Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2009, 22:14   #21
Blaft
Lokaal Raadslid

Blaft's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Bertie, het "Histon H4 gen" komt voor in zowel de mens, de koe als de erwt. Waardoor we met wetenschappelijk zekerheid kunnenz eggen dat de erwt en de mens ooit eenzelfde voorouder hadden. Uw tekening is niet kompleet. Die our father had een erwt moeten zijn. Of een koe.

Dat terzijde. Lees het boek.
Ja, en dan. Bewijst niets.
Blaft is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 00:29   #22
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
één vraagske...
waarom zou het niet mogelijk zijn atheïst te zijn én intellectueel bevredigend te zijn, Travis66 ?
ik kan me best voorstellen dat bepaalde mensen ( oa zijn voorgangers ) vóór het veschijnen ervan wel bepaalde ideeën hadden hoe het zonder een vooropgestelde hypothese van een opperwezen zou kunnen en dat rationeel beschouwende wel in overeenstemming konden brengen met de werkelijke ( aldus zoals die ons overkomt ) wereld .... alleen ontbrak het hen aan specifieke verificatie ervan
Omdat ons bestaan voor darwin een mysterie moet zijn geweest waar je geen bevredigend antwoord op kon vinden. Iets of iemand moet ons gemaakt hebben. We weten nu dat het evolutie was, maar als je die niet kent, welk alternatief voor een superwezen heb je dan. Uiteraard zou je een god kunnen afwijzen op de voor de hand liggende stelling dat iets of iemand voor die god moet hebben gezorgd en een cirkelredenering is ook niet bevredigend. Maar bevredigd ben je dus niet.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 14 februari 2009 om 00:29.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 00:31   #23
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Oh maar dat klopt wel hoor.

Honden kunnen bvb heel verschillend lijken, nochtans zijn een chiwawa & een deense dog 99.99999...% genetisch hetzelfde.
Waarom? Omdat we ze zijn beginnen splitsen in rassen, en we houden nu re rassen zo veel mogelijk gescheiden.
Wat gebleken is, ik heb hier recent nog een documentaire over gezien, is dat de zwerfhonden honden in 3de werelds landen weer allemaal op elkaar zijn beginnen lijken. De verschillende rassen zijn weer beginnen samensmelten.

Wat verkeerd is in je stelling is dat je geen rekening houdt met het feit dat mensen ook zijn gescheiden, door afstanden, ze zijn de hele wereld beginnen bevolken.
Het is maar recent dat mensen zo gemakkelijk deze afstanden overbruggen en zich dus weer kunnen mengen.
Mijn stelling houdt daar wel rekening mee hoor. Maar dan zou je nog dorpen moeten hebben met mensen die allemaal op elkaar lijken.
Oud 14 februari 2009, 00:33   #24
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Thanks, dat ga ik zondag doen op het vliegveld. Altijd blij met meer leesvoer.
Oud 14 februari 2009, 00:50   #25
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Maximus Bekijk bericht
Bewijzen doet dat inderdaad niets. Logisch geredeneerd, je hebt gelijk met dat standpunt. Maar als een stelling duizenden testen kan doorstaan zonder ook maar 1 aanwijzing die de stelling tegenspreekt, dan spreken we van wetenschappelijke zekerheid. Die trouwens altijd ruimte voor twijfel overlaat. Maar met elk bewijs wordt de kans dat de stelling uiteindelijk gaat afgewezen worden kleiner, maar nooit onbestaande. Die kans is momenteel zo ongeloofelijk klein, dat we er op den duur geen rekening meer mee houden. En zover zijn we inmiddels.

Gebaseerd op die zekerheid heeft de medische wetenschap een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Elke keer als jij naar de dokter of apotheker stapt, als je gynecoloog je zwangere vrouw onderzoekt, dan reken jij ook op de waarheid van de evolutie en gen-wetenschap. En erken je dat de erwt en de mens een gemeenschappelijke voorouder hadden.
Oud 14 februari 2009, 00:55   #26
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
De wetenschap kent geen bewijzen. Enkel de wiskunde kent bewijzen, aangezien wiskunde waar is per axioma.

De wetenschap werkt met waarschijnlijkheid en dergelijke. De evolutieleer is ontelbare keren waarschijnlijker dan Bijbelgod.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 01:00   #27
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Interessante poll cijfers voor Amerika.

http://www.gallup.com/poll/114544/Da...Evolution.aspx

Citaat:
These attitudes are strongly related to education and, to an even greater degree, religiosity.
Nu ja, die correlatie was ook hier al duidelijk.
Oud 14 februari 2009, 01:08   #28
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Bertie,

Kan je mij met je Bijbel eens aantonen hoe ik een discrete Fouriertransformatie kan doorvoeren?
Ik heb dat namelijk nodig.
Couregge...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 01:26   #29
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Interessante poll cijfers voor Amerika.

http://www.gallup.com/poll/114544/Da...Evolution.aspx

Nu ja, die correlatie was ook hier al duidelijk.
Interessant, dank je.

http://www.religioustolerance.org/ev_publi.htm is ouder
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 01:28   #30
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Mijn stelling houdt daar wel rekening mee hoor. Maar dan zou je nog dorpen moeten hebben met mensen die allemaal op elkaar lijken.
Neen, je stelling hield daar geen rekening mee, vandaar dat je het nu plots over dorpen hebt, je had het eerst over 'iedereen'. Je bent dus je stelling aan het aanpassen in de loop van het debat, de vraag is natuurlijk hoeveel je hierbij telkens moet verzinnen.

Maar goed, dorpen zijn daarvoor iets te lokaal, maar we zeggen toch wel eens "al die chinezen lijken allemaal op elkaar", voor hun geldt hetzelfde als ze naar ons kijken natuurlijk...

Laatst gewijzigd door Rizzz : 14 februari 2009 om 01:55.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 12:21   #31
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Neen, je stelling hield daar geen rekening mee, vandaar dat je het nu plots over dorpen hebt, je had het eerst over 'iedereen'. Je bent dus je stelling aan het aanpassen in de loop van het debat, de vraag is natuurlijk hoeveel je hierbij telkens moet verzinnen.

Maar goed, dorpen zijn daarvoor iets te lokaal, maar we zeggen toch wel eens "al die chinezen lijken allemaal op elkaar", voor hun geldt hetzelfde als ze naar ons kijken natuurlijk...
OK, goed, de stelling was niet voldoende verklaard.
Oud 10 maart 2009, 23:22   #32
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Je moet wel de intellectuele eerlijkheid hebben om het hele verhaal te vertellen hier. Het is even goed mogelijk dat we hetzelfde gen hebben omdat we een gemeenschappelijke schepper hebben.
weinig inventieve schepper, waarvan nochthans geclaimd wordt dat ie almachtig is.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 08:47   #33
Blaft
Lokaal Raadslid

Blaft's schermafbeelding

Standaard

Het is niet omdat hij almachtig is dat hij dezelfde blauwdruk niet zou mogen gebruiken. In het werk van de vakman herken je de vakman.
Blaft is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 13:46   #34
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat hij almachtig is dat hij dezelfde blauwdruk niet zou mogen gebruiken. In het werk van de vakman herken je de vakman.
dat van een vakman wel. Ik word dagelijks geconfronteerd met hoe "vakkundig" hij zijn creatie in elkaar gestoken heeft.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 18:20   #35
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat aanemen heeft rare implicaties. Stel dat God de wereld en al haar bewoners heeft geschapen. Dan heeft hij "poef" de beesten uit het niks doen verschijnen, met inbegrip van hun genen. Daarna gaat hij aan de slag met klei of slijk, boetseert er een mens van en slaat er leven in. Niet alleen leven, maar ook genen. Er zorg voor dragend dat hij dezelfde genen in dat kleilichaam steekt, als hij ook in die beesten heeft gestoken. Waarschijnlijk met het idee "als ze de genen ontdekken binnen 6 of 7 duizend jaar, dan kan ik eens flink lachen."
Oud 11 maart 2009, 18:30   #36
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat aanemen heeft rare implicaties. Stel dat God de wereld en al haar bewoners heeft geschapen. Dan heeft hij "poef" de beesten uit het niks doen verschijnen, met inbegrip van hun genen. Daarna gaat hij aan de slag met klei of slijk, boetseert er een mens van en slaat er leven in. Niet alleen leven, maar ook genen. Er zorg voor dragend dat hij dezelfde genen in dat kleilichaam steekt, als hij ook in die beesten heeft gestoken. Waarschijnlijk met het idee "als ze de genen ontdekken binnen 6 of 7 duizend jaar, dan kan ik eens flink lachen."
Analoog met de fossielen die hij opzettelijk ergens heeft laten rondslingeren. Bedoeld om de standvastigheid van ons geloof te testen.

Vind ik trouwens nog steeds een sublieme argumentatie.
Oud 11 maart 2009, 22:30   #37
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Darwin rules. En bij deze een welgemeende f*ck you aan allen die bang zijn in het donker van de Goddeloze kosmos. Ooit is jullie Godslampje opgebrand.
Oud 11 maart 2009, 22:58   #38
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Je moet wel de intellectuele eerlijkheid hebben om het hele verhaal te vertellen hier. Het is even goed mogelijk dat we hetzelfde gen hebben omdat we een gemeenschappelijke schepper hebben.
intelletuele eerlijkheid
dat uitgerekend jij daarop gaat wijzen...
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 22:58   #39
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Analoog met de fossielen die hij opzettelijk ergens heeft laten rondslingeren. Bedoeld om de standvastigheid van ons geloof te testen.

Vind ik trouwens nog steeds een sublieme argumentatie.
Of de fragmenten van retrovirussen die 't em in ons DNA gestoken heeft, om ons te tonen dat ook wij god kunnen spelen.
Oud 11 maart 2009, 23:11   #40
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ons bestaan voor darwin een mysterie moet zijn geweest waar je geen bevredigend antwoord op kon vinden.
Alsof dat nu niet zo is ?
Ik bedoel : Darwin kan dan ons dan wel dan wel het onderliggende mechanisme hebben gewezen waarop die voorgangers misschien niet gekomen waren .... maar t' blijft wel nog wel grotendeels ( zeker vlak na de openbaring ervan ) een mysterie

Citaat:
Iets of iemand moet ons gemaakt hebben. We weten nu dat het evolutie was, maar als je die niet kent, welk alternatief voor een superwezen heb je dan. Uiteraard zou je een god kunnen afwijzen op de voor de hand liggende stelling dat iets of iemand voor die god moet hebben gezorgd en een cirkelredenering is ook niet bevredigend. Maar bevredigd ben je dus niet.
Dat hoeft niet zo te zijn
Misschien heb je daar m'n post misschien niet goed begrepen maar ik stelde net dat Darwins tijdgenoten en zijn voorgangers ook vlijtig met het idee speelde dat de mens slechts een zoveelste stapje ( whatever ) was in een volledig aan elkaar gelinkt verandererlijk biologisch geheel
Rationeel gezien zou zo'n alternatief ( hypothese ) dus even sluitend ( verklarend en toetsbaar) en bevredigend zijn.... enkel het deeltje van het onderliggende mechanisme zou ontbreken
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be