd geplakt waarvan de overgrote meerderheid van de inwoners en het allergrootste deel van het grondgebied helemaal geen uitstaans had met het oude hertogdom Limburg. Moeten? Niemand dwingt u. Wilt u zich verbonden voelen met de Bosjesmannen uit Zuid-Afrika, dan mag dat gerust. Ondertussen voel ik me heel wat nauwer verbonden met mijn mede-Vlamingen die wonen van De Panne tot Maaseik. |
|
![]() |
![]() |
#30 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als we toch moeten streven naar volksstaten kunnen wij beter naar het oosten zien, over de Maas. Niet richting noordzee. EDIT: Jan heeft wel gelijk, wat belgisch limburg nu is, was vroeger Loon, en die waren leenheren van het Prinsbisdom Luik. http://home.pi.be/~tthijs/page4.html |
||
![]() |
![]() |
#31 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Wie of wat mogen "de echte Vlamingen" dan wel zijn? Behoor ik dan tot die "echte Vlamingen", met mijn Oostenrijkse wortels aan grootvaders zijde? |
|
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#34 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#36 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
#37 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is er fundamenteel onjuist aan het feit dat de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg bij het Vlaams Gewest horen? Over de naamsevolutie hebben we het hier al gehad op dit forum. Rusland is volgens uw criteria ook geen juiste naam, daar de term "Land van Roes" (of later "Roesland", ons "Rusland") Scandinavische koninkrijkjes aanduidde die op het gebied van de huidige Oekraïene lagen. Ook de naam Frankrijk is niet correct, daar met die naam oorspronkelijk het koninkrijk van de Frankische koning Clodovech (alias Clovis in verlatijnste vorm) werd aangeduid. Dat rijk strekte zich uit rond Doornik en lag grotendeels in de huidige provincies Henegouwen en West-Vlaanderen. Namen en de inhoud waarnaar ze verwijzen kunnen ook een evolutie ondergaan. Dat is ook zo gebeurd met de naam "Vlaanderen" en die ontwikkeling is sedert midden 19e eeuw gebeurd. Misschien zint dat u niet, maar het is wel een feit. Een ander voorbeeld van inhoudsverandering is de naam "Limburg". De huidige provincie Limburg heeft niets van doen met het oude hertogdom Limburg. U bekijkt de geschiedenis blijkbaar nogal heel statisch. Naar welk moment in de geschiedenis wilt u trouwens terug om de gebieden aan te duiden die met recht en reden als "Vlaanderen" kunnen aangeduid worden? |
|
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#40 | ||