Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Hoe hoog schat u de kans in op een communautair akkoord?
tussen nul en onbestaande 22 39,29%
tussen 0 en 10% 13 23,21%
tussen 10% en 30% 5 8,93%
tussen 30% en 50% 8 14,29%
tussen 50% en 70% 4 7,14%
Hoger dan 70% 2 3,57%
Hoger dan 90% 2 3,57%
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 10 november 2010, 22:57   #21
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Liegebeest. Je doet niks anders dan het tegenovergestelde beweren... Wel een ander soort staatshervorming dan de meerderheid hier op het oog heeft, maar zo botweg zeggen dat je géén staatshervorming wilt...
Ik wilde het niet te ingewikkeld maken
BWarrior is offline  
Oud 10 november 2010, 22:58   #22
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dan woont ge in de verkeerde helft van België hé. Simpel . Biezen pakken en wegwezen. Good Luck!!!
Is het nu al verboden om een eigen mening te hebben in het Vlaams gewest?
BWarrior is offline  
Oud 10 november 2010, 23:08   #23
Busse87
Burgemeester

Standaard

Ik denk wel dat ze een akkoord vinden . Maar dat de komende 4 jaar moeilijk zullen zijn om te regeren . Ik weet liever waar en hoe ze willen besparen . De vlaamse regering wilt kilometertaks die er ook voor auto's zal komen . Alles wordt nog wat duurder en ik hoor dat ze de lonen voor een paar jaar willen bevriezen . Afwachten , maar met een goede staatshervorming kan ik geen brood kopen .
Busse87 is offline  
Oud 11 november 2010, 00:10   #24
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Ik heb "tussen 10 en 30%" gestemd. Blijkbaar zit ik daarmee bij de optimisten

Kijk, in politiek is alles mogelijk en je mag het hele theater-effect niet onderschatten. Dus een akkoord is wel degelijk mogelijk volgens mij. Maar erg veel kans erop is er zeker niet.
Oud 11 november 2010, 00:21   #25
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Busse87 Bekijk bericht
Ik denk wel dat ze een akkoord vinden . Maar dat de komende 4 jaar moeilijk zullen zijn om te regeren . Ik weet liever waar en hoe ze willen besparen . De vlaamse regering wilt kilometertaks die er ook voor auto's zal komen . Alles wordt nog wat duurder en ik hoor dat ze de lonen voor een paar jaar willen bevriezen . Afwachten , maar met een goede staatshervorming kan ik geen brood kopen .
Ach, stel nou eens (ik zeg wel: stel) dat ze een communautair akkoord vinden dat niet wordt afgeschoten door de partijbureaus, dan moeten nog altijd de regeringsonderhandelingen beginnen!
Eerste struikelblok: immigratie. Alhoewel ook daar een lichtpuntje is: Joëlle Milquet wil namelijk geen nieuwe asielzoekers meer. Althans niet in in CdH bastion Luxemburg. Luxemburg moet blank blijven..
Maar daarna: 22 miljard bezuinigen zonder dat er ook maar één franstalige armer van wordt, justitie, hervorming financiën,
fonne is offline  
Oud 11 november 2010, 00:25   #26
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
zijn er al reacties?
Alleen de UCL die nog wat olie op het vuur kwam gooien. Brussel heeft nu plots al 720.000.000 Euro nodig. Als je marxisten als Philippe van Parijs vraagt hoeveel geld er nodig is, is er maar een antwoord: MEER.

Laatst gewijzigd door fonne : 11 november 2010 om 00:27.
fonne is offline  
Oud 11 november 2010, 01:19   #27
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals het hier overloopt van de politieke uitspraken is dit weer een zoveelste voorbeeld in rij van naast de kwestie en naar het kleine (eigen) plaatje kijkende indoctrinaties waar men op teert. Krijg de burger (jan met de pet) zover dat hij nog enkel in voorgekauwde en gestuurde denkpatronen kan denken en zijn mening vormt daarnaar.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline  
Oud 11 november 2010, 01:58   #28
BWarrior

Standaard

De burger zou perfect kunnen leven in een België ingedeeld op basis van negen provincies en drie cultuurgemeenschappen met een regering van 10 man. Daar is geen enkel niet-nationalistisch argument tegen te bedenken.
BWarrior is offline  
Oud 11 november 2010, 02:04   #29
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De burger zou perfect kunnen leven in een België ingedeeld op basis van negen provincies en drie cultuurgemeenschappen met een regering van 10 man. Daar is geen enkel niet-nationalistisch argument tegen te bedenken.
Nog eens, met uwe unitaire praat moet u vooral uw franstalige vriendjes gaan overtuigen, want daar bevinden zich de meeste tegenstanders. Denkt u dat de franstaligen graag al hun voordelen opgeven?

en uw '9 provincies': het franstalig imperialisme nog wat bestendigen door direct gans Vlaams-Brabant te 'doneren'... no-way
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 11 november 2010, 02:06   #30
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel dat maar tegen uw franstalige vriendjes,tenslotte zijn zij het die er destijds op hebben aangedrongen om na de politieke partijen vervolgens belgië op te splitsen teneinde meer politieke mandaten te kunnen waarnemen en tergelijkertijd de groeiende macht der Vlaamse politici in te perken zodat zij alvast niets te zeggen hebben over het reilen en zeilen in petit france...
Svennies is offline  
Oud 11 november 2010, 02:14   #31
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Nog eens, met uwe unitaire praat moet u vooral uw franstalige vriendjes gaan overtuigen, want daar bevinden zich de meeste tegenstanders. Denkt u dat de franstaligen graag al hun voordelen opgeven?

en uw '9 provincies': het franstalig imperialisme nog wat bestendigen door direct gans Vlaams-Brabant te 'doneren'... no-way
1) Dat is altijd het klassieke Vlaams-nationalistische antwoord: "de Walen willen niet". Nonsens natuurlijk, en wat meer is ... sedert wanneer is d�*t een reden om niets te doen? "De Walen" willen zogezegd ook geen staatshervorming.

2) Ik heb nergens gepleit voor een opheffing van de taalgrens en de taalwetten.
BWarrior is offline  
Oud 11 november 2010, 02:15   #32
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
tenslotte zijn zij het die er destijds op hebben aangedrongen om na de politieke partijen vervolgens belgië op te splitsen teneinde meer politieke mandaten te kunnen waarnemen en tergelijkertijd de groeiende macht der Vlaamse politici in te perken zodat zij alvast niets te zeggen hebben over het reilen en zeilen in petit france...
Ze konden dat maar doen omdat er Vlaams-nationalisten waren en zijn.
BWarrior is offline  
Oud 11 november 2010, 02:21   #33
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze konden dat maar doen omdat er Vlaams-nationalisten waren en zijn.
Lulkoek.....
Het was gewoon om de groeiende invloed van de Vlaamse politici in de partijen zélf te kunnen afremmen,en alzo te voorkomen dat de Vlaamse politici zich mee konden bemoeien bij waalse aangelegenheden....
Svennies is offline  
Oud 11 november 2010, 02:30   #34
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Dat is altijd het klassieke Vlaams-nationalistische antwoord: "de Walen willen niet". Nonsens natuurlijk, en wat meer is ... sedert wanneer is d�*t een reden om niets te doen? "De Walen" willen zogezegd ook geen staatshervorming.
Zozo,al 3 jaar lang zeggen de walen zélf dat de Vlamingen niet willen....

Telkens wéér zeggen zij dat ze op een zucht van een akkoord zijn,maar telkens wéér blijkt er een enorme kloof tussen de partijen te zijn....

Verder weigeren zo ook maar iets op papier te zetten,en dit in tegenstelling tot de Vlamingen....

Het is héél wel duidelijk wie er écht niet wil dat dit land een beetje meer democratische inslag krijgt door een eerlijker verdeling van het maatschappelijk inkomen....

Het francofone profitariaat moet eeuwigdurend bestendigd worden...

Citaat:
2) Ik heb nergens gepleit voor een opheffing van de taalgrens en de taalwetten.
Zeg eens bent u akkoord met een uitbreiding van het brussels gewest met héél de provincie brabant...
Svennies is offline  
Oud 11 november 2010, 02:33   #35
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ze tot een akkoord komen: we zijn akkoord dat een akkoord onmogelijk is we we gaan de kiezers dan nog maar eens lastig vallen (na +- 290 dagen )
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 11 november 2010, 03:03   #36
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Zozo,al 3 jaar lang zeggen de walen zélf dat de Vlamingen niet willen....

Telkens wéér zeggen zij dat ze op een zucht van een akkoord zijn,maar telkens wéér blijkt er een enorme kloof tussen de partijen te zijn....

Verder weigeren zo ook maar iets op papier te zetten,en dit in tegenstelling tot de Vlamingen....

Het is héél wel duidelijk wie er écht niet wil dat dit land een beetje meer democratische inslag krijgt door een eerlijker verdeling van het maatschappelijk inkomen....

Het francofone profitariaat moet eeuwigdurend bestendigd worden...
Meer democratisch? Waar er nu één Belgische brandweerdienst is of één Belgische civiele bescherming, wegcode, ontwikkelingssamenwerking, justitie en - als dusdanig - één stelsel van wetten en regelgeving hierom bestaat voor elke Belg die democratisch gestemd worden in het federale parlement moet dat vervangen worden door drie stelsels. Als er derhalve samenwerking nodig is - bv. wanneer de problematiek de gewestgrenzen overschrijdt - moet men onderhandelen (achter gesloten deuren) in een niet-verkozen overlegcomité (dat i.t.t. een regering niet ten val kan gebracht worden) en worden wetten vervangen door (eenzijdig opzegbare en niet door één volksvertegenwoordiging amendeerbare) samenwerkingsakkoorden. Naar het buitenland toe moeten de verschillende ministers een (onderhandeld) akkoord vinden of België moet zich onthouden.

Vandaag al kan de Duitstalige gemeenschap de hele Belgische staat blokkeren, daar ze - net als elke andere gemeenschap - het recht heeft om samenwerkingsakkoorden niét te ratificeren. Dit geldt ook voor gemengde EU-verdragen. 30.000 kiesgerechtigde Duitstaligen. Het volstaat dus 15.000 Duitstaligen te vinden om een Europees verdrag (m.b.t. paar honderd miljoen mensen) te blokkeren.

En dat is democratie?
BWarrior is offline  
Oud 11 november 2010, 03:19   #37
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer democratisch? Waar er nu één Belgische brandweerdienst is of één Belgische civiele bescherming, wegcode, ontwikkelingssamenwerking, justitie en - als dusdanig - één stelsel van wetten en regelgeving hierom bestaat voor elke Belg die democratisch gestemd worden in het federale parlement moet dat vervangen worden door drie stelsels. Als er derhalve samenwerking nodig is - bv. wanneer de problematiek de gewestgrenzen overschrijdt - moet men onderhandelen (achter gesloten deuren) in een niet-verkozen overlegcomité (dat i.t.t. een regering niet ten val kan gebracht worden) en worden wetten vervangen door (eenzijdig opzegbare en niet door één volksvertegenwoordiging amendeerbare) samenwerkingsakkoorden. Naar het buitenland toe moeten de verschillende ministers een (onderhandeld) akkoord vinden of België moet zich onthouden.

Vandaag al kan de Duitstalige gemeenschap de hele Belgische staat blokkeren, daar ze - net als elke andere gemeenschap - het recht heeft om samenwerkingsakkoorden niét te ratificeren. Dit geldt ook voor gemengde EU-verdragen. 30.000 kiesgerechtigde Duitstaligen. Het volstaat dus 15.000 Duitstaligen te vinden om een Europees verdrag (m.b.t. paar honderd miljoen mensen) te blokkeren.

En dat is democratie?
Die zijn er alleen maar om een REFERENDUM te verplichten, die handtekeningen. Ben eens benieuwd of dat in België ooit zal toegepast worden.

Ik begin zo langzamerhand te kotsen van Europa. Vooral als ik de"uitleg" van Verhofstad hoor. " Door dat iedere burger rechtstreeks belastingen aan Europa zou betalen, heeft die burger rechtstreekse controle op dat Europa". HOE DAN idioot???
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 11 november 2010, 03:27   #38
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En dat is democratie?
Ach zo,en de methode Verhofstadt wat betreft het ratificeren van de europese grondwet zonder rekening te houden met de wil van het volk aangezien een referendum hier werd geweigerd,daar waar andere landen het democratisch principe van het referendum wél toepasten is dus volgens u de ware democratische instelling....

Net zoals dat belgië waarin momenteel de minderheden elk initiatief van de meerderheid kunnen blokkeren dat zij hun éénzijdige vetorecht en bijbehorende alarmprocedures houden....

Vertel mij eens hoevéél democratische landen er in de wereld zijn waar een minderheid de meeste macht naar zich toe kan trekken....

Laatst gewijzigd door Svennies : 11 november 2010 om 03:28.
Svennies is offline  
Oud 11 november 2010, 11:12   #39
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Her kan hen dan ook geen bal schelen hoe jij leeft en hoe jij je rekeningen nog betaald krijgt.

Het enige dat ze willen is meer macht en meer geld.

Ze kunnen zonder problemen zelfs meer dan 50.000.000.000€ per jaar besparen zonder dat ze de burger ook maar iets moeten ontnemen, maar dan verliezen ze postjes en kunnen ze geen vriendjes meer plaatsen op overbodige postjes.

Als burger in dit land heb je 8 bestuursinstellingen boven je staan die je moet onderhouden.
1) Gemeenteraad en haar districtraden
2) Provinciebestuur
3) Gewestregering
4) Taalgemeenschapsregering
5) Federale regering
6) Benelux regering
7) Europese regering
8) VN en internationale instellingen

Ze zouden zelfs nog verder kunnen gaan en zelfs de belastingen kunnen verlagen.
Alleen moeten ze dan in eigen vel snijden.

In een land met slechts 10 miljoen inwoners zitten we met meer politici die door de gemeenschap betaald worden, dan in eender welk ander land op deze aarde. En dan hebben we daar nog niet eens de vele ambtenaren die hun inkomsten betaald worden van het belastingsgeld bij geteld. Of de vele andere dienstverleningsorganen. Maar die nodig zijn om de ingewikkelde regelgeving in dit land nog te begrijpen en te kunnen laten werken.
Om dan nog maar te zwijgen over kunst-, onspanning- en sportverenigingen die subsidies ontvangen, ook al zijn ze vaak niet eens toegankelijk voor hen die er aan betalen.
En we kunnen nog verder gaan. Instellingen zoals de verenigingen mensen zonder papieren, wetswinkels, enz.… die leven van subsidies van de Belgische overheid, maar in werkelijkheid totaal niets bijdragen tot de gemeenschap en enkel nog meer ellende en kosten veroorzaken.
Projecten die aan studiebureaus worden uitgeven, tegen enorme vergoedingen, maar die niets bedragen aan de gemeenschap.
Jantje is offline  
Oud 11 november 2010, 11:47   #40
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Er komt geen communautair akkoord. De PS wil geen staatshervorming, en daarmee is het gezegd.
zo is het. en als de PS niet dwarszit, zal het wel Milquet zijn.

maar ik ben in een optimistische bui vandaag, ik heb "0% tot 10%" ingevuld...

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be