![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Burger
|
![]() Ik wil even terug gaan naar het begin van de discussie, want ik heb de indruk dat het onderwerp een beetje ondergesneeuwd raakt door allerlei randdiscussies.
De discussie is gestart naar aanleiding van een artikel over de invoering van de sharia. Ik heb gereageerd dat deze interpretatie van het artikel misleidend was. Ik heb gewezen op het feit dat het ging over een vorm van privatisering van de rechtspraak waarvan zowel islamitische rechtbanken als joods-religieuze rechtbanken (naast allerlei kantoren die bemiddeling tussen bedrijven doen) van gebruik maken. Sommigen hebben beweerd dat dit problematisch aan deze evolutie is, het feit is dat moslims hiervan gebruik maken, maar dat het feit dat joden ervan gebruik maken niet problematisch is. Ik heb dat ontkend. Ik beweer dat het probleem in de privatisering zelf ligt en niet in het feit wie ervan gebruik maakt. Om deze stelling te verdedigen, heb ik beweerd dat een van de kernwaarden van de Verlichting impliceert dat: 1) alle religies op dezelfde manier moeten worden behandeld (d.w.z. aan dezelfde wetten en verplichtingen moeten voldoen - van het moment dat een religie door de overheid anders wordt behandeld is er geen sprake meer van scheiding tussen Kerk en Staat) 2) de staat zich enkel te bemoeien heeft met wat religies effectief voor strafbaars doen en niet zozeer wat hun doctrinaire inhoud is. Als een religie eist dat haar volgelingen zoveel mogelijk mensen bekeren, dan is dat slechts problematisch in zoverre diegenen die de bekering doen een wet overtreden. Dit alles maakt dat diegenen die de islam anders willen behandelen dan andere godsdiensten ofwel: A. de scheiding van Kerk en Staat niet eerbiedigen ofwel B. vinden dat de islam op feitelijke gronden niet voldoed aan de voorschriften, wetten en regels, terwijl andere godsdiensten dat wel doen. Tot hiertoe heeft niemand voor A. gepleit. Er heeft wel iemand geschreven dat gelijke behandeling van religies geen basisprincipe is van de Verlichting. Het is volgens mij een principe dat voortvloeit uit de scheiding tussen Kerk en Staat. Immers op het moment dat de Staat in zijn behandeling van religies, onderscheid maakt tussen religies bemoeit de staat zich met de inhoud van de religie. en op basis van de doctrinaire inhoud oordeelt de staat over de religies. De Staat overtreedt heirbij de scheiding van Kerk en Staat. Uiteraard kan de staat allerlei beperkingen op religie opleggen, maar het punt is dat deze beperkingen voor alle religies op dezelfde manier moeten worden toegepast. Er zijn ook mensen die vinden dat de islam niet dezelfde behandeling moet krijgen omdat in moslimlanden andere godsdiensten worden onderdrukt. Deze mensen geven impliciet toe dat het principe van scheiding van kerk en staat niet onvoorwaardelijk geldt. B. lijkt favoriet te zijn onder diegenen die het met mij eens zijn. Tot hiertoe is weinig overtuigend materiaal naar voor gebracht dat B. ondersteunt. Er is gewezen op persoonlijke ervaringen, maar die zijn op zich niet overtuigend. Iemand heeft gewezen op de misdaden van 9/11 en heeft beweerd dat dergelijk gekkenwerk enkel door islamieten wordt gepleegd (die persoon is de verschillende terreurdaden van westerlingen duidelijk vergeten - Oklahoma-bombing, interreligieus geweld in Noord-Ierland, de terreuracties van fundamentalistische christenen tegen abortusklinieken in de VS, e.d.). Kort gezegd: tot hiertoe heeft nog niemand op basis van serieuze interreligieuze vergelijkingen duidelijk gemaakt dat de islam een religie is die fundamenteel anders is dan de andere religeis (zoveel wordt ook toegegeven als geschreven wordt dat "Er heel wat vreedzame moslims zijn die zich aanpassen en het goed voorhebben met anderen. Er zijn er ook een pak die dat niet doen." In die zin zijn islamgelovigen niet anders dan aanhangers van een andere religie.) Ik begrijp dat sommige mensen zich bezorgd maken over de schijnbare islamisering van Europa. Ik denk dat men dergelijk angsten enkel kan bedwingen door rationeel om te gaan met de werkelijkheid en zich niet te laten leiden door die angst. Laatst gewijzigd door pieter&co : 19 september 2008 om 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
1. U hebt uiteraard gelijk dat het vrij inconsequent is om tegen door de overheid erkende rechtspraak door islamitische rechtbanken te zijn maar niet tegen dergelijke Joodse religieuze rechtbanken. Beiden lijken mij een aberratie, voor zover ze alternatieven gaan vormen op het normale civiele recht. Ik doe opmerken dat Christelijke kerken dergelijke zaken niet voor zich claimen. Conclusie: dergelijke sharia-rechtbanken kunnen geen plaats hebben in onze democratische rechtstaat (en gelijkaardige Joodse evenmin). Het enige wat wel kan is dat religieuze overhedenvoor hun zuiver interne orde juridische instanties oprichten, bv. om te bepalen wie wel en niet rechtmatig kan erkend worden als bedienaar van de eredienst of wie wel of niet kan genieten van een sacrament. Dat behoort tot de intern-religieuze sfeer. Van zodra het echter gaat over zaken als civiel huwelijks of erfenisrecht, laat staan strafrecht, kan er van een erkende rol voor dergelijke religieuze rechtbanken geen sprake zijn. 2. Dat brengt mij tot een tweede punt. Er zijn wel degelijk een aantal objectieve elementen die de Islam onderscheiden van bv. het Christendom en die de omgang met de Islam in onze Westerse democratische rechtstaat bemoeilijken. Het voornaamste onderscheid is dat een scheiding tussen het wereldlijke en het religieuze inherent is aan het Christendom, terwijl die scheiding inherent afwezig is in de Islam. De Islam legt een claim op richtinggevendheid inzake veel meer dan het geestelijke-spirituele, maar ook inzake erfenisrecht, strafrecht, enz. De Islam legt maw veel meer beslag op de samenleving. Conclusie: Het is weinig zinvol hier paniekerig of irrationeel rond te doen, maar evenmin moet men de conflicten onder de mat proberen te vegen. Men moet gewoon duidelijke grenzen stellen en die ook kordaat handhaven. 3. Het ontbreken van godsdienstvrijheid in vrijwel elk moslim-land is compleet irrelevant voor de vraag of moslims godsdienstvrijheid moeten genieten in een Westerse democratische rechtstaat. We moeten onze staat inrichten volgens onze eigen normen en waarden en niet als een spiegel van de moslim-landen. 4. Sommigen stellen het Jihadi-terrorisme nogal gemakkelijk op één lijn met allerlei gewelddaden gepleegd door aanhangers van andere religies. Dit is een vergissing. Het jihadi-terrorisme is wel degelijk fundamenteel verschillend van andere vormen van terrorisme (inclusief terrorisme zoals dat in de jaren 60 en 70 werd gepleegd door bv. Palestijnse nationalisten). Het jihadi-terrorisme is veel absolutistischer en gevaarlijker, omdat het geen normale rationele doelstelling nastreeft (Baskische onafhankelijkheid, een Palestijnse staat, Keen verenigd Ierland) maar een absolute hegemonie van een bepaalde vorm van Islam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat echter niet wegneemt dat de islam geen godsdienst is als de andere. Citaat:
2. De strijd in Noord-Ierland is een politieke strijd, geen religieuze. De benamingen "katholieken" en "protestanten" dienen meer als gemakkelijkheidslabel (het bekt wat makkelijker dan bv "zij die van de Engelsen afwillen") maar religie speelt hier geen centrale rol. 3. Hopelijk zie je zelf wel het verschil tussen fundamentalisten die in Amerika enkele klinieken aanpakken en fundamentalisten die wereldwijd treinen opblazen, met dynamiet een discotheek binnenwandelen, en zelfs met vliegtuigen in wolkenkrabbers vliegen. Alleen al het feit dat enkel de tweede "soort" fundi's bereid is om te sterven voor zijn zaak, maakt dat zij een heel pak gevaarlijker zijn. Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes Laatst gewijzigd door Distel : 19 september 2008 om 11:14. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() In Nederland brengt Hr Wilders de onmiddellijk voor iedereen merkbare effecten onder woorden:
http://www.pvv.nl/index.php?option=c...=1288&Itemid=1 Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 19 september 2008 om 18:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Het feit dat diegenen die constant over islamisering spreken dergelijke elementaire seculiere waarden (alle godsdiensten gelijk voor de wet) onder de mat schuiven vind ik hemeltergend. Citaat:
Citaat:
Hoe het zit met jihad strijders in andere werelddelen weet ik niet. Maar als het daar om andere fenomenen gaat, dan zal dat verschil niet zozeer verklaard worden door het geloof maar door andere sociale, culturele, politieke en economische factoren zijn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Ideaal: het woord "godsdienst/religie" verwijderen uit wetgeving; mooi zat dat inschrijving bij KvK zoals voor alle overige hobbygenootschappen mogelijk blijft.
"Voetbal" kent in onze streken veel meer aanhangers en is (terecht en gelukkig) niet op vergelijkbare wijze geprivilegeerd.
![]() |
#28 | |||||
Burger
|
![]() Citaat:
Voor een omstandigere analyse zie mijn antwoord hierboven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een paar jaar geleden bekloeg de katholieke kerk zich over de reclamecampagnes van Benetton. Een paar jaar geleden eiste het Vlaams Blok dat de reclameposters voor de toneelvoorstelling van Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen werden weggehaald (er stond nl een halfnaakte madonna op - er zijn meer VBstemmers dan moslims dus logischere wijze zou dat je dus meer moeten storen). Dus het is niet alleen de islam die fanatici aflevert. Tegen al die fanatici moet men weerstand bieden. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meer wezenlijk omdat het verband tss daad en reactie op een absurde en overspannen manier niet meer in verhouding staat. Er zijn pro-life activisten die mogelijks wel eens een abortus-kliniek zouden willen opblazen. Het louter een mening hebben over abortus wordt bij mijn weten niet gevolgd door reacties zoals massale straatprotesten en moordplannen. In het geval van Kurt Westergaard werd pijnlijk geïllustreerd dat het misschien nog net getolereerd wordt dat hij in spottende termen mag (?)denken over de profeet maar zijn gedachten uiten was er al duidelijk ver over. En wat me misschien nog meer verontrustte was dat er ook uit niet-islamitische hoek stemmen opgingen of we niet wat overdreven hadden met het uitoefenen van het recht op vrije meningsuiting. Dit soort bedenkingen heb ik niet opgevangen na de rel rond de Benetton-campagne, tenzij van de meid van de pastoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() De katholieken hebben ook hun eigen rechtbanken en wetten. Niemand hoeft zich gedwongen door de sharia laten berechten.
Trouwens. Eerst jaren roepen dat ze Marokkanen beter zouden berechten volgens de sharia en hun handen afkappen enzo want onze gevangenissen zijn hotels; dan krijgen jullie waar je zo lang om gevraagd hebt en dan is het weer niet goed. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een echtscheiding kan je toch verkrijgen voor de kerkelijke rechtbanken. Uiteraard enkel onder uitzonderlijke omstandigheden. Op wat dat die hun kerkspraak baseren weet ik ook niet hoor. De bijbel of boeken van de paus. De stenen tafelen van Mo 6 Die vrouwen zullen dan wel in opstand komen zeker als ze zien hoe vrouwen hier andere rechten kunnen laten gelden. Hun sharia zal dan ook wel aan verandering onderhevig zijn. En anders lopen ze gewoon een vluchthuis binnen met hun kindjes ofzo. Gebeurt zonder sharia allemaal evengoed, dus dat kan moeilijk een argument zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Vluchthuizen (in Nederland: blijf-van-mijn-lijf-huizen) zijn niet echt veilig.
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...+lijf&where=nl
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Ik weet niet waar u die larie haalt over anti-abortusactivisten die een "christelijk regime" zouden willen vestigen in de VS. Dat is niet de doelstelling van zelfs de meest extremen onder hen. Van een analogie met het jihadi-terrorisme is geen sprake. Wat uw "sociologisch" onderzoek betreft: Ten eerste is een sociologisch onderzoek dat betrekking heeft op een groep van een half dozijn mensen waardeloos. Maar bovenal zegt dit niets over de doelstelling van de jihadi's. Het zoeken naar "sociale, culturele, politieke en economische" factoren is gewoon een niet willen onder ogen zien van een harde realiteit: de Jihadi's menen wat zij zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Diegenen die beweren dat de Katholieke Kerk steeds heeft gepleit voor scheidng van Kerk en Staat moeten dan eens uitleggen hoe het komt dat deze scheiding veel strijd en tijd heeft gekost. Van waar anders de godsdienstoorlogen? Men moet dus niet doen alsof de christelijke godsdiensten de motors zijn van de secularisatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Burger
|
![]() Citaat:
De rest van post lijkt mij naast de kwestie. Ik ontken niet dat de jihadis menen wat ze zeggen. Dit betekent echter niet dat dat de ware reden is waarom ze iets doen. Het zou best wel eens kunnen zijn dat zelf al beweren ze dat ze iets om reden X doen, het andere factoren zijn die hun actie mogelijk maken. Ik heb de indruk dat het centrale issue hier weer ondergesneeuwd raakt. Er zijn gekken die zich beroepen op de islam om terreur te plegen. Er zijn gekken die zich op de bijbel beroepen om terreur te plegen. Wat is het verschil? Juist, geen. PS: misschien toch eens lezen wat de meest extreme anti-abortusactivisten denken en vinden vooraleer je dergelijke uitspraken doet. Laatst gewijzigd door pieter&co : 21 september 2008 om 10:19. |
|
![]() |
![]() |