![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En het valt nb op dat ge niet verder komt dan postjes a la 'Is lam mo slim' komt of uw laatste post in deze draad. Intellectuele failliet noemt men dat...
![]() |
#22 | ||||||||||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zegt u mij nu eens op welke manier dat democratisch is. Ten tweede, u zegt dat het geen verschil maakt. Doe eens een onderzoek bij uw vrienden, kennissen en familie, hoeveel kennen er de kandidaten die op de opvolgerslijsten staan ? Waarom bestaan die lijsten hier wel en bijv. in Nederland niet ? Om te boel te manipuleren natuurlijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Feit is dat een eerlijk systeem veronderstelt dat lijsten gevuld zijn met kandidaten die ook effectief willen zetelen als ze verkozen worden. Het zou zelfs nog beter zijn als ze wettelijk verplicht zijn om dan ook effectief te zetelen. Stel je voor dat dezelfde mentaliteit ook op andere vlakken zou heersen. Een onderneming heeft een jobaanbieding, er komen 100 kandidaten, waarbij er 3 zeggen van "als ge mij de job geeft dan zal ik nog wel zien of ik kom, hoor, want eigenlijk ben ik al druk bezet. Of ze het nu zeggen of niet op voorhand, het is in het beste geval tijdverlies, maar in veel gevallen is het gewoon puur bedrog. Citaat:
De kiezer is niet dom, en ook niet onnozel, dat klopt. Maar ook slimme mensen kunnen bedrogen worden, en hoeveel procent zou er zich bezighouden met het uitvlooien van de lijsten om te weten te komen of kandidaat x, y of z niet ergens in een onbewaakt moment heeft laten vallen dat hij toch misschien wel niet gaat zetelen na de verkiezingen ? U praat wantoestanden goed met het argument "ach, de kiezer doorziet het wel". Ik wil die wantoestanden weg. Citaat:
Maar ik ben wel 200% voor afschaffing. Citaat:
Geen "ja, ik sta er wel op, maar eigenlijk zeg ik nu al dat ik toch niet ga zetelen." verhaaltjes meer. Citaat:
Het betekent al evenmin dat ik elke kromredenering laat rechtpraten met een argument als "de PS wil dat ook, dat komt omdat we huisnegers zijn, uw Beligsche elitekaart ligt klaar enz.". Serieuze argumenten graag. Als ik zeg dat ik strengere reglementering wil, dan beslis ik helemaal niets voor alle anderen. Citaat:
Iedere keer als iemand iets zegt dat niet in je kraam past dan is die andere zogezegd een huisneger. Citaat:
Citaat:
Je bent eigenlijk niet bezig met een democratischer, eerlijker kiessysteem op te bouwen, maar hoe je maximaal het gewicht van N-VA kunt versterken. Ik ben ervan overtuigd dat als het kiessysteem echt eerlijker is, en alle misbruiken eruit zijn, dat dit vanzelf zal leiden tot meer stemmen voor de Vlaamsgezinde partijen. Citaat:
Citaat:
Eigenlijk doe je mij op dat punt heel sterk denken aan de octo's. Citaat:
En die worden dan mee aangeduid door verkozenen in een getrukeerd kiessysteem. Ingrid Lieten is ook zo'n minister. Wat mij betreft moet die macht om zo van die witte konijnen op te vissen afgepakt worden van de verkozenen. Wie minister wil worden, moet maar de minimum moed aan de dag leggen om zich te laten verkiezen. Je hoort mij niet zeggen dat Peeters onbekwaam is, maar de eerste keer dat hij minister-president werd, was hij niet eens verkozen, hoe grof is dat niet ? Citaat:
Is het zoveel gevraagd om zich eventjes op een lijst te zetten vooraleer men minister kan worden ? Wie de pretentie heeft om het land te besturen, moet dan maar de moed hebben zich te presenteren voor het volk. Citaat:
![]() Citaat:
Je manier van discussiëren komt erop neer dat iedereen die het niet met je eens is een huisneger wordt... Citaat:
Citaat:
Citaat:
U mag uzelf Belg noemen...
![]() |
![]() |
#23 |
Europees Commissaris
|
![]() Salvadorri, als ik de kiesresultaten en zetelverdeling bekijk, dan zie ik dat er in Wallonië eigenlijk niet minder geldig gestemd wordt, maar wel meer op partijen die de (effectieve) kiesdrempel niet halen.
De benadeelden zijn de stemmers op kleine Franstalige partijen, niet de stemmers op grote Nederlandstalige partijen. Het klopt dat de verhouding Vlaamse zetels / totaal aantal zetels kleiner is dan de verhouding Vlaamse stemmen / totaal aantal stemmen. Als we niet enkel naar de grote partijen kijken, maar dus ook de kleine Franstalige partijen zonder verkozenen, dan zien we dat er in die verhouding toch nog gemiddeld 1 �* 2 procentpunt verschil zit, allez, ongeveer, want met Brussel-Halle-Vilvoorde is het niet altijd duidelijk wat Vlaamse en Franstalige stemmen zijn. Met een verdeling per kieskring heb je automatisch bevoordeelde kieskringen en benadeelde kieskringen. Je kan ONMOGELIJK perfect evenredig zetels over de kieskringen verdelen. Daarom is een Belgische kieskring net zo essentieel. En de nationalistische partijen, die het probleem zo uitvergroten, zijn net tegen zo'n kieskring. Je mag proberen met een berekening van een variabel aantal zetels aan te tonen dat ik ongelijk heb met mijn bewering dat er sowieso een redelijk groot verschil zit in aandeel zetels en stemmen voor een taalgroep. Ik betwijfel of het gaat lukken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() rke minder en een ike meer maar soit, Robinho...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Gij vergelijkt appelen en peren - ge vergelijkt nooit de grote(re) Vlaamse partijen met de grote(ere) franstlige partijen of de kleine(ere) Vlaamse partijen die geen zetels halen met hun franstalige tegenhangers. Nee, gij beweert dat de N-VA niet over te weinig zetels beschikt omdat de lilliputter uit Wallonie het nog erger te verduren hebben. Soit, logica is blijkbaar ook niet uw ding... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik moet niet proberen - ik laat uw berekeningen voor zich spreken. Gij de grote Belgicist zegt dat de Vlaamse kiezers vijf, zes of zeven zetels meer verdienen dan ze nu krijgen.
![]() |
![]() |
#25 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En sorry maar iemand die op een lijst staat en vooraf zegt 'ik ga niet zetelen' is geen bedrieger. Punt uit. Citaat:
En wat dat wettelijk-verplicht gedoe betreft - onhaalbaar gezever - anders heeft men geen andere keuze van ministers waarvoor niemand gekozen heeft te benoemen. Bourgeois bvb is wel gaan zetelen in de kamer - maar bleef dan minister en KON dus niet effectief zetelen. En wie zijt gij om de mensen die op hem gestemt hebben hun keuze te beperken omdat gij een of andere fetisj hebt? Citaat:
Denkt ge echt dat niemand die een job aangeboden krijgt die dan achteraf weigert? Verder is het verschil dat een Bourgeois dat eerlijk en vooraf duidelijk maakt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er is geen enkele logica in uw verhaal; men is bekend en dan zal het wel voor iedereen behalve de domsten onder ons duidelijk zijn of hij gaat zetelen of niet. Anderzijds is men onbekend een is heel de hetze kompleet irrelevant want er zijn dan toch zo goed als geen kiezers die hun stem veranderen. Nu, ge zou eventueel een punt hebben als de kiezers idiots zijn die van niks weten. Maar ze zijn niet dom en indien ze niet meer te weten willen komen, dan is dat - weeral- hun keuze. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zeg in deze context omdat in vele anderen de PS wél de grootste boosdoender is, en dat de huisnegers wél de Vlaming onderuithalen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een kiezer die niet weet voor wie hij stemt - dat is misschien erg maar minder erger dan diezelfde kiezer zijn keuzes afpakken. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#26 |
Europees Commissaris
|
![]() Om het ongefundeerde gelal langs alle kanten te beëindigen, hier zijn cijfers over de kieskringen. Aangezien op dat niveau de zetels verdeeld worden, is de beschouwing daarover de enige echte objectieve en relevante.
Kieskring / verdiend aantal zetels (evenredig met geldige stemmen) / verdiend aantal zetels (evenredig met stemgerechtigden) / gekregen zetels Antwerpen 25,19 24,73 24 BHV 19,17 19,62 22 Henegouwen 16,61 17,36 19 Leuven 7,26 7,07 7 Limburg 12,29 11,89 12 Luik 13,92 14,49 15 Luxemburg 3,70 3,76 4 Namen 6,63 6,82 6 Oost-Vlaanderen 21,96 21,34 20 Waals-Brabant 5,23 5,22 5 West-Vlaanderen 18,04 17,69 16 Meest ondervertegenwoordigd (stemmers): West-Vlaanderen (13%) gevolgd door Namen (10%) Meest ondervertegenwoordigd (stemgerechtigden): Namen (12%) Meest oververtegenwoordigd (stemmers): BHV (15%) Meest oververtegenwoordigd (stemgerechtigden): BHV (12%) Op dat vlak zien we dus geen algemeen principe dat Vlamingen benadeelt en Franstaligen bevoordeelt. Toch zitten er hier en daar scheeftrekkingen, omdat de verdeelsleutel verouderd is. Zelfs als we het aantal zetels per kieskring variabel maken met aantal geldige stemmen, dan zal je toch per kieskring steeds een aantal percenten oververtegenwoordiging of ondervertegenwoordiging hebben, blijkt uit de cijfers. Twee voorbeelden: Limburg verdient 12,29 zetels volgens aantal geldige stemmen. Dat betekent ofwel een oververtegenwoordiging van 5,8% ofwel een ondervertegenwoordiging van 2,4%. Namen verdient 6,63 zetels volgens aantal geldige stemmen. Dat betekent ofwel een oververtegenwoordiging van 5,6% ofwel een ondervertegenwoordiging van 9,5%. Met andere woorden: een Belgische kieskring is essentieel om 'oneerlijke' verhoudingen te voorkomen. Graag gedaan. Edit: de bron voor de berekeningen was http://www.verkiezingen2010.belgium.be/nl/ Laatst gewijzigd door Robinus V : 23 juli 2012 om 03:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Europees Commissaris
|
![]() Gelijkaardige 'oneerlijke verhoudingen' lijken gecorreleerd te zijn met gelijkaardige evoluties van het inwoneraantal, wat op basis van een eerlijke verdeling destijds te verwachten was.
Zo is de bevolking van Henegouwen –een oververtegenwoordigde provincie– sinds 1970 zelfs afgenomen, terwijl de algemene evolutie een toename van de bevolking is. Bij een gelijke verdeelsleutel zorgt dat voor oververtegenwoordiging, wat met de realiteit overeenstemt. Provincies waar de bevolking toegenomen is, zoals Namen en West-Vlaanderen, daarentegen zouden ondervertegenwoordigd moeten worden bij een gelijke verdeelsleutel van de zetels. Ook dat wordt door de realiteit bevestigd. Daarmee is de complottheorie 'Franstaligen werden bewust bevoordeeld bij de zetelverdeling' ontkracht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() Edit: de bron voor de berekeningen was http://www.verkiezingen2010.belgium.be/nl/[/quote] Even de feiten voorleggen zoals ze in 2010 effectief waren; wikipedia of de Belgische overheid of tal van andere bronnen kunnen mijn cijfers bevestigen... Provincie Antwerpen; 1096k stemmen voor 24 zetels = 45,7k stemmen/zetel Provincie Limburg; 535k stemmen voor 12 zetels = 44,6k stemmen/zetel Provincie Oost Vlaanderen; 956k stemmen voor 20 zetels = 49,8k s/z Provincie West Vlaanderen; 785k stemmen voor 16 zetels = 49k s/z Arrondissement Leuven; 316k voor 7 zetels = 44,1k s/z. Ik geef cijfers en bereken alles op een doorzichtige manier. Alles te samen; 3688k stemmen voor 79 zetels : 46,7k per zetel over heel Vlaanderen - zonder BHV. Ik heb niet liever dat men mijn cijfers narekent. Nu Wallonie; Province de Liege; 606k voor 15 zetels = 40,4k per zetel Province de Namur; 288,4k voor 6 zetels = 48k per zetel Province de Hainaut; 722,7k voor 19 zetels = 40,7k per zetel Province de Luxembourg; 161k voor 4 zetels = 40,3k per zetel Province du Brabant Wallon; 227k voor 5 zetels = 45,4 per zetel Het valt dus op dat enkel Namen met zijn zes zetels hoger scoort dan het Vlaamse gemiddelde - Waals Brabant komt bijna is de buurt, maar toch niet echt. Als men de cijfers uit Wallonie samenvat komt met uit op het volgende; 2005k stemmen voor 49 zetels = 40,9k stemmen per zetel - ruim 5k minder dan voor een zetel in Vlaanderen... Maar misschien was het oude BHV in staat dat goed te maken? Even kijken... 9 VL zetels en 13 FR zetels... Voor 834k kiezers - dus nog minder dan 40k per zetel - 37,9 ongeveer. Maar wellicht wordt de Vlaming overgecompenseert in die kieskring; tja dat is moeilijk de 40k stemmen voor PVDA+/PTB+ en 'overigen' vallen moeilijk te verdeelen - maar ze kregen ook geen enkele zetel - in BHV of elders. Vlaamse partijen die een zetel behaalden, hier of elders, waren goed voor 360k stemmen. Wat een cijfer van 40k per zetel oplevert. Voor de franstalige partijen (die hier of elders een zetel behaalden) komt men uit op de volgende cijfers: 448k stemmen voor 13 zetels = 34,5k stemmen per zetel. Ok misschien zijn alle Fn en PTB+/PVDA+ stemmers in BHV franstaligen - dat is a lalimite mogelijk - 463k stemmen gedeeld door 13 zetels is dan nog altijd 35,6k franstalige stemmen in BHV voor een zetel. En alle kenners zijn het eens dat de splitsing - zoals ze nu is toch- nog eens een zetel of twee zetels minder voor de Vlamingen zal betekenen. Wat voor een mens kan dat verdedigen?
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 23 juli 2012 om 05:52. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wellicht kan Alie Di Rupo dat met een brede glimlach verdedigen of ten minste naast zich leggen alsof het een dode tienerjongen was, maar het goed praten (meme en francais) dat kan hij ook niet.
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mijn eigen ideologie is gebaseerd op eerlijkheid, rationaliteit en sociaal-liberalisme. Paars is in principe de beste coalitie op voorwaarde dat de rode kant niet meer uitgeeft dan blauw binnenhaalt. Dat is uiteraard een groot probleem in België, veroorzaakt door het extreem-linkse karakter van Wallonië. Om van "België" een sociaal-liberale welvaartsstaat te maken is het op dit moment nodig om een flinke dosis blauw toe te voegen aan het decennialange bloedrode beleid. Nóg makkelijker is om extreem-links af te stoten en als een economisch sterke welvaartsstaat door te gaan. Dáárom ben ik pro-N-VA en separatist. Het is een kwestie van eerlijkheid en intelligentie om iedereen een goed leven te gunnen, niet enkel Walen ten koste van Vlamingen. Als mij dat "links" maakt, het zij zo. Maar ik stem toch N-VA omdat ik zowel hun separatistische als economische programma steun. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=173966 Het komt neer op een combinatie van "winner-take-all" en één kieskring zonder kiesdrempel. Check it out ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Europees Commissaris
|
![]() Salvadorii, op aanvraag, de berekeningswijzen van mijn cijfers
Op de site die ik aanhaalde kan je per provincie de stemmenpercentages van de partijen zien. Daaronder kan je ook zien hoeveel ingeschreven stemgerechtigden er waren en hoeveel geldige stemmen uitgebracht worden. Die twee laatste gegevens deelde ik door het totale aantal ervan over heel België (om het percentage verdiende zetels te berekenen) en vermenigvuldigde ik daarna met het totaal aantal zetels (150). Het aantal zetels heb ik van Wikipedia, verkiezingen 2010. De oververtegenwoordiging/ondervertegenwoordiging per kieskring kan je berekenen door het gekregen aandeel van de zetels te delen door het verdiende aandeel van de zetels. Bij een eerlijke verdeling is dat eerste cijfer simpelweg dat tweede cijfer naar boven of onder afgerond. Blijkbaar geeft de meest eerlijke verdeling zelfs afwijkingen van redelijk wat percenten. En over uw eigen berekening kan ik zeggen dat je overdreven hebt bij Oost-Vlaanderen. Het is 47,8K stemmen/zetel i.p.v. 49,8K en daarmee minder dan de 48,1K van Namen (die je dan weer verkeerdelijk naar onder afrondde). Ik zal maar aannemen dat het geen kwade wil is, dat je simpelweg ernaast geteld hebt. En kijken we naar het aantal stemgerechtigden, waar de originele verdeelsleutel op gebaseerd was, aangezien de normale en eerlijke nulhypothese is dat iedereen evenveel gaat stemmen, dan zien we dat Namen er de meeste nodig heeft voor een zetel (58,9K), gevolgd door West-Vlaanderen (57,3K). We zien ook, zoals ik al aanhaalde, dat gelijke demografische evoluties sinds het vastleggen van de verdeelsleutel geleid hebben tot gelijke percentages ondervertegenwoordiging en oververtegenwoordiging: ![]() Figuur 1: demografische evolutie Namen ![]() Figuur 2: demografische evolutie West-Vlaanderen ![]() Figuur 3: demografische evolutie Henegouwen In de figuren zien we dat Namen en West-Vlaanderen, de provincies met de grootste ondervertegenwoordiging, beide een sterke bevolkingsaangroei gekend hebben de laatste paar decennia, waarbij die van Namen extremer was zodat Namen ook het grootste aantal stemgerechtigden per zetel heeft. Henegouwen, waar het bevolkingsaantal sinds 1970 zelfs gedaald is, heeft (relatief gezien) een sterke afname gekend in het aandeel van de stemgerechtigden, en zit nu dus met een oververtegenwoordiging. Zoals ik al eerder zei, ik pleit voor het aanpassen van de zetelverdeling. Geen andere per kieskring, want dan heb je hoe dan ook een situatie waarbij de zetels van de één of andere kieskring 10% meer stemmen behoeven dan die van een andere kieskring. Ik pleit dus voor een Belgische kieskring (zonder kunstmatige kiesdrempel) om de oneerlijke zetelverdeling op te lossen, en wat jij denkt dat de Franstaligen niet willen, dat heeft niets met mijn te respecteren mening van doen. (Ik heb trouwens niet de indruk dat Franstaligen er in het algemeen weigerachtig tegenover staan. De politici misschien wel, omdat zij mogelijkerwijze net als de N-VA die ook een voordeel moet opgeven bij een eerlijke verdeling en er daarom geen voorstander van is graag veel goedbetaalde zetels hebben.) Ik ga de politieke partijen eens een keer aanspreken over de kwestie en zo gauw ik alle antwoorden heb, zal ik meedelen welke partijen er werkelijk (en niet in uw fantasie) weigerachtig tegenover staan. Laatst gewijzigd door Robinus V : 23 juli 2012 om 14:19. |
![]() |
![]() |