![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u succesvol? | |||
Ja, ik ben succesvol, want ik ben nuttig tegenover de biosfeer |
![]() ![]() ![]() |
6 | 33,33% |
Ik ben nog niet succesvol, maar ik begrijp de opdracht, en werk eraan |
![]() ![]() ![]() |
7 | 38,89% |
Nee, ik ben geen succesvol individu, want ik beschik over veel geld, consumeer veel, en bezit veel materiële goederen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 27,78% |
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Eigenlijk is dit een leuk onderwerp.
Ik weet zeker dat het echter niet veel... succes zal hebben op dit forum. ![]() De opties zijn ook nogal gelimiteerd. Succes is te meten aan de doelstellingen die je jezelf stelt, en niét aan wat 'men' ervan denkt of in hoeveel valuta het omgerekend kan worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De toekomst (die al een tijdje bezig is sinds de ineenstorting van het neoliberalisme), ziet er helemaal anders uit: succes is te meten aan de doelstellingen die een gemeenschap zicht stelt, in functie van haar nuttigheid tegenover de biosfeer. Succes heeft dus noch met individuen-die-zichzelf-doelstellingen-stellen te maken, noch met economie. Maar louter met collectieve ecologische doelstellingen.
Laatst gewijzigd door C2C : 16 december 2008 om 21:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het super-systeem = een zekere orde die eigenlijk geen orde is.
Het systeem zal immer verder leven, alsof er geen mensen aan te pas komen.
Humanisme = de mens staat centraal temidden deze zogezegde orde en de mens kan deze orde kneden naar eigen goeddunken. Probleem: de mens staat niet centraal. Het super-systeem staat centraal. De opkomst van techniek en wetenschap ==> (een groot deel van) de orde die voorheen transcendentaal was (wegens te moeilijk te begrijpen) werd immanent, op voorwaarde dat men de inspanning levert om ze tot zich te nemen. Daartegenover, de mens heeft zijn genetica niet mee. Ingeboren zitten een aantal begeertes, verlangens, ... zeer moeilijk te beheersen. Restant v/h transcendentale tijdperk dat nu voor het grootste deel immanent is, op voorwaarde dat men zich inspant. Nefast: de macht van het getal. We zijn met veel. Meer wil niet zeggen beter. Om het meer te kanaliseren. Om de de begeertes, verlangens te kanaliseren. Cultuur. Cultuur kanaliseert, geeft een uitlaatklep. Denk aan de opkomst van de rock-muziek. De harde dreun, de harde beat zorgt voor transcendentale rust die eigenlijk immanent is. ==> Succesvol zijn = de heersende cultuur aanpassen. Gevaar: ineenstorting cultuur (als de rek eruit is). 'Overstretch'. Onmogelijk? Neen. Zie: ondergang van de Maya-cultuur.
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 17 december 2008 om 05:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
1. Een volk ontwikkelt zich - door beschaving - en de welvaart groeit snel. 2. Het volk in kwestie vindt van zichzelf dat het heel welvarend is, misschien wel té, opperen sommigen 3. Het volk begint - onder impuls van die 'sommigen' - te 'geven' en 'vergeven' - de opstelling versoepelt, verdedigingsmechanismen verzwakken, een algemene slappe, minder imperialistische houding wint veld 4. Het 'geven' en 'vergeven' neemt overdreven proporties aan 5. Buitenstaanders (andere naties en volkeren) merken dit op en beginnen die toestand uit te buiten 6. De ondergang van het welvarende volk zet in, maar de leden ervan bemerken het niet of denken dat het een tijdelijk verschijnsel is. Dat versnelt de ondergang, in combinatie met de toegenomen karakterslapte. 7. De versnelde ondergang is niet meer te stoppen.
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Normen aanleggen om te bepalen of mensen "nuttig" zijn, is een politiek instrument als een ander om mensen te controleren en illegitieme macht over hen te verwerven. De autoritaire geestjes onder ons zijn ongelooflijk creatief. Tijd overigens om Godwin boven te halen. Eenmaal de normen een algemeen aanvaarde status gekregen hebben, ontstaat de mogelijkheid om de "nuttelozen" en "onsuccesvollen" te elimineren. De bloeddorstige Napoleons, Dolfjes en Jozefs staan al te likkebaarden.
![]() |