Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2013, 11:08   #21
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

IK denk niet dat er een éénduidige oorzaak is voor deze problematiek. Het ligt zowel aan externe factoren zoals het enorm beslag dat de media op onze tijdsbesteding leggen als aan een verschuiving van het belang dat aan bepaalde normen wordt gehecht, zowel bij de ouders als bij de onderwijsverantwoordelijken zelf.

TV, radio en internet mogen op zichzelf dan wel interessant zijn (tenminste bepaalde gedeelten ervan) het kan verwoestend inwerken op het concentratievermogen van kinderen. Hoezeer sommigen dit ook niet graag mogen horen, maar bij de overgrote meerderheid van de kinderen is "studeren" met het gedjengel van een radio of van een MP3 speler in de oren complete onzin. Ouders zelf moeten ook bereid zijn een minimum aan discipline op te brengen ten behoeve van de kinderen. Studie vraagt nog altijd stilte.

Dan is er ook nog de nefaste invloed van een aantal verlichte pedagogen en andere onderwijstheoretici die vinden dat beroep doen op het geheugen van een kind "not done" is. Uitermate dwaas. Geheugen is een zeer nuttige gave en heb je nodig voor alle vakken, zelfs voor de materies waarin redeneren een belangrijke factor is, zoals wiskunde.

Uiteraard zijn fouten in de keuze van de meest geschikte studierichting al evenzeer verantwoordelijk. Ouders hebben het soms erg moeilijk om te aanvaarden dat een meer technische opleiding een volstrekt verantwoorde keuze kan zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 19:44   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
IK denk niet dat er een éénduidige oorzaak is voor deze problematiek. Het ligt zowel aan externe factoren zoals het enorm beslag dat de media op onze tijdsbesteding leggen als aan een verschuiving van het belang dat aan bepaalde normen wordt gehecht, zowel bij de ouders als bij de onderwijsverantwoordelijken zelf.

TV, radio en internet mogen op zichzelf dan wel interessant zijn (tenminste bepaalde gedeelten ervan) het kan verwoestend inwerken op het concentratievermogen van kinderen. Hoezeer sommigen dit ook niet graag mogen horen, maar bij de overgrote meerderheid van de kinderen is "studeren" met het gedjengel van een radio of van een MP3 speler in de oren complete onzin. Ouders zelf moeten ook bereid zijn een minimum aan discipline op te brengen ten behoeve van de kinderen. Studie vraagt nog altijd stilte.

Dan is er ook nog de nefaste invloed van een aantal verlichte pedagogen en andere onderwijstheoretici die vinden dat beroep doen op het geheugen van een kind "not done" is. Uitermate dwaas. Geheugen is een zeer nuttige gave en heb je nodig voor alle vakken, zelfs voor de materies waarin redeneren een belangrijke factor is, zoals wiskunde.

Uiteraard zijn fouten in de keuze van de meest geschikte studierichting al evenzeer verantwoordelijk. Ouders hebben het soms erg moeilijk om te aanvaarden dat een meer technische opleiding een volstrekt verantwoorde keuze kan zijn.
Heel veel waarheid.

Andere factoren:
teveel nadruk op collectief onderwijs
foute ratio lessen/testen (teveel examens)
Oud 4 juli 2013, 20:55   #23
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Heel veel waarheid.

Andere factoren:
teveel nadruk op collectief onderwijs
foute ratio lessen/testen (teveel examens)
-gebrekkige moedertaalkennis (in sommige middens)
-tijdverspilling aan zaken die in vrije tijd thuishoren (sport-kunst-godsdienst, ....)
-teveel vreemde talen

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 4 juli 2013 om 20:55.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 21:18   #24
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Niet mee eens: dat varieert van persoon tot persoon. Ik ben een melomaan die niet zonder muziek kan, zeker niet als ik studeer.

Citaat:
²Om een héél simpel voorbeeld te geven: hoe kan je van iemand verwachten een namenlijst alfabetisch te sorteren als die het alfabet niet vanbuiten kent? Intelligentie hangt voor een belangrijke mate af van uw vermogen om informatie op te slaan én weer op te roepen.

Citaat:
Dit wordt de laatste tijd wel erg veel als excuus ingeroepen. Is er vb. ooit eens onderzoek gedaan naar een "conjunctuur" van de schoolresultaten? Dat er geen periodes zijn met ups en downs? Ik heb nl. zelf ooit meegemaakt dat de schooldirecteur een preek afstak omdat de tussentijdse rapporten op ons college zo slecht waren (eind jaren '80-ik was dat jaar de enige met een A-attest in mijn klas). Andere jaren waren de resultaten veel beter.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 4 juli 2013 om 21:33.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2013, 21:22   #25
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Nog potentiële oorzaken: veel te veel afleiding door GSM/smartphones en alles wat er mee samen hangt.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2013, 22:53   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat ze niet zo goed meer blokken tegenwoordig.

Bof...ze zijn oud genoeg om te gaan werken hé?
Oud 6 juli 2013, 00:30   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vandaag in de gazet. 1 jaar rechten en nog wat andere zeer belangrijke dingen.
Bijna allen gebuisd.
Zeker 90%
De prefesser zei het...nog nooit zoveel kiekens tegelijk gezien.

Laatst gewijzigd door Mambo : 6 juli 2013 om 00:32.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 20:32   #28
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Mag ik drie suggesties doen, die wel wat samenhangen?

1) de onderwijsmethode is NIET afgestemd op wat die kinderen nodig hebben: les krijgen en leren leren.
2) te veel ouders aanvaarden dat hun kind "niet gemotiveerd" is (krijg ik dagelijks aan de lijn nu)
3) te weinig ouders begeleiden bewust hun kinderen

Ik geef nu bijles aan een kind dat zwaar gebuisd is op wiskunde "ze heeft dyscalculie". Ze heeft juist niks dyscalculie. Dat kind heeft andere problemen, zoals al generaties kinderen dat hebben na vechtscheidingen. Maar naar de gemoedstoestand van kinderen wordt nog steeds veel te weinig gekeken. Mensen die denken dat de grote en kleine problemen van kinderen opgelost kunnen worden door er een medische term op te plakken en verder de rest te negeren, dwalen serieus.
Dat kind in kwestie kan haar wiskunde wél, dat is mij al heel duidelijk.
Daardoor vraag ik me af hoeveel kinderen er zo rondlopen.

Nu goed, dit is allemaal maar een suggestie. In feite is het een interessant fenomeen om eens goed te onderzoeken. Maar dan niet gewoon met er wat statistieken en onderwijssociologische theorietjes op te plakken.
of......we zouden eventueel "het onderwijs" durven de schuld durven geven terwijl in werkelijkheid de ouders (de Johnny en Marina generatie) het niet nodig vinden hun kinderen,ondertussen in het middelbaar terechtgekomen,OP TE VOEDEN.....
Ik kan me levendig voorstellen dat het oplossen van een tweedegraadsvergelijking(nochtans een NUTTIG stuk wiskunde,iedereen heeft ooit wel eens iets met oppervlaktes van doen) ietwat onbelangrijk lijkt voor een jongeling die thuis met b*llshit geconfronteerd wordt,als de jongeling dan al een THUIS heeft....

Laatst gewijzigd door kelt : 6 juli 2013 om 20:36.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 21:05   #29
8Ѭ8
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Vroeger in het middelbaar bestond er geen tweede zit, maar net enkel vakantietaken.

En wat uw argumentatie betreft om aan te tonen dat het niveau in het hoger onderwijs al serieus gezakt zou zijn: die slaat nergens op. Manama en banaba zijn juist voortgezette studies. Dat heeft niets met aanmodderen te maken, maar alles met net het omgekeerde...
Allez, toch nog iemand met verstand.
8Ѭ8 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2013, 23:55   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 8Ѭ8 Bekijk bericht
Allez, toch nog iemand met verstand.
De professor?

Die brengt volgend jaar mais mee in plaats van boeken.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be