![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het "van bovenaf opleggen" van beperkingen kan misschien nodig blijken wanneer ons samenlevingsmodel nog meer onder vuur komt te liggen in de spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen (de islam wordt door steeds meer mensen gezien als een reële bedreiging en niemand heeft er een pasklaar antwoord op). Nu al wordt met die idee gespeeld. Als ik dan toch eens "madame Soleil" mag spelen: ik geloof dat we in de komende decennia de slinger weer de andere kant zullen zien uitgaan. Mensen zullen weer op zoek gaan naar vaste waarden, ijkpunten waarop ze zonder al te veel geprakkiseer en gerelativeer hun "moreel kompas" kunnen afstemmen. Het zou me zwaar verwonderen mocht de politiek in staat zijn om hierin initieel de richting aan te wijzen; partijen denken immers niet meer in termen van ideologieën en principes, maar in termen van "thema's waarmee gemakkelijk te scoren valt". Pure political marketing dus... De mediabubbel zal uiteindelijk wel doorprikt raken en onder druk van de demografische realiteit zullen ook de opgebouwde sociale zekerheden zwaar onder vuur komen te liggen. Maatschappelijke organisaties die op deze realiteit kunnen inspelen én een toenemend vergrijzend publiek kunnen aanspreken zijn dan aan zet en kunnen het verschil maken. Ik hoop alleen dat we hierbij niet gaan vervallen in een "gesloten conservatisme" (of extremisme), want dat risico is zeer reëel.
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Technologische vooruitgang, mediatisering, globalisering: niet iedereen is mee, en dit resulteert in maatschappelijke spanningen. Ik denk dat hier weinig aan te doen is, behalve dan het misbruiken van de achterblijvers aan te klagen en te bestrijden.
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb hier gisteravond nog eens over nagedacht en bediscussieerd en er is nog een boeiende hypothese die misschien het onderzoeken waard is. Wat als er nu eens een limiet zou bestaan op het gevoelsmatige bevattingsvermogen van de mens wat betreft de schaal van de samenleving? Zou het kunnen zijn dat de schaal waarop we gezag, solidariteit, etc... organiseren gewoon te groot, te onbevattelijk, abstract is geworden om er ons nog goed bij te voelen? De media hebben dit ook mogelijk gemaakt... Kan het zijn dat op die schaal de zgn. community spirit begint te verdampen en dat het "ieder voor zich" wordt? In dat geval zou een verdere decentralisatie wel eens een oplossing kunnen zijn. (cf. het recente pleidooi dat ik hier las om het gemeentelijke politieke niveau te versterken) Ik ga dit nog wat herkauwen... en eens op zoek gaan naar wat studiemateriaal. [en vooral mijn gedachten iets consistenter te formuleren, want da's ook nodig merk ik nu... ![]()
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Gerelateerd hiermee is het ruimtelijk loskoppelen van het sociale weefsel. Vroeger leefden mensen in gemeenschappen waar ze zelden of nooit buitengingen, en waar zelden of nooit iemand anders in binnendrong. Ouders, kinderen, vrienden, enz woonden op wandelafstand. De straat was een belangrijk stuk van "de gemeenschap". Nu wonen familieleden veel verder van elkaar. Buren kennen elkaar dikwijls niet meer (bvb. in grote flatgebouwen). De straat is een gevaarlijke plaats geworden, enkel gebruikt voor verplaatsing, met veel "onbekenden" en ongeschikt als sociale ontmoetingsplaats. Ik verwonder me soms over het vermogen van mensen om in hun sociale weefsel abstractie te maken van het spatiale, terwijl dit in de evolutie van de mens nochtans steeds gekoppeld was. Ook opmerkelijk is het belang de GSM heeft gekregen in dit weefsel: altijd en overal bereikbaar. Of van het Internet. Ik denk niet dat de "community spirit" verdwenen is, het verliest vooral zijn ruimtelijke kenmerken. [size=1]We zitten bvb. al ver van het topic van deze thread.[/size] ![]()
![]() |