Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2002, 12:55   #21
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Zie maar dat je je op tijd bukt want de de deuren bij ons zijn gemaakt naar het formaat van bekrompen Vlamingen!
Daarom ben ik ook liever Belg. 8)
Oud 13 december 2002, 13:35   #22
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Zie maar dat je je op tijd bukt want de de deuren bij ons zijn gemaakt naar het formaat van bekrompen Vlamingen!
Daarom ben ik ook liever Belg. 8)
Geen probleem! Ons heer moet van elk zijn getal hebben!
Oud 13 december 2002, 13:37   #23
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ons heer moet van elk zijn getal hebben!
Van onze goede vorst Albert II lust je geen pap, maar je accepteert blijkbaar wél de wil van één of ander schimmig goddelijk wezen, dat de katholieke kerk uitvond om jou mee te ringeloren.........
Oud 13 december 2002, 14:14   #24
vivanter007
Burgemeester

vivanter007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Vivanter, je hebt gelijk, over die solidariteit op Europees vlak, natuurlijk.
Maar, het is toch ronduit onnozel om nationalisten eerst ons land te laten afbreken om daarna naar Europa te kijken!
En overdreven regionalisering (confederalisme) leidt naar separatisme.

Inderdaad, ook de Waals-nationalisten zijn zaaiers van haat, en als Belgische Beweging zijn wij dan ook tegen alle vormen van separatisme op Belgisch grondgebied.
Zolang die nationalisten mee ijveren om het lokale niveau beter vertegenwoordigd te krijgen op Europees vlak en ze de democratie willen vergroten, zie ik er geen graten in. Wel als ze egoïstisch zijn of via referenda los willen komen van de federatie, dat zou ik niet willen. De pest aan ideologieën is dat je er een eind mee vooruit komt en er dan veel veel water bij moet doen of het is niet meer te harden. Samen met ontvoogdende nationalisten kan je tot op zekere hoogte de democratie verdiepen. Daarna staan ze echter mijn beeld van internationale solidariteit te zeer in de weg om ze niet te verwensen, zeker als ze dan na het binnenrijven van hun autonomie achterover gaan liggen nadenken over hoe ze hun patrimonium en rijkdommen nog meer kunnen inkapselen/verafgoden en liggen kwijlebakken over nationale hymnes en/of gewenste en ongewenste identiteiten. Van dan af worden het patriotten en die zijn nog van het conservatiefste, meest egoïstische soort. Die denken te hebben wat ze moeten hebben en gaan er vervolgens op zitten. Erger nog, ze trachten hun vaderlandslievende emissies op te dringen aan anderen. Vandaar ook dat ik deze ideologieën inderdaad zeker niet zou willen ondersteunen.
Maar als ik moet kiezen tussen rechtstreekse vertegenwoordiging van regio's enerzijdse en de oude Europese nationaliteiten anderzijds, dan kies ik voor het eerste, omdat je zo de flessenhalzen en interne spanningen wegneemt. Als ik spreek over Europese regio's, dan spreek ik ook over grensoverschrijdende regio's. Zo zouden Belgisch en Nederlands Limburg totaal andere verzuchtingen kunnen hebben dan bijvoorbeeld West-Vlaanderen, op Europees vlak. Rechtstreekse vertegenwoordiging van deze regio moet dan mogelijk zijn. Ikzelf zie "Vlaanderen" niet als een doel op zich, eerder als een fenomeen dat veroorzaakt werd door een sociale ontvoogdingsstrijd waarbij men nog niet kon beschikken over een ruimer (Europees) kader, waardoor men altijd grote inspanningen heeft moeten leveren om te zoeken naar de grootste gemene deler voor het Nederlandstalig landsdeel in zijn geheel.
Ik verkies echter te vertrekken van de kleinste regionale entiteit die de verzuchting heeft rechtstreeks vertegenwoordigd te zijn in Europa. Op dit ogenblik is dat bijvoorbeeld een regio als Vlaanderen, en ik spreek dat woord uit zonder lyrisch te worden, zonder die onweerstaanbare drang om het volkslied aan te heffen te voelen opkomen en zonder taferelen uit de Gulden Sporenslag voor mijn ogen te zien voorbijflitsen. Weet je, je zou het ook Napoleontisch kunnen aanpakken en van Europa zulke kipkap maken dat elke intranationale identiteit verdwijnt. Maar zelfs in een land als Frankrijk ontstaan er regionale oriënteringen zonder dat dit tot separatisme hoeft te leiden, wat bewijst dat het hier om iets natuurlijks en onschuldig gaat, ongekunsteld, spontaan, en bijgevolg zie ik er geen graten in om Europa van bij het begin op regionale leest te schoeien. Mocht er dan later nog eens iets fundamenteels wijzigen in zo'n indeling, dan kunnen volkstellingen gecombineerd met referenda hier wel uitkomst bieden. Zulke dingen verlopen echter zo geleidelijk dat ik er echt geen apocalyptische beelden van krijg alsof Europa uiteen zou spatten in al zijn atomen. Ik zou er echter geen bezwaar tegen hebben, mochten de Limburgen elkaar goed kunnen vinden, Antwerpen en Vlaams-Brabant, evenals West- en Oost-Vlaanderen onder elkaar. Het gaat er enkel om dat zoveel mogelijk mensen zich thuis kunnen voelen in Europa.
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2002, 20:30   #25
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Waarom dan België niet opbouwen uit de provincies, en zo integreren in Europa?
D�*t is toch zo lokaal als maar kan?!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2002, 21:29   #26
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ons heer moet van elk zijn getal hebben!
Van onze goede vorst Albert II lust je geen pap, maar je accepteert blijkbaar wél de wil van één of ander schimmig goddelijk wezen, dat de katholieke kerk uitvond om jou mee te ringeloren.........
Ergens heb je wel een beetje gelijk! Ook onze goede vorst Albert II kan ons zomaar ringeloren omdat hij in het juiste wiegje werd geboren en dus niet democratisch verkozen!
Alhoewel, daar houdt de vergelijking op. De drie koningen kwamen naar het arme kindje Jezus kijken en brachten geschenken mee (goud, wierook en mirre, weet je 't nog?). In dit Belgenlandje brengen de arme kindjes geschenken naar de steenrijke koning!
Oud 13 december 2002, 21:53   #27
vivanter007
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Waarom dan België niet opbouwen uit de provincies, en zo integreren in Europa?
D�*t is toch zo lokaal als maar kan?!
Mij best, maar de provincies hebben nog niet van hun oren gemaakt, dus ik veronderstel dat ze zich wel ok voelen in hun regio, dus kan die regio hen vertegenwoordigen in Europa.
Oud 13 december 2002, 22:04   #28
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Maar de provincies staan toch dichter bij de burger?
En omdat de meeste burgers zich nog steeds Belg voelen, waarom dan België splitsen?

Staat dat niet haaks op uw principes van "democratie" en "zich goed voelen".
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2002, 22:16   #29
vivanter007
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Maar de provincies staan toch dichter bij de burger?
Dat klopt, en de gemeentes nog dichter, maar die hebben voorlopig geen eisen voor autonomie op Europees vlak. Ze voelen zich goed vertegenwoordigd door de regio en dat volstaat dus. Het is zoals iemand eerder al zei: het is praktisch nog altijd niet mogelijk om elke burger in het parlement te zetten ,-).

Citaat:
En omdat de meeste burgers zich nog steeds Belg voelen, waarom dan België splitsen?
Omdat zeer veel mensen ongelukkig zijn met België en in België niet de geschikte vertegenwoordiger zien, juist omdat België telkens namens verschillende regio's moet spreken.

Citaat:
Staat dat niet haaks op uw principes van "democratie" en "zich goed voelen".
Neen, integendeel. Doordat België altijd tussen de regio en Europa komt te staan, wordt de afstand met de inwoners groter en dat is juist slecht voor democratie en dan voelt men zich juist slecht.
Niets belet u echter om een "vriendenkring der Belgen" op te richten, waarin u verbroedert met wie u maar wil, maar dat zou andere mensen niet mogen beknotten.
Oud 14 december 2002, 08:34   #30
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De drie koningen kwamen naar het arme kindje Jezus kijken en brachten geschenken mee (goud, wierook en mirre, weet je 't nog?).
In het geval van Jezus, staat het niet eens vast of zijn bezoekers vorsten waren, dan wel wijzen, iets wat dus niet noodzakelijk hoeft samen te gaan om even objectief te blijven.
Wat betreft de opportuniteit van de keddootjes die ze meebrachten, hoef je je ook niet al teveel illusies maken: wat heeft een boreling in een varkensstal aan een lingot, of geparfumeerde lucht? Het zalfje kon misschien nog dienen als remedie voor irritatie waar de rug zijn deftige naam verliest, maar als geboortelijst is het toch allemaal geen vetpot, nietwaar?

Citaat:
In dit Belgenlandje brengen de arme kindjes geschenken naar de steenrijke koning!
Dit is gewoon een schandelijke overdrijving, die enige bijsturing van mijnentwege behoeft.
Onze goede vorst overlaadt ons dagelijks met welvaart, veiligheid, goede wensen, en goede raad in zijn talrijke tv-optredens.
Wanneer hij al eens een cadootje krijgt, dan is dit gewoon een kleine attentie van dankbaarheid, geschonken uit de overvloed die we van hem eerstens mochten ontvangen. Onlangs zelfs een gouden medaille. Ik hang er nog scheef van.
Oud 14 december 2002, 10:45   #31
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
De drie koningen kwamen naar het arme kindje Jezus kijken en brachten geschenken mee (goud, wierook en mirre, weet je 't nog?).
In het geval van Jezus, staat het niet eens vast of zijn bezoekers vorsten waren, dan wel wijzen, iets wat dus niet noodzakelijk hoeft samen te gaan om even objectief te blijven.
Wat betreft de opportuniteit van de keddootjes die ze meebrachten, hoef je je ook niet al teveel illusies maken: wat heeft een boreling in een varkensstal aan een lingot, of geparfumeerde lucht? Het zalfje kon misschien nog dienen als remedie voor irritatie waar de rug zijn deftige naam verliest, maar als geboortelijst is het toch allemaal geen vetpot, nietwaar?

Citaat:
In dit Belgenlandje brengen de arme kindjes geschenken naar de steenrijke koning!
Dit is gewoon een schandelijke overdrijving, die enige bijsturing van mijnentwege behoeft.
Onze goede vorst overlaadt ons dagelijks met welvaart, veiligheid, goede wensen, en goede raad in zijn talrijke tv-optredens.
Wanneer hij al eens een cadootje krijgt, dan is dit gewoon een kleine attentie van dankbaarheid, geschonken uit de overvloed die we van hem eerstens mochten ontvangen. Onlangs zelfs een gouden medaille. Ik hang er nog scheef van.
Wat die kedootjes en die talrijke tv-optredens betreft... Je hebt het toch niet over Stief Steevaart i.p.v. over onze geliefde vorst Albert Second?
Oud 17 december 2002, 19:12   #32
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Stief veur keuning!!!
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 01:02   #33
M60
Burger

Standaard

Ik denk dat het redelijk onzinnig is om over Vlaamse, Waalse, Belgische, of Europese politici te spreken als slechts 9,8% van de Vlamingen vertrouwen heeft in de politieke partijen.

Ons politiek systeem is dus zwaar ziek, laten we het dus eerst genezen (door directe democratie), en dan pas verder doen over de zaken waar die politici dan over kunnen beslissen.
M60 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 17:55   #34
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Zoveel mensen zich niet vinden in partijen, en vooral hun politieke werking, zoveel mensen zijn niet geïnteresseerd in rechtstreekse democratie. Al eens de opkomst op referenda gezien?
Wat ons wel niet moet tegenhouden om mensen te sensibiliseren, natuurlijk; daar geef ik je gelijk in.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be