Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2010, 19:00   #21
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexandr Borodin Bekijk bericht
In welke zin zou de invloed van de Protestanten in het westen en de Orthodoxen in het oosten op het bewustzijn van de moderne mens er dan van verschillen?

Dat ze een verschillende moraal hanteren is zeker, en die is nog aanwezig in mensen die daarom niet gelovig zijn maar uit een streek komen waar deze lang de standaard uitmaakte.
Dat zijn vragen waarop ik zo niet direct kan antwoorden en het beknopt houden tegelijkertijd.

Als we dieper ingaan op verschillen van invloed dan moeten we eerst kijken naar wezenlijke verschillen. Het zal dan blijken dat de verschillende soorten mensen voor de verschillende soorten godsdienst kiezen die hun het meeste past, of bij hen past - psychologisch meer bepaald..

De psychologische begrippen introvert en extravert zijn in die zaken gewoonlijk doorslaggevend. De scheidingslijn tussen monniken en priesters is de scheiding in psychologische typen, hetzelfde geld voor de scheiding veroorzaakt o.a. door de transsubstantiatie.
Oud 30 oktober 2010, 19:57   #22
Alexandr Borodin
Burger

Alexandr Borodin's schermafbeelding

Standaard

Interessante stelling, dus een volk of een natie zou de godsdienst kiezen die het meest bij hun aard past? Maar je kan ook stellen dat over de eeuwen heen de voorschriften van een godsdienst de aard van de mensen gaat bepalen.

Dit is vooral relevant als we het over volkeren hebben die in de loop van de geschiedenis overheerst zijn geworden door een andere godsdienst.

Een voor de hand liggend voorbeeld is natuurlijk het orthodox-christelijke Byzantium die overging in het islamitische Ottomaanse Rijk.

Scandinavië is dan ook een interessant gegeven, daar die landen vrij laat bekeerd zijn geweest, en een paar eeuwen later overgingen naar het protestantisme.
Alexandr Borodin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 20:22   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexandr Borodin Bekijk bericht
Interessante stelling, dus een volk of een natie zou de godsdienst kiezen die het meest bij hun aard past?
Ja en nee, het is om te beginnen bij het individu bepaalt door het psychologische type waartoe hij/zij behoord.

Als je kijkt naar de RKK en de Protestanten, als je kijkt naar het belang dat gehecht wordt aan de zogenaamde substantie van de hostie, het verschil in ervaren van het daadwerkelijke lichaam en bloed van Christus of de gesymboleerde aanwezigheid in de hostie wordt bepaald door het psycholgische type waartoe men behoord.

De extraverte (gelovige) persoon beleeft de hostie anders dan de introverte persoon die vooral gericht is op de (abstracte) ervaring in zijn hoofd. De extraverte persoon is gericht op het blote object, die kan zichzelf gewoon niet wijsmaken dat hij het werkelijke lichaam en bloed van Christus ervaart, heel die zijn wezen wijst dat onverbiddelijk af vermits de feiten de blote hostie zijn zondermeer.

Nu, langs de andere kant wordt de geloofsvorm ook wel bepaald door de pressie van de massa. Maar dan nog zal je een psychologisch bepaalde scheidingslijn vinden tussen de echte gelovigen en diegenen die gedwongen die rol beleven.

Citaat:
Maar je kan ook stellen dat over de eeuwen heen de voorschriften van een godsdienst de aard van de mensen gaat bepalen.

Precies, en in het geval van de westerse wereld is het psychologisch vormend geweest.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 30 oktober 2010 om 20:38.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 21:12   #24
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Discussies over moraal in hun huidige vorm zijn een product van deze tijd.
Moraliteit kan enkel transcendent zijn.

Jij zei dat moraal inderdaad sterk gedifferentieerd dient te zijn naar persoonlijkheid, kaste en andere relevante eigenschappen.

Waarbij de vraag is: is tijdperk een relevante eigenschap?
Volgens mij wel. De kern van de moraliteit kan eenzelfde zijn, maar de uitingen ervan in verschillende tijden zullen verschillen.

In deze tijd is het simpelweg onmogelijk om te leven zoals enkele duizenden jaren geleden.
De invullingen worden anders.

Zo is het nu zinloos om bepaalde processen proberen te veranderen.

Men kan enkel buiten de tijd leven, zien wie men kan meekrijgen, en zien dat men iets achterlaat voor de toekomst.

De Griekse Middeleeuwen liepen ook ooit af.
Natuurlijk, ik denk dat de enige getuigenissen van zo'n hoger bewustzijn en een hogere werkelijkheid - hier en nu - liggen in de objectieve verwezenlijkingen.
Citaat:
"Avec un peu de feu dans quelque coin du monde, tous les miracles de grandeur restent possibles."
Wat men is of beweert te zijn, moet men ook waarmaken. Dat is de heldhaftige mensopvatting die in de grootse perioden van de Europese geschiedenis altijd heeft bestaan, met of zonder christelijke vorm.

Citaat:
"Il sangue degli eroi è più vicino a Dio dell'inchiostro dei filosofi e delle preghiere dei devoti."

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 30 oktober 2010 om 21:15.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 22:09   #25
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

(mijn excuses voor de wazigheid, ik moest de visioen uittypen nu ik er nog op aan het rijden was. Als de visioen over is, weet ik niet langer wat ik bedoelde)
Geen probleem, dat doe ik ook niet...
Oud 30 oktober 2010, 22:51   #26
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En het sprong. De enigen die nog naar de kerk gaan zijn Albrecht, Inno, bomma Marta en die ene groep Aziatische toeristen.

Je vergeet iemand!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat mag gerust iedereen weten. Ik en mijn gezin gaan regelmatig naar de Hemelstraat in Antwerpen. Ook gingen we vroeger wel eens bij pastoor Herroelen.
Zo de RKK kleineren!

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 oktober 2010 om 22:59.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 13:47   #27
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

Je vergeet iemand!

Zo de RKK kleineren!
En filosoof zonder filosofie, wat ga je de mens in de plaats geven als voedsel voor de ziel? Kookprogramma's op tv?

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 31 oktober 2010 om 13:47.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be