![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
En melancholie kan mooi zijn, maar niet als het chronisch wordt. |
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
|
Elke mens is een nieuw leven. Hij draagt een erfenis mee van zijn voorouders, maar hij leeft hier, vandaag, in deze omstandigheden, met deze wensen, met deze beperkingen, in deze culturele context van verwachtingen, etc.
Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 27 oktober 2009 om 18:24. |
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Banneling
|
Citaat:
wat dan met mensen die �*lles hebben en alsnog zelfmoord plegen? geld, seks (ja met kn�*ppe mensen), drugs, vrienden, reisjes naar turkije... omdat de grens 'wat schenkt mij nog voldoening. wat begeestert mij nog' steeds opschuift. omdat ze niet langer dan 2 minuten tevreden zijn met wat ze hebben. en ja wie hoog vliegt kan diep vallen. de enige manier om aan die val te ontsnappen is relativisme. |
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Banneling
|
en omdat de culturele context van verwachtingen van nu maatje 34 is en lange wimpers, moeten er maar zelfmoordpilletjes komen voor wie daar niet aan voldoet.
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
|
Citaat:
Herinner je je die Terzake n.a.v. de zelfdoding van Yasmine? Martine Preenen die er een hele avond tegenin is gegaan en uiteindelijk tot de conclusie kwam dat het allemaal niets geholpen heeft? Blijkbaar zat het Yasmine zo diep dat ze het niet meer kon opbrengen. Voor een buitenstaander een onbegrijpelijke beslissing. En toch doet ze het, tegen haar instincten in. Daar sta je dan met je verhaaltjes. Sommige mensen halen hun schouders op bij hun "falen", anderen trekken het zich aan. Dat is ook een kwestie van aanleg (optimistische en pessimistische naturen). Sommigen ondervinden reële nadelen van hun tekortkomingen, anderen niet. Sommigen zijn vatbaar voor gesprek en therapie, anderen niet of nauwelijks. Wat telt is hoe deze persoon dat zelf aanvoelt. Hij of zij kan wikken en wegen, en krijgt daar in mijn voorstel voldoende tijd voor (al belet niets de betrokkene het einde van dat jaar niet af te wachten). De mens leeft nu eenmaal in een culturele context. Dat weet jij beter dan wie ook. Als jij mensen ervan kunt overtuigen die context aan hun laars te lappen: go ahead. Richt een subcultuur op desnoods. Ik denk dat heel wat subculturen uitstekende zelfmoordpreventieverleners zijn. Maar bedenk dat je dat - helaas - niet voor iedereen kunt. |
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#33 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#34 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Opeens kreeg hij een ingeving: "zou het niet fantastisch zijn indien ik nú zou sterven?" Hij bedacht hoe simpel en snel het eigenlijk wel kon gaan. Of hij sprong in de vijver, of hij verhangt zich. Maar al snel kwamen weer de bezwaren opdoemen: de lopende zaken die hij ZEKER wilt afgehandeld zien wanneer het zover is. Direct kwamen nog zwaardere bezwaren aan: het grote verdriet dat hij zn moeder/zijn ouders, en naasten niet wou aan doen. Het grote onrecht (in zijn visie) dat hij zichzelf niet wilde aandoen. Maar dat ene kleine gedacht van dat hij direct, terstonds, kon sterven wanneer hij maar wou, en dat hij er naar kon grijpen wanneer hij eigenlijk maar wou, dat deed zijn bijzonder zware gemoed even sterk verlichten. Ook was hij eens op de zolder, en hij bekeek de gebinten van de zolder. Opeens kwam de gedachte dat er eigenlijk geen opstakel was om uit het leven te gaan. Meer nog: hij had geluk; op 3 meter van hem lagen touwen die hij zo kon gebruiken, hij moest zelfs niet eens nr beneden touwen gaan zoeken. Toen dacht hij: "stel je voor, zou het nú lukken? Zou het toch zo vroeg lukken, ik sta er echt versteld van." Hij maakt een knobbel in de touw en hangt de lus rond zn hals; hij klimt naar boven, en hangt de andere lus aan een haak of bout. Toen dacht hij: "als ik me nu de handen los ben ik op slag dood." Waarna hij zn voeten terug op een balk zet, de touw terug losmaakt. Het gaf hem een veel lichter gevoel. Een gevoel dat wel niet lang blijft. Die jongen over wie ik schrijf heeft al vaak van die momenten gehad waarop hij dacht van: "spring, en het is zover." Op zn 19de aan een vijver, of wanneer hij rijdt met de auto, "even naar rechts vlak op de boom". Maar nog nooit effectief uitgevoerd. Hij zegt dat hij al jaren met die gedachten rondloopt, maar het altijd heeft uigesteld. Heel recent belde hij me: "ik heb de klik gemaakt, ik zal zeker sterven door suicide, en wel sneller dan ik de laatste jaren heb gedacht. Het kan ieder moment gebeuren, maar het kan ook nog vele jaren duren, we zullen zien. Ik heb definitief uitgemaakt dat mijn geest en lichaam niet kunnen overleven in deze wereld. De constitutie van mijn geest is een zwaar gif voor zichzelf. Ik ben helemaal niet levenskrachtig. Hij zegt dat de grote bezwaren die hem al jaren tegenhielden nu op erg losse schroeven staat. Het is juist dat wat zn leven kunstmatig verlengt en zorde dat hij zichzlef al heeft overleefd. Als ik hem dan vraag van dat hij zichzelf de mooie momenten die hem nog te goed staan, of missch wel groot geluk zo maar gaat vergooien zegt hij: "Er zijn natuurlijk nog momenten dat ik emotie's heb, zelfs positieve emotie's. Er zijn nog leuke momenten in mijn leven, en er zijn nog véél meer optie's in mijn leven. Doch het zware vlijmscherpe mes van de zelfbeklag dat diep in mn hart kerft, missch wel doorklieft maakt dit alles eigenlijk teniet. Wat is zn zelfbeklag? Ik heb het hem al veel gevraagd. Maar steeds dezelfde antwoorden dat hier op neerkomt: Dat hij een racewagen is zonder benzine. Dus van het racen (het leven) kan geen sprake zijn. Zonde, je bent dan in het bezit van een racewagen. Anderen met hun krakkemikkig golfje gaan veel sneller vooruit dan hij die stilstaat. Indien wilskracht te koop zou staan in de GB ofzo, dan zou hij gered kunnen worden. Helaas. De persoon over wie ik spreek is bijzonder praktisch, zonder enige fantasie: realistisch en nuchter. Uren en uren hebben we al gepraat, helaas. In een lichte vlaag van wanhoop ben ik eens nr zn moeder geweest (die ik ken) en had haar voorzichtig willen laten aanvoelen, zonder daarvoor effectief woorden te gebruiken, van: 'hou uw zoon in de gaten', maar zij heeft mij laten aanvoelen, nog wanhopiger dan ik: 'hou uw vriend in de gaten, ik wil mn zoon niet verliezen'.
|
|
|
|
#35 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
|
|
|
|
#36 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Seg, voor de maatschappij moet ge het niet doen hoor! Daarmee moet je helemaal geen rekening houden. Het enige wat ik je wil zeggen: probeer het zolang mogelijk uit te stellen. Missch komt een dag dat de behoefte verminderd of weg zal zijn. Niet dat je aan dit laatste momenteel iets hebt natuurlijk.
|
|
|
|
#37 |
|
Minister-President
|
Ik wens je trouwens nog veel sterkte toe. Voor wat het waard is van een anoniemeling op een internetforum ...
|
|
|
#38 |
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ga hulp zoeken, bij vrienden, een dokter of desnoods mijnheer pastoor... het leven is veel te schoon om u eigen iets aan te doen, de fase waarin ge nu zit is er gewoon een waar ge door moet. zelfmoordpilletjes lossen allemaal niks op. denk aan de mensen die achterblijven met een schuldgevoel. Zelfmoordplegen zie ik persoonlijk als een heel egoistische daad, alhoewel ik er in sommige gevallen wel begrip voor kan opbrengen. |
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|