Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Walter Capieau bij N-VA: RONDUIT BELACHELIJK
JA 9 40,91%
NEE 13 59,09%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2003, 21:51   #21
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

De nacht van de lange messen?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2003, 17:14   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De nacht van de lange messen?
Aha, meneer, begrijpt het Nederlands blijkbaar niet zo goed. Hij kan niet eens het verschil aanvoelen tussen figuurlijk en letterlijk taalgebruik...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2003, 14:40   #23
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Gelukkig is JVDB te verstandig om daaraan mee te doen, uw botte pijltjes zullen een ander doel nodig hebben vermoed ik, Bruno.
Dank. En inderdaad, aan onderling geruzie doe ik niet mee. Alle Vlamingen moeten aan één zeel leren trekken. Jammer genoeg is nu weer eens gebleken dat dit onder de Vlaamse politieke partijen toch zo moeilijk gaat. Een aantal stellingnames van de N-VA betreur ik, maar dat is geen reden om elkaar aan te vallen. Onze belgicistische "vrienden" zouden dat immers maar al te graag hebben. Laten we als Vlaamsgezinden elkaar vinden waar we raakpunten hebben (en we zijn het toch over het voornaamste eens: Vlaanderen onafhankelijk) en over de rest het zwijgen toe doen. Eens het doel verwezenlijkt, kunnen de messen getrokken worden.
Dus u gaat onmiddellijk samenwerken met Vlaams Blok, die toch wel vreemde standpunten hebben, gewoon omdat ook zij een onafhankelijk Vlaanderen willen...
Het doel heiligt de middelen
Oud 16 februari 2003, 14:54   #24
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Nello, het gaat er toch alleen om dat je een front vormt om een doel te verwezenlijken en niet op dat punt elkaar gaat aanvallen? Stel dat er zo'n stemming komt voor scheiding van België en het Front National heeft de beslissende stem om België te kunnen behouden, ga jij toch ook niet ineens zeggen "dan liever een splitsing van België", of wel?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2003, 14:58   #25
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Nello, het gaat er toch alleen om dat je een front vormt om een doel te verwezenlijken en niet op dat punt elkaar gaat aanvallen? Stel dat er zo'n stemming komt voor scheiding van België en het Front National heeft de beslissende stem om België te kunnen behouden, ga jij toch ook niet ineens zeggen "dan liever een splitsing van België", of wel?
Ik durf persoonlijk te betwijfelen dat het voortbestaan van Belgie zou afhangen van FN hoor, en ja, daar draait het rond. Zou u met een extremistische partij meegaan om uw punten te kunnen realiseren?

Kan men dan de VNV-burgemeesters collaborateurs noemen? (en nee, ik wil niemant vergelijken met collaborateurs, ik maak even een link met het verleden, ik kan evenzeer linken leggen met communisten of zo)
Oud 16 februari 2003, 15:03   #26
Dimitri

Standaard

Ik zou mij in ieder geval niet laten beperken door het feit dat een extremistische partij hetzelfde standpunt heeft als ik. Als zij hetzelfde stemmen, dan is dat mooi meegenomen, daar ga je je standpunten toch niet aan aanpassen?! Maar zeg nu eens, zou jij dat in de gestelde situatie, als FN de doorslag zou geven, wel doen?

Wat die burgemeesters hier nu mee te maken hebben begrijp ik niet helemaal.
Oud 16 februari 2003, 15:06   #27
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou mij in ieder geval niet laten beperken door het feit dat een extremistische partij hetzelfde standpunt heeft als ik. Als zij hetzelfde stemmen, dan is dat mooi meegenomen, daar ga je je standpunten toch niet aan aanpassen?! Maar zeg nu eens, zou jij dat in de gestelde situatie, als FN de doorslag zou geven, wel doen?

Wat die burgemeesters hier nu mee te maken hebben begrijp ik niet helemaal.
Met die burgemeesters wilde ik zeggen: ze hadden een gedeeltelijk dezelfde ideologie. Om deze te bewerkstelligen hebben ze gecollaboreerd met de bezetter. Inderdaad, nu spreken we niet van een bezetter, maar u begrijpt wel waar ik op aan stuur.

Wat dat van FN betreft, ik kan u dat zo niet zeggen, daar moet het moment zich voor voordoen.
Oud 16 februari 2003, 15:07   #28
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:
Gelukkig is JVDB te verstandig om daaraan mee te doen, uw botte pijltjes zullen een ander doel nodig hebben vermoed ik, Bruno.
Dank. En inderdaad, aan onderling geruzie doe ik niet mee. Alle Vlamingen moeten aan één zeel leren trekken.
Zeer juist Jan. Ook ik betreur de houding van Bourgeois (die toch van zekere ambiguïteit getuigt), maar eveneens van o.a. Bart Laeremans. Ik ben blij dat er toch nog verstandige medeflaminganten bestaan, zoals Jan.

Op zich is het uiteraard belachelijk: de N-VA wil soms meedoen aan de pogingen om het Vlaams Blok te verbieden, terwijl het Blok soms ten alle tijde de N-VA wil ontmaskeren als nep-flaminganten. En dat terwijl de belgicisten de N-VA willen ontmaskeren als fascisten, want wat het Blok betreft, staat dit al vast volgens BUB en consoorten. Jongens, wa ne zeik...

Al die hete haantjes onder de leeuwtjes zouden er beter aan doen om om samen te spannen. Maar ja, dank zij Lionel is men de kernwoorden van de IJzerbedevaart al lang vergeten he: Nooit meer oorlog, GODSVREDE en Zelfbestuur...

Citaat:
Eens het doel verwezenlijkt, kunnen de messen getrokken worden.
RAAAAAA!!!!!!!! KILL KILL KILL!!!!
Oud 16 februari 2003, 15:09   #29
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank. En inderdaad, aan onderling geruzie doe ik niet mee. Alle Vlamingen moeten aan één zeel leren trekken.
zoals men in België zegt

EENDRACHT MAAKT MACHT
Oud 16 februari 2003, 15:09   #30
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nello
Citaat:
Ik durf persoonlijk te betwijfelen dat het voortbestaan van Belgie zou afhangen van FN hoor, en ja, daar draait het rond. Zou u met een extremistische partij meegaan om uw punten te kunnen realiseren?
De BUB zal dit zeker doen als ze geen andere uitweg ziet. Herinner u de stemming over een fascistisch België of een democratisch Vlaanderen, waar de BUB'ers massaal verklaarden voor een fascistisch België te opteren...

Of mag ik geen "oude" koeien uit de sloot halen?
Oud 16 februari 2003, 15:11   #31
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Citaat:
De BUB zal dit zeker doen als ze geen andere uitweg ziet. Herinner u de stemming over een fascistisch België of een democratisch Vlaanderen, waar de BUB'ers massaal verklaarden voor een fascistisch België te opteren...

??? welke stemming?
Oud 16 februari 2003, 15:12   #32
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

??? welke stemming?
Wacht ik zal ze ne keer naar boven brengen...
Oud 16 februari 2003, 15:17   #33
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

??? welke stemming?
Zo... Maar voor moest je hem ondanks alles niet vinden:
klik hier en lees o.a. de commentaar van Patriot...

En dat voor iemand die constant zit te roepen dat wij fascisten zijn, kan dat tellen als staaltje van hypocrisie
Oud 16 februari 2003, 15:48   #34
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zeer juist Jan. Ook ik betreur de houding van Bourgeois (die toch van zekere ambiguïteit getuigt), maar eveneens van o.a. Bart Laeremans. Ik ben blij dat er toch nog verstandige medeflaminganten bestaan, zoals Jan.
Dat is correct, maar het valt te begrijpen: Geert Bourgeois kan zich met zijn West-Vlaamse achtergrond onmogelijk voldoende inleven in de betekenis van het Vlaams Blok in bv. Antwerpen.
Toch moet voor eens en voor altijd duidelijk gemaakt worden: De N-VA onderschrijft het "cordon sanitaire" niet, wat sommige (en ik benadruk "sommige") Blokkers hier ook mogen komen beweren. Dat is nog altijd wezenlijk anders dan er de "zusterpartij" van te gaan vormen of er kartels, allianties of coalities mee gaan vormen. Dat zijn zaken die apart moeten worden bekeken.

Voor de mijns inziens correcte analyse van het cordon sanitaire en de
N-VA-mening daarover raad ik u aan op www.destandaard.be eens te gaan kijken naar de vrije tribune die Antwerps N-VA-lijsttrekker Bart Dewever daarover schreef enkele dagen terug.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2003, 15:53   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is correct, maar het valt te begrijpen: Geert Bourgeois kan zich met zijn West-Vlaamse achtergrond onmogelijk voldoende inleven in de betekenis van het Vlaams Blok in bv. Antwerpen.
Eerlijk gezegd vind ik dit geen argument. Zelf ben ik geboren en getogen West-Vlaming, wat blijkbaar geen hinderpaal is om VB-lid te zijn.
Oud 16 februari 2003, 15:58   #36
Dimitri

Standaard

Citaat:
Met die burgemeesters wilde ik zeggen: ze hadden een gedeeltelijk dezelfde ideologie. Om deze te bewerkstelligen hebben ze gecollaboreerd met de bezetter. Inderdaad, nu spreken we niet van een bezetter, maar u begrijpt wel waar ik op aan stuur.
Eerlijk gezegd niet nee. Kijk, collaborateurs hebben samengewerkt op een punt dat juist extreem is, nl. de nazi-ideologie, maar pleiten voor de scheiding of behoud van België heeft helemaal niets met extremisme te maken. Dat is gewoon een punt waarop de extremistische partij het toevallig met jou eens is. Als je dezelfde mening hebt, is er geen sprake van steun aan een extremistische partij of regering, wat wel zo is met collaboratie. Als je nou zou vragen of ik een bestuursfunctie zou aanvaarden in een extremistisch regime, dan zou ik ook nee zeggen.

Citaat:
Wat dat van FN betreft, ik kan u dat zo niet zeggen, daar moet het moment zich voor voordoen.
Dat is een beetje gemakkelijk. Je kunt toch wel zeggen wat voor jou belangrijker is, het ideologische standpunt of het feit dat iemand anders toevallig dat standpunt deelt?
Oud 16 februari 2003, 16:07   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Eerlijk gezegd niet nee. Kijk, collaborateurs hebben samengewerkt op een punt dat juist extreem is, nl. de nazi-ideologie, maar pleiten voor de scheiding of behoud van België heeft helemaal niets met extremisme te maken.
Neen. Heel veel oorlogsburgemeester in Vlaanderen waren helemaal geen aanhangers van het nazisme, maar waren wel Vlaamsbewuste mensen die het nodig achtten ofwel hun vooroorlogse functie verder uit te oefenen ofwel die functie op te nemen in die woelige tijd.

Hier uit de streek neem ik graag het voorbeeld van de burgemeester van Kanegem, een man die uit een belangrijke plaatselijke boerenfamilie kwam en al meerdere jaren burgemeester was voor de Duitse inval. In het dorp stond de hele familie als Vlaamsgezind bekend, wat blijkbaar nooit een probleem vormde om hem de burgemeestersjerp te gunnen. Tijdens de oorlog heeft hij zijn gemeente met grote integerheid bestuurd, net als de meerderheid van de oorlogsburgemeesters.
Oud 16 februari 2003, 16:22   #38
Dimitri

Standaard

Citaat:
Neen. Heel veel oorlogsburgemeester in Vlaanderen waren helemaal geen aanhangers van het nazisme, maar waren wel Vlaamsbewuste mensen die het nodig achtten ofwel hun vooroorlogse functie verder uit te oefenen ofwel die functie op te nemen in die woelige tijd.
Maar als er niet expliciet is samengewerkt en meegeholpen met de Duitsers, is er geen sprake van (actieve) collaboratie. In Nederland zijn er geloof ik zelfs oorlogsburgemeesters die een rol hebben gespeeld in het verzet. Nello had het over VNV-burgemeesters, en het VNV was toch wel een anti-democratische en nazigezinde partij.
Oud 16 februari 2003, 16:42   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Maar als er niet expliciet is samengewerkt en meegeholpen met de Duitsers, is er geen sprake van (actieve) collaboratie. In Nederland zijn er geloof ik zelfs oorlogsburgemeesters die een rol hebben gespeeld in het verzet. Nello had het over VNV-burgemeesters, en het VNV was toch wel een anti-democratische en nazigezinde partij.
Nogmaals neen. Het VNV was niet nazigezind, wel was het een partij die zich inschreef in de geestesstroming van het "revolutionair conservatisme". Deze strekking vertoonde enkele gelijkenissen met het nazisme, maar verschilde er ook weer van (gelijkenissen waren hoofdzakelijk uiterlijk: uniformen, tromgeroffel... maar dat was in die tijd bij iedereen gebruikelijk). Ook in Duitsland bestonden er voor de machtsovername van de nazi's dergelijke partijen en bewegingen, maar die werden later overvleugeld (ergens in mijn bibliotheek steekt een boekje uit de jaren zestig over dit "revolutionair conservatisme"). Het VNV was de belichaming van het traditioneel anti-Belgisch Vlaams nationalisme.

Op meerdere malen heeft het VNV zich kritisch uitgelaten over de plannen van de Duitse militaire overheid en heeft eens zelfs in Brussel een massale mars gehouden om tegenover de Duitsers te tonen dat zij een niet te onderschatten macht waren. Ook kantte het VNV zich tegen de pogingen die sommige Duitsers ondernamen om de Vlaamse oorlogsvrijwilligers te verduitsen. Het VNV eiste (en verkreeg) dat er aalmoezeniers met de Vlaamse jongens meetrokken en dat de taal van het Vlaams Legioen het Nederlands was (pas later ontstaat daarover veel ruzie).

Kortom, het VNV was geen lijdzaam instrument in de handen van de nazi's.

Een echte fascistische vereniging was de DeVlag die echter nauwelijks burgemeesters leverde.
Oud 16 februari 2003, 16:59   #40
Dimitri

Standaard

De volgende citaten zijn uit de Winkler Prins Encyclopedie:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Encarta Encyclopedie Winkler Prins
[size=6]Vlaamsch Nationaal Verbond[/size] (VNV), in België een politieke beweging, op 7 okt. 1933 door Staf de Clercq gesticht met als doel het bevorderen van de leerstellige en organisatorische eenheid van het Vlaams-nationalisme. Op het politieke vlak was de eerste doelstelling de oprichting van de Nederlandse Volksstaat (Nederland en Vlaanderen), die op corporatieve basis zou berusten, weliswaar onder volkscontrole, maar met een verminderde bevoegdheid van het parlement. De eenheidsorganisatie omvatte zeer heterogene elementen: federalisten, Dietsers, leden van de Frontpartij, pacifisten en militaristen, democraten en fascisten.

...

De organisatie van het VNV berustte op het autoritaire beginsel: aan het hoofd stond de leider; daarna volgden de propagandaleider, een vijftal centrale lichamen (o.m. een voor sociale actie, politieke organisatie, vrouwenorganisatie, een pers- en jeugdcentrale) en een gouwleider voor iedere provincie. Leidende figuren waren Staf de Clercq, Hendrik Jozef Elias, Ernest van den Berghe, Gerard Romsée, Jeroom Leuridan, Edgard Lehembre, Frans Daels en Victor Leemans.

...

Onderzoek heeft aan het licht gebracht dat vanaf het ontstaan van het VNV sommige leiders financiële en organisatorische steun ontvingen van de Duitse Abwehr.

...

In de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde het VNV zich tot toenemende en openlijke collaboratie met de Duitse bezetter. Op 10 mei 1941 werden VNV, Rex-Vlaanderen en wat nog restte van Verdinaso verenigd in de Eenheidsbeweging VNV, onder leiding van Staf de Clercq. Het programma omvatte het verdedigen van de eigenheid en het bestaansrecht van het Vlaamse volk, alsook van de Nederlandse taal en cultuur, het vestigen van het nationaal-socialisme en het inschakelen van de Vlaamse volksgemeenschap in het complex van de Germaanse volkeren.

...
Aanvankelijk was het VNV misschien geen uitgesproken nazistische partij, maar het was wel dictatoriaal gestructureerd en voor een corporatieve, nòg minder democratische staat. In WO II blijkt de partij toch echter duidelijk nationaal-socialistisch geworden en collaboreerde ze openlijk en actief met de Duitsers. Maar ook daarvoor al waren er dus banden met de Duitse militaire inlichtingendienst, de Abwehr.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be