Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 juni 2010, 13:11   #21
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Ik denk mijn eigen post nog te verstaan. Wat vind je er onlogisch aan, of waar verschil je met me van mening?
Dat donkerblauw-rechts wellicht van strategie mag gaan veranderen is een mooie bonus.
Tejokus is offline  
Oud 14 juni 2010, 13:12   #22
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Ten koste van radicaal rechts...
Groen!, SPA en PvdA houden goed stand
maar die schuiven intern nog wat naar rechts.
jogo is offline  
Oud 14 juni 2010, 13:13   #23
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al die VB'ers en niet-VB'ers die 'strategisch' op N-VA gestemd hebben schijnen nu aan een onderhandelingstafel te belanden waar progressief-links in de meerderheid of toch minstens erg sterk vertegenwoordigd is. Dat is op zichzelf al goed nieuws.

Dat donkerblauw-rechts wellicht van strategie mag gaan veranderen is een mooie bonus. Daar staat wel tegenover dat radicaal-links nog steeds aan de zijlijn staat.
dat snap ik niet
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline  
Oud 14 juni 2010, 13:15   #24
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ik had het over 'structureren', nog niet over een 'partij'
Tegen dan zijn er vele BDW-ers en JMDD-ers gekomen en gegaan.
jogo is offline  
Oud 14 juni 2010, 13:23   #25
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Dat donkerblauw-rechts wellicht van strategie mag gaan veranderen is een mooie bonus.
De MR, de Open-VLD, LDD en het VB hebben elk bijzonder hard verloren, juist omdat ze geen serieus verhaal meer hebben. Als ik gisteren of eergisteren Open-VLD'ers hun verlies hoor analyseren met argumenten als 'onze topics immigratie en veiligheid zijn te weinig aan bod gekomen', dan lijkt dat me een teken van zwakte. Daarmee bedoel ik: Open-VLD (maar ook andere partijen) hebben in het verleden, toen Vlaanderen het etiket 'rechts' opgekleefd kreeg, systematisch het neocon-discours van het VB gekopieerd. Nu hoop ik dat men ter rechterzijde tot de vaststelling zal komen dat men met teveel partijen uit dezelfde vijver aan het vissen is. Misschien besluit minstens één van die partijen (CD&V?) om zich op haar links-progressieve flank te richten.

Belangrijker is het volgende: dit lijkt me tevens een moment waarop ook het sociaal-economische discours omgegooid kan worden. De N-VA zal volgens mij met de PS, Groen!, SPa en Ecolo een coalitie willen vormen. Aangezien de N-VA vooral heeft ingespeeld op het communautaire en zeker de PS meer belang zal hechten aan het sociaal-economische beleid, hoop ik op een ander discours. Eentje dat bvb niet enkel fixeert op kosten en besparingen, maar ook op welvaartscreatie, het aanbieden van zekerheden en solidariteit. De speech die Di Rupo gisteren gaf lijkt me in die lijn te liggen.
Oud 14 juni 2010, 13:26   #26
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al die VB'ers en niet-VB'ers die 'strategisch' op N-VA gestemd hebben schijnen nu aan een onderhandelingstafel te belanden waar progressief-links in de meerderheid of toch minstens erg sterk vertegenwoordigd is. Dat is op zichzelf al goed nieuws.

Dat donkerblauw-rechts wellicht van strategie mag gaan veranderen is een mooie bonus. Daar staat wel tegenover dat radicaal-links nog steeds aan de zijlijn staat.
Kwestie wat je links en (donker)blauw noemt. Als ik de NVA hun programma bekijk zie ik veel meer (donker)blauwe standpunten dan linkse standpunten. De enige linkse partijen zijn Groen! en SPA en beiden zijn er (goed) op achteruit gegaan bij deze verkiezingen.
Savatage is offline  
Oud 14 juni 2010, 13:27   #27
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
dat snap ik niet
Ik ga uit van een coalitie van N-VA, SPa, PS, Groen! en Ecolo. Eventueel wordt één van die partijen ingeruild voor het CDH, maar dat lijkt me minder logisch. Binnen de regering is dat een links-progressieve meerderheid. Daarmee wordt het rechts-liberalisme in het parlement geïsoleerd van de (rechts-)liberalen in SPa en N-VA.

Laatst gewijzigd door Andy : 14 juni 2010 om 13:29.
Andy is offline  
Oud 14 juni 2010, 13:29   #28
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
maar die schuiven intern nog wat naar rechts.
Wil je terug lid worden of zo?
abou Anis is offline  
Oud 14 juni 2010, 13:32   #29
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Kwestie wat je links en (donker)blauw noemt. Als ik de NVA hun programma bekijk zie ik veel meer (donker)blauwe standpunten dan linkse standpunten. De enige linkse partijen zijn Groen! en SPA en beiden zijn er (goed) op achteruit gegaan bij deze verkiezingen.
Dat zware verlies heeft geleid tot een verloren zetel bij de SPa, een gewonnen zetel bij Groen! en vooral 5 gewonnen zetels bij de PS.
Oud 14 juni 2010, 13:35   #30
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga uit van een coalitie van N-VA, SPa, PS, Groen! en Ecolo. Eventueel wordt één van die partijen ingeruild voor het CDH, maar dat lijkt me minder logisch. Binnen de regering is dat een links-progressieve meerderheid. Daarmee wordt het rechts-liberalisme in het parlement geïsoleerd van de (rechts-)liberalen in SPa en N-VA.
ja, dat is wel zo. Liefst van al zou ik de VLD in de regering zien, maar die kans lijkt me nihil gezien hun verlies en het feit dat men ook MR uit de regering zal willen houden omwille van Maingain.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline  
Oud 14 juni 2010, 13:37   #31
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Wil je terug lid worden of zo?
neen, die terug-lid-worden-truk laat ik aan u over.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Ik heb alvast mijn conclusies getrokken uit het verkiezingsresultaat van de PVDA+ en ... ben (opnieuw) lid geworden.
jogo is offline  
Oud 14 juni 2010, 13:41   #32
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De MR, de Open-VLD, LDD en het VB hebben elk bijzonder hard verloren, juist omdat ze geen serieus verhaal meer hebben. Als ik gisteren of eergisteren Open-VLD'ers hun verlies hoor analyseren met argumenten als 'onze topics immigratie en veiligheid zijn te weinig aan bod gekomen', dan lijkt dat me een teken van zwakte. Daarmee bedoel ik: Open-VLD (maar ook andere partijen) hebben in het verleden, toen Vlaanderen het etiket 'rechts' opgekleefd kreeg, systematisch het neocon-discours van het VB gekopieerd. Nu hoop ik dat men ter rechterzijde tot de vaststelling zal komen dat men met teveel partijen uit dezelfde vijver aan het vissen is. Misschien besluit minstens één van die partijen (CD&V?) om zich op haar links-progressieve flank te richten.

Belangrijker is het volgende: dit lijkt me tevens een moment waarop ook het sociaal-economische discours omgegooid kan worden. De N-VA zal volgens mij met de PS, Groen!, SPa en Ecolo een coalitie willen vormen. Aangezien de N-VA vooral heeft ingespeeld op het communautaire en zeker de PS meer belang zal hechten aan het sociaal-economische beleid, hoop ik op een ander discours. Eentje dat bvb niet enkel fixeert op kosten en besparingen, maar ook op welvaartscreatie, het aanbieden van zekerheden en solidariteit. De speech die Di Rupo gisteren gaf lijkt me in die lijn te liggen.
Ok!

Die 7 miljard die Elio wil

Mij dunkt dat welke coalitie je ook vormt, nergens besparingen kunt ontlopen.
Wat wel is, is dat een sociale coalitie goed mogelijk is.
Tejokus is offline  
Oud 15 juni 2010, 09:42   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Opvallende vaststelling is de enorme volatiliteit van het kiespubliek. In 2003 nergens de kiesdrempel behalve in West-Vlaanderen, vandaag de grootste van Vlaanderen. Waar eindigt dit: er lijken geen zekerheden meer, behalve dan dat rechts voortdurend in opmars is.
Links ook in de federale verkiezingen.

En dit waren federale verkiezingen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 juni 2010 om 09:43.
eno2 is offline  
Oud 15 juni 2010, 09:46   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Groen! wint, bescheiden maar ze winnen.
Hoezo bescheiden? Een zetel op zes bij, dat is 15% vooruit.

Dat is behoorlijk.

Ik stem dertig jaar groen!

Als ze nu niet bijdragen aan een autonoom Vlaanderen, zijn ze mijn lidmaatschap en stem kwijt.
eno2 is offline  
Oud 15 juni 2010, 09:47   #35
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy;4818134[COLOR="Red"
]Ik ga uit [/color]van een coalitie van N-VA, SPa, PS, Groen! en Ecolo. Eventueel wordt één van die partijen ingeruild voor het CDH, maar dat lijkt me minder logisch. Binnen de regering is dat een links-progressieve meerderheid. Daarmee wordt het rechts-liberalisme in het parlement geïsoleerd van de (rechts-)liberalen in SPa en N-VA.
Je moet niet zoveel uitgaan.
eno2 is offline  
Oud 15 juni 2010, 09:57   #36
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Ten koste van radicaal rechts...

Groen!, SPA en PvdA houden goed stand
SPA verlies zetels, Groen! stagneert en blijft lichtjes boven die kiesdrempel hangen, en op de PVDA+ heeft zoals gewoonlijk geen kat gestemd. Tesamen hebben ze 22% van de stemmen, 1/5 dus. Ik weet niet welke partijen jij als rechts beschouwt, maar ze verduidelijken hier duidelijk meer mensen in Vlaanderen dan linksen.

Citaat:
Ten koste van radicaal rechts ...
Nog altijd het tienvoud van radicaal links

Voor elke radicaal linkse heb je dus tien radicaal rechtsen in ons land.
Savatage is offline  
Oud 15 juni 2010, 09:59   #37
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Groen en Ecolo zullen ze er, begrijpelijk, wel buiten houden. CD&V of CDH zal er wel bijkomen. Ik denk niet dat er een onmiddellijke ondergang van het rechts-liberalisme wordt ingeluidt.
Savatage is offline  
Oud 15 juni 2010, 19:40   #38
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
N-VA zal toch eens goed moeten gaan bezinnen, want ik denk dat tegen de volgende verkiezingen een linkse / sociale Vlaamse structurering een feit gaat zijn.
Uitgesloten. Wie gaat er dan de factuur betalen? Of gaan we dan bij de Duitsers aankloppen met de vraag ook hier de boel te financieren?
Rr00ttt is offline  
Oud 15 juni 2010, 20:14   #39
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Jij hebt niks te beslissen over wat uitgesloten is en wat niet, dat sociaal vlaams project zal er zijn.
Pelgrim is offline  
Oud 15 juni 2010, 20:38   #40
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jij hebt niks te beslissen over wat uitgesloten is en wat niet, dat sociaal vlaams project zal er zijn.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik bedoel dat het niet financierbaar is, ik bedoel niet dat het uitgesloten is dat men het toch probeert.
Rr00ttt is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be