Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 27 november 2011, 21:38   #21
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog een belastinkske vergeten te melden:

de roerende voorheffing gaat wat omhoog (leuk voor wie B. wou redden met die staatsbon ...)

En een berichtje aan die bietekwiet die zei dat mijn bedenkingen zo mogelijk nog vager waren dan het begrotingsakkoord:

mijn bedenkingen zijn niet vaag; ze zijn gewoon 'leeg'. Ik zie geen mogelijke cijfers die aan het nodige bedrag geraken ...

(dus .... er zit nog wat in de pijplijn aan te komen ...)
Citaat:
de roerende voorheffing gaat wat omhoog (leuk voor wie B. wou redden met die staatsbon ...)
Voor die staatsbon gaat de RV dus niet omhoog.
filosoof is offline  
Oud 27 november 2011, 21:44   #22
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op wat wordt er nu precies bespaard, of wat wordt ingevoerd aan nieuwe belastingen ?
En hoe komt men dan uit op de nodige budgetnorm, om een Grieks drama te vermijden?

- belasting op de rijke mensen: zal maar marginaal opbrengen
- belasting op bedrijfswagens: zal niet zo heel veel zijn
- belasting op smoor en zuip: zal niet zo heel veel zijn
- nucleaire rente: beperkt

- geen indexaanpassing
- later pensioen voor binnen twee jaar, zowel brug- als vervroegd pensioen
- beetje beperking van de wachttijden
- ambtenarenpensioen berekend op 10 ipv 5 laatste jaren: zal niet zo heel veel zijn
- werkloosheidsvergoedingen zakken wat rapper als je langer werkloos zijt

edit: wat besparingen in het ontsporen van de ziekenkas ..

Ik snap het niet.

Ik wil berekeningen zien.
Ik ook....en het is nu aan de NVA om dat te berekenen en dat wereldkundig te maken. Ook het VB moet dat doen én het aan de NVA doorgeven omdat dezen toegang hebben tot de media.

Een voorbeeld: een bedrijfswagen wordt nu afgetrokken van de venootschapsbelasting (+/-34%)...voor een bepaald gedeelte (75%) vermenigvuldigd met een faktor "tijd" (voor het relatieve professinele gebruik).
peanuts dus...
Deze faktor verminderen levert mi nauwelijks iets op....

Door het feit dat ook andere aftrekposten reeds verregaande afroming hebben ondergaan versta ik niet goed hoe men 12 miljard kan besparen zonder de balstingsbarema's gewoon te verhogen...radikaal....zoals ze doen bij de roerende voorheffing....
Hoe zit het trouwens met de onroerende?....is het waar dat ze die ook gaan verhogen?
Oud 27 november 2011, 21:48   #23
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Geen enkele intekening krijgt een verhoging van de RV voor de wet gestemd én getekende is door Berre Buitenland....ook deze staatsbon dus....bijgevolg heeft BDW wel gelijk als hij zegt dat het nogal tjeverig is om de staatsbon aan te prijzen om dan de roerende voorheffing te verhogen....
Oud 27 november 2011, 21:49   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Moet ik het nog eens zeggen, of heb je het ondertussen gelezen ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 27 november 2011, 21:58   #25
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
De nieuwe oppositie in het federaal parlement zal, nee moet de Europese instanties over het ware gewicht van deze begroting informeren.
Het moet hen niet moeilijk vallen de ware (non)-proporties van dit nachtelijk begrotingsgewrocht ( 19 uren aan een stuk : hoe kan daar iets verstandig uitkomen) aan de betreffende commissies uit te leggen.
Dat zal niet nodig zijn, de financiële markt zal een en ander wel duidelijk maken. Beter is een alternatief voorbereiden en dat kan dan wel voor een gesprek/informatie op het gepaste niveau van pas komen.

Wat ik heb kunnen opmaken van de reacties van de buitenlandse economische pers, is dat het Di Rupo werkstuk op deze lui helemaal geen goede indruk maakte. De vaagheid, de halfslachtigheid en onprofessionele werden vooral gelaakt. Dit voorspelt niets goed voor de markten. En als Di Rupo denkt, dat hij zijn aanpak gaat kunnen doorzetten bij de commissie, dan weet hij niet hoe de zaak in mekaar zit. Wat een provinciaaltje.

Mochten de markten, de benodigde rente verder opdrijven, dan zal België net zo min als Italië dat kon, zich hiertegen kunnen verzetten. Eens boven een bepaalde drempel brengt dit door allerlei kettingreacties het gehele Euro-gebouw in gevaar. Di Rupo zal dan de levieten gelezen worden door Duitsland en Frankrijk en gedwongen worden zijn budgetplan aan te passen.
Dat hij zich maar geen illusies maakt. Zelfs Frankrijk zal van geen lievemoederen willen weten.
fcal is offline  
Oud 27 november 2011, 22:10   #26
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hierzie: een foto van mensen uit de schaamstreek:
Wat is dat voor een spandoek? Des gens qui n'ont pas de bon Gougle Traduction? Voor wie was dat bedoeld? Alweer Bart de Wever?
Oud 27 november 2011, 22:27   #27
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

DIe 700miljard fraude vind ik een post die Europa zou moeten verwerpen. Ze vinden altijd fraude, maar je kunt die post niet inschrijven als een vaste waarde die bespaart ? Want dat zo uwillen zeggen op 50% van de belgen gerekend dat we allemaal 200euro frauderen, aan een belastingvoet van 50% dat we allemaal een halve maandwedde frauderen ????

Laatst gewijzigd door brother paul : 27 november 2011 om 22:36.
brother paul is offline  
Oud 27 november 2011, 23:09   #28
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag mij ook af waar ze aan die miljarden komen, de meeste "besparingen" gaan maar over enkele jaren in voege treden!! Ik dacht dat ze voor 2012 al 11 miljard moesten besparen en de jaren daarop evenveel????? Of is het basisjaar 2010 en moet daarop iedere keer diezelfde besparing gehaald worden?

Di Rupo hoopt dat hij met zijn charme Europa zal kunnen overtuigen van de enorme inspanningen die zijn kliek heeft gedaan, want hij ZELF zal zijn resultaten gaan verdedigen!!!

Denkt hij nu echt dat anderen even goedgelovig zijn als de Belgen? ( hij is immers overtuigd dat wij allen zijn prestaties toejuichen)

Laatst gewijzigd door omaplop : 27 november 2011 om 23:10.
omaplop is offline  
Oud 28 november 2011, 07:40   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Wat is dat voor een spandoek? Des gens qui n'ont pas de bon Gougle Traduction? Voor wie was dat bedoeld? Alweer Bart de Wever?
Die spandoek komt uit van mensen die voor echte tweetaligheid zijn in dit tweeland;
en was bedoeld om anderen vriendelijk uit te nodigen om ook van dit gedacht te worden.

(als ik, die mezelf als redelijk goed meertalig beschouw, een tekstje moet maken dat enig belang heeft, dan zal ik altijd aan een van mijn vele Franstalige vrienden vragen om het eens te checken op "hoe het in de mond of in de pen ligt".
Niet zij !!
Zij zijn cultureel superieur.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 2 december 2011, 08:12   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De details komen naar boven, stilaan.

De meest dynamische, actieve en werkende klasse worden meest geraakt:

Citaat:
De regering-Di Rupo zal de middenklasse jaarlijks honderden euro's extra belasting per gezin kosten door onder meer de aftrek voor woningen af te toppen.
Je best doen om vooruit te gaan, ten voordele van je eigen vermogen maar ook ten voordele van de maatschappij, wordt zo weinig beloond dat velen het echt de moeite niet meer gaan vinden.

Net die klasse die reeds het meest belast wordt, wordt alweer meest aangepakt.

http://www.standaard.be/krant/tekst/

Lees zelf een paar zinnen:

Citaat:
De eerste begroting van de regering-Di Rupo treft de middenklasse zwaarder dan wat velen bij een eerste lezing dachten. Afgelopen weekend was er nog her en der verbazing dat 11,3 miljard werd gevonden zonder echt iemand pijn te doen, maar dat beeld komt in toenemende mate onder druk. Vooral de middengroepen zullen inleveren. Onder meer via de belasting op de bedrijfswagen, een hogere roerende voorheffing maar ook door het aftoppen van een reeks fiscale aftrekken. Het gaat om aftrekken zoals de woonbonus (extra aftrek voor enige woning) en kinderoppaskosten. Ook het voordeel voor pensioensparen en groepsverzekeringen wordt afgetopt.

De aanpassing van die fiscale aftrekken kost een gezin uit de middenklasse gemakkelijk 370 euro extra belasting, berekende Jef Wellens, belastingconsulent bij Kluwer op Taxworld.be.

'Di Rupo schrapt de fiscale aftrek en vervangt ze door een belastingvermindering', zegt Jef Wellens. 'In het verleden gold: hoe hoger het inkomen, hoe hoger de belastingbesparing door de progressiviteit van de belastingschalen. Dat principe verdwijnt en wordt vervangen door een belastingvermindering tegen één enkel vast percentage dat voor iedereen geldt.'

Voor de woonbonus bijvoorbeeld, wordt dat vanaf 2012 45% in plaats van maximaal 50%. Wie meer dan 37.890 euro verdient, verliest in het nieuwe systeem. Maar wie weinig verdient, gaat erop vooruit. Iemand met een belastbaar jaarinkomen van 12.000 euro recupereerde slechts 32% van zijn leninguitgaven en dat wordt 45%.

Di Rupo neemt dus geld af van de middenklasse maar stopt extra middelen toe aan de lagere inkomens. De Belgische personenbelasting werkt zoals bekend al erg herverdelend. Bij de begrotingsopmaak werden bovendien maatregelen vermeden die iedereen zou voelen (zoals een algemene btw-verhoging). De lagere inkomens doen een goede zaak. Een paar van wie de vrouw 18.000 euro verdient en de man 12.000, zal voortaan 510 euro minder belasting betalen, berekende Wellens.

Di Rupo werkt niet alleen herverdelend; hij denkt ook aan de schatkist. Ondanks het extra geld dat de lagere inkomens wordt toegestopt, bespaart de overheid voortaan 120 miljoen euro op de betrokken fiscale aftrekken. Dat komt omdat er méér bij de middengroepen wordt afgenomen dan toebedeeld aan de lagere inkomens.

Dat gebeurt ook bij het pensioensparen, levensverzekeringen, pwa-cheques en werknemersbijdragen voor groepsverzekeringen. Hier wordt het unieke tarief 30% tegenover voorheen maximaal 40%. Opvallend is dat het soms om beslissingen gaat (zoals de woonbonus) waarvoor straks de deelstaten bevoegd worden.

De schoofzak is offline  
Oud 2 december 2011, 08:25   #31
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je best doen om vooruit te gaan, ten voordele van je eigen vermogen maar ook ten voordele van de maatschappij, wordt zo weinig beloond dat velen het echt de moeite niet meer gaan vinden.

De eerste begroting van de regering-Di Rupo treft de middenklasse zwaarder dan wat velen bij een eerste lezing dachten. Afgelopen weekend was er nog her en der verbazing dat 11,3 miljard werd gevonden zonder echt iemand pijn te doen, maar dat beeld komt in toenemende mate onder druk. Vooral de middengroepen zullen inleveren. Onder meer via de belasting op de bedrijfswagen, een hogere roerende voorheffing maar ook door het aftoppen van een reeks fiscale aftrekken. Het gaat om aftrekken zoals de woonbonus (extra aftrek voor enige woning) en kinderoppaskosten. Ook het voordeel voor pensioensparen en groepsverzekeringen wordt afgetopt.

De aanpassing van die fiscale aftrekken kost een gezin uit de middenklasse gemakkelijk 370 euro extra belasting, berekende Jef Wellens, belastingconsulent bij Kluwer op Taxworld.be.

'Di Rupo schrapt de fiscale aftrek en vervangt ze door een belastingvermindering', zegt Jef Wellens. 'In het verleden gold: hoe hoger het inkomen, hoe hoger de belastingbesparing door de progressiviteit van de belastingschalen. Dat principe verdwijnt en wordt vervangen door een belastingvermindering tegen één enkel vast percentage dat voor iedereen geldt.'

Voor de woonbonus bijvoorbeeld, wordt dat vanaf 2012 45% in plaats van maximaal 50%. Wie meer dan 37.890 euro verdient, verliest in het nieuwe systeem. Maar wie weinig verdient, gaat erop vooruit. Iemand met een belastbaar jaarinkomen van 12.000 euro recupereerde slechts 32% van zijn leninguitgaven en dat wordt 45%.

Di Rupo neemt dus geld af van de middenklasse maar stopt extra middelen toe aan de lagere inkomens. De Belgische personenbelasting werkt zoals bekend al erg herverdelend. Bij de begrotingsopmaak werden bovendien maatregelen vermeden die iedereen zou voelen (zoals een algemene btw-verhoging). De lagere inkomens doen een goede zaak. Een paar van wie de vrouw 18.000 euro verdient en de man 12.000, zal voortaan 510 euro minder belasting betalen, berekende Wellens.

Di Rupo werkt niet alleen herverdelend; hij denkt ook aan de schatkist. Ondanks het extra geld dat de lagere inkomens wordt toegestopt, bespaart de overheid voortaan 120 miljoen euro op de betrokken fiscale aftrekken. Dat komt omdat er méér bij de middengroepen wordt afgenomen dan toebedeeld aan de lagere inkomens.

Dat gebeurt ook bij het pensioensparen, levensverzekeringen, pwa-cheques en werknemersbijdragen voor groepsverzekeringen. Hier wordt het unieke tarief 30% tegenover voorheen maximaal 40%. Opvallend is dat het soms om beslissingen gaat (zoals de woonbonus) waarvoor straks de deelstaten bevoegd worden.
Degoutant.
Oud 2 december 2011, 08:32   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

ik geef toe, het wordt een gigantische administratieve vereenvoudiging ons belastingsbrief...
brother paul is offline  
Oud 2 december 2011, 08:40   #33
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik geef toe, het wordt een gigantische administratieve vereenvoudiging ons belastingsbrief...
Volgende besparingen:

bedrijfswagens
leningaftrek
kinderopvang
pensioensparen
milieuaftrek

zullen ervoor zorgen dat ik een pak maar belastingen mag afdragen. Besparingen noemen ze dat dan. Waar halen ze het. De enige besparing in heel die nota Di Rupo is de besparing op de sociale zekerheid. Al de rest zijn extra belastingen op de kap van de middenklassers met hypotheek en kinderen. Prachtig.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 2 december 2011, 08:54   #34
Villa Comedia
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Volgende besparingen:

bedrijfswagens
leningaftrek
kinderopvang
pensioensparen
milieuaftrek

zullen ervoor zorgen dat ik een pak maar belastingen mag afdragen. Besparingen noemen ze dat dan. Waar halen ze het. De enige besparing in heel die nota Di Rupo is de besparing op de sociale zekerheid. Al de rest zijn extra belastingen op de kap van de middenklassers met hypotheek en kinderen. Prachtig.
Dat zijn ook de makkelijkste slachtoffers. Mensen die noch de tijd, noch de ballen hebben om van hun oren te gaan maken. Mensen die net genoeg (of iets meer) verdienen. Waar ze niet aan denken, is dat de bijkomende belastingen op de nek van deze groep hen binnen de kortste keren wel eens kan indelen bij de lagere inkomens, zodat ook deze weer moeten gefinancierd worden en zo schuift het hele zootje weer op. Te beginnen bij de lagere middenklasse en tot aan de hogere middenklasse die lagere middenklasse wordt enz.
Oud 2 december 2011, 08:57   #35
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
Dat zijn ook de makkelijkste slachtoffers. Mensen die noch de tijd, noch de ballen hebben om van hun oren te gaan maken. Mensen die net genoeg (of iets meer) verdienen. Waar ze niet aan denken, is dat de bijkomende belastingen op de nek van deze groep hen binnen de kortste keren wel eens kan indelen bij de lagere inkomens, zodat ook deze weer moeten gefinancierd worden en zo schuift het hele zootje weer op. Te beginnen bij de lagere middenklasse en tot aan de hogere middenklasse die lagere middenklasse wordt enz.
hopelijk doen ze snel genoeg die werkloosheidsuitkering zakken, of anders is het gewoon rendabel om te gaan stempelen, te leven op kosten van dat sociale industrie die voor u alle subsidies zit op te snorren zodat je lekker in uw hangmat kunt genieten van de geneugten van ons sociaal systeem.
brother paul is offline  
Oud 2 december 2011, 09:19   #36
Villa Comedia
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hopelijk doen ze snel genoeg die werkloosheidsuitkering zakken, of anders is het gewoon rendabel om te gaan stempelen, te leven op kosten van dat sociale industrie die voor u alle subsidies zit op te snorren zodat je lekker in uw hangmat kunt genieten van de geneugten van ons sociaal systeem.
Elio gaat zijn kiesvee niet voor het hoofd stoten.

We kunnen beter allemaal gaan doppen en in het zwart gaan werken: werkgevers betalen geen werknemersbijdragen meer en wij geen RSZ en bedrijfsvoorheffing, totdat dit systeem totaal onbetaalbaar wordt (dat is het nu ook al, maar de officieel werkenden draaien er toch maar voor op). Dan kunnen we opnieuw praten.
Oud 2 december 2011, 09:21   #37
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

We kunnen beter allemaal gaan doppen en in het zwart gaan werken: werkgevers betalen geen werknemersbijdragen meer en wij geen RSZ en bedrijfsvoorheffing, totdat dit systeem totaal onbetaalbaar wordt (dat is het nu ook al, maar de officieel werkenden draaien er toch maar voor op). Dan kunnen we opnieuw praten.
nu begrijp ik waarom hij denkt 700M fraude te vinden
brother paul is offline  
Oud 2 december 2011, 10:31   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik kan Elio, vanuit zijn standpunt natuurlijk, geen ongelijk geven.

Maar Alexanderke vooral, en Beke ook, ... dat die daar in trappen !!

Ik zie af van het gebruik van de benaming 'belastingsregering Di Rupo I', wegens twee redenen, en zal voortaan de term 'belastingsregering VLD I' gebruiken.

(2 redenen: geen Di Rupo wegens geen Vlaamse meerderheid; en het wezenlijke kenmerk van de VLD van nu: belastingen opleggen)

.

De schoofzak is offline  
Oud 2 december 2011, 10:41   #39
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Volgende week zal de rente stijgen tot zeven procent of hoger... ik wil dan wel eens zien hoe ze het begrotingstekort zullen beperken tot 3 procent.... onmogelijk gewoon
Uwen glazen bol werkt niet jongen.
We zijn nu een week verder en de rente is iets meer dan 1% gezakt.
speurneus is offline  
Oud 2 december 2011, 10:50   #40
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
De roerende voorheffing die verandert is niet van toepassing op de staatsbons van deze week (zie de zevende dag).
Dit geraakt nooit door de raad van state.
giserke is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be