Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2011, 16:33   #21
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Normaal. Inkomens van gastarbeiders zijn toch onderworpen aan de fiscale wetten van het uitbetalende land én aan de wetten van het land waar ze later heentrokken.
Voila, ik ben het eens met Filo (en dan nog in een draad over WO2).
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 16:39   #22
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Normaal. Inkomens van gastarbeiders zijn toch onderworpen aan de fiscale wetten van het uitbetalende land én aan de wetten van het land waar ze later heentrokken.
Gastarbeiders =/= dwangarbeiders.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 16:51   #23
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht

Het internationaal verdrag uit 1930 bepaalt dat dwangarbeid verboden is. Jij vindt het blijkbaar normaal dat een land dat verdrag naast zich neerlegt en daar nadien niet voor bestraft wordt. Die mensen hebben recht op een vergoeding, wat overigens niet is vastgelegd in het verdrag van 1930, maar wel in de overeenkomsten die na de Tweede Wereldoorlog gemaakt zijn.
En jij vind het rechtvaardig dat enkel oorlogsslachtoffers langs de ene kant geld krijgen? Je moet dat eens komen vertellen hier in de Flora-wijk, of in Mortsel. Of nog beter: in Hiroshima.
Die mensen hebben gewoon de draad terug op gepikt en - hoe moeilijk het soms was - verder proberen te leven.
Oud 20 november 2011, 16:57   #24
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
En jij vind het rechtvaardig dat enkel oorlogsslachtoffers langs de ene kant geld krijgen? Je moet dat eens komen vertellen hier in de Flora-wijk, of in Mortsel. Of nog beter: in Hiroshima.
Die mensen hebben gewoon de draad terug op gepikt en - hoe moeilijk het soms was - verder proberen te leven.
Heb ik dat geschreven misschien? Waarom zouden die mensen geen recht op schadevergoedingen hebben? Trouwens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hibakusha
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 17:21   #25
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Heb ik dat geschreven misschien? Waarom zouden die mensen geen recht op schadevergoedingen hebben? Trouwens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hibakusha

Citaat:
De hibakusha krijgen daarom elke maand een bepaald bedrag van de Japanse overheid.
En dus niet van diegenen die de bom op hun kop gesmeten hebben. Als Japan hun eigen bevolking niets zou betalen, dan had men ook nul de botten.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 20 november 2011 om 17:21.
Oud 20 november 2011, 19:40   #26
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Zwangsarbeiter entweder Gastarbeiter ....
Oud 21 november 2011, 22:28   #27
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Langs de andere kant hebben we echter nog niet veel argumentatie gehoord. Buiten wat "oh nee" en aahrg" en "schandalig" komt er niet veel uit.
Wellicht omdat de uitkeringen ook op niets berusten.

?? Het gaat hier om bejaarden. Die kunnen niet meer werken. Daar zijn ze te oud voor. Ik vind het erg dat men juist deze mensen raakt.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2011, 22:29   #28
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Vind je het normaal dat een land dat buitenlanders verplichtte om haard en gezin te verlaten om voor de vijand te gaan werken, 65 jaar later het lef heeft om op deze dwangarbeid belastingen te heffen ?

Die mensen werden gedwongen om in een vreemd land te gaan werken, moesten hun gezin achterlaten voor God wie weet hoe lang, met alle drama's vandien, en 65 jaar later wordt men door datzelfde land belast ?

Het is een regelrechte schande.
Mee eens.
Oud 21 november 2011, 23:08   #29
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
?? Het gaat hier om bejaarden. Die kunnen niet meer werken. Daar zijn ze te oud voor. Ik vind het erg dat men juist deze mensen raakt.
Alsof belastingen zo abnormaal zijn? Iedereen betaaldt belastingen op alles wat ie krijgt.
Oud 22 november 2011, 00:05   #30
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Alsof belastingen zo abnormaal zijn? Iedereen betaaldt belastingen op alles wat ie krijgt.
De generatie van na de oorlog heeft de crisis veroorzaakt. En nu moeten de bejaarden die de oorlog hebben meegemaakt betalen voor de crisis. Dat vind ik onrechtvaardig. Dat men het geld voor de crisis elders zoekt. Maar nee, als de jonge generatie (ik bedoel jonger dan die bejaarden) in de fout gaat, dan mag 'n ander daarvoor opdraaien.
Oud 22 november 2011, 16:53   #31
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mijn grootvader is ondertussen dood, maar had die mens nog zo nen brief gekregen, had ik m retour gezonden en ne vette swastika op dat papier getekend.

Ze zouden het wel begrepen hebben.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2011, 17:22   #32
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Waar in het internationaal recht staat het dat dwangarbeiders recht hebben op een pensioen dat bovendien belastingsvrij is?

Een deel van de arbeiders werden trouwens niet gedwongen, maar gingen vrijwillig werken in Duitsland. Vooral vanwege de hoge werkloosheid hier in Vlaanderen, en het tekort aan arbeiders in Duitsland.

Anderen werden inderdaad gedwongen. Maar daarvan zijn er trouwens velen in Duitsland gebleven na de oorlog, of brachten ze een vrouw terug (de gebuur van mijn oma bijvoorbeeld). Zo'n hel zal het dus niet geweest zijn.
Jij banaliseert graag dingen en herschrijft de werkelijkheid...
Mijn grootvader is ook gedwongen om in duitsland te gaan werken. Een klerk van beroep. Die hebben ze een jaar lang laten werken in een boerderij. Slapen in een schuur, meestal één maal per dag eten, veel slagen gekregen. Is als een wrak teruggekomen met een longziekte van een winter lang in de gure kou te zitten. Er was nochtans een politiek om vaders van grote gezinnen daarvan vrij te stellen. Hij had zes kinderen, maar was nooit politiek aktief geweest en kende niemand bij de vlaamse organisatie die mensen daarvoor aanmerkte, opriep, en desnoods thuis kwam ophalen.
Mijn grootvader heeft daar ook een klein pensioentje voor gekregen tot zijn overlijden. Mijn grootouders hebben nooit wrok gehad tegen de duitsers, enkel tegen de vuiligheid die toen in antwerpen mensen opspoorde om ze naar duitsland te sturen.

Laatst gewijzigd door peter1962 : 22 november 2011 om 17:24.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2011, 18:11   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Niet dus, vals alarm.
Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/buitenlan...0008722756.htm

Duitsland trekt belasting op dwangarbeid in
dinsdag 22 november 2011 om 17u13

Belgen die tijdens de Tweede Wereldoorlog dwangarbeid verricht hebben in Duitsland zullen dan toch geen extra belasting moeten betalen op het pensioen dat ze daarvoor krijgen. ...]
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 22:35   #34
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Normaal?
Het pensioen die deze mensen krijgen is geen wedde!
Dat is een schadevergoeding voor slachtoffers van een misdaad die te definiëren valt als slavenarbeid!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 00:16   #35
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Vind je het normaal dat een land dat buitenlanders verplichtte om haard en gezin te verlaten om voor de vijand te gaan werken, 65 jaar later het lef heeft om op deze dwangarbeid belastingen te heffen ?

Die mensen werden gedwongen om in een vreemd land te gaan werken, moesten hun gezin achterlaten voor God wie weet hoe lang, met alle drama's vandien, en 65 jaar later wordt men door datzelfde land belast ?

Het is een regelrechte schande.
22222222222222222222222
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 17:55   #36
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht

Jij banaliseert graag dingen en herschrijft de werkelijkheid...
Mijn grootvader is ook gedwongen om in duitsland te gaan werken. Een klerk van beroep. Die hebben ze een jaar lang laten werken in een boerderij. Slapen in een schuur, meestal één maal per dag eten, veel slagen gekregen. Is als een wrak teruggekomen met een longziekte van een winter lang in de gure kou te zitten. Er was nochtans een politiek om vaders van grote gezinnen daarvan vrij te stellen. Hij had zes kinderen, maar was nooit politiek aktief geweest en kende niemand bij de vlaamse organisatie die mensen daarvoor aanmerkte, opriep, en desnoods thuis kwam ophalen.
Mijn grootvader heeft daar ook een klein pensioentje voor gekregen tot zijn overlijden. Mijn grootouders hebben nooit wrok gehad tegen de duitsers, enkel tegen de vuiligheid die toen in antwerpen mensen opspoorde om ze naar duitsland te sturen.
Ik zeg toch: een deel?
Overigens werden de meeste dwangarbeiders niet als slaven behandeld. Dat hing af van waar en bij wie men terecht kwam.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 26 december 2011 om 17:55.
Oud 26 december 2011, 17:56   #37
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be