Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2008, 16:41   #21
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Hé, dat klopt; sommige mensen hebben 1 keer een negatieve ervaring gehad met een Waal of een zwette en hop die zijn allemaal slecht.
vervang in uw zin 'Waal' door 'Vlaming' en lees dan:
"de pot verwijt de ketel...."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert
Ik heb op Radio 2 West-Vlaanderen al eens iemand horen zeggen: Menen de Franse Stad Halluin (rijmde op tuin) i.p.v. de Fr uitspraak aloewèn of VL Halewein.

de standaard azert-argumentatie!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 3 december 2008 om 16:42.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 16:44   #22
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
vervang in uw zin 'Waal' door 'Vlaming' en lees dan:
"de pot verwijt de ketel...."
dat klopt; maar ik stel in WAL een gezonde belangstelling vast voor VL en ze kijken zeker op naar het economisch succes. Ook het NL wordt meer en meer geleerd.

In VL hoor ik enkel iets positiefs over de natuur in Dardennen. Voor de rest hoor ik vooral afgeven op de Walen en is het voor leraars FR niet leuk meer.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 16:50   #23
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat klopt; maar ik stel in WAL een gezonde belangstelling vast voor VL en ze kijken zeker op naar het economisch succes. Ook het NL wordt meer en meer geleerd.

In VL hoor ik enkel iets positiefs over de natuur in Dardennen. Voor de rest hoor ik vooral afgeven op de Walen en is het voor leraars FR niet leuk meer.
"stel ik, hoor ik"

daarom dat ik je het begrip "selectieve abstractie" wou aanleren.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 17:01   #24
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
uiteraard kunnen Vlamingen en Walen samenwerken! zoals Fransen en Duitsers ook kunnen samenwerken, of Tsjechen en Slowaken dat kunnen.
Zeer goed opgemerkt van die Slowaken en Tsjechen.
Die werken nu wsl beter samen , dan toen ze nog 'samen' waren.
Oud 3 december 2008, 17:15   #25
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou daar toch mee opletten want de Walen zullen dat weer gebruiken om aan te tonen dat BE niet verder moet opgesplitst worden.
Ze leggen er te veel nadruk op de Vlamingen en de Franstaligen kunnen samenwerken.

Filmpje op:
http://www.notele.be/index.php?optio...4407&Itemid=31
Ik werk heel goed samen met mijn collega's, maar dat wil nog niet zeggen dat we direct gaan samen wonen of trouwen.

De samenwerking tussen mij en mijn collega's is echter gebasseerd op duidelijke afspraken en niet op chantage (grendels, wafelijzerpolitiek, bijzondere meerderheden, alarmbelprocedures) en we houden ons ook aan die afspraken (cfr het zich al dan niet houden aan de taalwetgeving) anders zou er van samenwerking geen sprake kunnen zijn.

Het gedwongen Vlaams-Waals huwelijk is mislukt (Wallonië heeft Vlaanderen ontvoerd van bij haar Nederlandse ouders en haar tot vrouw genomen zonder haar mening te vragen), dus kunnen we maar beter vrienden worden en goed samen werken op grond van goede afspraken, ipv getrouwd te blijven in een ongelukkig huwelijk zonder liefde maar gestoeld op chantage...
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 17:34   #26
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het Waalse Pottes stond een huis in brand en de brandweer van Tournai en Avelgem zijn samen gaan blussen.

http://www.lameuse.be/regions/liste/...2-667451.shtml

http://www.actu24.be/article/societe...es/220198.aspx

Dat is blijkbaar nieuw sinds 1 dec; aangrenzende zones ongeacht hun taalrol mogen/mogen elkaar helpen.

Dat is toch een brug te ver! Vlaamse en Franstalige brandweerlui zullen ongetwijfeld een andere visie hebben op brandbestrijding.

De Vlaams-nationalisten moeten verzet aantekenen tegen deze sluipende herfederalisering.
Stel je voor dat je in VL de buurt van de taalgrens woont en je huis wordt door een Waals korps geblust. Onaanvaardbaar, zeker omdat de kans heel groot is dat de blussende Waal geen Nederlands zal kennen en bijv. niet zal begrijpen wanneer je roept dat je liever zou hebben dat je vendelverzameling wordt gered i.p.v. je schoonmoeder !
Brandblussen gebeurt over eenderwelke grenzen. Nederland en Duitsland helpen elkaar ook wel eens 'uit de brand'.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 17:45   #27
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hadden ze het ook over Dardennen?
Hier is "Dardennen"

http://nl.youtube.com/watch?v=I3Qm2S...eature=related

Laatst gewijzigd door -=EXCALIBUR=- : 3 december 2008 om 17:47.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 18:15   #28
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een collega had een ski-ongeval in de Ardennen maar liet zich met een serieuze wonde in de auto van haar man toch naar VL overbrengen. Eigen dokters eerst, was haar gedacht.
Zulke verhaaltjes horen thuis in K&K
Oud 3 december 2008, 18:51   #29
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een collega had een ski-ongeval in de Ardennen maar liet zich met een serieuze wonde in de auto van haar man toch naar VL overbrengen. Eigen dokters eerst, was haar gedacht.
Wellicht wou ze zeker zijn van een goede behandeling, waarbij de communicatie tussen patiënt en arts zeer belangrijk is. Misschien was haar kennis van het Frans onvoldoende om de problemen correct over te brengen aan de Franstalige arts (en zonder correcte weergave van de problemen is een juiste diagnose en behandeling onmogelijk!) en koos ze voor het zekerste voor een Nederlandstalige arts die haar wel goed zou begrijpen.

Ik ben op jeugdbewegingskamp in de Ardennen ook eens naar een spoeddienst moeten gaan, en gelukkig was er een begeleider mee die zeer goed Frans kon om te vertalen, want op die spoeddienst sprak er niemand Nederlands. Zonder die "tolk" had ik misschien een verkeerde behandeling gekregen...

Dat is geen kwestie van "eigen dokters eerst" maar van een correcte medische behandeling te krijgen. Iedereen verkiest toch een arts waarmee hij zo goed mogelijk kan communiceren, en als het geen echt noodgeval is kan het geen kwaad om iets verder te gaan naar zo'n arts, ipv naar de dichtsbijzijnde arts te gaan ook al kunnen arts en patiënt elkaar niet begrijpen (met alle schadelijke gevolgen wegens een verkeerde behandeling van dien)...
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 19:05   #30
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou daar toch mee opletten want de Walen zullen dat weer gebruiken om aan te tonen dat BE niet verder moet opgesplitst worden.
Ze leggen er te veel nadruk op de Vlamingen en de Franstaligen kunnen samenwerken.

Filmpje op:
http://www.notele.be/index.php?optio...4407&Itemid=31
Waarom zouden Vlamingen en Walen niet kunnen samenwerken ? Hoeven ze daarom in één land te vertoeven is dan weer een ander vraag...
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 19:11   #31
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gemiddelde Vlaming had ook niet voor De Wever gestemd maar toch stuurde de staart de hond.

En je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn met die Walen. Eerst Linkebeek, dan Grimbergen en voor je het weet spreekt heel Gent FR.

Het begint soms met een pompier die men sympathiek vindt. Ik zou dat niet te liet opnemen.
Alles wat de Belgsiche eenheid kan versterken, moeten we bestrijden is het devies van de Wever.
Dus gij noemt Waalse pompiers die Vlaamse branden blussen eenheid? Ik noem dat jobethiek. Pompiers onderscheiden geen branden, of het nu Vlaamse, Waalse, Amerikaanse of Marsiaanse branden zijn.
Oud 3 december 2008, 19:16   #32
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Harde Belgiscisten zijn "objectief bondgenoot" van de echte harde ,separatisten,maar ook de behoeders van verkeerd begrepen "solidariteit".

Het is zo moeilijk aan het verstand te brengen dat hun weg de gegarandeerde ondergang van Belgie betekent.

Laatst gewijzigd door kelt : 3 december 2008 om 19:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 22:48   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaams-nationalisten moeten verzet aantekenen tegen deze sluipende herfederalisering.
Dit heeft niets met een of andere "sluipende herfederalisering" te maken. Wel met vrijwillig aangegane samenwerkingsverbanden.

En juist streven wij als Vlaamsgezinden na, nl. dat Walen en Vlamingen elkaar op basis van vrijwilligheid vinden. Dus niet gedwongen door een karkas van een ongewilde Belgische staatsstructuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 22:58   #34
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Zeer goed opgemerkt van die Slowaken en Tsjechen.
Die werken nu wsl beter samen , dan toen ze nog 'samen' waren.
De KUL en UCL bieden nu zelfs tweetalige opleidingen aan met een tweetalig diploma.
Moesten ze daarvoor zoveel ruzie maken om in te zien dat ze beter 1 waren gebleven want dat veel meer hen bindt dan hen scheidt.
Oud 3 december 2008, 23:12   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De KUL en UCL bieden nu zelfs tweetalige opleidingen aan met een tweetalig diploma.
Moesten ze daarvoor zoveel ruzie maken om in te zien dat ze beter 1 waren gebleven want dat veel meer hen bindt dan hen scheidt.
Neen, de afgeleverde diploma's blijven eentalig. De opleiding is wel tweetalig. De reden van het eerste is dat de federale wetten betreffende de getuigschriften en diploma's eentaligheid voorschrijft. Alhoewel onderwijs gefederaliseerd is, is het immers nog steeds de federale overheid die bevoegd is voor de erkenning van de diploma's en getuigschriften.

De situatie van nu is in niets te vergelijken met de vroegere unitaire universiteit Leuven.
Oud 3 december 2008, 23:14   #36
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, de afgeleverde diploma's blijven eentalig. De opleiding is wel tweetalig. De reden van het eerste is dat de federale wetten betreffende de getuigschriften en diploma's eentaligheid voorschrijft. Alhoewel onderwijs gefederaliseerd is, is het immers nog steeds de federale overheid die bevoegd is voor de erkenning van de diploma's en getuigschriften.

De situatie van nu is in niets te vergelijken met de vroegere unitaire universiteit Leuven.
Het is nog maar een begin van een evolutie naar een KULUCL
Oud 3 december 2008, 23:17   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is nog maar een begin van een evolutie naar een KULUCL
Helemaal niet. Een samenwerking als die tussen de KUL en UCL is helemaal geen bijzonderheid. Ook tussen andere universiteiten bestaan er samenwerkingsverbanden, zelfs over de grenzen heen. Denken we maar aan het universitair centrum Limburg waar Vlaams als Nederlandse instellingen aan participeren.
Oud 4 december 2008, 00:10   #38
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het Waalse Pottes stond een huis in brand en de brandweer van Tournai en Avelgem zijn samen gaan blussen.
Zo hoort het.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 06:10   #39
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Zo hoort het.
In WAL heeft men inderdaad geen probleem met Vlamingen die komen helpen.

Ik hou mijn hart vast voor de eerste brand in VL en FRanstaligen die moeten helpen. Ik hoor de kritiek nu al. ZE zullen alles verkeerd gedaan hebben.

Hopelijk heb ik ongelijk.
Oud 4 december 2008, 06:38   #40
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In WAL heeft men inderdaad geen probleem met Vlamingen die komen helpen.

Ik hou mijn hart vast voor de eerste brand in VL en FRanstaligen die moeten helpen. Ik hoor de kritiek nu al. ZE zullen alles verkeerd gedaan hebben.

Hopelijk heb ik ongelijk.
Citaat:
Vrees niet.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 4 december 2008 om 06:38.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be