Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mag electronisch stemmen ?
Ja zonder meer ik vertrouw ze 14 36,84%
Ja maar alleen als ik mijn stem op papier kan controleren 17 44,74%
Neen in geen geval electronisch stemmen 5 13,16%
't is mij al eender als ik maar rap naar huis kan gaan 2 5,26%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2004, 17:37   #21
X_MAN
Lokaal Raadslid

Stuur een bericht via Instant Messenger naar X_MAN
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
En nu moet ik ook vroeger naar bed, vroeger zei ik tegen mijn vrouw : ik blijf nog wat op tot alle uitslagen bekend zijn, nu moet ik mee om 10 uur naar bed.
M.a.w. Nu zijt gij het die op diene zondag elektronisch moet tewerk gaan, en niet langer uw vrouw? 8)
LOL@DISTEL
X_MAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 17:39   #22
X_MAN
Lokaal Raadslid

Stuur een bericht via Instant Messenger naar X_MAN
Standaard

Gelieve het potlood niet NAT te maken aub.
X_MAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 22:44   #23
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Mijn wantrouwen blijft of moet ik zeggen groeit ?
Tegendradigaard,
denkt u hier wel es aan:

Stemmen met de computer worden ook met een computer geteld. Die voert gewoon commando's uit. Zeer domme dingen zijn computers eigenlijk. Geen mensen.
Maar bij stemmen op papier, moeten er mensen dat tellen. Nu, jij als wantrouwige, vertrouwt dus die mensen (ps, zij worden ongetwijfeld geronseld door de traditionele partijen ) meer dan een domme computer?
Zit ook iets in....

Is stemmen dan uberhaupt ooit wel betrouwbaar? Niet met de computer, niet traditioneel...

Alhoewel... voor de traditionele manier dient dit gezegd te worden :

1 teller die fraudeert heeft weinig impact.
1 programmeur die fraudeert verandert heel het politiek landschap.
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2004, 04:27   #24
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen een handige programmeur zal het zo doen natuurlijk dat de eerste 5de stem van partij X gegeven wordt aan partij A, de 10 stem aan partij B, de 15de aan partij C, de 20ste aan partij D.

Of men geeft die stemmen aan de partijen die aan de macht zijn. Het zijn uiteindelijk die partijen die aan de programmeerknop zitten he.

Weet iemand of men die programa's kan nakijken en hoe weet men zeker dat het programma dat men eventueel laat nakijken ook het porgramma is dat op de stemcomputers staat ? Wie kan de stemcomputers manipuleren ? Door wie worden die gecontroleerd ?

Ik heb gewoon te veel vragen waar tot hiertoe niemand mij een sluitend antwoord op kon geven.
Een benchmark: Gewoon een testje met 100 stemmers, die van tevoren een bepaald "stemgedrag" hebben Elke stemmer stemt 10 keer in een willekeurig "hokje". Het resultaat moet overeenkomen met de opdracht van de stemmers.
Oud 14 mei 2004, 04:52   #25
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kistal
Als programmeur moet ik zeggen : neen! Niet te vertrouwen...

Zelfde voor internetbankieren en al dien brol.
Zolang er geen twee-weg check is met hernieuwbare sleutels is het internet en alle andere electronische betaling (Banksys, creditcard) niet 100% betrouwbaar.

Zelfs met die check in twee richtingen bestaat er nog steeds een kans op fraude. Watermerken en ingebouwde sluitende identificaties in de volgende generatie computers zou daaraan kunnen verhelpen, maar ook dat is niet absoluut.

Een voorbeeld van een tweeweg-check en ik gebruik hier een metafoor om de uitleg begrijpelijk te maken :
Het is net alsof U een koffertje wil doorsturen met inhoud die alleen U en de bestemmeling aangaat. (= de electronische transactie)
- U stuurt het koffertje met daarop uw eigen hangslot waarvan U alleen de sleutel heeft.
- De bestemmeling contacteert U om te zien of U wel degelijk dit gestuurd heeft en stuurt na confirmatie het koffertje terug met ook nog eens zijn eigen hangslot erbovenop.
- U heeft het koffertje dan terug met twee hangsloten. U confirmeert de ontvangst, U haalt gewoon uw eigen hangslot eraf en stuurt het terug naar de bestemmeling.
- De bestemmeling haalt nu zijn eigen hangslot eraf, kan nu het koffertje openen en confirmeert de ontvangst.
Het spreekt vanzelf dat hier 3 communicaties nodig zijn in plaats van één en dat het terugsturen voor de veiligheid niet langs de zelfde weg mag gebeuren. (2-weg)
Het geheel is nog niet 100% veilig als een sleutel en de transferwegen door derden bekend zijn.

In informatica kan hetzelfde met 2 open lijnen voor de transfers en de confirmaties. De sleutels zijn 2 vrij gekozen (eventueel per transactie aangepaste) encryptiesleutels van combineerbare types.
Oud 14 mei 2004, 10:31   #26
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Mieke
in een telburau werken vele mensen en er lopen ook nog eens controleurs van de partijen rond om toe te zien dat alles wel normaal verloopt.

En zoals Kistal ook zei : 1 fraudeur in 1 stembureel kan een uitslag niet veranderen.
1 programmeur die alle stemburelen (waar computers staan natuurlijk) onder zijn hoede heeft kan ... alles veranderen.

De dag dat ik het voor het zeggen zou hebben worden stemcomputers openlijk verbrand.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2004, 10:59   #27
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kistal
Als programmeur moet ik zeggen : neen! Niet te vertrouwen...

Zelfde voor internetbankieren en al dien brol.
Slechte programmeur?!

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2004, 11:56   #28
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Mijns inziens is de vraag of het probleem hier niet of electronisch stemmen veilig is. (Ik heb immers wel een zeker vertrouwen in onze technici, hoewel het bijzonder irritante personen zijn bij wijlen)

Hetgeen mij ergert is eerder het feit dat nog niemand erin geslaagd is om de angst van den Draad weg te halen adhv een coherente uitleg over het systeem zelf. Wetende dat op dit forum behoorlijk wat programmeurs rondhangen (tja, wat doe je zo een godganse dag op kantoor?) is dat een bijzonder verontrustend gegeven. Hoe wil je de publieke opinie immers overtuigen van de goede werking van het systeem als niemand in staat is de twijfels weg te nemen? Als het werkelijk een veilig systeem is wordt het eens tijd voor een lekker ouderwetse volksvoorlichting. Er is duidelijk nood aan.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be