Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2009, 19:46   #21
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je blijft je dan ook afvragen waarom men zich in Wallonië blijft verzetten tegen eender welke regionalisatie ook. Of betuigt men enkel lippendienst aan het unionistische federalisme om de Vlamingen zand in de ogen te strooien?

Heb je de staat van het wegennet in Wallonië al eens gevoeld. Regionalisering van de spoorwegen zou hetzelfde effect hebben voor de spoorinfrastructuur. Qua uitbating zou dat gewoon worden gedaan door buitenlandse spelers. De Duitsers (die de Nederlandse cargo markt quasi volledig hebben overgenomen) of de Fransen (die veel ambities hebben en België als wingewest bij uitstek zien). Voor hen is België maar een centimeter groot op hun spoorkaart dat ze er zonder problemen kunnen bijpakken. Vlaamse, Waalse laat staan Brusselse spelers zouden in een eengemaakte spoormarkt (dat er staat aan te komen) nul de ballen voorstellen en gewoon afgemaakt worden. Nu in lijnen zoals Gent-Eeklo is niemand geïnteresseerd en daar kunnen dan wel "echte" Vlaamse treinen rijden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 00:06   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Heb je de staat van het wegennet in Wallonië al eens gevoeld. Regionalisering van de spoorwegen zou hetzelfde effect hebben voor de spoorinfrastructuur.
Ja? Zijn de Walen dan echt nietsnutten en onverantwoordelijken? Als ik de lijnen van uw hand hier zo lees, zou ik nog denken dat u het meent.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 00:09   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Qua uitbating zou dat gewoon worden gedaan door buitenlandse spelers. De Duitsers (die de Nederlandse cargo markt quasi volledig hebben overgenomen) of de Fransen (die veel ambities hebben en België als wingewest bij uitstek zien). Voor hen is België maar een centimeter groot op hun spoorkaart dat ze er zonder problemen kunnen bijpakken. Vlaamse, Waalse laat staan Brusselse spelers zouden in een eengemaakte spoormarkt (dat er staat aan te komen) nul de ballen voorstellen en gewoon afgemaakt worden. Nu in lijnen zoals Gent-Eeklo is niemand geïnteresseerd en daar kunnen dan wel "echte" Vlaamse treinen rijden.
Bij mijn weten is het goederenvervoer reeds geprivatiseerd. Er rijden op het Belgische net als private maatschappijen.

En als Vlaanderen én Wallonië niets voorstellen, mag ik ook concluderen dat volgens u de NMBS ook niets voorstelt. Tweemaal nul is immers nog steeds nul. Uw redenering is dus geen argument tegen een regionalisering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 01:22   #24
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja? Zijn de Walen dan echt nietsnutten en onverantwoordelijken? Als ik de lijnen van uw hand hier zo lees, zou ik nog denken dat u het meent.
Dat beweer ik helemaal niet. Een arme regio heeft nu eenmaal minder middelen om te investeren dan een regio dat meer middelen heeft.
Oud 19 januari 2009, 01:35   #25
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is het goederenvervoer reeds geprivatiseerd. Er rijden op het Belgische net als private maatschappijen.

En als Vlaanderen én Wallonië niets voorstellen, mag ik ook concluderen dat volgens u de NMBS ook niets voorstelt. Tweemaal nul is immers nog steeds nul. Uw redenering is dus geen argument tegen een regionalisering.

Dus als het van afhangt wordt de drukste verbinding van het land Oostende-Luik voortaan beheerd door drie verschillende infrastructuurbeheerders (waarvan het belangrijkste knooppunt door het Brusselse Gewest) en politieke overheden en (minstens drie) verschillende vervoersmaatschappijen?

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 januari 2009 om 01:36.
Oud 19 januari 2009, 19:01   #26
etboga
Banneling

Standaard

Citaat:

De verbinding is een pak korter (wat al snel een paar uur scheelt) en het hoogteverschil is veel kleiner waardoor men zwaardere ladingen (goedkoper) kan vervoeren.
de verbinding langs Montzen is spijtig genoeg langer en steiler dan de verbinding via Budel. Eien ervaring als treinbestuurder gedurende +/- 32 jaar type 59/51 langs die trajecten. Maximum last voor een goederentrein langs Montzen : 1350 ton Langs Budel 2200 ton (telkens 1 loc) (vanaf Vise Haute stijgings% 16 max 18 voor traditionele treinen, Budel 0%
Citaat:
Als we echter rekening houden met de grote investeringen die nodig zijn om de Ijzeren Rijn te heropenen en als die kosten worden doorgerekend aan de vervoerders dan wordt het verschil tussen de Ijzeren Rijn en de Montzenlijn behoorlijk klein.

Nu zelfs al zou die Ijzeren Rijn er komen dan zal het nog wel een tijd duren en in afwachting daarvan kan het geen kwaad om te blijven investeren in die Montzenlijn. Het is ook maar de vraag hoeveel treinen er zullen mogen rijden op die Ijzeren Rijn en wanneer. In die zin blijft de Montzen lijn noodzakelijk.
Reken de immense investeringen in een Waalse lijn mee? elektrificatie +/- 1.000 OOO BEF per km, vernieuwing van de verschillende tunnels ( die nu nog niet RID zijn). Enkel om de Waalse belangen te vrijwaren
etboga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 19:10   #27
etboga
Banneling

Standaard

Citaat:
Is het niet zo dat de IJzeren Rijn zal (her)aangelegd worden naar Belgische spoornormen (veiligheidsnormen, elektriciteitsspanning e.d.)? Of vergis ik mij daarin?

En is het ook niet zo dat veel goederentreinen van Antwerpen naar Duitsland niet meer door de NMBS worden verzorgd, maar wel door de twee gelicentieerde, concurrerende private firma's op het Belgisch treinnet?
de nieuwe, internationale, lijnen worden aangelegd met het ESTC systeem aangelegd met een spanning van 25KVA. Al nieuw materiaal moet voldoen aan die normen (T13, TRAXX).
De meeste internationale (goederen)treinen worden verzekerd door B-cargo in joint venture met DB en/of NS, SNCF.
De nieuwe operatoren werken met diesels (ESW 66 of G2000)
Oud 19 januari 2009, 19:14   #28
etboga
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus als het van afhangt wordt de drukste verbinding van het land Oostende-Luik voortaan beheerd door drie verschillende infrastructuurbeheerders (waarvan het belangrijkste knooppunt door het Brusselse Gewest) en politieke overheden en (minstens drie) verschillende vervoersmaatschappijen?
infrastructuurbeheerders zijn geografisch verbonden. Uitbaters zijn economisch verbonden. Dus enkel geïnteresseerd in renderende verbindingen
Oud 19 januari 2009, 20:32   #29
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door etboga Bekijk bericht
de verbinding langs Montzen is spijtig genoeg langer en steiler dan de verbinding via Budel. Eien ervaring als treinbestuurder gedurende +/- 32 jaar type 59/51 langs die trajecten. Maximum last voor een goederentrein langs Montzen : 1350 ton Langs Budel 2200 ton (telkens 1 loc) (vanaf Vise Haute stijgings% 16 max 18 voor traditionele treinen, Budel 0%

Reken de immense investeringen in een Waalse lijn mee? elektrificatie +/- 1.000 OOO BEF per km, vernieuwing van de verschillende tunnels ( die nu nog niet RID zijn). Enkel om de Waalse belangen te vrijwaren
Deze jongen kan 2000 ton de Montzenlijn trekken, maar wel met 15 kV wisselstroom en niet met 3 kV gelijkstroom.
En, zoals hier voor mijn huis, 4800 tons ertstreinen naar Rotterdam.
Probleem daarbij is de oude koppeling tussen loc en de eerste wagon.
Oud 19 januari 2009, 20:39   #30
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Welk voordeel heeft Wallonië dan aan de doorgang van goederenverkeer dat uit pakweg Antwerpen komt?
Hoor je de azertjes al? "Kunt niet splitsen want dan Brussel en Montzenlijn kwijt".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 21:08   #31
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Hoor je de azertjes al? "Kunt niet splitsen want dan Brussel en Montzenlijn kwijt".
ja, zoals op de VRT laatst: "we kunnen niet splitsen of we raken de Europese instellingen kwijt". Ik vraag me af met wat ze nog allemaal zullen afkomen: "niet splitsen, of Jean-Claude Vandamme gaat zijn buitenverblijf in Knokke-Heist verkopen"
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 19 januari 2009 om 21:08.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 21:22   #32
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door etboga Bekijk bericht
de nieuwe, internationale, lijnen worden aangelegd met het ESTC systeem aangelegd met een spanning van 25KVA. Al nieuw materiaal moet voldoen aan die normen (T13, TRAXX).
De meeste internationale (goederen)treinen worden verzekerd door B-cargo in joint venture met DB en/of NS, SNCF.
De nieuwe operatoren werken met diesels (ESW 66 of G2000)
Sorry dat ik dat moet tegenspreken, maar voor de bovenleiding zijn er geen concrete afspraken om te uniformiseren. Dat de Athus-Meuse en de lijn Rivage-Luxemburg zijn geëlektrificeerd met 25 kV~ heeft andere redenen, o.a. omdat Luxemburg meebetaalde, en de spanning daar en in Frankrijk 25 kV~ is. Voor de HSL is het omdat 25 kV~ de meest performante spanning is. Onder 3 kV=, de Belgische spanning, kan je geen 300 kmph halen. Het is echter eenvoudiger om de bestaande spanningen zover mogelijk door te trekken, omdat je dan materieel kan inzetten dat minder spanningen aan moet kunnen. En naar Duitsland en in Nederland rijdt men ook niet op 25 kV~. T13 is bijvoorbeeld nog niet met ETCS uitgerust. Wel met 25 kV~, maar bijvoorbeeld niet met de Duitse spanning 15 kV~.
Het is overigens ETCS (European Train Control System).
Wat betreft goederentreinen, daar heb je natuurlijk wel gelijk in.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 21:29   #33
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

De Montzenlijn is inderdaad zwaarder, vooral voor de diesels die er tot nu toe vaak over reden. De IJzeren Rijn is vlakker.
Beide lijnen zijn echter complementair. Richting Zuid- en Midden-Duitsland, Oostenrijk, de Balkan... is de Montzenlijn interessanter, want korter. Richting Noord-Duitsland, het Roergebied en Polen is de IJzeren Rijn duidelijk in het voordeel.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be