Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 27 mei 2014, 18:12   #21
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
dus, geen struikelblokken op vlaams niveau voor het vormen van de vlaamse regering. de logica zou dus NVA-CDV zijn ( met ovld ?)

wel een reden voor bepaalde partijen om nva te weren op het federale.
maar daar gaat dit topic niet over

enkel struikelblokken op vlaams niveau
De problemen op federaal niveau kunnen ook afstralen op het Vlaamse niveau.
Alles hangt af van de onderhandelingstechniek. Maar omdat tegelijkertijd op beide niveaus wordt gewerkt bestaat de kans dat men alles met elkaar wil verbinden en dan is de kans groot dat men problemen heeft op beide niveaus.
speurneus is offline  
Oud 27 mei 2014, 18:14   #22
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Jep, mag je opschrijven. Onderwijs lijkt me wel gemakkelijker op te lossen, maar echt simpel zal het niet zijn.

Daarnaast heb je kinderbijslag, woonbonus en omgaan met werklozen. Nieuwe bevoegdheden die een nieuw beleid vragen.
ik heb subjectief de indruk dat nva en cdv daar dicht bij elkaar staan

voor alle duidelijkheid
"omgaan met werklozen " is dus actiever dat u bedoeld?
dus niet de federale werkloosheid uitkering.

Laatst gewijzigd door MORPHEUS : 27 mei 2014 om 18:16.
MORPHEUS is offline  
Oud 27 mei 2014, 18:18   #23
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Alles hangt af van de onderhandelingstechniek. Maar omdat tegelijkertijd op beide niveaus wordt gewerkt bestaat de kans dat men alles met elkaar wil verbinden en dan is de kans groot dat men problemen heeft op beide niveaus.
euhh

mag ik een "te beperkte" staatshervorming die Di Rupi i heeft gedaan ook beschouwen als een struikelblok?

blijkbaar ligt het zwaartepunt dan toch niet bij de gewesten als ik dit allemaal lees

Laatst gewijzigd door MORPHEUS : 27 mei 2014 om 18:19.
MORPHEUS is offline  
Oud 27 mei 2014, 18:19   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb subjectief de indruk dat nva en cdv daar dicht bij elkaar staan

voor alle duidelijkheid
"omgaan met werklozen " is dus actiever dat u bedoeld?
dus niet de federale werkloosheid uitkering.
Idd activering is nu een gewestmaterie. Maar daar lijken me de standpunten van N-VA en CD&V vrij dicht bij elkaar te liggen. OVLD lijkt me soms een ander verhaal, maar niets onoverkomelijk.
Oud 27 mei 2014, 18:21   #25
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd deze 6e staatshervorming heeft alles nog moeilijker gemaakt.
Oud 27 mei 2014, 18:23   #26
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op Vlaams niveau zie ik weinig onoverkomelijke problemen.
Op federaal niveau ligt dat anders.
De niet onbelangrijke ACW vleugel binnen de CD&V is zeker niet akkoord met de het afschaffen van de index en de beperking van de werkloosheid in de tijd.
Als dat voor NVA breekpunten zijn dan zitten ze met een probleem.
Dit probleem kan eventueel ook afstralen op de vorming van een Vlaamse regering.
Ook OpenVLD was voor het beperken in de tijd van werkloosheidsuitkeringen. Ze werden er alleen niet op aangevallen.

Laatst gewijzigd door hamac : 27 mei 2014 om 18:44.
hamac is offline  
Oud 27 mei 2014, 18:36   #27
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
mag ik noteren ?
onderwijs = nva is struikelblok voor cdv
mobiliteit = ovld is struikelblok voor cdv ( en nva ? a'pen burgemeester )

ik maak er alvast struikelblokken van en geen verschillen. Want dit zijn inderdaad zwaar beladen dossiers
Het is een kwestie van perceptie maar voor mij zijn dat echt geen onoverkomelijke problemen.
speurneus is offline  
Oud 27 mei 2014, 18:40   #28
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mag ik noteren ?
onderwijs = nva is struikelblok voor cdv
Voor een brede eerste graad (terecht).
Niet voor het opwaarderen van de technische richtingen.

Citaat:
mobiliteit = ovld is struikelblok voor cdv ( en nva ? a'pen burgemeester )
Ik denk dat Sp.a een grotere vijand is tav Oosterweel, dan OpenVLD. Als ze Groen! er moeten bijnemen voor een ruimere meerderheid, dan is het nog erger voor KP.

Citaat:
ik maak er alvast struikelblokken van en geen verschillen. Want dit zijn inderdaad zwaar beladen dossiers
Ik zou zelfs geld in een pot willen steken om 2 zetels weg te kopen bij de meerderheid opdat ze verplicht zijn Groen! er bij te nemen.
hamac is offline  
Oud 27 mei 2014, 18:42   #29
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
euhh

mag ik een "te beperkte" staatshervorming die Di Rupi i heeft gedaan ook beschouwen als een struikelblok?

blijkbaar ligt het zwaartepunt dan toch niet bij de gewesten als ik dit allemaal lees
Zo bedoelde ik het niet.
Wat ik wilde zeggen was dat de onderhandelingsproblemen op federaal niveau kunnen afstralen op de onderhandelingen op Vlaams niveau.
De onderhandelaars per taalgroep zijn immers dezelfde personen.
speurneus is offline  
Oud 27 mei 2014, 18:42   #30
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Idd activering is nu een gewestmaterie. Maar daar lijken me de standpunten van N-VA en CD&V vrij dicht bij elkaar te liggen. OVLD lijkt me soms een ander verhaal, maar niets onoverkomelijk.
Heu, OpenVLD is eveneens voorstander van het beperken in de tijd van werkloosheidsuitkeringen. Het lijkt me dat de standpunten inzake activering ook dicht bij N-VA zal liggen.
hamac is offline  
Oud 27 mei 2014, 18:54   #31
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zo bedoelde ik het niet.
Wat ik wilde zeggen was dat de onderhandelingsproblemen op federaal niveau kunnen afstralen op de onderhandelingen op Vlaams niveau.
De onderhandelaars per taalgroep zijn immers dezelfde personen.
sorry als wat doorvraag

maar als ( voorlopige tussenstand van dit topic) er weinig struikelblokken zijn tussen NVA-CDV ( en OVLD ) om snel een vlaamse regering te vormen.

maar wat er federaal gebeurd , meer dan ooit een invloed heeft op de vlaamse regeringsvorming. en zelfs de grootste partij NVA kan buiten wippen.

Dan stel ik me terecht de vraag.
als ze beweren dat na de laatste staatshervorming de zwaartepunten nu bij de gewesten ligt ..............dan ?

ik weet het. voor het eerst vielen alle verkiezingen samen.
en daar moeten we ook rekening houden.

maar dat franstalige partijen daarmee nu inbreken in vlaamse regeringsvorming...........

dan besluit ik dat de laatste staatshervorming niet voldoende was en dus de struikelblok is :
dat CDV en OVLD het zwaartepunt van het gewest opnieuw kunstmatig federaal legt

Laatst gewijzigd door MORPHEUS : 27 mei 2014 om 18:55.
MORPHEUS is offline  
Oud 27 mei 2014, 19:02   #32
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mag ik nogmaals rekenen op uw allen parate kennis op dit fora ?

NVA wil een regering Vlaams
- CDV-NVA
- CDV-OVLD-NVA
vormen

er zijn struikelblokken tussen Nva en cdv en ovld.

Bijvoorbeeld beperking van werkloosheid in tijd.
Maar als ik het goed voorheb, zitten de meeste struikelblokken op federaal niveau.

Ik zeg zelf : als ik het goed voorheb.

Vandaar mijn vraag : welke zijn de verschillen tussen NVA-CDV-OVLD op Vlaams niveau ? En welke verschillen zijn van die aard, dat ze struikelblokken kunnen zijn ? Dus waar de Vlaamse bevoegdheden een invloed hebben ?

Alvast bedankt voor de bijdrage.
Oosterweel, secundair onderwijs
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)

Laatst gewijzigd door Perzik : 27 mei 2014 om 19:03.
Perzik is offline  
Oud 27 mei 2014, 21:03   #33
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

als ik het voorlopig mag samenvatten

- tussen cdv en nva op vlaams niveau weinig struikelblokken.,eigenlijk zou die regering er kunnen zijn binnen 2 weken.

- als men op vlaams niveau ovld erbij neemt. nemen ze twee struikelblokken binnen.
De ring rond a'pen.
besparing federaal ook in de vlaamse regering brengen

als bart DWV een vlaamse regering met ovld zou overwegen, dan zou dit nadelig zijn. tenzij dit een ticket voor nva zou opleveren federaal.
niet vergeten dat ovld vist op de nva stemmen voor hun liberale fractie in europa.

ik moet jammer genoeg vaststellen dat de ideale vlaamse regering nva-cdv gevaar loopt door België en Wallonië

we zitten blijkbaar nog steeds zoals in 14-18 als voetvolk te luisteren wat de Franstaligen ons toeroepen.
Oud 27 mei 2014, 21:13   #34
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Arco
The Bold Revenger is offline  
Oud 27 mei 2014, 21:15   #35
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

We have a winner...
Oud 27 mei 2014, 21:18   #36
RubberBullet
Partijlid

Standaard

Zogenaamd objectief de zaken bekijken, maar wel al de gekleurde bril in de hand hebben. Flauw, heel flauw.

Het grote probleem is dat alle partijen symmetrische regeringen willen op de verschillende niveaus.
Het is niet omdat uw regering een andere samenstelling zou hebben op een ander niveau dat ge niet zou kunnen samenwerken. Als de politici zich volwassen gedragen en goede bedoelingen hebben, kan dit geen probleem zijn.
En dan zou er op Vlaams niveau een NVA-CD&V regering komen en federaal een Klassieke tripartite omdat iedereen hier ook wederom belachelijk doet over een Vlaamse of Waalse minderheid. Misschien moeten we ook kijken of een federale regering een meerderheid haalt in alle kieskringen.
RubberBullet is offline  
Oud 27 mei 2014, 21:18   #37
RubberBullet
Partijlid

Standaard

Zogenaamd objectief de zaken bekijken, maar wel al de gekleurde bril in de hand hebben. Flauw, heel flauw.

Het grote probleem is dat alle partijen symmetrische regeringen willen op de verschillende niveaus.
Het is niet omdat uw regering een andere samenstelling zou hebben op een ander niveau dat ge niet zou kunnen samenwerken. Als de politici zich volwassen gedragen en goede bedoelingen hebben, kan dit geen probleem zijn.
En dan zou er op Vlaams niveau een NVA-CD&V regering komen en federaal een Klassieke tripartite omdat iedereen hier ook wederom belachelijk doet over een Vlaamse of Waalse minderheid. Misschien moeten we ook kijken of een federale regering een meerderheid haalt in alle kieskringen.
RubberBullet is offline  
Oud 27 mei 2014, 21:19   #38
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
We have a winner...
??????????

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be