Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is de politieke verbintenis van een vakbond belangenvermenging?
Ja 19 79,17%
Nee 4 16,67%
Genuanceerd (leg ook aub uit waarom) 1 4,17%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2010, 09:55   #21
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Natuurlijk is dat belangenvermenging. Maar wel van de geoorloofde variant. Er is nog altijd zoiets als vrijheid van vereniging.
Ha né: stel dat je morgen wilt beslissen dat de vakbond niet meer de werkloosheidsvergoeding mag uitbetalen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 22:19   #22
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Europese Vlaming is dat geen contradictie? Net zoals Marokkaanse Belg of Surinaamse Nederlander of Ossie in Duitsland.

Neen, je kan zo bv ook een Vlaamse Gentenaar zijn. Een Vlaming is geen Nazi he, ik geloof dat Europees en Vlaams verenigbaar zijn als machtsverhoudingen tussen de 2 worden gerespecteerd. Ook is Europa overkoepelend aan Vlaanderen, de vergelijkingen die jij geeft zijn dat niet (2 even grote niveaus)

Met Vlaamse Belg zou ik het moeilijker hebben, in België worden de machtsverhoudingen voor Vlamingen namelijk niet gerespecteerd: Wij krijgen in verhouding tot onze bevolkingsgrote minder vertegenwoordiging in onze federale regering. Ook is België een land met een anti-Vlaamse geschiedenis, wat de woordspeling dus ook echt een contradictie maakt. De Vlaamse beweging is historisch gezien ook een tegenbeweging geweest tegen het Belschische establishment, met alle pijnlijke gevolgen (zie bv de collaboratie in wereldoorlogen)

Citaat:
Ik begrijp je punt niet goed. Zeg je nu dat bedrijven geen invloed hebben op partijen?
Ik denk niet dat de Belgische wet toestaat dat bedrijven de partijen volluit (dus ook financieel) mogen steunen (ook tijdens campagnes), niet dat ik daar voor ben natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 13 december 2010 om 22:25.
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 10:38   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Ik denk niet dat de Belgische wet toestaat dat bedrijven de partijen volluit (dus ook financieel) mogen steunen (ook tijdens campagnes), niet dat ik daar voor ben natuurlijk.
Ik dacht toch ook niet dat vakbonden onbeperkt partijen financieel mogen steunen? Individuen evenmin?
Oud 15 december 2010, 10:48   #24
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Waarom zou men die compleet achterlijke tweespalt tussen 'arbeiders en bedienden' nog eens moeten cultiveren? Dat onderscheid slaat werkelijk nergens op.
Daarom dat ik dat probleem ook stel. De rechten van beiden mogen niet door dezelfde mensen verdedigd worden. Hoie kan er anders een "toenadering" komen? Of dacht je dat het realistisch was om alle arbeiders dezelfde rechten als de bedienden te geven?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 10:58   #25
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht toch ook niet dat vakbonden onbeperkt partijen financieel mogen steunen? Individuen evenmin?
ha ja, maar hun vasalletjes zitten in alle partijen verstrengeld, een belangenvermenging van werkgever en werknemer die aan politiek begint te doen, enw aar die mensen tijdens hun werkuren aan politiek mogen doen, gesponsord door vakbonden, ziekenbonden eindeloze vergaderingen deelnemen en gaan lobbyen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 11:13   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Daarom dat ik dat probleem ook stel. De rechten van beiden mogen niet door dezelfde mensen verdedigd worden. Hoie kan er anders een "toenadering" komen? Of dacht je dat het realistisch was om alle arbeiders dezelfde rechten als de bedienden te geven?
De rechten van "beiden" zouden dezelfde moeten zijn. Die "beiden" is het probleem. Dat onderscheid zelf is nonsens.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 11:14   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ha ja, maar hun vasalletjes zitten in alle partijen verstrengeld, een belangenvermenging van werkgever en werknemer die aan politiek begint te doen, enw aar die mensen tijdens hun werkuren aan politiek mogen doen, gesponsord door vakbonden, ziekenbonden eindeloze vergaderingen deelnemen en gaan lobbyen
Gelukkig maar, dat ze de patronale lobby wat kunnen temperen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 11:16   #28
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Bon, vroeger kon je enkel lid worden van bijvoorbeeld de BSP als je een lidkaart van de vakbond had.

Lijkt me de situatie toch ietwat "verbeterd" in jouw ogen?
Oud 15 december 2010, 11:36   #29
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De rechten van "beiden" zouden dezelfde moeten zijn. Die "beiden" is het probleem. Dat onderscheid zelf is nonsens.
Zeg ik iets anders? Maar je kan niet verlangen dat plots iedereen "bediende" wordt he.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be