![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
1. Het gevoelsleven is de ziel? Dus de ziel zetelt in het bewustzijn zonder kennis en verstand? Wat is het gevoelsleven eigenlijk? Dieren hebben ook een gevoelsleven en dus volgens jou ook een ziel. 2. Je neemt alleen de natuur waar en niet je eigen lichaam? En je onderscheidt nu de zintuiglijke waarneming (2) van je gevoelsleven (1). Je waarneming laat je gevoel koud? Bij mij bestaat dit onderscheid niet hoor. 3. Nu zetelt ook de Geest nog in het bewustzijn. Tja, grote denkers hebben de geest gezien als synoniem met bewustzijn, het ik, het denken en de ziel. Maar jij ziet onderscheid. De Geest is slechts een manifestatie in het bewustzijn van het brein? Een beetje slaap of morfine en weg is de Geest. Je kan wel steeds meer woorden gebruiken voor het zelf of het ik, maar dat maakt de zaak alleen maar troebel. Je verklaart en bewijst niets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens is God niet alleen maar statisch (versteend), maar ook dynamisch. God leeft ook en ontwikkelt zichzelf, zowel als mens en ook in de gedaante der microwezentjes. Aldus is God de heilige geest: eenheid van God en Mens (en microwezentjes). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat God bestaat is juist wel een eigenschap van God en dus zijn attribuut. Want God is juist eerst de Geest (Logica) "achter" alle bestaan. Zijn bestaan is dus (als tweede) juist zijn uitgebreidheid in tijd en ruimte. En Hij is zelf als derde de eenheid van Logica en Bestaan en dat is het BEWUSTZIJN in Geest en Ziel en zintuiglijke waarneming. Citaat:
Citaat:
De ziel is innerlijk en het bestaan is het lichaam. Citaat:
Citaat:
Is het dier dan het bestaan van God zelf? Bestaat de God van Spinoza als dier? Want ook de Natuur schijnt bij Spinoza God zelf te zijn. ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 17 oktober 2011 om 17:19. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij deze wil ik voorlopig al noemen: Thales, Anaximandros, Descartes, Spinoza, Leibniz en Hegel en Nietzsche. Alle anderen zullen nog volgen..... ![]() ![]() ![]() Mocht er eentje niet passen dan is ie vast een ketter..... ![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 17 oktober 2011 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Geest is datgene wat in de mens denkt: staat zelfs zo in het woordenboek. En het is ook de Geest die de natuur waarneemt en daar over na denkt. Dus de inhoud van het denken is ook in de Natuur aanwezig. Daarom is de Geest zelf de eenheid van het denken en de natuur. Anders zouden ook de natuurwetenschappen niet mogelijk zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Harrie wijst naar alle filosofen en mocht er eentje niet passen dan heeft harrie niet begrepen hoe hij microwezentjes eruit kan halen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk hier en ook denk ik gedurende een bepaalde tijd. Dus dat klopt niet. Descartes is dan met de abstracte inhoud van het denken in de war: los van het feitelijke denken. Deze is namelijk helemaal niets uiterlijks. Dat zijn de losse gedachten op zichzelf, los gemaakt uit hun concrete samenhang. Deze zijn niets meer en hebben dan ook het woord nodig om zichzelf te openbaren. Maar het denkende bewustzijn daarvan bestaat wel degelijk en wel in eenheid met de voorstelling en gevoel en bewustzijn der samenhang der gedachtes. Het denken zelf begrijpt wel degelijk de samenhang der begrippen als zijnde concreet. Dus je hebt de abstracte gedachten enerzijds en het concrete bewustzijn van het denken anderzijds. Deze laatste bestaat in tijd en ruimte en wel als de Geest van de mens. Dat is de persoon die denkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Descartes begint bij zichzelf en zegt: Dat ik besta is kan niet worden betwijfeld Dat ik een lichaam heb kan worden betwijfeld Dus mijn bestaan is onafhankelijk van mijn lichaam Ik kan niet zeker weten dat ik besta als ik niet denk Dus mijn bestaan hangt af van mijn denken Daarom is mijn essentie een denkend ding of een ziel, geest, intellect. Descartes poneert de samenvoeging of gelijkstelling van denken, ziel, geest en intellect. Hij verwerpt aanvankelijk zijn (en het) lichaam omdat hij het kan betwijfelen. Later moet hij een theorie verzinnen voor het samenwerken van lichaam en geest of ziel als bestaande entiteit en dat lukt hem niet. Desondanks doet hij net alsof hij het dualisme heeft bewezen. Spinoza lost het probleem met het dualisme op door het op te vatten als een parallelbestaan van denken en uitgebreidheid, als twee attributen van God of de natuur. Spinoza gaat niet uit van de mens en bewijst niet het bestaan van Het Intellect, Het Verstand, De Ziel en De Geest als levende entiteit. Voor Spinoza is het denken abstract. Dus Geest bij Descartes is meer dan geest bij Spinoza. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
![]() Citaat:
![]() p.s.: Sartre kwam met het credo "existence precedes essence". Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 18 oktober 2011 om 15:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gemakkelijk genoeg. Citaat:
Blijkbaar is Spinoza heel erg beperkt. Een filosoof zonder Ziel..... ![]() ![]() ![]() Citaat:
God wordt niet beperkt door de Mens, maar openbaart zich in de Mens. Spinoza zegt toch ook niet dat God beperkt wordt door zijn attributen. Citaat:
De Natuur is immers een attribuut van God, en dus niet God zelf. Bovendien zou God dan door de Natuur beperkt worden volgens jouw eigen opvatting. Je meet hier duidelijk met twee maten. Citaat:
Bovendien is het fout. Citaat:
Het is gewoon het algemene dat alle bijzonderheden (de enkelingen) omvat. Synthese van het abstracte algemene begrip en de vele enkelingen is de concrete soort. Deze derde mis ik hier. Citaat:
Citaat:
Want het bijzondere van het toetsenbord en de molecuul, enzovoort worden helemaal niet verklaard. Alles wordt zo onder een simpele noemer van uitgebreidheid geschoven. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien is het onzin want het denken en de uitbreiding van tijd en ruimte vormen een eenheid. De mens kan namelijk over tijd en ruimte nadenken en het denken zelf bestaat ook zelf in tijd en ruimte. Ook zijn tijd en ruimte zelf uit gedachten (Ideeën) opgebouwd anders zou je er niet over na kunnen denken. Dus Geest en natuur vormen een eenheid, niet alleen bij God (die ook nergens wordt bewezen door Spinoza, maar gewoon wordt aangenomen), maar evenzeer bij de Mens. Citaat:
En jouw verwijt geldt jou zelf en de denkers waar je het over hebt. Ze beweren maar wat zonder enige onderbouwing en nadere uitleg. Laatst gewijzigd door harriechristus : 18 oktober 2011 om 19:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn de drie basis categorieën van het bewustzijn. Citaat:
En ik hoor hier geen tegenargument. Citaat:
Citaat:
Het staat niet los op zichzelf. Maar bij verstand bedoelen we het denken. Citaat:
Dus je emoties. Citaat:
Citaat:
Ook neemt de mens de wereld waar, dus die wereld die hij zelf produceert. Dus alles wat uiterlijk bestaat. Citaat:
Citaat:
Maar je kunt ze ook van elkaar onderscheiden. Enerzijds heb je je waarneming en anderzijds wat je daarbij voelt. Dat zijn twee verschillende bewustzijnsvormen. Net als met God en de Natuur van Spinoza: ze zijn verschillend maar ook een eenheid, zodat Spinoza zelf kan zeggen dat God de Natuur is. Citaat:
De Geest is openbaring van het denken en met name de persoon die denkt in eenheid met zijn denken, maar ook zo dat alles in wezen uit gedachten bestaat. Citaat:
Citaat:
Je bent nooit verder gekomen dan een primitief pantheïsme van Spinoza, die uitgaat van een onbewezen God die slechts 2 attributen zou bezitten. Dat is toch wel heel simpel. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||
|
![]() Citaat:
Spinoza besteedt een zeer groot deel van de Ethica aan wat jij het het 'gevoelsleven' noemt; hij heeft het dan over 'aandoeningen' zoals emoties en passies. Hij verklaart, als ik mij niet vergis, 105 verschillende 'aandoeningen' van het gemoed. Hij komt niet tot de conclusie dat de mens modulair is opgebouwd met een module lichaam, een module intellect, een module gevoel, een module geest en een moduul ziel. Niemand heeft nog aangetoond dat een mens al die modules bezit. En dan vervolgens zeggen dat die modules toch weer allemaal één zijn is ontologisch gezever. Citaat:
Citaat:
Bovendien was het handig om zijn betoog te beginnen bij God omdat vrijwel niemand destijds aan het bestaan van God twijfelde. Hij kon dus beginnen met het bestaan te bewijzen van een enige, absolute en eeuwige 'God' als basis voor zijn volgende betoog over de mens al onderdeel van de natuur. Zo hoefde hij later niet te bewijzen dat de natuur (God) de enige en absolute substantie is. De natuur wordt niet beperkt door haar attributen want zij bestaat uit haar attributen. Vergelijk: De mens wordt in zijn bestaan ook niet beperkt door zijn verstand of zijn lichaam omdat hij bestaat uit zijn verstand en zijn lichaam. Lees voor 'attribuut' het woord wezenskenmerk of aspect of eigenschap. Alles wat concreet bestaat bestaat in eigenschappen, aspecten en kenmerken. Daarom: zonder attributen bestaat de natuur niet. Als je meent dat de natuur geen wezenskenmerken nodig heeft wat is dan volgens jou de natuur? Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in dat geval komt het woord ketter van Katharsis, dat zuivering betekent: zuivering des geestes.
![]() ![]() ![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allerlei diersoorten opnoemen is ook helemaal geen kunst. Kunst is hier in het algemeen te begrijpen dat het dier de verschijning van God zelf is, maar nog enkel als gevoelsleven (de Ziel) en nog niet als denkende Geest = de Mens. Citaat:
Citaat:
Citaat:
God is de alpha en de omega. ![]() ![]() ![]() Citaat:
Ware de natuur God zo zou de Mens hoger zijn dan God. Hoogstens is de natuur het lichaam van God in plant en dier en mens. Citaat:
Het is een deel van hem, maar wel het lagere deel, maar niet God zelf. Zo woon ik in een huis, maar dat beperkt mij niet, want het hoort bij mij. Citaat:
De God der natuur is de Godin, het vrouwelijke principe dus. Overigens bij wijze van spreken, want de natuur is ook geen Godin. Citaat:
Dat is een eigenschap van de Geest. De Natuur is object en geen subject, geen persoon dus. Hoogstens is de natuur het lichaam. Citaat:
God is de eenheid van Geest en Natuur (volgens Spinoza), dus Spinoza spreekt zichzelf hier tegen. Ware de natuur God dan zou deze ook het denken moeten zijn en was er sprake van een drie-eenheid van God. God is dan de eenheid van Geest en Lichaam. Maar God IS niet zijn lichaam, maar BEZIT een lichaam. Wat God is is zijn Geest. Citaat:
Dus God kan wel de natuur zijn vanaf het bestaan der planten en de dieren. Maar niet de levenloze natuur de dingen. In die zin hier een correctie. Bij Natuur dacht ik in de eerste plaats aan de levenloze natuur en ik weet niet of Spinoza dit onderscheid maakt tussen levenloos en leven. Maar plant en dier zijn lagere verschijningen van God. De mens zelf is dan een hogere God, nog hoger zijn de microwezentjes. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed: Spinoza was een Jood, dus die heeft natuurlijk nooit van Jezus gehoord, de verschijning van God als de Liefde = de Ziel. Verder blijk je zelf niks van Spinoza af te weten, want het tweede deel van de Ethica heet: Aard en oorsprong van den Geest. Terwijl ie volgens jou de Geest heeft weggelaten. Heel vreemd als je het mij vraagt..... ![]() Het derde deel heet: Oorsprong en aard der aandoeningen. Hij heeft het onder andere over Liefde en haat, blijheid en droefheid enzovoort. Zou dat soms de Ziel kunnen wezen die hij weg heeft gelaten volgens jou? |
|
![]() |
![]() |