Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vrouwen worden minder bezoldigd dan mannen voor hetzelfde werk
Ja. 7 28,00%
Neen. 8 32,00%
Ja, maar ... 5 20,00%
Neen, maar ... 1 4,00%
Geen idee, geen mening. 4 16,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2009, 11:44   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Mocht ik werkgever zijn, en ik betaal mensen per pakje dat ze op een band kunnen leggen, en jij doet er minder dan een ander, dan moet ik jouw minder betalen, simpel.
Dit gebeurt ook in de praktijk, en daar is niets mis mee. Je kan ook werken met bonussen in functie van het rendement. Dit is voor zover ik weet niet discriminerend.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 13:30   #22
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Empirisch onderzoek, van de befaamde Thomas Sowell, toont aan dat, gegeven (1) vergelijkbaar onderwijsniveau, (2) ervaring en (3) job vrouwen gemiddeld meer verdienen.
Kan erg correct zijn. Maar hoeveel vrouwen zijn er op hogere niveaus ivg met mannen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 14:12   #23
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kan erg correct zijn. Maar hoeveel vrouwen zijn er op hogere niveaus ivg met mannen ?
Werp eens een blik binnen justitie. Dan weet je direct wie momenteel met de scepter zwaait.
Oud 9 april 2009, 23:06   #24
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Werp eens een blik binnen justitie. Dan weet je direct wie momenteel met de scepter zwaait.
Ik heb geen verstand van justitie. En over haar personeelsstructuren.

Maar ik weet wel dat de vrouwen die opklimmen naar erg hoge posities harde tantes zijn. Intelligent, gedreven en gemotiveerd. Ze moeten net iets harder werken om te komen waar ze zijn, en daarom denk ik ook dat ze wat beter betaald worden dan hun mannelijke collegas als ze er eenmaal zijn.

Ik ken een aantal vrouwelijke collegas van mij, en ik kan u verzekeren: die gaan er voor. Petje af, maar ik merk ook dat ik het veel gemakkellijker heb bij bvb solicitaties, terwijl zij met de cum laude diplomas zitten...
Oud 10 april 2009, 00:20   #25
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat relevant zijn voor het topic?

De vraag is 'verdienen mannen en vrouwen evenveel voor hetzelfde werk'? Het antwoord is: 'neen, mannen verdienen minder.'
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 08:07   #26
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Waarom zou dat relevant zijn voor het topic?

De vraag is 'verdienen mannen en vrouwen evenveel voor hetzelfde werk'? Het antwoord is: 'neen, mannen verdienen minder.'
Voor de vraag is het niet relevant nee, maar wel voor het probleem dat het stelt.
Oud 10 april 2009, 08:58   #27
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

personen met dezelfde uren, evenveel verantwoordelijkheid, dezelfde taakomschrijving, evenveel anciënniteit, evenveel overuren binnen hetzelfde bedrijf MOETEN evenveel verdienen anders maakt het bedrijf zich strafbaar.
en in de praktijk is het ook gewoon zo.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 10:54   #28
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de vraag is het niet relevant nee, maar wel voor het probleem dat het stelt.
Welk probleem?
Mensen die zich gediscrimineerd voelen, kunnen een andere werknemer zoeken.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 10 april 2009, 11:14   #29
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
personen met dezelfde uren, evenveel verantwoordelijkheid, dezelfde taakomschrijving, evenveel anciënniteit, evenveel overuren binnen hetzelfde bedrijf MOETEN evenveel verdienen anders maakt het bedrijf zich strafbaar.
en in de praktijk is het ook gewoon zo.
Euh, nee, als persoon A er eentje is die ik als werkgever zeker wil houden, en persoon B niet, dan gaat persoon A een hoger loon krijgen.
Op dezelfde manier: als persoon A beter werkt, of betere resultaten kan voorleggen dan persoon B, dan gaat persoon A meer verdienen.

Anciënniteit of aantal gewerkte uren zijn irrelevant. Prestatie en resultaat, dat is belangrijk.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 11:25   #30
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Off topic, maar toch ook niet.

Graag een oproep aan alle (vooral jonge) politici: probeer eens iets te schrijven waar niet vanaf de eerste bladzijde de term "wervend project" in voorkomt. Bedankt!
Oud 10 april 2009, 12:49   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb geen verstand van justitie. En over haar personeelsstructuren.

Maar ik weet wel dat de vrouwen die opklimmen naar erg hoge posities harde tantes zijn. Intelligent, gedreven en gemotiveerd. Ze moeten net iets harder werken om te komen waar ze zijn, en daarom denk ik ook dat ze wat beter betaald worden dan hun mannelijke collegas als ze er eenmaal zijn.

Ik ken een aantal vrouwelijke collegas van mij, en ik kan u verzekeren: die gaan er voor. Petje af, maar ik merk ook dat ik het veel gemakkellijker heb bij bvb solicitaties, terwijl zij met de cum laude diplomas zitten...
Op welk niveau ook, mannen en vrouwen dienen over dezelfde competenties en kwalificaties te beschikken, evenveel te worden bezoldigd, voor dezelfde functie.

Dit zegt nog niets over de geleverde prestaties. In de privésector zal wie goed presteert, rendeert, wel eerder kunnen rekenen op een betere verdienste. Wie daarover beslist, is ook diegene die betaalt. Geld uit eigen zak dus.

Bij de overheid ligt het gevoeliger. Daar kan je worden geconfronteerd met canapébenoemingen zoals we hebben mogen vaststellen binnen de entourage van Koekelberg en de Algemene Inspectie. Zeg maar overbetaald om motieven die niets met werkprestaties te maken hebben.

Het aantal vrouwelijke privé-ondernemers is nog steeds ondermaats, vergeleken met het aantal vrouwelijke topambtenaren. Vreemd toch. Zou het kunnen dat, gezien vrouwen blijkbaar eerder links stemmen, ook eerder kiezen voor een topfuctie binnen een apparaat met een gegarandeerde loopbaan zonder veel risico's ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 10 april 2009 om 12:51.
Oud 10 april 2009, 13:01   #32
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit zegt nog niets over de geleverde prestaties. In de privésector zal wie goed presteert, rendeert, wel eerder kunnen rekenen op een betere verdienste. Wie daarover beslist, is ook diegene die betaalt. Geld uit eigen zak dus.

Zo'n uitspraken tonen meteen aan dat je weinig ervaring hebt met het bedrijfsleven, waar benoemingen, althans in grote bedrijven, een kwestie zijn van "bedrijfspolitiek", een verhaal van poulains en beschermheren.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 13:29   #33
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht

Zo'n uitspraken tonen meteen aan dat je weinig ervaring hebt met het bedrijfsleven, waar benoemingen, althans in grote bedrijven, een kwestie zijn van "bedrijfspolitiek", een verhaal van poulains en beschermheren.
Ervaring doet hier niets ter zake. Wie belet mij om een poulain die goed in de markt ligt goed te betalen zolang ik zelf de kosten draag ?
Oud 10 april 2009, 13:32   #34
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Off topic, maar toch ook niet.

Graag een oproep aan alle (vooral jonge) politici: probeer eens iets te schrijven waar niet vanaf de eerste bladzijde de term "wervend project" in voorkomt. Bedankt!
Hoe kan je nu iets tegen wervende projecten hebben als ze positief resulteren ?
Oud 10 april 2009, 13:38   #35
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ervaring doet hier niets ter zake. Wie belet mij om een poulain die goed in de markt ligt goed te betalen zolang ik zelf de kosten draag ?
Tja, als je denkt dat je over het bedrijfsleven kunt spreken zonder te gaan kijken hoe het op het terrein gebeurt, dan zullen we vlug uitgepraat zijn. De "beschermheer" betaal de poulain helemaal niet uit eigen zak, maar uit de zak van aandeelhouders die nauwelijks weten wat de strategie van het bedrijf is.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 10 april 2009, 14:19   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, als je denkt dat je over het bedrijfsleven kunt spreken zonder te gaan kijken hoe het op het terrein gebeurt, dan zullen we vlug uitgepraat zijn. De "beschermheer" betaal de poulain helemaal niet uit eigen zak, maar uit de zak van aandeelhouders die nauwelijks weten wat de strategie van het bedrijf is.
Dat is het risico bij de aandeelhouder. Kwestie van vertrouwen. Precies alsof aandeelhouders en de raad van bestuur er wakker van liggen als een ceo een werkneemster in dienst neemt en haar overbetaalt.

In de privésector kan alles, zolang het maar opbrengt en er niets onwettigs gebeurt. De sponsors (aandeelhouders) liggen daar geen second wakker van, en dan mag je voor mijn part hier een repliek verkopen over de finaciêle en economische crisis van naaldje tot draadje. Ik heb er al zoveel gelezen.

Zolang de Staat je exessen met overbetaalde secretaressen niet moet bekostigen lig ik daar geen second van wakker.

Je zou op den duur gaan geloven dat vrouwen beter betaald worden dan mannen.
Oud 10 april 2009, 14:31   #37
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar het mij om gaat is dat jouw stelling van hierboven dat de overheid politiek benoemt en de privésector naar competentie, nonsens is. De benoemingen in de privésector zijn ook politiek en evenzeer gebaseerd op vooroordelen.

Wat man/vrouw betreft: in sommige sectoren is er ook discriminatie van mannen. Het is een complexe discussie.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 10 april 2009, 15:13   #38
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja, en? Waaruit blijkt dat die mensen incompetent zijn?
Oud 10 april 2009, 15:13   #39
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar het mij om gaat is dat jouw stelling van hierboven dat de overheid politiek benoemt en de privésector naar competentie, nonsens is. De benoemingen in de privésector zijn ook politiek en evenzeer gebaseerd op vooroordelen.

Wat man/vrouw betreft: in sommige sectoren is er ook discriminatie van mannen. Het is een complexe discussie.
Met dat kleine verschil dat je in een bedrijf iets minder ruimte hebt om het te verknallen, natuurlijk.
Oud 10 april 2009, 17:07   #40
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Anciënniteit of aantal gewerkte uren zijn irrelevant. Prestatie en resultaat, dat is belangrijk.
anciënniteit is zowat de belangrijkste faktor als je het over loonverschillen hebt. zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof, tijdelijke loopbaanonderbrekingen, tijdelijk 4/5 werken, net iets meer onbetaalde congé pakken. dat weegt door op je loonbriefje en het is nu eenmaal zo dat vrouwen makkelijker beroep doen op deze zaken.

waarom denkt ge dat ouderen niet meer aangepakt worden en men liever jongeren heeft? anciënniteit is het antwoord.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be