Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2013, 22:32   #21
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mandele Bekijk bericht
Maar waarom erger?
Nog even en je hebt een 24hr link met het WWW waardoor je ALLE KENNIS ALTIJD ter beschikking hebt = evolutie dus.
Alle kennis ?

Ten eerste weet ik niet of het internet, op dit moment, ook maar 0,001 procent van alle kennis van de mensheid bevat.

Ten tweede is de mogelijkheid om bepaalde kennis op te zoeken in geen geval vergelijkbaar met het weten en begrijpen van die zelfde kennis.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2013, 22:40   #22
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
De jaren 50...dat is nog eens iets voor u hé...geen zoemende computers en 3D printers...

Jammer dat die gouden jaren voorbij zijn, hé...
Blijkbaar niets inhoudelijks te zeggen.

Het valt me steevast op hoe geïrriteerd en gebeten mensen reageren als men ook maar enige vorm van voorzichtige kritiek durft leveren op om het even welk gadget of software of om het even.

Internet, computers, smartphones... prachtige hulpmiddelen, maar ik ben volwassen en kritisch genoeg om ook de nadelen ervan in te zien.
Oud 26 juni 2013, 23:15   #23
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

Het valt me steevast op hoe geïrriteerd en gebeten mensen reageren als men ook maar enige vorm van voorzichtige kritiek durft leveren op om het even welk gadget of software of om het even.

Internet, computers, smartphones... prachtige hulpmiddelen, maar ik ben volwassen en kritisch genoeg om ook de nadelen ervan in te zien.
2
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2013, 23:30   #24
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:

Omdat het mij ook al opgevallen is dat mensen die kritiek hebben op onze technologie nogal dikwijls van de strekking: 'vroeger was het beter' zijn.

Niet allemaal, maar toch veel.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2013, 23:37   #25
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat het mij ook al opgevallen is dat mensen die kritiek hebben op onze technologie nogal dikwijls van de strekking: 'vroeger was het beter' zijn.

Niet allemaal, maar toch veel.
Ja die vieze, enge gedachte dat sommige zaken vroeger misschien iets beter konden zijn... ondraaglijk, niet ?

Maar nog niet zo ondraaglijk als vragen durven stellen bij sommige technologische ontwikkelingen. Zoiets doe je gewoon niet !
Oud 26 juni 2013, 23:40   #26
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja die vieze, enge gedachte dat sommige zaken vroeger misschien iets beter konden zijn... ondraaglijk, niet ?

Maar nog niet zo ondraaglijk als vragen durven stellen bij sommige technologische ontwikkelingen. Zoiets doe je gewoon niet !
Ok, stel maar vragen.
Oud 27 juni 2013, 07:54   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Die kwispel gebruikt dezelfde argumenten als dezelfde genieën in't verleden al aanhaalden om schrift, boekdrukkunst enzoverder te banaliseren.

Voor sommigen zal het een nadeel wezen. Voor anderen een voordeel. Diegenen die een voordeel halen uit de veranderde situatie hebben de meeste overlevingskansen.

Darwin op zijn beste.
Oud 27 juni 2013, 08:03   #28
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die kwispel gebruikt dezelfde argumenten als dezelfde genieën in't verleden al aanhaalden om schrift, boekdrukkunst enzoverder te banaliseren.

Voor sommigen zal het een nadeel wezen. Voor anderen een voordeel. Diegenen die een voordeel halen uit de veranderde situatie hebben de meeste overlevingskansen.

Darwin op zijn beste.
de vraag is niet waar je je kennis van haalt, van gesproken woord, van een boek, van een tablet of smartphone, maar wel wat je er mee doet. Dat wordt hier altijd vergeten.
Oud 27 juni 2013, 08:30   #29
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard

Klopt wel denk ik, computers ontwikkelen het denkvermogen niet en kinderen leren geen sociale vaardigheden. Een hele generatie zal sociaal gehandicapt zijn en minder intelligent, dus de hele westerse wereld is verdoemd om ten onder te gaan.

misschien komen Afrikanen het hier overnemen over twintig jaar met hun superieure geheugen dankzij hun jungle leven zonder computers.

De superieure Westerling sterft uit nu en over dertig jaar regeert de kleine chinees de hele wereld met een groot leger en iedereen zal chinees moeten leren, anders tel je niet mee op aarde en dumpt men je in een strafkamp zonder computers.

dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2013, 08:43   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
Klopt wel denk ik, computers ontwikkelen het denkvermogen niet en kinderen leren geen sociale vaardigheden. Een hele generatie zal sociaal gehandicapt zijn en minder intelligent, dus de hele westerse wereld is verdoemd om ten onder te gaan.

misschien komen Afrikanen het hier overnemen over twintig jaar met hun superieure geheugen dankzij hun jungle leven zonder computers.

De superieure Westerling sterft uit nu en over dertig jaar regeert de kleine chinees de hele wereld met een groot leger en iedereen zal chinees moeten leren, anders tel je niet mee op aarde en dumpt men je in een strafkamp zonder computers.

dewanand
krak dezelfde kritiek na het uitvinden van het schrift, boek, radio, tv, ....
Oud 27 juni 2013, 08:56   #31
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard

hallo

ik leerde lezen, schrijven en rekenen in Suriname met pen en papier, en krijt op het bord, ruim 35 jaar geleden in de jungle zeg. Er was geen mobiel om de tijgers te bellen of 112 als een krokodil trek in je had. Telefoon was iets dat ik nooit had aangeraakt tot mijn 20ste toen ik naar Nederland kwam. Die goede oude tijd he met lekkere negermeiden in de bosjes van suriname, wild, zwart en sensueel, heel anders dan die hoogbeschaafde domme blondjes hier met een laptop op hun schoot.

wie gaat de westerling redden?

Hoe gaan wij die chinezen nou een pootje lichten?

China is een fascistische dictatuur, hoe verder nu?

Een wereld vol chinezen wordt een gevaarlijke wereld vol klonen en han chinezen, invasie van buitenaardse gele en geile trollen.

Stop de chinese invasie,

Stop het chinese complot, verbied chinees eten, instant mie, eten met stokjes,

dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2013, 23:44   #32
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Net daarom dat ik zeg: gesteld dat het waar is.

Persoonlijk heb ik geen idee, maar het zou me niet verbazen moest er een grond van waarheid in zitten. Evenmin zou het me niet verbazen indien de gevolgen op lange termijn nog veel erger blijken te zijn.
Ik denk dat het met computers gaat zoals met al de rest : je moet niet overdrijven.
En kinderen moeten blijven leren lezen en schrijven met de hand, en zonder rekenmachine leren rekenen. ( Net zoals zij leren stappen zonder krukken.)
In verband hiermee : de druides vroeger jaren waren 20 jaar lang leerling-druïde, en de indrukwekkende hoeveelheid leerstof die zij te verwerken hadden moest allemaal mondeling geleerd, en onthouden worden. Want als zij het zouden opschrijven zou hun geheugen zwakker worden, en kon de kennis in verkeerde handen vallen ( volgens hen )
Diezelfde druides konden trouwens schrijven, zij hadden het Ogam geheimschrift, maar gebruikten ook Grieks voor hun boekhouding en andere puur wereldse zaken.
Verder, eens de kinderen de klassieke methodes onder de knie hebben, mogen ze ook met moderne technologie leren omgaan. Maar de klassieke méthodes gewoon schrappen en alles met computers doen is uit den boze. Wat als de electriciteit en/of de computer in panne valt ?Dan zijn en kunnen ze niks meer...
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2013, 23:49   #33
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
De jaren 50...dat is nog eens iets voor u hé...geen zoemende computers en 3D printers...

Jammer dat die gouden jaren voorbij zijn, hé...
Moderne technologie is OK, maar je moet geen minachting hebben voor het verleden, klassieke méthodes en kennis.
Ik heb nog leren schrijven met een pen en een potje inkt. Maar ik schrijf dan ook heel schoon, vlug en duidelijk. En ik ken mijn regels van vermenigvuldiging. Ik heb geen rekenmachien nodig als ik mijn boodschappen doe. Vandaag heb je jonge gasten die amper kunnen schrijven en hoofdrekenen. ( niet allemaal, maar toch veel ).
Ik vind dat géén vooruitgang.
Oud 30 juni 2013, 07:04   #34
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Moderne technologie is OK, maar je moet geen minachting hebben voor het verleden, klassieke méthodes en kennis.
Ik heb nog leren schrijven met een pen en een potje inkt. Maar ik schrijf dan ook heel schoon, vlug en duidelijk. En ik ken mijn regels van vermenigvuldiging. Ik heb geen rekenmachien nodig als ik mijn boodschappen doe. Vandaag heb je jonge gasten die amper kunnen schrijven en hoofdrekenen. ( niet allemaal, maar toch veel ).
Ik vind dat géén vooruitgang.
Ik pleit dan ook nergens om de klassieke methodes zomaar af te schaffen.

Maar het artikel ruikt wat naar angst en afkeer voor nieuwe technologie.
Oud 30 juni 2013, 08:52   #35
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik pleit dan ook nergens om de klassieke methodes zomaar af te schaffen.

Maar het artikel ruikt wat naar angst en afkeer voor nieuwe technologie.
Angst moeten we er niet voor hebben. Integendeel, beter deze nieuwe, en o zo snel veranderende technologie scherp in het oog houden, om niet achterop te hinken, en verloren te lopen, niets meer te begrijpen.
Maar de klassieke méthodes heben hun nut, en mogen niet verwaarloosd worden. Zij zijn de basis waarop al de rest zich kan enten. En waarop men kan terugvallen indien de technologie in panne valt.
Een interessante waarneming : in deze hoogtechnologische tijden vallen geheime diensten en bepaalde als terroristische groeperingen gecatologeerde bewegingen terug op het gebruik van postduiven...
Oud 30 juni 2013, 10:16   #36
erwin boydens
Burger

Standaard

uit een studie over het onderwerp:

...it can only be concluded that playing many types of video games, but perhaps not all, appears to provide benefits for players such as increased social skills, educational lessons, and language development; however, excessive playing of video games may lead to poor peer interactions and patterns of behavior similar to addiction.

bron: http://serendip.brynmawr.edu/bb/neur...mschlimme.html

Me dunkt dat er, zoals aan alle zaken, zowel pro als contra is.

Als mijn zoon de eerste plaats behaalt met een game en ook goede resultaten voorlegt op school en ook vrienden heeft, wat is het probleem dan.
erwin boydens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2013, 14:55   #37
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erwin boydens Bekijk bericht
uit een studie over het onderwerp:

...it can only be concluded that playing many types of video games, but perhaps not all, appears to provide benefits for players such as increased social skills, educational lessons, and language development; however, excessive playing of video games may lead to poor peer interactions and patterns of behavior similar to addiction.

bron: http://serendip.brynmawr.edu/bb/neur...mschlimme.html

Me dunkt dat er, zoals aan alle zaken, zowel pro als contra is.

Als mijn zoon de eerste plaats behaalt met een game en ook goede resultaten voorlegt op school en ook vrienden heeft, wat is het probleem dan.
Het gaat hier niet over games, maar over het dagdagelijks gebruik van computers en aanverwante.

Los daarvan, het artikel dat je aanhaalt is 12 jaar oud - prehistorisch dus in gameland - en is allesbehalve stevig onderbouwd. Persoonlijk denk ik dat videospellen weliswaar een bepaalde vorm van intelligentie stimuleren, maar ik zou er toch niet te veel van verwachten.

De intelligentie en/of reflexen die eventueel gestimuleerd kunnen worden door het veelvuldig spelen van videospellen, beperkt zich immers tot, wel, die spelletjes en hun eigen logica. Schakel je PS3 uit en je zit daar met je nutteloze kennis.
Oud 30 juni 2013, 15:30   #38
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

je moet niet pro of contra zijn, het gaat erom hoe je het gebruikt.

Iets opzoeken is ontzettend handig als je weet hoe de resultaten te interpreteren, te selecteren en hoe je moet zoeken.
maar bepaalde basiskennis moet blijven (lezen, schrijven, rekenen, verschil ts N en Z kennen, kritisch denken,...).
Een Ipad kan je werkwoorden vertalen maar googletranslator zal nooit enig nut hebben als je in 't buitenland op vakantie bent.

ik vrees dat op dit punt nog redelijk veel werk aan de winkel is.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 12:11   #39
Spirito
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat hier niet over games, maar over het dagdagelijks gebruik van computers en aanverwante.

Los daarvan, het artikel dat je aanhaalt is 12 jaar oud - prehistorisch dus in gameland - en is allesbehalve stevig onderbouwd. Persoonlijk denk ik dat videospellen weliswaar een bepaalde vorm van intelligentie stimuleren, maar ik zou er toch niet te veel van verwachten.

De intelligentie en/of reflexen die eventueel gestimuleerd kunnen worden door het veelvuldig spelen van videospellen, beperkt zich immers tot, wel, die spelletjes en hun eigen logica. Schakel je PS3 uit en je zit daar met je nutteloze kennis.
denk toch dat ge van veel videospelletjes wel slimmer wordt hoor. al was het maar dat je er veel engels van leert, en je leert ook om in bochten te denken.
Spirito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 22:12   #40
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spirito Bekijk bericht
denk toch dat ge van veel videospelletjes wel slimmer wordt hoor. al was het maar dat je er veel engels van leert, en je leert ook om in bochten te denken.
Sorry, maar van videospellen word je niet noemenswaardig slimmer. Er is niets dat daar op wijst.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be