![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Minister-President
|
'switchen' is géén Nederlands
|
|
|
#22 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Banneling
|
Ik heb dat niet gezegd
ik schreef het Ik zei ook niet dat ik UITSLUITEND Nederlands spreek Ik gebruik ook Franse en Engelse leenwoorden (zoals de meeste Nederlanders) en tegenwoordig zelfs Spaanse en spring nogal creatief om met mijn Nederlands. Voor purisme moet ge bij Raf zijn Switchen is geen schande Sandwich is ook geen Nederlands Laatst gewijzigd door eno2 : 22 november 2012 om 23:26. |
|
|
|
|
|
#24 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
het is zelfs nog erger Citaat:
ofwel zeg je: 'over te schakelen' van overschakelen (is nederlands) of gewoon ' te switchen' (zonder de 'over') dan is het een leenwoord
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 22 november 2012 om 23:37. |
||
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik kies mijn woorden naar eigen goesting. Bovendien was het een provocatie. En ja, goesting is ook geen Nederlands. Ik heb geen Nederlands meer nodig, het kan me gestolen worden Laatst gewijzigd door eno2 : 22 november 2012 om 23:47. |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Banneling
|
Ik spreek echt behoorlijk goed Nederlands, hoewel ik nooit in Nederland geweest ben, en altijd omringd geweest ben door dialectsprekers. Dat is raar.
We zijn een raar volkje. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik spreekt altijd dialect , tenzij:
Citaat:
optredens , post , openbaar vervoer , familie in Vlaanderen , enz .... Ben ik bij de Nederlandse tak , Nou seg , dan chaan we in't Neejderlhans ouwehoeren Wat een gesoowdemieterd toch
C C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik spreekt altijd dialect , tenzij:
Citaat:
optredens , post , openbaar vervoer , familie in Vlaanderen , enz .... Ben ik bij de Nederlandse tak , Nou seg , dan chaan we in't Neejderlhands ouwehoeren Wat een gesoowdemieter toch
C C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) Laatst gewijzigd door cookie monster : 23 november 2012 om 07:52. |
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wanneer ik Vlaams tetter in Nederland ,
het meerendeel verstaat er geen knijp van !!
C C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) Laatst gewijzigd door cookie monster : 23 november 2012 om 08:13. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Als je zelf wat moeite doet om je verstaanbaar te maken (lees: duidelijk articuleren) mag dat nochtans geen probleem zijn. 'Nederlands' spreken is immers niet hetzelfde als 'met een Hollands accent' spreken. Ik heb het omgekeerde in Nederland overigens ook al meegemaakt, nl. dat ik zelf geen jota begreep van sommige mensen die in hun eigen dialect bleven doordrammen.
Laatst gewijzigd door SDG : 23 november 2012 om 08:32. |
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik zit nog steeds met een kater van het secundair (jaren zestig) omdat ik een punt verloor vanwege het gebruik van het woord 'paraplu' in een opstel. Het had 'regenscherm' moeten zijn. En 'plezant' was ook onderstreept met rood. Het moest 'leuk' zijn. Nog steeds vind ik dat woord 'plezant' echt plezier uitdrukt, terwijl het woord 'leuk' bij mij twijfels oproept. Als iemand zegt dat iets leuk was, ben ik er helemaal niet van overtuigd dat het echt plezant was. Ik hoor soms een eufemistische klank in het woord 'leuk'.. Idem voor de uitdrukking: 'Gij zijt de plezantste thuis, zeker?' Vergelijk dat met 'Jij bent de leukste thuis, zeker?' Met 'Hij is groter als ik' heb ik het nog steeds moeilijk. Ik corrigeer mijn kinderen (twintigers) al jarenlang. Het wordt stilaan tijd deze kruistocht op te geven. Iedereen spreekt zo, ook in praatprogramma's, ook door mensen waarvan je zou verwachten dat ze die regel kennen. Iedereen veegt er zijn broek aan. Met leenwoorden heb ik ook geen problemen. Ik werd opgevoed met 'pallier' en 'overloop' vind ik saai technisch. Dialectische uitdrukkingen mogen ook het standaard Nederlands verrijken zoals bv de uitdrukking: 'Ik kuis mijn schup af.' en 'Hij kan mijn kloten kussen.' Als ik heel boos ben gebruik ik die uitdrukking ook al ben ik een vrouw. Het veel gebruikte 'Fuck you' vind ik niet mooi en het is Engels. Of 'Dat is om achterover te vallen.' Ik denk dat die uitdrukking verwijst naar het achterover vallen van een mannelijke konijn na ejaculatie. Maar zeker ben ik niet. Sommige uitdrukkingen mogen wel, anderen weer niet. Begin het maar eens op te zoeken. Het belangrijkste is dat je graag een taal 'bezigt', in overeenstemming met je stemming en je temperament.Aan overdreven uniformisme heb ik een broertje dood. Laatst gewijzigd door parsprototem : 23 november 2012 om 10:37. |
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Minister
|
Parsprototem, sebiet krijgt gij een proces vanwege uw twijfelachtig taalgebruik.
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mijn moedertaal (ook de uwe!) niet beledigen, hé Eno!
|
|
|
#36 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Banneling
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 23 november 2012 om 11:30. |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#39 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
C C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
||
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En 'gij' dat is de volle pot! Toch beter dan dat anorexia-achtige 'jij'. ' Laatst gewijzigd door parsprototem : 23 november 2012 om 14:17. |
|
|
|
|